دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خطرات رنگ کردن موها در دوران بارداری
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خطرات رنگ کردن موها در دوران بارداری:رنگ کردن موها در دوران بارداری اثرات جبران ناپذیری بر روی جنین دارد/نقص جنین در پی رنگ کردن مو در دوران بارداری .

رنگ کردن موها در دوران بارداری اثرات جبران ناپذیری بر روی جنین دارد

نقص جنین در پی رنگ کردن مو در دوران بارداری

عوارض رنگ مو در دوران بارداری

عوارض رنگ مو در دوران بارداری

رنگ های مو به طور کلی به ۲ دسته گیاهی و شیمیایی تقسیم می شوند و با توجه به این که میزان استفاده از رنگ های شیمیایی در جامعه بسیار زیاد است، باید به این نکته توجه کرد که استفاده مکرر از این مواد شیمیایی تاثیرات منفی زیادی بر فرد دارد. عموما دلیل اصلی رنگ کردن مو پوشاندن موهای سفید است که به طور معمول از ۳۰ سالگی به بعد ظاهر می شوند، اما در برخی افراد این سفیدشدن به طور ژنتیکی از سنین کمتری نمایان می شود. همچنین در مواردی مانند کم خونی شدید یا بیماری های تیروئید ممکن است شاهد سفیدشدن زودهنگام مو باشیم.

در افراد دارای موهای تیره که قصد روشن کردن رنگ موهای خود را دارند نیاز به از بین بردن رنگدانه های طبیعی مو می باشد بنابراین از ترکیبات اکسید کننده با درصدهای مختلف به این منظور استفاده می شود. نکته مهم در خصوص این ترکیبات ضرر شدیدی است که این مواد به پوست و مو می رسانند و برای اجتناب از این عوارض که شامل تحریک ، خارش و سوزش پوست سر ، شکنندگی مو، موخوره، خشک شدن و خشن شدن مو می باشند بایستی سعی شود کمترین درصد اکسیدان استفاده شود.

خطرات رنگ کردن موها در دوران بارداری

مادران در طول بارداری خود باید از رنگ کردن موها خودداری کنند، چراکه مواد شیمیایی به کار رفته در رنگ ها از طریق پوست سر که بسیار حساس است، وارد خون شده و در صورت استفاده مکرر باعث نقص جنین می شود.توصیه اغلب پزشکان این‌است که خانم‌های باردار به خصوص در سه ماهه اول بارداری که زمان شکل گیری جنین و پیشرفت سلول‌های اولیه جنین است و جنین بسیار حساس بوده و بیشترین خطر آسیب وجود دارد، از رنگ کردن مو خودداری کنند.

«به طور کلی توصیه می شود مادران در طول بارداری خود از رنگ کردن موها خودداری کنند، چراکه مواد شیمیایی به کار رفته در رنگ ها از طریق پوست سر که بسیار حساس است وارد خون شده و در صورت استفاده مکرر باعث نقص جنین می شود.سه ماهه اول بارداری، زمان شکل گیری جنین بوده و جنین در این دوران بسیار حساس و آسیب پذیر است، چراکه تقسیمات اصلی سلولی و ایجاد شبکه های عصبی جنین شکل می گیرد؛ بنابراین جذب هر نوع ماده و ترکیب شیمیایی می تواند اثرات بسیار مخربی بر جنین به جای بگذارد.»


«توصیه می شود خانم هایی که علاقه زیادی به رنگ کردن موهای خود دارند، از مش و های لایت به دلیل اینکه تماس مستقیمی با پوست سر ندارد، استفاده کنند.بهترین رنگ موها، رنگ های طبیعی هستند، رنگ هایی مانند حنا که از سالیان دور مورد استفاده خانم ها قرار می گیرد و علاوه بر تغییر رنگ موها باعث تقویت و پرپشت شدن آنها نیز می شود.

گاهی مواد شیمیایی به کار رفته در رنگ ها بسیار قوی هستند و از طریق پوست سر و ساقه مو جذب خون می شوند.به همین دلیل توصیه می شود خانم ها در طول سال بیش از پنج بار از آن استفاده نکنند، چرا که ممکن است دچار بیماری هایی مانند سرطان خون شوند.بهتر است افراد در ابتدا مقداری از رنگ مو را روی قسمتی از پوست سر خود تست کنند و اگر پوست حساسیت نشان نداد و قرمز نشد، اقدام به استفاده از آن کنند، چراکه باعث ایجاد سوختگی در پوست سر می شود و ممکن است اثرات آن حتی تا آخر عمر باقی بماند.

«زنان باردار در صورت لزوم تنها از رنگ موهای گیاهی استفاده نمایند.رنگ موها به سه دسته‌ رنگ‌های گیاهی،‌ فلزی و رنگ‌های سنتتیک ارگانیک دسته‌ بندی می شوند.رنگ‌های سنتتیک که بیشترین استفاده را در 60 سال اخیر داشته‌اند، علی‌رغم این که طبیعی‌ترین رنگ را به موها می‌بخشند، حاوی ماده اکسیداتیو هستند و معمولا به ساقه‌ مو آسیب می‌رسانند.علاوه بر آن وجود ماده‌ای به نام ppd در رنگ موهای سنتتیک معمولا در 10 درصد موارد باعث ایجاد آلرژیک درماتیت (حساسیت پوستی) می‌گردد.

لذا به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود قبل از مصرف این نوع رنگ‌موها، از نظر ایجاد حساسیت تست شوند.در کل توصیه می‌شود در طول سه ماهه اول حاملگی از مصرف رنگ موهای سنتیک خودداری شود و با توجه به اینکه ‌رنگ‌های گیاهی مثل حنا و پوست گردو دارای مواد سمی نیستند، پیشنهاد می‌شود در صورت لزوم، فقط رنگ موی گیاهی مصرف گردد.»

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

توصیه هایی برای کاهش اثرات مضر رنگ مو

اجتناب از مصرف رنگ موهای شیمیایی و استفاده از رنگهای گیاهی جایگزین مثل حنا، بعنوان اولین توصیه مطرح است اما در صورت اصرار برای مصرف رنگ های شیمیایی جهت کاهش اثرات سوء بهتر است افراد از رنگ موهای استاندارد استاندارد و دارای مجوز وزارت بهداشت استفاده کنند و بیشتر از زمان مورد نیاز، رنگ را بر روی سر باقی نگذارند.بعد از استفاده از رنگ، سر را با آب خوب بشویید.

هنگام استعمال رنگ مو از دستکش استفاده کنید.قبل از رنگ کردن مو با یک شامپوی مناسب، موها را شستشو دهید.هرگز بعد از رنگ کردن موها از مواد صاف‌کننده یا فرکننده استفاده نکنید.پس از رنگ کردن، از مواد تقویت‌کننده مو استفاده کنید از تعویض مکرر رنگ مو و رنگ کردن مداوم و با فاصله کوتاه اجتناب کنید.هر چیزی که باعث شود ساختار طبیعی مو از حالت عادی خارج شود، برای مو مضر محسوب می شود. به همین علت باید تا حد امکان از مواد شیمیایی مخصوص فرکردن و رنگ کردن کمتر استفاده شود.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مروارید | ۷ سال پیش
باسلام منم دردوران حاملگی ازرنگ مواستفاده کردم امااصلا نمیدونستم که ضررداره باتمام استرسی که داشتم بچم به دنیااومدوخوشبخت
انه سالم بودبادکترهای زیادی مشورت کردم نظرشون اینه که خطرناک خیلی هم خطرناکه اگه نذارین بهتره براهمینم هست که بیشترازاون چیزی که هست میترسونن این روهم بدونین که استرس بیشترازرنگ موضررداره مواظب سلامتی بچه مون باشیم چه دردوران جنین چه بعدازبه دنیا اومدن هردودنیاش استرس فوالعاده بده هرکسی که رنگ موگذاشته دیگه گذاشته حداقل با استرس وناراحتی سبب مشکل نشیم بعدا فکرکنیم ازرنگ موبوده به امیدسالم بودن تمام بچه های نازنینی که اینده سازاین مملکت عزیزمیشن .
0
0
هدیه | ۷ سال پیش
خانومهای عزیز اصلا نگران نباشید رنگ مو هیچ ضرری برای جنین نداره من خودم در هفته بیست وسه بارداری هستم و با هماهنگی دکترم مو هام رو رنگ زدم و در برنامه دکتر از هم که همیشه دنبال میکنم گفته شد که رنگ مو هیچ ضرری برای جنین ندارد
0
0
یاسمین | ۷ سال پیش
سلام ازتون خواهش میکنم منو راهنمایی کنین من در هفته 2و هفته 5 موهامو رنگ کردم میخواستم بدونم رو بچم چه اثری میزاره خیلی نگرانم چی کار کنم
0
0
مریم | ۷ سال پیش
من هفت ماهه هستم ایااشکال داره موهامو رنگ کنم؟
0
0
مبینا | ۷ سال پیش
سلام خسته نباشید نوشتین رنگ مو در دوران بارداری اثرات مضری بدنبال دارد من باردارم و وقتی 2 ماهه بودم رنگ مو گذاشتم الان خیلی نگرانم ترخدا راهنمائیم کنین باید چیکار کنم که اثرات سوء آن کمتر بشه
0
0

hits