دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خاصیت خوردن خیار در بارداری
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
خاصیت خوردن خیار در بارداری:خیار یک خوردنی آبدار و کم کالری، حاوی پتاسیم، منیزیم، کلسیم، آهن، روی، فیبر، بتا کاروتن، ویتامین C، ویتامین A، انواع ویتامین های B و اسیدفولیک است.

فواید معجزه آسا خوردن خیار در دوران بارداری و تاثیر آن بر روی جنین

خیار یک خوردنی آبدار و کم کالری، حاوی پتاسیم، منیزیم، کلسیم، آهن، روی، فیبر، بتا کاروتن، ویتامین C، ویتامین A، انواع ویتامین های B و اسیدفولیک است.

فواید خیار در دوران بارداری

خواص خیار در بارداری – پیشگیری از بروز کم آبی و تشنگی

از آنجایی که بیش از نیمی از بدن انسان را آب تشکیل می دهد، دریافت آب کافی برای عملکرد طبیعی سیستم های مختلف بدن ضروری است. آب همچنین برای تشکیل بزاق و خنک کردن بدن از طریق تعریق بسیار مهم است. کم بودن میزان آب دریافتی می تواند منجر به کم آبی بدن شود؛ کم آبی بدن نیز در موارد حاد موجب بروز خستگی، لرز و گرفتگی عضلانی می شود. بخش قابل توجهی از وزن خیار (۹۵%) را آب تشکیل می دهد و مصرف آن مانع از بروز کم آبی بدن در دوران بارداری می شود.

بهبود گوارش و رفع یبوست در بارداری با خوردن خیار

خیار سرشار از آب و فیبر است؛ آب و فیبر مهمترین عناصر برای برخورداری از فرآیند هضم سالم مواد غذایی هستند. میزان بالای آب و فیبرهای غذایی موجود در خیار باعث می‌شود که بدنتان از شر سموم موجود در سیستم گوارشی خلاص شود و هضم غذا هم با راحتی بیشتری صورت بگیرد. اگر دچار یبوست هستید توصیه می‌کنیم که هر روز خیار میل کنید زیرا مصرف منظم خیار در بارداری یک درمان طبیعی برای یبوست محسوب می‌شود.

پوست خیار نیز سرشار از فیبر است. پوست خیار حاوی فیبر نامحلول است که باعث افزایش حجم مدفوع شده و با افزایش سرعت حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش به دفع بهتر و سریع تر مواد زائد از بدن کمک می کند. بنابراین خوردن خیار با پوست احتمال بروز یبوست و بواسیر که از مشکلات رایج دوران بارداری هستند را کاهش می دهد.

خیار، سرشار از آنتی اکسیدان

خیار سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین A، ویتامین C، بتا کاروتن، لوتئین و زیگزانتین است. این آنتی اکسیدان ها سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به بدن در مبارزه با عفونت ها کمک می کنند.

فواید خیار در دوران بارداری – افزایش استحکام استخوان ها

هر فنجان خیار خرد شده حدود ۱۹% از ویتامین K مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند. ویتامین K نقشی اساسی در افزایش استحکام استخوان ها دارد. بر اساس نتایج مطالعه ای که در ژورنال «تغذیه» به چاپ رسیده است، ویتامین K می تواند با افزایش تراکم استخوانی و بهبود تعادل کلسیم در بدن نرخ شکستگی استخوان را کاهش دهد. بدن انسان در زمان ساخت استخوان ها نیز از ویتامین K استفاده می کند و این موضوع در مورد زنان از اهمیت خاصی برخوردار است.

بنابراین ویتامین K موجود در خیار نقش بالقوه ای در افزایش استحکام استخوان ها در دوران بارداری دارد.این ریزمغذی ها به توسعه جنین در رحم مادر، افزایش سیستم ایمنی، حفظ فشار خون مناسب و افزایش استحکام استخوان مادر باردار کمک می کنند.به هرحال علیرغم این همه فایده، مشکلات سوء هاضمه و نفخ در صورت مصرف بیش از حد خیار و نیز مشکلات ناشی از حساسیت برخی زنان به مصرف خیار در دوران بارداری باعث شده که پیشنهاد شود زنان باردار قبل از اضافه کردن خیار به رژیم روزانه غذایی با پزشک خود مشورت کنند.

------------------------------------------------------------------------

مضرات خیار در بارداری

  • در افراد دارای حساسیت، خوردن مقدار بیش از حد خیار در دوران بارداری می تواند باعث تجمع گاز روده و در نتیجه بروز مشکلاتی مانند سوء هاضمه، نفخ و آروغ شود.
  • برخی شواهد حکایت از آن دارد که خوردن خیار در دوران بارداری ممکن است با بروز واکنش های آلرژیک مانند خارش دهان، ورم کردن و … همراه باشد.
  • خیار ماده ای ادرار آور است و تاثیر زیادی در افزایش تعداد دفعات ادرار کردن دارد. موضوعی که با توجه به شرایط خاص بدنی در دوران بارداری می تواند باعث ناراحتی و کلافگی فرد می شود.

------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (5 رای)  

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سارا | ۷ سال پیش
من سر حاملگی پسرم خیار زیاد خوردم وقتی بدنیا اومد موهای پرپشت وخیلی مشکی داشت….
0
0
زهرا | ۷ سال پیش
منم خیاردوس دارم ولی هروقت میخورم معده ام دردمیگیره
0
0
منیژه | ۷ سال پیش
من تازه حامله شدم وخیلی هم خیاردوست دارم اگه بخورم به مشگل پیدا میشم
0
0

hits