دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راه های مناسب برای کم شدن خون قاعدگی در طب سنتی
18
زمان مطالعه: 9 دقیقه
راه های مناسب برای کم شدن خون قاعدگی در طب سنتی:خونریزی زیاد و طولانی در دوران قاعدگی زنان، به نام منوراژی خوانده می شود. این خونریزی زیاد موجب درد شکم می گردد

راهکارهای مناسب برای کاهش خونریزی در دوران قاعدگی

کم شدن خون قاعدگی با درمان گیاهی با دلگرم همراه باشید.

راهکارهای مناسب برای کاهش خونریزی در دوران قاعدگی

خونریزی زیاد و طولانی در دوران قاعدگی زنان، به نام منوراژی خوانده می شود. این خونریزی زیاد موجب درد شکم می گردد.منوراژی یا خونریزی بیش از حد قاعدگی می تواند موجب کم خونی ناشی از کمبود آهن و سایر مشکلات گردد. لذا باید با مراجعه به پزشک متخصص زنان، این عارضه را درمان کرد.

راه های مناسب برای کاهش خونریزی در زمان قاعدگی

درمان خونریزی زیاد در زمان پریودی

  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی(NSAIDS)

داروهای ضد گرفتگی عضلات که احتمالا در خانه دارید(مانند آسپرین، موترین و ناپروکسن) نیز می‌توانند از میزان خونریزی شما بکاهند: آنها سطوح پروستاگلاندین شما را کاهش می‌دهند. پروستاگلاندین، یک ترکیب چربی است که جریان خون را افزایش می‌دهد. اما برای اینکه متوجه تغییری شوید، باید دوزهای بیش از حد نرمال مصرف کنید با شروع اولین نشانه پریود تا ۴ یا ۵ روز آینده، ۸۰۰ میلی گرم ایبوپروفن(آسپرین یا موترین) سه بار در روز یا یک دوز ۵۰۰ میلی گرمی ناپروکسن و سپس ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی گرم ۴ بار در روز.

میزان موفقیت: تفاوت، قابل توجه خواهد بود اما چشمگیر نمی‌باشد. گزارش سال ۲۰۱۳ از آژانس تحقیقات و کیفیت مراقبت سلامت خاطر نشان کرد که سه آزمایش نشان می‌دهد مصرف NSAIDS ، میزان خونریزی قاعدگی را نزدیک به ۲۸ تا ۴۹ درصد کاهش می‌دهد.این روش را امتحان کنید اگر: اولین گام شما برای کاهش میزان پریودتان است بخصوص اگر لزومی ندارد یا نمی‌خواهید که از وسایل پیشگیری از بارداری(در زیر می‌خوانید) استفاده کنید.این روش را فراموش کنید اگر: داروی رقیق کننده خون میخورید، دارای اختلال خونریزی، زخم معده، بیماری کبد و کلیه هستید. بطور کلی همه اینها، از دلایل اجتناب از NSAIDS هستند زیرا می‌توانند این وضعیت‌ها را تشدید کنند.

  • قرص‌های ضد بارداری

هورمون‌های موجود در این قرص‌ها از تخمک گذاری جلوگیری می‌کنند و پوشش داخلی رحم را نازک‌تر می‌کنند بنابراین خون کمتری برای جاری شدن در زمان پریود وجود دارد. دکتر شریل ایگلسیا، سخنگوی کالج زنان و زایمان آمریکا می‌گوید: بعضی از انواع قرص‌های جلوگیری از بارداری باعث می‌شوند که فقط سالی ۴ بار پریود شوید و این مسئله، بیماران من را بسیار خوشحال می‌کند. ساده‌ترین راه، استفاده از قرص‌های ترکیبی مستمر است که حاوی هر دو هورمون استروژن و پروژسترون هستند بنابراین مجبور نیستید مانند قرص‌هایی که فقط حاوی پروژسترون هستند، آنها را هر روز در یک زمان معین بخورید.

میزان موفقیت: به گفته آژانس تحقیقات و کیفیت مراقبت سلامت در دو مطالعه از قرص‌هایی که حاوی هر دو هورمون پروژسترون و استروژن بودند، خونریزی نزدیک به ۶۴ تا ۶۹ درصد کاهش یافت.این روش را امتحان کنید اگر: NSAIDS به اندازه کافی به شما کمک نکرده اما شما آمادگی استفاده از عالی‌ترین وسیله کنترل تولد مانند IUD را هم ندارید.این روش را فراموش کنید اگر: شما بیماری قلبی، فشار خون بالا، دیابت، میگرن، سابقه سرطان دارید یا یک فرد سیگاری بالای ۳۵ سال هستید. تمام اینها به دلیل افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی و لخته‌های خون، از دلایل اجتناب از این قرص‌ها هستند.

  • آی یو دی هورمونی

آی یو دی‌ها(مخفف دستگاه‌های داخل رحمی) کوچک و به شکل T هستند و از پلاستیک انعطاف پذیر ساخته شده اند که پس از قرار گرفتن در رحم شما توسط متخصص زنان، هورمون آزاد می‌کنند. دو دستگاهی که پروژسترون آزاد می‌کنند جدار رحم را نازک می‌کنند و تا حدی مانع تخمک گذاری می‌شوند و دارای تاییدیه FDA هستند عبارتند از Mirena(که تا ۵ سال کار می‌کند) و Skyla(که بخوبی تا ۳ سال کار می‌کند).

میزان موفقیت: بسیار عالی. به گفته آژانس تحقیقات و کیفیت مراقبت سلامت، خونریزی شما ۷۱ تا ۹۴ درصد کاهش می‌یابد. ایگلسیا می‌گوید: برای بسیاری از خانم‌ها، دوره‌های پریود بطور کامل متوقف می‌شود. ضمنا نگران نباشید، هیچ بافت یا خونی در رحم شما جمع نمی‌شودکه نیاز به شستشو و پاکسازی داشته باشد. هنگامیکه IUD برداشته شود، پوشش داخلی رحم به ضخامت طبیعی‌اش بر می‌گردد و بارداری می‌تواند در سیکل بعدی اتفاق بیفتد.

این روش را امتحان کنید اگر: علت خونریزی شدید شما، فیبروم‌های بزرگ نیستند(زیرا ممکن است این فیبروم‌ها، مانع قرارگیری درست IUD شوند) و به دنبال یک روش کنترل تولد دراز مدت هستید.این روش را فراموش کنید اگر: شما سرطان رحم، خونریزی واژنال تشخیص داده نشده، بیماری شدید کبدی یا فیبروئیدهای بزرگ دارید. اگر فشار خون بالا، بیماری قلبی یا مشکلات دیگری دارید که می‌تواند بخاطر هورمون‌های آزاد شده توسط دستگاه، تشدید شود شاید پزشکتان بخواهد میزان خطرات و مزایای این روش را با هم مقایسه کند.

  • از بین بردن آندومتر

این، یک روش سریع است که گاهی اوقات تحت بی حسی موضعی یا آرام بخش‌ها در مطب پزشکتان انجام می‌شود. در این روش، پوشش رحم شما(آندومتر) از بین می‌رود و باعث می‌شود که پریودتان، سبک‌تر یا حتی قطع شود. پزشکتان می‌تواند اینکار را به روش‌های مختلفی انجام دهد اما اغلب با وارد کردن یک میله از طریق دهانه رحم و فرستادن فرکانس رادیویی برای از بین بردن این پوشش، انجام می‌شود.میزان موفقیت: در یک بررسی که روی ۲۰ مطالعه انجام شد، ۳۰ تا ۷۵ درصد از بیماران گفتند که خونریزی شان بطور کامل قطع شده و ۸۵ تا ۹۴ درصد هم گفتند که از این روش، راضی هستند.

این روش را امتحان کنید اگر: شما کاندید خوبی برای هیچ یک از گزینه‌های هورمونی ذکر شده در بالا نیستید و قبلا بچه‌دار شده‌اید. (اگرچه باردار شدن بعد از این روش، ممکن است اما بسیار مخاطره آمیز می‌باشد).این روش را فراموش کنید اگر: مشکوک به سرطان رحم هستید یا علت خونریزی شدیدتان، فیبروئیدها هستند یا پزشکتان می‌گوید که رحمتان برای این روش، بیش از حد بزرگ است.

  • آمبولی عروق رحم

در طول این روش یکساعته برای کاهش اندازه فیبروم‌ها، رادیولوژیست از یک کاتتر برای فرستادن ذرات کوچکی مانند مهره یا گوی به داخل شریان رحمی، برای مسدود کردن جریان خون استفاده می‌کند. بدون جریان خون، فیبروئیدها کوچک می‌شوند.میزان موفقیت: بیش از ۸۰ درصد خانم‌ها، کاهش قابل توجهی در میزان خونریزی داشتند. بر طبق مطالعه‌ای توسط گروه آمبولیزاسیون فیبروئید رحم انتاریو، در واقع طول متوسط پریود از ۸ روز به ۵ روز کاهش یافت و میزان خونریزی نیز در آن زمان، سبک‌تر شد.

این روش را امتحان کنید اگر: فیبروئیدهای کوچک تا متوسط دارید و پزشکتان می‌گوید که کاندید خوبی برای سایر گزینه‌ها نیستید.این روش را فراموش کنید اگر: فیبروئیدهای بسیار بزرگ یا فیبروئیدهایی در خارج از رحمتان دارید در نتیجه ممکن است پزشکتان به دلیل خطر عفونت، توصیه کند که این روش را انجام ندهید. در اینصورت می‌توانید روش میومکتومی(برداشتن فیبروئیدها) یا هیسترکتومی را انتخاب کنید.

راه های مناسب برای کاهش خونریزی در زمان قاعدگی

درمان های طبیعی برای کاهش خونریزی

  • یک قاشق مرباخوری پودر دارچین را در آب سرد حل کنید و حداقل سه بار در روز آن را بنوشید.دم‌نوش دارچین نیز یکی از درمان ها است. برای این کار، یک قاشق مرباخوری پودر دارچین را در یک لیوان آب بجوشانید و مقدار کمی عسل به آن بیافزایید. چهار بار در روز این دم نوش را بنوشید که از خونریزی بیش از حد قاعدگی جلوگیری می کند.
  • مقداری برگ تازه جعفری را به همراه یک لیوان آب بجوشانید. اگر این محلول را در سه روز اول قاعدگی بعد از هر وعده غذایی (سه بار در روز) بنوشید، مطمئنا از فواید آن بهره خواهید برد.بر اساس تحقیقات، درمان منوراژی با IUD میرنا موثرتر از قرص های ضدبارداری می باشد
  • آب شنبلیله باعث کاهش خونریزی و درد می شود. 5 قاشق مرباخوری تخم شنبلیله را در یک لیتر آب بجوشانید. بعد از 7 تا 10 دقیقه، درون مخلوط‌کن بریزید. افزودن یک قاشق مرباخوری عسل و یا نصف قاشق مرباخوری شکر به آن، محلول حاصله را خوشمزه می کند.
  • استفاده از زنجبیل تازه و خام باعث کاهش خونریزی و درد می شود. 200 گرم زنجبیل را رنده کنید و با نصف لیتر آب به مدت 10 تا 12 دقیقه بگذارید تا بجوشد. مقداری عسل به این دم‌کرده زنجبیل اضافه کرده و چهار بار در روز آن را بنوشید.پاپایا (انبه هندی) را در طول قاعدگی، بجوید (تصویر روبرو). باعث می شود که هم خونریزی و هم درد قاعدگی کم شود.
  • یک قاشق مرباخوری پودر کنجد را به همراه دو قاشق غذاخوری آب داغ بنوشید تا جلوگیری از خونریزی و درد زیاد گردد. شما می توانید این نوشیدنی را دو بار در روز، طی دو روز اول قاعدگی و یا فقط در روز اول قاعدگی بنوشید.
  • 5 عدد گل همیشه بهار را در نصف لیتر آب به مدت 7 تا 10 دقیقه بجوشانید. دو روز قبل از شروع قاعدگی تا سه روز بعد از قاعدگی، سه بار در روز این محلول را بنوشید.
  • میوه رسیده گل سرخ منبع غنی از ویتامین C می باشد و مقدار آهن کافی را از غذاها جذب بدن می کند و درنتیجه جلوگیری از کم خونی ناشی از کمبود آهن می کند.
  • دو لیوان دمنوش گل سرخ را از سه روز قبل از قاعدگی تا پایان قاعدگی بنوشید.

راه های مناسب برای کاهش خونریزی در زمان قاعدگی

سایر درمان ها

  1. مصرف قرص آهن
  2. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل ادویل، خونریزی و درد قاعدگی را کم می کند.
  3. 2500 واحد بین المللی (IU) ویتامین A، دو بار در روز به مدت 15 روز کمک به طبیعی شدن خونریزی می گردد (تحت نظر پزشک). اگر شما باردار هستید و یا ممکن است باردار شوید، بیش از 10000 IU ویتامین A در روز مصرف نکنید.
  4. اگر منوراژی به علت عوارض آی یو دی ایجاد شده باشد، 100 IU ویتامین E یک روز در میان به مدت 4 تا 10 هفته توصیه شده است(تحت نظر پزشک).
  5. طب سوزنی نیز موثر است.
  6. اگر با داروها خونریزی شما کم نشد، نیاز به عمل جراحی دارید.

راه های مناسب برای کاهش خونریزی در زمان قاعدگی

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (18 رای)  

۸ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مليحه | ۴ سال پیش
عجيبه راهكارهاي اتون اخه دارچين و ويتامين سي رقيق كننده خون هست و خونريزي رو زياد ميكنه
2
2
راضیه | ۷ سال پیش
من الان چند ماهی هست که خون ریزی شدید دارم گاهی لخته هم میبینم و و فاصله پریود تا پریودم مرتب نیست ۱۳ سال دارم خواهش میکنم کمک کنید روزی هم سه یا چهارتا نوار بهداشتی استفاده میکنم
0
9
فهیمه | ۷ سال پیش
سلام.من خیلی خونریزیم طولانی شده بود از یک عطاری سوال کردم گفت یک زرده تخم مرغ بادو قاشق چایخوری زردچوبه ونصف استکان آب جوش ولرم مخلوط کن بخور ....عالی بود خونریزیم قطع شد .شمام امتحان کنید شاید جواب بگیرید.
4
2
مینا | ۷ سال پیش
سلام من ١۴ سالمه فردا می خوایم بریم شمال من دیروز پریود شدم
چی کار کنم سر ۵ روز تموم شه حداقل روز اخرش بهم خوش بگذره
اون ماه کم بود میترسم این ماه زیاد باشه همیشه هم ٧ روز طول میکشه
ممنون از دلگرم
0
6
زهرا | ۷ سال پیش
سلام،من فیبروم دارم الان23روز پریودم از روز چهاردهم لخته های خیلی زیاد میاد البته من از روز اول پریودم روزی یه قاشق عسل وسیاه دانه خوردم رفتم دکتر بهم مفنامیک اسید داده ولی قطع نمیشه چکار کنم
3
3
رویا | ۷ سال پیش
سلام من 16 سالمه الان سه هفته ست که خونریزیم قطع نمیشه خیلی هم شدیده خودمم رزمی کار میکنم چند روز دیگه هم میرم مسابقه تورو جون کسی که دوست دارین کمکم کنین
2
8
پگاه | ۷ سال پیش
سلام پونزده روزه پریودم قطع نمیشه چیکار کنم توروخدا جواب بدین
2
5
پاسخ ها:
هلن | ۴ سال پیش
زرده تخم مرغ بذار رو پارچه بذار تو لباس زیرت تا جذب شه .چند ساعت. خوب میشی کامل
6
9

hits