دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض بستن لوله رحم در زنان
21
زمان مطالعه: 6 دقیقه
عوارض بستن لوله رحم در زنان:روش بستن لوله های رحمی – خطرات، عوارض جانبی/با دلگرم همراه باشید تا با عوارض بستن لوله های رحم آشنا شوید.

روش بستن لوله های رحمی – خطرات، عوارض جانبی

با دلگرم همراه باشید تا با عوارض بستن لوله های رحم آشنا شوید.

http://www.delgarm.com/marriage/pregnancy-and-childbirth/128972-%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D9%88-%D9%85%D8%B2%D9%8A%D8%AA-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%86-%D9%84%D9%88%D9%84%D9%87-%D8%B1%D8%AD%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%85%D9%87%D8%A7

روش بستن لوله های رحمی – خطرات، عوارض جانبی

بستن لوله های رحم یک زن برای جلوگیری از حاملگی است. بستن لوله های رحمی یک فرم از بارداری دائمی است، گاهی اوقات تساوی لوله و عقیم کردن نامیده می شود.رایج ترین روش بستن لوله های رحمی یک عمل جراحی در ناحیه شکم یک روش لاپاروسکوپی جراحی سرپایی انجام شده است.بستن لوله های رحم در خانمها یک روش جراحی است که باعث عقیم شدن خانمها می گردد.

در این روش لوله های رحم بسته می شود و از انتقال تخمک به رحم جلوگیری می کند. همچنین با این کار، از رسیدن اسپرم به لوله رحم و ایجاد لقاح جلوگیری می شود. روشهای جراحی مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که در این روشها، لوله رحم بریده، سوزانده و یا با استفاده از یک حلقه، کلیپس یا نوار بسته می شود.

خطرات بستن لوله رحم در زنان

روش جراحی بستن لوله ها

بستن لوله های رحم در خانمها یک عمل جراحی نسبتا ساده می باشد و این کار را می توان هم بااستفاده از بیهوشی عمومی و هم با استفاده از بیحسی موضعی انجام داد .

دو روش جراحی که امروزه بیشتر از آنها استفاده می شود عبارتند از:

۱) مینی لاپاراتومی و ۲)لاپاراسکوپی .

سایر روشهای جراحی برای بستن لوله های رحم شامل لاپاروتومی ، کولپوتومی ، کولدوسکوپی ، هیستروسکوپی و هیسترکتومی می باشد . هر کدام از این روشها دارای معایب و مزایایی می باشند . شما می توانید با مشورت با پزشکتان بهترین روش را برای بستن لوله ها انتخاب نمایید.در روش جراحی لاپاروسکوپی ، شکم را با گاز دی اکسید کربن پر می کنند بطوریکه حفره شکم به صورت یک بادکنک از رحم و لوله های رحم جدا می شود .

سپس جراح با ایجاد یک برش کوچک در زیر ناف ، دستگاه لاپاروسکوپ را که شبیه یک تلسکوپ می باشد را از این سوراخ وارد بدن می کند . یک برش کوچک دیگر ، درست در بالای خط رویش موهای عانه ایجاد می گردد تا از طریق آن دستگاهی که برای بریدن، دوختن یا سوزاندن لوله ها مورد استفاده قرار می گیرد وارد بدن شود . کل زمان جراحی حدود نیم ساعت طول خواهد کشید .

بستن لوله رحم

بعد ازجراحی توصیه می شود که دو تا سه روز استراحت مطلق صورت پذیرد و به مدت یک هفته نیز فعالیتهای سبک انجام شود . فعالیت جنسی را می توان وقتی که خانم احساس راحتی می نماید (معمولا بعد از یک هفته) دوباره از سر گرفت . خانمهایی که جراحی آنها از طریق مهبل انجام می شود لازم است به مدت دو هفته چیزی را در داخل مهبل خود نکنند تا از بروز عفونت جلوگیری شود.

خطرات بستن لوله رحم در زنان

بستن لوله‌ی رحمی چگونه مانع بارداری می‌شود؟

  • با بستن لوله‌های رحمی از رسیدن اسپرم و تخمک به یكدیگر و تشكیل سلول تخم جلوگيری می‌شود.
  • میزان اثربخشی بستن لوله‌های رحمی در جلوگیری از بارداری
  • اثربخشی این روش بیش از ٩٩ درصد است.

خطرات بستن لوله رحم در زنان

مزایای بستن لوله رحمی در جلوگیری از بارداری

  • دائمی بودن
  • اثربخشی بالا
  • عدم نیاز به یادآوری و مراجعه‌ی مکرر
  • نداشتن عارضه برای سلامتی فرد استفاده‌کننده‌ی روش در دراز مدت
  • تأثیر نداشتن در روابط جنسی
  • کاهش ابتلا به سرطان تخمدان

خطرات بستن لوله رحم در زنان

معایب بستن لوله‌ی رحمی برای جلوگیری از بارداری

  • نیاز به عمل جراحی
  • پرهزینه و دشوار بودن عمل جراحی برگشت باروری

عوارض غيرشایع بستن لوله‌ی رحمی

  • احتمال تغییر میزان خونریزی قاعدگی
  • TL مانند سایر اعمال جراحی می‌تواند خطرهای بیهوشی را (به میزان بسیار کم) به همراه داشته باشد.در صورت بروز هر کدام از عارضه‌های نادر اشاره شده، باید به متخصص زنان مراجعه کنید.

خطرات بستن لوله رحم در زنان

امکان حاملگی مجدد در صورت باز نمودن لوله ها

بستن لوله های رحمی را معمولا به عنوان یک روش دائمی در جلوگیری از حاملگی در نظر می گیرند . با این حال در بعضی از موارد می توان دوباره اقدام به باز نمودن لوله رحم نمود ، هر چند که این ، روش مشکل و گرانی می باشد.

خطرات بستن لوله رحم در زنان

چه زمان عمل بستن لوله‌ی رحمی را عقب می‌اندازند؟

  • بیماری‌های التهابی لگن در سه ماه اخیر
  • بیماری‌های تروفوبلاستیک بدخیم (تومورهای بدخیم با منشأ جفت جنین)
  • سابقه‌ی اخیر بیماری‌های قلبی حاد
  • ابتلا به ترومبوز وریدهای عمقی یا همانDVT (تشکیل لخته درساق و ران پا) یا آمبولی ریه (وجود لخته‌ی خون در یکی از سرخرگ‌های ریه)

خونریزی واژینال بدون علت مشخص


مشکلات دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان مانند پره‌اکلامپسی شدید (مسمومیت بارداری)، اکلامپسی (تشنج به دنبال مسمومیت بارداری)، پارگی كیسه‌ی آب (بیش از ٢٤ ساعت)، تب هنگام زايمان یا بلافاصله پس از آن، وجود عوارض پس از زایمان مثل خونریزی و عفونت سایر نقاط بدن (داشتن شرایط نامساعد جسمی)
در این موارد عمل بستن لوله‌های رحمی به سه ماه پس از درمان موکول خواهد شد.

خطرات بستن لوله رحم در زنان

  • بستن لوله‌ی رحمی برای چه کسانی استفاده می‌شود؟


بستن لوله‌های رحمی در صورت وجود هر كدام از مشكلات فوق، پس از رفع مشکل انجام خواهد شد.باید قبل از TL ضمن ارائه‌ی مشاوره‌ی دقیق به زن و شوهر در مورد کم بودن احتمال موفقیت، پرهزینه و دشوار بودن عمل جراحی بازگشت باروری تذکر داد.این روش برای زوجینی که خانواده‌ی خود را از نظر تعداد فرزند کامل نموده و از زندگی با ثباتی برخوردارند، مناسب است. قبل از عمل باید رضایت زن و همسر وی کسب شود.به جز موارد عنوان شده، منع خاصی برای زمان انجام عمل وجود ندارد. لازم است با توجه به فاکتورهای سن، تعداد و سن فرزندهای فرد، ضمن انجام مشاوره به او در اتخاذ تصمیم مناسب کمک شود.

خطرات بستن لوله رحم در زنان

زمان انجام عمل بستن لوله‌ی رحمی

  • در صورت اطمینان از باردار نبودن زن، بستن لوله‌های رحمی در هر زمانی از سیکل قاعدگی امكان‌پذیر است (دو هفته‌ی اول سیکل قاعدگی دوره‌ی زمانی مناسب‌تری است)
  • پس از زایمان طبیعی
  • هنگام سزارین (بستن لوله‌های رحمی به راحتی امكان‌پذیر است).

خطرات بستن لوله رحم در زنان

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (21 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits