دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان چسبندگی لوله رحم
68
زمان مطالعه: 12 دقیقه
درمان چسبندگی لوله رحم:اگربچه دار نمی شوید، حتما بخونید!با دلگرم همراه باشید تا با علت چسبندگی رحم بیشتر آشنا شوید.

اگر بچه دار نمی شوید، حتما بخوانید!

با دلگرم همراه باشید تا با علت چسبندگی رحم بیشتر آشنا شوید.

مقدمه ای در مورد علت + درمان بیماری چسبندگی لوله های رحمی

لوله‌های رحمی یکی از مهم‌ترین اعضای داخل لگن هستند و وظیفه گرفتن تخمک و انتقال آن به داخل رحم را دارند. عمل لقاح هم داخل این لوله‌ها انجام می‌گیرد، بنابراین سلامت لوله‌های رحم تاثیر زیادی در باروری زنان دارد و هر گونه اختلال در لوله‌های رحمی به هر دلیلی می‌تواند منجر به نازایی شود.

درمان چسبندگی لوله های رحم و تخمدان

چسبندگی رحمی چطور اتفاق می‌افتد؟

وقتی درباره چسبندگی لوله‌های رحمی صحبت می‌شود، این سوال به ذهن خیلی‌ها می‌رسد که لوله‌های رحمی چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

در بدن خانم‌ها ابتدا دهانه رحم و پس از آن رحم قرار دارد و بعد از آن نیز لوله‌های رحمی که لوله‌های باریکی هستند، قرار گرفته، این لوله‌ها در انتها پهن و کمی بازتر می‌شوند و شاخه‌های انتهایی آن مانند بادکش کنار تخمدان قرار می‌گیرد. بنابراین همین که تخمک در هر سیکل قاعدگی آزاد شود، حالت مکشی که لوله‌ها کنار تخمدان دارد باعث می‌شود تخمک به داخل لوله کشیده شود.

داخل لوله‌ها هم مژک‌هایی وجود دارد که وقتی تخمک وارد لوله شد، آرام آرام شرایط حرکت تخمک را به داخل رحم فراهم می‌کند. اگر به هر دلیلی این مژک‌ها که داخل لوله‌های رحمی قرار دارد، آسیب ببینند یا مشکلی در شکم ایجاد شود که تحرک لوله‌ها را از بین ببرد، ممکن است مشکلی که میان عموم افراد به عنوان چسبندگی لوله‌های رحمی شناخته شده، فرد را درگیر کند.

درمان چسبندگی لوله های رحم و تخمدان

دلایل چسبندگی لوله های رحمی


۱. عفونت های جنسی (STI) می‌تونن منجر به چسبندگی لوله های رحمی (فالوپ) بشن.

دانستن علت چسبندگی لوله های رحمی (فالوپ) خود ممکن است کمک به پزشک برنامه درمانی موثر در تدوین و فرموله. امراض مقاربتی از شایع ترین علل چسبندگی لوله های رحمی (فالوپ) است. کلامیدیا و سوزاک و STIs دیگر می تواند منجر به توسعه بافت زخم است که چسبندگی لوله های رحمی (فالوپ) و نازایی. حتی اگر شما STIs درمان و حل این مشکل می تواند.

۲. از نقش بیماری التهابی لگن در ایجاد چسبندگی لوله های رحمی (فالوپ) مطلع باشین.

بیماری التهابی لگن (PID) می تواند منجر به از امراض مقاربتی و منجر به چسبندگی لوله های رحمی (فالوپ). اگر شما زنان (و یا سابقه PID) شما افزایش خطر ابتلا به چسبندگی لوله های رحمی (فالوپ) و ناباروری است.

۳. حواستون به ریسک‌های احتمالی مرتبط با آندومتریوز باشه.

در زنان مبتلا به آندومتریوز بافت رحم خارج از محل طبیعی خود جایگزینی در تخمدان و لوله های فالوپ یا ارگان های دیگر رشد می کند. اگر اندومتریوز می دانم که می تواند منجر به چسبندگی لوله های رحمی (فالوپ).

۴. حواستون به عفونت های رحمی باشه.

اگر شما تا به حال عفونت رحم، شاید در ارتباط با سقط جنین یا سقط ممکن که بافت اسکار شکل گرفته و یک یا هر دو چسبندگی لوله های رحمی (فالوپ) است.اگر چه غیر معمول در ایالات متحده، سل لگن نیز ممکن است لوله فالوپ مسدود می شود.

۵. بارداری های خارج از رحم قبلی رو در نظر بگیرین.

بارداری های خارج زا رحم هستند که در آن ایمپلنت تخمک بارور شده در جای اشتباه معمولا در لوله فالوپ شما فراهم می سازد. این حاملگی به مدت رشد می کند و هنگامی که پشت سر هم یا حذف می شوند، آنها می تواند باعث زخم و چسبندگی لوله های رحمی (فالوپ) شود.

۶. جراحی های قبلی رو در نظر بگیرین.

درمان چسبندگی لوله های رحم و تخمدان

در مطب پزشک چه می گذرد؟

وقتی زوجی با مشکل ناباروری به متخصص مراجعه می کنند، ابتدا پزشک شرح حال دقیقی شامل سن خانم و آقا، سابقه بیماری ها، داروهایی که مصرف می کنند، سابقه عمل های جراحی، سابقه کیست تخمدان، آپاندیسیت، جراحی های بزرگ شکمی، منظم بودن عادت ماهیانه و نشانگان تخمدان پلی کیستیک، درد هنگام عادت ماهیانه و ابتلا به انواع عفونت ها می گیرد.

احتمال بارداری افرادی که عادت ماهیانه مرتب دارند، بیشتر از کسانی است که هر چند وقت یکبار عادت ماهیانه می شوند یا نشانگان تخمدان پلی کیستیک دارند. متخصص زنان دهانه رحم خانم را از نظر عفونت ها بررسی می کند و تست پاپ اسمیر می گیرد. رحم و تخمدان ها را معاینه و با سونوگرافی بررسی می کند. گاهی نیاز به انجام آزمایش های هورمونی وجود دارد و بعد از این مراحل درمان های اولیه انجام می شوند. برای بررسی دلیل ناباروری، انجام یک اسپرموگرام از مرد نیز ضرورت دارد.

اگر نتیجه اسپرموگرام طبیعی باشد، نگرانی ها کم می شود اما اگر غیرطبیعی باشد، باید به متخصص اورولوژی مراجعه کند تا معاینه و آزمایش های اسپرموگرام و هورمونی تکرار شود و با تشخیص قطعی، درمان ها آغاز شوند.

درمان چسبندگی لوله های رحم و تخمدان

تشخیص چسبندگی لوله های رحمی (فالوپ)

۱. حواستون باشه که ممکنه شما هیچ علامت یا عارضه‌ای نداشته باشین.

هر چند برخی از زنان با نوع خاصی از چسبندگی لوله های رحمی (فالوپ) ممکن است به درد های شکمی یا افزایش ترشحات واژن، بسیاری بدون علائم در همه تجربه. هنگامی که آنها در تلاش برای باردار شدن در بسیاری از موارد زن تنها مشکل کشف.

۲. اگه بعد از یک سال تلاش برای باردار شدن موفق نبودین، به دکترتون مراجعه کنین.

از دیدگاه پزشکی "ناباروری" به این معنی است که شما هنوز بعد از حداقل یک سال رابطه جنسی منظم, محافظت نشده حامله هستید. اگر این اتفاق برای شما وقت ملاقات با پزشک مراقبت های اولیه و یا متخصص زنان فرصت را برنامه ریزی کنید.اگر شما بیش از ۳۵ سال سن, سال منتظر این نشوید. برنامه قرار ملاقات بعد از شش ماه از رابطه جنسی منظم, محافظت نشده.

توجه داشته باشید که "ناباروری" همان "بی باروری." نیست اگر شما نابارور می شما ممکن است هنوز قادر به باردار شدن یک کودک با یا بدون کمک پزشکی. فکر نکنید که شما هرگز قادر به باردار شدن خواهد شد.

۳. برای ارزیابی باروری، یه وقت با دکترتون هماهنگ کنین.

پزشک شما احتمالا یک ارزیابی کامل باروری برای هر دو شما و شریک زندگی خود را توصیه. همسرتان نیاز به ارائه نمونه اسپرم که یک متخصص می توانید رد کردن مشکلی در تعداد اسپرم یا تحرک. شما به احتمال زیاد آزمون های مختلف که شما سطح هورمون های طبیعی و درستی تخمک گذاری تایید کنید. اگر تمام این آزمایشات طبیعی، سپس پزشک چک کردن چسبندگی لوله های رحمی (فالوپ) را توصیه کند.

۴. سونوهیستروگرافی رو مدنظر قرار بدین.

پزشک شما ممکن است توصیه به دستخوش سونوهیستروگرافی – یک روش پزشکی است که شامل استفاده از سونوگرافی به دنبال توده در رحم. رحم توده ها گاهی اوقات می تواند چسبندگی لوله های رحمی (فالوپ) شود.

۵. هیستروسالپنگوگرافی بگیرین.

هیستروسالپنگوگرافی (HSG) روش های پزشکی که در آن رنگ خاص از طریق دهانه رحم خود را و به لوله رحمی (فالوپ) است تزریق است. اشعه ایکس گرفته سپس برای تعیین اگر چسبندگی لوله های رحمی (فالوپ) است.

هیستروسالپنگوگرافی بدون بیهوشی انجام می شود و شما باید تنها گرفتگی خفیف و ناراحتی را تجربه. آن، با این حال، به ایبوپروفن حدود یک ساعت از قبل می تواند کمک کند.این روش معمولا ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد. خطرات بالقوه عبارتند از: عفونت لگن یا آسیب به سلول ها یا بافت از قرار گرفتن در معرض تابش.اگر دکتر شما مظنون خود چسبندگی لوله های رحمی (فالوپ) شده اند، آنها ممکن است استفاده از رنگ روغن بر اساس در طی عمل. نفت قادر به حذف انسداد گاهی اوقات می تواند.

۶. از دکترتون بپرسین که آیا لاپاراسکوپی مناسب هست یا نه.

با توجه به نتایج سونوهیستروگرافی و هیستروسالپینگوگرافی پزشک لاپاراسکوپی – روش های پزشکی که یک برش در نزدیک ناف خود برای پیدا کردن (و, در برخی موارد حذف) هر بافت است که چسبندگی لوله های رحمی (فالوپ) ساخته شده ممکن است توصیه.پس از تست ناباروری دیگر انجام شده است به طور کلی لاپاراسکوپی فقط باید انجام شود. تا حدودی به این دلیل این روش ریسک است این است: پس آن همه خطرات مرتبط با جراحی عمده حمل آن تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

۷. تشخیص مربوطه رو دریافت کنین.

نتایج این آزمایشات تعیین کند که آیا یک یا هر دو چسبندگی لوله های رحمی (فالوپ) شده اند. پزشک به میزان انسداد توضیح بخواهید. تشخیص به عنوان خاص که ممکن است نیاز به تعیین طرح درمان کمک می کند.

درمان چسبندگی لوله های رحم و تخمدان

عوارضی که ناخواسته پدید می‌آید


ناباروری شایع‌ترین پیامد چسبندگی رحم به شمار می‌رود و به عبارتی، 43 درصد از زنان مبتلا به چسبندگی‌های رحمی از ناباروری رنج می‌برند. بی‌نظمی‌های قاعدگی نیز بین زنانی که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند، به وفور مشاهده می‌شود.

در این میان آمارها نشان می‌دهد که نیمی از زنان مبتلا به چسبندگی رحم دچار ناباروری می‌شوند و شمار زیادی هم هرگز دچار بی‌نظمی‌های قاعدگی نمی‌شوند. شواهد حاکی از آن است که حدود 90درصد از موارد چسبندگی رحم از عوارض سقط جنین به‌شمار می‌رود ولی عفونت‌هایی مانند «سل دستگاه تناسلی» که در آمریکا شیوع بسیاری دارد، در بروز چسبندگی‌های رحمی نقش دارد.

از شایع‌ترین عوارضی که چسبندگی رحم به دنبال دارد، می‌توان به ناباروری و کاهش قدرت باروری زنان اشاره کرد. ولی پزشکان معتقدند که مبتلایان به انواع چسبندگی‌های خفیف تا متوسط رحم پس از درمان بین 70 تا 80 درصد قادر به بارداری هستند. در مقابل، مبتلایانی که دارای چسبندگی‌های شدید هستند تنها 20 تا 40 درصد پس از درمان شانس بارداری دارند.

درمان چسبندگی لوله های رحم و تخمدان

درمان چسبندگی لوله‌ های رحمی در زنان

لوله‌های رحمی یکی از مهم‌ترین اعضای داخل لگن هستند و وظیفه گرفتن تخمک و انتقال آن به داخل رحم را دارند. عمل لقاح هم داخل این لوله‌ها انجام می‌گیرد، بنابراین سلامت لوله‌های رحم تاثیر زیادی در باروری زنان دارد و هر گونه اختلال در لوله‌های رحمی به هر دلیلی می‌تواند منجر به نازایی شود.

لوله رحمی چهار قسمت دارد:

قسمت داخل جداری به طول یک سانتی‌متر که در ضخامت دیواره رحم است. تنگه یا ایسموس که محل اتصال لوله به رحم است. آمپول که گشادترین قسمت است و بیش از نصف لوله را تشکیل داده و لقاح در آن صورت می‌گیرد. اینفاندیبولوم یا ناحیه شیپوری که وظیفه گرفتن تخمک از تخمدان را دارد.

درمان چسبندگی لوله های رحم و تخمدان

چه عواملی می‌توانند زمینه را برای چسبندگی فراهم کنند؟

  • عوامل زیادی می‌توانند باعث این چسبندگی‌ها شوند. یکی از عواملی که باعث چسبندگی و انسداد لوله‌های رحمی می‌شود، عفونت‌ است. عفونت‌ به واسطه میکروب‌های مختلف می‌تواند.
  • باعث التهاب لوله‌ها شود و افرادی که مبتلا به عفونت‌های مکرر و شدید لوله‌های رحمی می‌شوند و به موقع مراجعه به پزشک ندارند و تحت درمان قرار نمی‌گیرند، ممکن است دچار چسبندگی و به دنبال آن نازایی شوند.
  • یکی از دیگر از عواملی که می‌تواند سبب چسبندگی لوله‌ها شود، جراحی‌ها هستند. از شایع‌ترین جراحی‌ها می‌توان از آپاندیسیت نام برد. عمل جراحی آپاندیسیت به خصوص در کسانی که آپاندیسیت پاره می‌شود و تورم و عفونت شدید در لگن ایجاد می‌شود،
  • ممکن است باعث ایجاد چسبندگی‌ شود. این چسبندگی ممکن است دو طرفه باشد یا یکطرفه، یعنی در همان سمتی که آپاندیسیت قرار گرفته است. در این صورت چسبندگی لوله‌ها می‌تواند به نازایی ختم شود.
  • برخی خانم‌ها هم دیر ازدواج می‌کنند و هم 7 یا 10 سال بعد از ازدواج تمایل به بارداری ندارند. این امر، خطر ایجاد آندومتریوز و عوارض آن که چسبندگی باشد را افزایش می‌دهد
  • یکی دیگر از جراحی‌هایی که ممکن است باعث چسبندگی شود، جراحی کیست تخمدان، فیبروم رحمی و جراحی‌هایی است که داخل لگن انجام می‌شود.
  • در این موارد باید با انتخاب صحیح بیمار و اجرای تکنیک‌های مناسب جراحی و تجویز آنتی‌بیوتیک به میزان کافی از بروز عفونت و چسبندگی جلوگیری کرد.
  • از علل دیگر بروز چسبندگی که امروزه یکی از بیماری‌های شایع در سراسر دنیا میان زنان است و در ایران هم میزان شیوع آن افزایش یافته، بیماری آندومتریوز است.
  • با بالا رفتن سن ازدواج و عدم تمایل به بارداری احتمال این بیماری افزایش می‌یابد. ابتلا به چنین بیماری‌ای می‌تواند از عوامل مهم چسبندگی و نازایی باشد.
  • در آندومتریوز، بافت‌ مشابه‌ پوشش‌ داخلی‌ رحم‌ در نقاطی‌ غیرمعمول‌ در قسمت‌ پایینی‌ شکم‌ ظاهر می‌شود. این‌ بافت‌ ممکن‌ است‌ روی‌ سطح‌ تخمدان‌، پشت‌ رحم‌ و در حفره‌ لگنی‌، روی‌ دیواره‌ روده و ندرتا در نقاطی‌ دورتر به‌ وجود آید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (68 رای)  

۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

زهرا | ۵ سال پیش
دوبار سزارین شدم الان از عمل دومم چهار سال میگذره الا ده ماهه جلوگیری ندارم ولی بچه دار نمی شم البته چسfندگی هم داشتم باید چیکار کنم
0
2
لیلا | ۷ سال پیش
سلام ببخشید من دو بار سزارین کردم حین عمل دوم دکترم بهم گفت که از عمل اولم دچار چسبندگی شدم و اگه دوباره باردار بشم خطر داره میخواستم بدونم الان من باید چیکار کنم، اگه خواستم باردار بشم چی میشه؟ لطفا کمکم کنید ممنون از دلگرم
2
3
فروزان | ۷ سال پیش
سلام دکتر من ۲بار حاملگی خارج رحم داست ایامیتوانم دوباره بچه داربشم لطفاروش درمان رانیزبگویید بایدچه کار کنم ممنون
1
4
زهرا | ۷ سال پیش
ممنونم از اطلاعات مفیدتون
0
0
الهه | ۷ سال پیش
سلام وخسته نباشید سوالی داشتم من حدود دو سال است که ازدواج کردم اما هنوز بچه دار نشدم
0
0

hits