دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چه کسانی دچار حاملگی خارج از رحم می شوند؟!
16
زمان مطالعه: 4 دقیقه
چه کسانی دچار حاملگی خارج از رحم می شوند؟!-حاملگی خارج از رحم-علایم حاملگی خارج از رحم-حاملگی خارج رحمی از تشخیص تا درمان -تشخیص بارداری خارج از رحم

چه کسانی دچار حاملگی خارج از رحم می شوند؟!

چه کسانی دچار حاملگی خارج از رحم می شوند؟!

حاملگی خارج از رحم یكی از مشكلاتی است كه خانم‌ها معمولا نگران آن هستند و چون مدام شنیده‌اند كه این مسئله مرگبار است، ممكن است به محض بارداری دلهره بگیرند. دكتر معصومه یونسی، از آزمایشی می‌گوید كه اگر آن را انجام بدهید، خیلی زود می‌توانید متوجه‌ی بارداری خارج از رحمی شوید.

به طور معمول، درصد بارداری خارج از رحم برای خانم‌ها چقدر است؟

معمولا از هر 50 حاملگی، ممكن است یكی از آنها خارج از رحم باشد.

برای کدام دسته‌ها از خانم‌ها احتمال بارداری خارج از رحم بیشتر وجود دارد؟

کسانی که آی یو دی (IUD) دارندو حامله می‌شوند و كسانی كه آی یو دی را در آوردند و بعد از آن سریع باردارمی‌شوند بیشتر از همه در معرض خطر بارداری خارج از رحم هستند. علاوه بر آن خانم‌هایی كه از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌كنند

ولی باردار می‌شوند هم جز كسانی هستند كه احتمالش زیاد است بارداری خارج از رحم را تجربه كنند. البته عفونت‌های شدید لگنی، چسبندگی‌های رحمی و لگنی هم جز دیگر عواملی است كه ممكن است این عارضه را رقم بزند.

چرا بارداری خارج از رحم خطرناک است؟

چون اگر جنین به جای رشد در جای مشخص خودش، در لوله یا نزدیک رحم رشد کند باعث بروز مشكلات جدی می‌شود. جنین در هر کجا به غیر از داخل رحم شکل بگیرد و رشد کند باعث پاره شدن محل و خونریزی شدید می‌شود. خونریزی داخلی که در بیشتر مواقع جان انسان

را به خطر می‌اندازد و قبل از اینکه او به بیمارستان برسد ممکن است جانش را از دست بدهد. البته این را هم بگویم كه این روزها علم به شدت پیشرفت كرده و احتمال مرگ خیلی كم است، اما به شرطی كه خانم‌های باردار تست‌های اطمینان بخش را بدهند.

چه تستی؟

به نظر من هر خانمی كه باردار می‌شود باید تست بتا اچ سی جی(Beta H.C.G). را در دو مرحله بدهد تا مطمئن شود مشكل بارداری خارج از رحم ندارد.

این آزمایش باید توسط پزشك نوشته شود؟

نه اگر خود بیمار هم درخواست بدهد قابل قبول است.

چه کسانی دچار حاملگی خارج از رحم می شوند؟!

آزمایش خون است یا ادرار؟

آزمایش خون. چون حساس‌تر است و زودتر می‌تواند پزشك را به نتیجه برساند، در این مورد از آزمایش خون استفاده می‌شود.

علائم بارداری خارج از رحم چیست؟

ممكن است در بعضی از آدم‌ها علامت خاصی نداشته باشد اما شایع‌ترین حالتی كه در زنان ایجاد می‌شود درد زیر شكم و لكه بینی است. اگر این اتفاقات در دوره‌ی بارداری برای افراد رخ دهد لازم است فرد خیلی سریع به اورژانس مراجعه كند و آزمایش بدهد.خانم‌هایی كه در بارداری اول با این مشكل مواجه شده‌اند چند درصد امكان دارد بارداری بعدی‌شان هم خارج از رحم باشد؟بین 10 تا 13 درصد امكان دارد كه این اتفاق دوباره برای این خانم‌ها رخ دهد.

اگر بارداری خارج از رحم تایید شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر از مدت زمان حاملگی زیاد نگذشته باشد، می‌توان این مشكل را با دارو حل كرد اما اگر جنین بزرگ باشد و مدت زیادی از زمان بارداری گذشته باشد به احتمال زیاد نیاز به جراحی دارد. در بعضی موارد با سوراخ كردن شكم می‌توان جنین را خارج كرد امادر بعضی موارد باید شكم به طور كامل باز شود.

عوامل خطر بارداری خارج رحمی

باید بدانیم احتمال اینکه بارداری خارج رحمی در هر بارداری اتفاق بیفتد، حدود 2 درصد می باشد. بارداری خارج رحمی معمولا طی چند هفته پس از لقاح و در اولین هفته های بارداری ایجاد می شود.

عوامل خطر مهمی وجود دارد که شانس فرد را برای ابتلا به بارداری خارج رحمی بالا می برد. از قبیل:

- بیماری های مقاربتی- بیماری های التهابی لگن- اندومتریوز در صورتی که درمان نشود و به بارداری منجر شود- لوله های فالوپ اسیب دیده- مصرف داروهای ضدبارداری- باردار شدن به روش های آزمایشگاهی (لقاح آزمایشگاهی)- بستن ناموفق لوله های رحمی- سابقه خانوادگی فرد برای داشتن بارداری خارج رحمی- عمل جراحی لگن- چسبندگی های لگنی- استفاده از آی یو دی. تقریبا 50 درصد بارداری زنانی که برای جلوگیری از بارداری از IUD استفاده می کنند، خارج از رحم صورت می پذیرد.

چه کسانی دچار حاملگی خارج از رحم می شوند؟!

علایم بارداری خارج رحمی

- خونریزی واژینال یا لکه بینی

- آمنوره یا عدم قاعدگی

- تهوع

- استفراغ

- درد در ناحیه شکم

- گرفتگی عضلات

- احساس درد تنها در یک طرف بدن

- سرگیجه

- ضعف

- غش کردن

- درد در ناحیه مقعد

- درد در ناحیه گردن یا شانه

گردآوری: مجله ی اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (16 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits