دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اضافه وزن مادران در سنین بارداری؟
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سختی آئورت، زمینه ساز گرفتگی این رگ حیاتی است. یافته های اخیر محققان نشان می دهد، سفتی آئورت و در واقع چاقی مادر ، به عنوان عامل خطری برای زندگی بعدی نوزاد او به شمار می آید.

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج بررسی های آنان نشان داده است نوزادانی که مادران آنها اضافه وزن دارند به عارضه ضخیم شدن دیواره سرخرگ ها که از نخستین علائم بیماری قلبی است، مبتلا می شوند.

آنان اعلام کردند که چاقی مادر می تواند موجب بروز بیماری عروقی نوزادان گردد به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، متخصصان قلب و عروق در می گویند بررسی های آنان بر روی نوزادن ثابت کرده است که ضخیم شدن دیواره سرخرگ اصلی بدن ( سرخرگ آئورت ) که منجر به بروز بیماری قلبی می شود، فاکتوری مستقل از وزن نوزاد در هنگام تولد است.

کارشناسان در این مطالعه تاکید کردند: اضافه وزن مادر در سنین بارداری فاکتور تشدید کننده خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی در کودکان در سنین بالاتر است.

اضافه وزن مادران در سنین بارداری؟

این مطالعه روی گروهی از زنان با میانگین سنی 35 سال انجام گرفته که همگی در هفته شانزدهم بارداری بوده اند . متخصصین قلب و عروق در ملبورن استرالیا با بررسی بیست مادر باردار، تحقیقات کاملی در این باره انجام دادند.

آنان نمایه توده بدنی مادران را اندازه گرفتند تا بدانند کدامیک وزن متناسب دارند و کدام مادران، به اضافه وزن یا چاقی مبتلا هستند. سپس، محققان، با استفاده از امواج ماوراء صوت، ضخامت دیواره آئورت شکمی نوزاد را کنترول کردند.

محققان دریافتند، کودکانی که از مادران چاق به دنیا آمده بودند، آئورت سفت تری نسبت به دیگر نوزادان داشتند و در واقع، دیواره آئورت آنان ضخیم تر از دیگران بود.

اضافه وزن مادران در سنین بارداری؟
دانشمندان مشاهده کردند هرقدر وزن مادر باردار بیشتر باشد، میزان سفتی آئورت کودک نیز شدیدتر است. سختی آئورت، زمینه ساز گرفتگی این رگ حیاتی است. یافته های اخیر محققان نشان می دهد، سفتی آئورت و در واقع چاقی مادر ، به عنوان عامل خطری برای زندگی بعدی نوزاد او به شمار می آید.

محققان بر این باورند که برای مطالعه بیشتر در این زمینه باید بررسی های عمیق تری انجام شود. در انتها محققین نتیجه گرفتند که سفتی آئورت، مشکلی است که ربطی به وزن نوزاد هنگام تولد ندارد و فقط با شرایط وزنی مادر مرتبط است. جزئیات این مطالعه در مجله «آرشیو بیماریهای دوران کودکی» منتشر شده است.

منبع: worldfood



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits