دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علل ناباروری در مردان و زنان چیست؟
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
علل ناباروری در مردان و زنان چیست؟-علل ناباروری-ناباروری مردان -ناباروری زنان-علل نازایی-اسپرم

علل ناباروری در مردان و زنان چیست؟

● علل نازایی زنان شامل این موارد است:


▪ اول ـ اختلالات تخمک گذاری که به طور عمومی از آن به عنوان تنبلی تخمدان یاد می شود که جزو علل شایع نازایی بوده، ژنتیک در بروز آن نقش دارد و از بیماری هایی است که درمان های متنوعی برای آن یافت شده و معمولا خوش عاقبت تر از سایر علل نازایی است.


▪ دوم ـ اختلالات در لوله های رحمی که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از علل نازایی در زنان است. انسداد لوله های رحمی می تواند به دلیل عفونت های مکرر لگنی، مشکلات مادرزادی، چسبندگی ناشی از بیماری اندومتریوز یا چسبندگی ناشی از عمل جراحی باشد. راه تشخیص این بیماری هیستروسالپنگوگرافی یا عکسبرداری از رحم با مواد حاجب رادیولوژی است که هر چند روش دردناکی است اماروش تشخیصی دقیق و مطمئنی است.


▪ سوم ـ اختلال در ذخیره تخمدانی که در واقع به دلیل مشکلات ژنتیک، اشعه و برخی داروها، تخمدان ها به طور زودرس از کار افتاده و دیگر تخمک گذاری نمی کنند. این بیماری در واقع نوعی یائسگی زودرس است.


▪ چهارم ـ اختلال در شکل رحم که علت چندان شایعی نیست و بیشتر مواقع منجر به سقط های مکرر(نه ناباروری) می شود. این بیماری نیز با هیستروسالپنگوگرافی قابل تشخیص است.باید دانست که فیبروم ها(میوم ها)ی رحمی برخلاف تصور عمومی منجر به نازایی نمی شوند.


▪ پنجم ـ اختلالات سرویکس(دهانه رحم) که حدود ۵ درصد از علل نازایی در زنان را تشکیل می دهد و می تواند ژنتیک باشد.


▪ ششم ـ در نهایت بیماری های ایمونولوژیک یا سیستمیک مثل نارسایی کلیه و کم کاری تیروئید که ضمن از کار انداختن سیستم های دیگر بدن موجب اختلال در عملکرد سیستم تناسلی و نازایی می شود.

علل ناباروری در مردان و زنان چیست؟

علل ناباروری در مردان و زنان چیست؟


علت ناباروری در مردان:

به طور عمده مربوط به مشکلاتی است که در تولید و انتقال اسپرم وجود دارد که با آزمایش آنالیز اسپرم مشخص می شود یعنی معلوم می شود اختلال در تعداد، شکل، حرکت اسپرم ها یا هرسه است .

سپس ارولوژیست (متخصص کلیه ها و مجاری ادراری) با بررسی های بیشتر پی می برد منشا این مشکل در تولید یا انتقال اسپرم است و در صورت امکان آن را درمان می کند.

اما در مجموع در معرض حرارت زیاد بودن و مصرف برخی داروهای شیمی درمانی و مواد مخدر منجر به اختلال در تولید اسپرم ها و نازایی می شود.

حتی داروهای ساده ای مثل سایمیتدین و متوکلوپرامید و... در تولید اسپرم ها اختلال ایجاد می کنند. در زوج هایی که مشکل نازایی دارند، مصرف سیگار، الکل و کافئین (قهوه) هم باید محدود شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits