دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تهوع صبحگاهی در دوران بارداری هوش کودک را تحت تاثیر قرار می دهد!
4
زمان مطالعه: 8 دقیقه
تهوع صبحگاهی در دوران بارداری ,تهوع صبحگاهی, دوران بارداری ,هوش کودک ,مسمومیت بارداری ,ویار, ضریب هوشی نوزاد, زایمان زودرس , چکاپ بارداری

حالت تهوع به ویژه در صبحگاه یکی از علایم اولیه بارداری است. این حالت ناخوشایند که ویار نام دارد، در اغلب خانم های باردار مشاهده می شود.

تهوع صبحگاهی در دوران بارداری هوش کودک را تحت تاثیر قرار می دهد

این اختلال گرچه مشکلاتی را برای مادر باردار ایجاد می کند، اما می تواند نشانه ضریب هوشی بالا در فرزندی باشد که او در راه دارد.

محققان بیمارستان کودکان در تورنتو (کانادا) نشان دادند تهوع صبحگاهی در دوران بارداری نشانه خوبی بوده و هوش بالای جنین را به اثبات می رساند.

برای انجام این مطالعه، پژوهشگران 120 زن را كه در گذشته در دوران بارداری خود تهوع و دل‌آشوبه صبحگاهی را تجربه كرده بودند، انتخاب نموده و پس از آن از كودكان این زنان كه بین 3 تا 7 سال سن داشتند، آزمایشات استانداردی برای ارزیابی بهره هوشی به عمل آوردند.

نتایج این تحقیق نشان داد کودکان مادرانی كه در زمان بارداری ویار صبحگاهی داشتند، نمرات بالاتری كسب کرده و در آزمون های مربوطه موفق تر عمل می کنند.

تهوع صبحگاهی در دوران بارداری هوش کودک را تحت تاثیر قرار می دهد

به نظر می رسد تهوع صبحگاهی در دوران بارداری ناشی از وضعیت هورمونی بدن مادر بوده و هوش کودک را تحت تاثیر قرار می دهد.

8 توصیه به مادران باردار برای تولد بچه های باهوش

شاید باور نکنید اما حتی قبل از اینکه متوجه بارداری خود شوید و آزمایش بارداری بدهید، مغز کودک شما در حال شکل گیری است.

لوله های عصبی و ساختمان هایی که برای رشد اعصاب و ستون نخاعی ضروری هستند، در هفته پنجم دوره قاعدگی، پس از اینکه شما متوجه توقف قاعدگی تان شدید، شروع به شکل گیری می کنند.

سپس تکامل مغزی کودک به سرعت ادامه می یابد. به خاطر همین است که شما دراولین هفته های بارداری به شدت احساس خستگی می کنید.

مسمومیت بارداری در صورتی که مورد غفلت واقع شود می تواند سبب زایمان زودرس شود.

تهوع صبحگاهی در دوران بارداری هوش کودک را تحت تاثیر قرار می دهد

تا حالا به این فکر کرده اید که چگونه می توان از همان زمانی که جنین در شکم مادر است هوش او را افزایش داد؟ پس به توصیه های زیر توجه کنید.

1- چکاپ ها را جدی بگیرید

بهتر است قبل از اینکه تصمیم به بارداری بگیرید، از سلامت کلی خود مطمئن شوید. با انجام آزمایش خون و ادرار می توانید متوجه شوید که در کجای طیف سلامتی هستید. بعد از بارداری هم حتما با مراجعه به پزشک، از سلامت خود و جنین تان مطمئن شوید.

تهوع صبحگاهی در دوران بارداری هوش کودک را تحت تاثیر قرار می دهد

گاهی آزمایش ادرار برای آگاهی از مسمومیت بارداری لازم است. مسمومیت بارداری در صورتی که مورد غفلت واقع شود می تواند سبب زایمان زودرس شود.

اگر به طور پیشرونده شکم تان بزرگ نشود، ممکن است علامتی از این باشد که خون و موادمغذی کافی به جنین نمی رساند و ممکن است شما در معرض خطر مسمومیت بارداری باشید. کودکانی که خیلی زودتر از موعد متولد می شوند ممکن است در معرض خطر عوارض جدی مغزی باشند.

2- با جنین صحبت کنید

محققان معتقدند که جنین در شکم مادرش هر آنچه در دنیای بیرون اتفاق می افتد را می شنود و همه اینها به نوعی روی مغزش تاثیر می گذارد.

مطالعات نشان می دهد نوزادان به طرف صدای مادر برمی گردند و این نشان می دهد نه تنها آنها دنیای بیرون را می شنوند، بلکه بین صداهای غریبه و آشنا را هم تمایز قایل می شوند. حتی اگر برایش کتاب نخوانید، وقتی او در رحم مادر لگد می زند و می چرخد، چیزهایی در مورد محیط اطرافش یاد می گیرد و این برای فرآیند یادگیری ضروری است.

تهوع صبحگاهی در دوران بارداری هوش کودک را تحت تاثیر قرار می دهد

همه این تجربه ها رشد و تماس سلول های مغزی را تحریک می کند و تماس سلول های مغزی یعنی آمادگی برای آموختن. پس سعی کنید پس از هفته بیستم بارداری، کتاب برایش تا حس شنوایی او تقویت شود. برایش در پایان روز لالایی بخوانید. این کار هم به خودتان و هم به او آرامش می دهد.

3- آرام و صبور باشید

بارداری دوران پراسترسی است. شاید ممکن باشد کارهای زیادی را در یک دوره کوتاه انجام دهید، بنابراین سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. زندگی بدون استرس نه تنها بارداری را راحت تر می کند بلکه برای کودک متولدنشده تان هم مفید است.

گفته می شود، تولید زیاد هورمون های استرس در بدن مادر می تواند تاثیر منفی روی تکامل جنین داشته باشد. هورمون استرس با زایمان زودرس هم ارتباط دارد.

حتی اگر کودک سر موقع متولد شود، بین هورمون استرس و بارداری و اشکال در فرآیند یادگیری و توجه و اضطراب در کودک ارتباط وجود دارد.

استرس صرفا به معنای ناراحتی روحی مادر نیست، بلکه فشار کاری زیاد و خستگی مفرط بدنی نیز برای بدن نوعی استرس تلقی می شود و تاثیرات منفی زیادی بر جنین می گذارد.

تهوع صبحگاهی در دوران بارداری هوش کودک را تحت تاثیر قرار می دهد

بررسی ها نشان داده مادرانی که در دوران بارداری آرامش دارند، نسبت به آنهایی که در این دوران استرس دارند، فرزندانی با بهره هوشی بالاتر به دنیا می آورند.

چنانچه مادر در دوران بارداری تحت فشار روحی و اضطراب باشد نه تنها فرزند از نظر رشد طبیعی جسمی دچار مشکل شده و عموما با وزن کمتر متولد می شود، بلکه از نظر بهره هوشی نیز در سطح پایین تری خواهد بود.

درعین حال استرس مادران در دوره بارداری منجر به تولد کودک نا آرام و بی قرار شده و حتی در مواردی که فشار های روحی افزایش یابد، ممکن است بارداری به انتها نرسد و مادر دچار سقط جنین شود.

متخصصان عقیده دارند جنین متاثر از تغییرات هورمونی مادر مراحل رشد خود را پشت سر می گذارد و استرس مادر موجب افزایش ترشح کورتیزول یا همان هورمون استرس شده و موجب کاهش ضریب هوشی کودک می شود.

البته لازم به ذکر است استرس صرفا به معنای ناراحتی روحی مادر نیست، بلکه فشار کاری زیاد و خستگی مفرط بدنی نیز برای بدن نوعی استرس تلقی می شود و تاثیرات منفی زیادی بر جنین می گذارد.

به همین دلیل توصیه می شود مادران باردار در این دوران از نظر جسمی و روحی آرامش بیشتری داشته باشند و از نظر کارهای بدنی نیز بیش از حد به خود فشار نیاورند تا فرزندانی سالم و با نشاط و باهوش داشته باشند.

4- دور سیگار و الکل خط بکشید

اگر قبل از بارداری الکل و سیگار مصرف می کردید، وقتی خبر بارداری خود را می شنوید حتما باید نوشیدن الکل را کنار بگذارید و سیگارتان را هم ترک کنید. قبل از اینکه کبد شما بتواند الکل را از بین ببرد، از جفت عبور کرده و به جنین می رسد.

تهوع صبحگاهی در دوران بارداری هوش کودک را تحت تاثیر قرار می دهد

تهوع صبحگاهی در دوران بارداری هوش کودک را تحت تاثیر قرار می دهد

کبد جنین هم هنوز آنقدر کارآمد نیست تا بتواند الکل را متابولیزه کند، بنابراین دچار آسیب های جدی می شود. نوشیدن الکل علاوه بر اینکه جنین را در معرض خطر نشانگان الکل جنینی قرار می دهد، بلکه می تواند سبب عقب افتادگی ذهنی و مشکلات یادگیری و رفتاری در جنین شود.

5- رژیمی مناسب داشته باشید

بارداری زمانی برای رژیم لاغری نیست. غذاهای سالم بخورید و رژیمی متعادل و متنوع انتخاب کنید که سرشار از پروتئین، غلات کامل، حبوبات، میوه و سبزی باشد.

تهوع صبحگاهی در دوران بارداری هوش کودک را تحت تاثیر قرار می دهد

گرسنگی به خودتان ندهید، چرا که با این کار کودک خود را در معرض خطر تاخیر تکامل گفتاری و حرکتی و کاهش ضریب هوشی قرار داده اید.

6- قرص ویتامین را فراموش نکنید

مولتی ویتامین هایی که برایتان توسط پزشک تجویز می شود سرشار از موادی است که جنین برای رشدونمو به آنها احتیاج دارد. اسیدفولیک مهم ترین ماده برای تکامل مغزی جنین در حال رشد است، چرا که این ماده خطر بیماری اسپینا بیفیدا و سایر مشکلات عصبی را در کودک کاهش می دهد.

تهوع صبحگاهی در دوران بارداری هوش کودک را تحت تاثیر قرار می دهد

همه زنان در دوران باروری باید روزانه 400 میکروگرم قرص اسیدفولیک مصرف کنند تا مطمئن شوند که مقدار کافی از این ماده هنگام بارداری در بدنشان موجود است.

تحقیقات نشان می دهد گرمای زیاد و دوش گرفتن با آب خیلی داغ در دوران بارداری، سبب نقایص لوله عصبی نوزاد می شود. بنابراین از دوش گرفتن با آب خیلی داغ، سونا و حمام بخار خودداری کنید

7- زیر نظر پزشک تان ورزش کنید

ورزش استرس شما را کاهش می دهد. خطر مسمومیت بارداری که منجر به زایمان زودرس می شود هم با ورزش کردن کمتر می شود.

تهوع صبحگاهی در دوران بارداری هوش کودک را تحت تاثیر قرار می دهد

طبق مطالعه محققان آمریکایی کالج پزشکی ورزش، مادرانی که در بارداری ورزش می کنند، مثلا یوگا انجام می دهند یا پیاده روی می کنند، سیستم عصبی کودکان آنها بلافاصله بعد از زایمان سریع تر متکامل می شود.

در سن 5 سالگی نمره آنها در آزمون های هوش و زبان بالاتر است. پس وقتی باردارید، حداقل 30 دقیقه در روز ورزش ملایم انجام دهید.

8- دوش آب داغ نگیرید

تحقیقات نشان می دهد گرمای زیاد و دوش گرفتن با آب خیلی داغ در دوران بارداری، سبب نقایص لوله عصبی نوزاد می شود. بنابراین از دوش گرفتن با آب خیلی داغ، سونا و حمام بخار خودداری کنید.

تهوع صبحگاهی در دوران بارداری هوش کودک را تحت تاثیر قرار می دهد

در اوایل بارداری تب بالا با بروز مشکلاتی در تکامل سیستم عصبی جنین ارتباط دارد. بنابراین وقتی فردی دوش آب داغ هم می گیرد دمای بدنش بالا می رود. اگر دما بیش از 38.8 درجه بالا رود، می تواند چنین مشکلاتی را برای جنین ایجاد کند.

فرآوری : نیره ولدخانی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits