دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پاسخ به سوالات در مورد انزال زودرس
31
زمان مطالعه: 11 دقیقه
انزال زودرس و اختلال جنسي-زودانزالي و ارتباط جنسي- مسائل جنسي و رابطه جنسي-شريک جنسي و خودارضايي-روانشناسي و آلت تناسلي- آزار جنسي و رابطه جنسي- انزال زودرس و فشار روحي-پرولاکتين و دوپامين و سروتونين-متخصصين روانشناسي
توجه: این مطلب آموزشی ویژه خانم ها و آقایان متاهل است و برای کودکان یا افراد زیر 18 سال مناسب نمی باشد.

 انزال زودرس

انزال زودرس شايع ترين اختلال جنسي در بين مردان زير 40 سال است. در بين افراد بالاي 40 سال هم اين مشکل وجود دارد ولي اختلال شماره يک نيست. بنابراين اگر اين مشکل را داريد تنها نيستيد و اميدوارم در اين برنامه پاسخ سئوالاتتان را بگيريد.

*اگر مي شود در مورد انزال زودرس و دلايل آن بيشتر توضيح بدهيد ؟

زودانزالي يا انزال زودرس به حالتي گفته مي شود که فرد زودتر از زماني که مي خواهد به انزال برسد و يا اينکه به حدي زود به انزال برسد که شريک جنسي اش از ارتباط جنسي لذت کافي نبرد. البته بايد انتظارات واقع گرايانه باشند. اين تعريفي است که مورد تاييد اکثر متخصصين علم مسائل جنسي يا سکسولوژي است.

انزال زودرس

*زمان استاندارد براي به انزال رسيدن چيست؟ در پاسخ به شما بايد بگويم که زمان استانداردي براي رسيدن به انزال در نظر گرفته نشده با وجود اينکه بر طبق اکثريت افرادي که در مطالعات شرکت داشته اند يک سري زمانهايي پيشنهاد شده اما هيچ کدام قطعي نيستند چون اين زمان بسته به نظر و رضايت افراد از رابطه جنسي شان از هر زوج تا زوج ديگر متفاوت است.

اما پيشنهاد شده که اگر در 50% يا بيشتر موارد ارتباط جنسي انزال زماني اتفاق افتاد که فرد و يا شريک جنسي اش راضي نبودند يعني فرد مشکوک به اين اختلال هست و مي شود مورد تشخيص و درمان قرارش داد. در ضمن اين مهم است که اول ببينيد کي بود که متوجه شديد که اين اختلال را داريد و از کجا متوجه شديد. آيا خودتان ناراحتيد ؟

شريک جنسي تان از طريق دخول ارضا نميشود و يا از جايي يا کسي شنيديد که مثلا اگر رابطه جنسي زير 10 دقيقه باشد يعني مشکل داريد؟ معمولا جزو سنجش هاي اوليه اي که براي تشخيص و درمان اين اختلال انجام ميشود گرفتن شرح حال دقيق فرد و شريک جنسي اش (هر دو با هم ) است چون رابطه زوجها در ايجاد و يا دامن زدن به اين مشکل نقش بسزايي دارد.

دلايل اختلال انزال زودرس يا زود انزالي: تنها دلايلي که براي ايجاد اين اختلال پيشنهاد شده دلايل روحي و رواني هستند و دلايل پزشکي بندرت براي اين اختلال گزارش شده. انزال زودرس را ما در دو دسته مورد شناخت و درمان قرار ميدهيم: يکي اختلال جنسي اوليه يعني از زماني که فرد بالغ شده و تجربه خودارضايي يا دخول داشته هميشه زودانزالي داشته و ديگري اختلال ثانويه يعني فرد از زمان خاصي اين اختلال را تجربه کرده و مثلا در تجربيات قبلي اش اين حالت را نداشته.

 انزال زودرس

بطور کلي از ديد روانشناسي چند مسئله پيشنهاد شده که ميتواند باعث بروز زودانزالي در آقايان بشود: يکي اينکه اگر فرد در زمان نوجواني و يا بچگي در حين خودارضايي و يا مثلا بازي کردن با آلت تناسلي اش مورد تنبيه واقع شده باشد علاوه بر احساس ترس و گناهي که از اين موضوع ميکند ممکن است شرطي بشود که زود به انزال برسد که کسي سر نرسد و به اصطلاح مچش را بگيرد و تغيير دادن اين عادت کار ساده اي نيست.

بیشتر بخوانید : پاسخ به سوالات جنسی

مورد بعدي، شيوع اين اختلال در بين کساني که در سنين کودکي و نوجواني مورد آزار جنسي آشنايانشان و يا افراد غريبه قرار گرفته اند هم در پژوهش ها گزارش شده. گروه بعدي که در معرض انزال زودرس هستند کساني هستند که براي بارهاي اول رابطه جنسي را تجربه مي کنند البته نه همه شان. اين افراد ممکن است کنترل خوبي روي زمان انزالشان نداشته باشند. دليل اين مسئله آن است که محيط واژن خانمها احساس جديدي را در فرد ايجاد مي کند که موجب تحريک شديد فرد ميشود.در اين حالت معمولا افراد به مرور زمان و با شناسايي احساساتي که در حين نزديکي دارند مي توانند کنترل را بدست بياورند.

 انزال زودرس

*من به لحاظ اعتقادات ديني نه خودارضايي کرده ام و نه رابطه جنسی داشتم ميترسم که در اولين ارتباط جنسي بعد از ازدواج با همسرم دچار انزال زودرس بشوم. آيا اين تاثيري دارد اصلا و اگر دارد راه حل چيست؟ ببينيد اولا ربط اين دو مسئله اصلا قطعي نيست و ثانيا در بين افرادي که براي بار اول رابطه جنسي را تجربه ميکنند انزال زودرس بدليل تحريک شديدي که ميشوند ممکن است پيش بيايد و تا مدتي هم طول بکشد که کنترل خودشان را بدست بياورند که کاملا طبيعي است.

در اين موارد و کلا پس از ازدواج فقط توصيه من اين است که اگر يک يا چند بار اول اين مسئله پيش آمد نگران نشويد و خودتان و شريک جنسي تان را تحت فشار روحي قرار ندهيد. در مورد اينکه حالا چه مي شود کرد تا انتهاي برنامه تمرينهايي مي دهم که با انجام دادنشان نتيجه بسيار موثري ميتوانيد بگيريد. از دلايل ديگر زود انزالي يا انزال زودرس استرس و فشار روحي است. بجز فشارهايي که از خارج به فرد وارد ميايد مثل ناراحتي سر کار و غيره. فشاري که فرد به خودش مياورد هم مهم است و رابطه هر چقدر با درک و تفاهم باشد اين مشکل زودتر حل مي شود و بعضا اصلا پيش نمي آيد.


عده اي پرسيده بودند آيا رژيم غذايي خاصي در اين مورد کمک کننده است؟ بايد بگويم که بعضي افراد اعتقاد دارند که غذاهاي بسيار تند و ادويه هايي مثل کاري و فلفل ميتوانند باعث انزال زودرس بشوند که هنوز پژوهش محکمي در اين مورد در دست نيست. در موارد نه خيلي شايع هم بهم خوردن تعادل هورمونهاي مغزي از جمله پرولاکتين، دوپامين و سروتونين بطور طبيعي و يا بر اثر استفاده از برخي داروها مي تواند باعث انزال زودرس شود.

اين قضيه با مراجعه به پزشک و انجام يک سري آزمايشات هورموني ميتواند تاييد بشود و در صورت لزوم درمان شود. تعدادي ايميل رسيده که پرسيدند به چه دکتري مراجعه کنيم. از پزشک عمومي ميتوانيد شروع کنيد چون آزمايشات هورمون را ايشان هم ميتوانند برايتان توصيه کنند و تعبير کنند. اما در مراحل بعدي اگر مثلا متوجه شديد که تعادل هورمونهايتان بهم خورده ميتوايند با راهنمايي پزشک عمومي به پزشک متخصص غدد مراجعه کنيد و يا بعضا به متخصصين کليه و مجاري ادرار يا اورولوژيست ها.

در بعضي موارد هم بايد به روانپزشک مراجعه کنيد که داروهاي لازم را دريافت کنيد اما در مورد اين که کدام مسير بهتر است پزشک عمومي مي تواند شما را راهنمايي کند.

* من انزال زودرس دارم و به پزشک که مراجعه کردم گفت که چون ريشم هم در نيامده ممکن است تستوسترونم کم باشد. از شما راهنمايي ميخواستم. من بقيه نوشته تان را هم خواندم که در مورد روابط قبلي تان توضيح داده بوديد و تصور نميکنم که مشکل الانتان بخاطر روابطي بوده که قبلا داشته ايد.

 انزال زودرس

من دو تا مسئله برايم سئوال است: اول اينکه ننوشته بودي که پزشک شما حدس زده که سطح تستوسترونت پايين است يا بر اساس آزمايش اين را گفته و آيا درماني برايش دريافت کردي يا نه. اگر نه بايد اول آزمايش بدهي و بعد طبق نظر پزشک درمان را دنبال کني. دوم اينکه از روي در نيامدن ريش نميشود تشخيص قطعي اختلالات هورمونها را داد بخصوص که 19 ساله هستي و هنوز سن بلوغت به پايان نرسيده (گرچه به نسبت ديرتر از بقيه پسرها رشد موهاي صورتت را تجربه مي کني) چون زمان رويش موي صورت به مسائلي مثل توارث و غيره هم بستگي دارد.

بنابراين در مجموع من توصيه ميکنم که اگر نگراني با پزشک مشورت کن که آزمايشات کامل بدهي که دقيقا بداني چه راه درماني را لازم است دنبال کني چون در صورتي که مشکل پزشکي نداشته باشي بايد به روان درمانگر جنسي و يا متخصصين روانشناسي ارجاع داده شوي.

 انزال زودرس


براي درمان انزال زودرس معمولا پزشک با همکاري روانپزشک يا روانشناس يا روان در مانگر جنسي فرد را مورد معالجه قرار ميدهد چون فاکتورهاي متعددي در کار است. معمولا براي تشخيص و درمان انزال زودرس با حضور خانم و آقا هر دو زير نظر روان درمانگر جنسي انجام مي شود مگر اينکه نياز به مداخله دارويي باشد.

در مجموع هيچ دارويي توسط اف دي اي يا آژانس نظارت بر مواد غذايي و دارويي آمريکا براي درمان انزال زودرس تاييديه نگرفته البته در کشور هاي مختلف اين قضيه متفاوت است. اما درمان هاي غير دارويي بسيار مفيدي هست: اين دو تمرين بالاي 85% موفقيت داشته : تمرين براي کنترل انزال و تقويت ماهيچه هاي لگن.


روش اول تحريک و توقف که به شما ياد ميدهد چطور زمان انزالتان را تنظيم کنيد.: فرد به حالتي شبيه خود ارضايي با دست خودش را تحريک ميکند يا از شريک جنسي اش مي خواهد که اين کار را برايش انجام دهد و درست پيش از رسيدن به انزال توقف ميکند ، اين کار را براي سه بار انجام مي دهد و براي بار چهارم مي تواند به انزال برسد. (براي چند هفته اول با دست خالي و بعد با ژلهاي لغزنده کننده اين تمرين را نجام بدهيد که مقاومت را بالا ببريد).

از زماني که اين برنامه را مي خوانيد و ميخواهيد تمرينها را شروع کنيد، به مدت 2 تا 3 هفته سعي کنيد رابطه جنسي نداشته باشيد. اگر به اين اصل پايبند باشيد نتيجه بسيار بهتري ميگيريد چون مغزتان گيج نمي شود که تحريکات مختلفي را دريافت مي کند و به هر کدام بايد پاسخ خاصي بدهد. حتما با شريک جنسي تان از قبل صحبت کنيد که اين مسئله باعث کدورت نشود. در ضمن در اين مدت ارتباط فيزيکي تان را با هم نگهداريد مثل نوازش کردن و بوسيدن و غيره.

 انزال زودرس

بعد از 2 يا 3 هفته ميتوانيد رابطه را کم کم شروع کنيد اما باز هم اول يک يا دو بار به مرحله انزال برسيد ولي حرکت را کم کنيد يا متوقف کنيد و بگذاريد حالت تحريک از بين برود و براي بار سوم ميتوانيد به انزال برسيد. در ضمن کشيدن نفس عميق هم در به تعويق انداختن انزال و کنترل روي زمان آن نقش موثري دارد.

اين تمرين براي همسرتان ممکن است كمي سخت باشد چون مراحل پيوسته نيست بنابراين حتما قبل از آن با هم صحبت بکنيد. بعد از شش ماه اين تمرين را بطور پيوسته انجام نتيجه آن را خواهيد ديد. تمرين بعدي تمرين ماهيچه هاي کف لگن است: اين تمرين روي ماهيچه هايي کار مي کند که مسئول نعوظ و انزال در مردان هستند. براي پيدا کردن آن ها در حين ادرار کردن، ادرار خود را نگاه داريد و سپس رها کنيد.

ممکن است مدتي طول بکشد تا اين عضله ها را پيدا کنيد و بتوانيد آنها را کنترل کنيد. بعد از شناسايي اين ماهيچه ها حتي در حالت عادي هم (در حين ديدن تلويزيون، کار و غيره) مي توانيد مرتبا آنها را منقبض کرده براي چند ثانيه نگاه داريد و سپس رها کنيد. پس اول مدتي وقت صرف کنيد تا اين عضلات را پيدا کنيد.

بعد که ديگر بدون ادرار کردن هم آنها را تحت کنترل داشتيد ميتوانيد از دو سري 10 تايي صبح و شب يعني 20 تا صبح و 20 تا شب شروع کنيد و عضلاتتان را منقبض کنيد، براي چند 1 تا 3 ثانيه نگهداريد و بعد رها کنيد. هر هفته 10 تا به اين تمرينها اضافه کنيد زماني که تعداد آنها رسيد به 50 يا 60 تا صبح و 50 تا 60 تا شب همين عدد آن را نگهداريد.

 انزال زودرس

وقتي که به انجام تمرينها عادت ميکنيد ديگر حتي لازم نيست که فقط صبح آنها را انجام دهيد ميتوانيد در طول روز آنها را به مرور انجام دهيد. در ضمن اگر عضلات کف لگن قوي داشته باشيد دچار عوارض بالا رفتن سن هم نخواهيد شد چون اکثرا در افراد کهنسال قدرت نعوظ کم ميشود وزاويه آلت به سمت پايين تغيير ميکند اما با داشتن عضلات کف لگن قوي اين عوارض بسيار کمتر ميشوند.

اين را هم تاکيد کنم که نتيجه اين تمرين ها حداقل پس از شش ماه اگر بطور مرتب انجام شوند بروز مي کنند. توقع تاثير يک شبه نداشته باشيد. انزال زودرس ميتواند روي رابطه جنسي افراد تاثير منفي بگذارد. روي اعتماد به نفسشان، رضايت از خودشان و از همه مهمتر احساس طرف مقابلشان. بعضي از زوج ها حتي کارشان به جدايي مي کشد.

در بعضي افراد حتي آنقدر روي روحيه شان اثر منفي دارد که ممکن است به مشکلات نعوظ هم دچار بشوند . بنابراين افراد درصدد حل اين مشکل برمي آيند و بعضي اوقات کارهايي مي کنند که در دراز مدت متاسفانه باعث پشيماني مي تواند بشود. بنابراين اگر دقيقا کارهايي را که گفتم انجام داديد و اصلا نتيجه نداد آن وقت مي توانيد به پزشک عمومي مراجعه کنيد که تست ها را انجام دهيد و اگر لازم باشد به متخصصين ديگر ارجاع داده شويد.

سارا ناصر زاده - پژوهشگر ، روان درمانگر جنسي و مشاور زوجها



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (31 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ام | ۷ سال پیش
سلام ایا جلوگیری از رسیدن به انزال در هنگام خودارضایی برای بدن ضرر دارد؟ چون من برای درمان زود انزالی ام با تقویت ماهیجه های لگنی تمرین میکنم و نتیجه هم گرفته ام فقط نمیخواهم به انزال و مضرات خود ارضایی برسم لطفا راهنماییم کنین
0
0

hits