دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با شوهر خودشیفته باید اینجوری برخورد کرد
112
زمان مطالعه: 4 دقیقه
برخورد با شوهر خودشیفته و روش هایی بر ای شناخت و برخورد با شوهر خودشیفته

برخورد با شوهر خودشیفته

برخورد با شوهر خودشیفته

معمولا همه انسان ها در مسیر رشد و تکامل شخصیتی خود سطوحی از خودشیفتگی را تجربه می کنند اما این احساس در افراد افراطی تبدیل به نوعی خود بینی و خودپسندی شدید می شود و بر عملکرد فردی و روابط بین فردی آن ها تاثیر می گذارد.

اگرچه فرد خودشیفته در ظاهر دارای اعتماد به نفس بالا به نظر می رسد، ولی واقعیت به گونه ای دیگر است؛ یک فرد خود شیفته خود را آن قدر مستقل نشان می دهد که شاید هیچ گاه به ذهن تان هم نرسد که از درون تا چه حد آسیب پذیر و نیازمند است. شجاعت ظاهری این افراد ریشه در فقدان اعتماد به نفس و احساس ناامنی آن ها دارد. همین حس ناامنی است که باعث می شود این افراد همیشه به دنبال جلب توجه و قدرت نمایی باشند اما درباره سوال شما و نحوه برخورد با شوهر خودشیفته نکاتی را در ادامه متذکر می شوم:

۱) مراقب اعتماد به نفس خودتان باشید:

یک فرد خودشیفته همواره عزت نفس شریک زندگی خویش را ویران می کند مگر این که شما شخصیت بسیار مستحکمی داشته باشید. نیاز نیست که همواره مشغول برآوردن خواسته های فرد خودشیفته باشید. گاهی بدون توجه به نظر او کار خودتان را انجام دهید و خودآگاهی او را تا حدودی بالا ببرید. شما می توانید برخی از رفتارهای فرد خودشیفته را که موجب آزارتان می شود به او یادآوری کنید اما مراقب باشید کل شخصیت فرد خودشیفته را زیر سوال نبرید!

/******/******/******/******/******/******/******/

۲) حد و مرزهایی برای رفتارهای پرخاشگرانه و تحقیر کننده اش تعیین کنید:

معمولا یک فرد خودشیفته هنگامی که احساس می کند هویت شکننده اش مورد تهدید واقع شده است، رفتارهای پرخاشگرانه ای از خود بروز می دهد. قاطعانه و به طور مشخص به او بگویید که در ارتباط با شما از انجام رفتارهای تحقیر کننده کلامی و غیر کلامی اجتناب کند. در صورت رعایت نکردن حد و مرزهای تعیین شده، تا مدتی او را تنها بگذارید و اشتباهش را متذکر شوید.

/******/******/******/******/******/******/******/

۳) رفتارهای مثبت او را تشویق کنید:

همواره به یاد داشته باشید که فرد خودشیفته در سطح هیجانی، همچون یک کودک احساس ناامنی می کند و نیازمند توجه است. به همین دلیل یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که بدون در نظر گرفتن شرایطی خاص به او و کارهای مثبتش توجه کنید.

/******/******/******/******/******/******/******/

۴) از ویژگی های مثبت فرد خودشیفته استفاده کنید:

توصیه می کنم طوری با او صحبت کنید که به جای ایجاد جو تعارض، منفعتی نیز از او ببرید. به طور مثال به او بگویید: «عزیزم چقدر خوب است که به بچه ها توجه می کنی. هیچ کس به اندازه تو نمی تواند دلسوز بچه ها باشد» به طور حتم در این زمان او تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا درستی حرف شما را به اثبات برساند و در واقع مورد تاییدتان قرار گیرد. به علاوه با استفاده از این روش فرد خودشیفته را از توجه و تمرکز صرف به خود به سمت توجه به دیگری هدایت می کنید.

/******/******/******/******/******/******/******/

۵) دانش خود را افزایش دهید:

درک موقعیت های منجر به خودشیفتگی و ریشه یابی وقوع این حالت، به شما در شناسایی ضعف و محدودیت های فرد خودشیفته و تعدیل انتظارات وی کمک می کند. شاید اگر واقعا بدانید که افراد خودشیفته به همان اندازه که سر و صدا دارند آسیب پذیر نیز هستند بهتر بتوانید این افراد را تحمل و به آن ها برای تغییر کمک کنید.

/******/******/******/******/******/******/******/

۶) برخی نیاز به تحسین دارند اما خودشیفته نیستند:

فراموش نکنید که برخی افراد بیشتر از این که خودشیفته باشند نیازمند تحسین از جانب همسرشان هستند. در واقع آن ها دوست دارند از زاویه نگاه همسرشان خودشان را ارزیابی کنند و تحسین و تمجید شما از آن ها، مشوقی است برای پیمودن هر چه موفق تر مسیرشان.

/******/******/******/******/******/******/******/

مهم ترین مشخصات افراد خودشیفته چیست؟

خودبزرگ پنداری، نداشتن همدلی با دیگران، استفاده از دیگران برای رسیدن به مقاصد، درک نداشتن، نداشتن دلسوزی و همدلی، نداشتن عذاب وجدان، ادعای زیاد، مردد و همیشه مشکوک بودن، داشتن سوءظن و نگرش منفی به زندگی و نداشتن رضایتمندی از آن، همیشه راه خود را دنبال کردن، ضعف در برقراری ارتباط طولانی مدت، علاقه مند بودن به مسائل خود، توجه نکردن به توانایی های دیگران و سرزنش و عیب جویی از آن ها از مهم ترین ویژگی های افراد خودشیفته است که در هر کسی بر اساس میزان خودشیفتگی و عوامل ایجاد کننده آن متفاوت است



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (112 رای)  

۷ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

لیلا | ۲ سال پیش
سلام. من ۱۶ ساله که ازدواج کرده ام. همسرم به شدت خودشیفته است.دائما در حال تحقیر من و فرزندانم است. به خانواده ام توهین میکنه.دلم میخواد که بمیره .
0
3
فرناز | ۶ سال پیش
همسرم من هم آدم خود شیفتست انقدر تحقیر کرده وپشت سرم بدگویی که کلا اعتماد به نفسم رو از دست دادم وروزی نیست که به جدایی فکر نکنم
0
2
کریم | ۶ سال پیش
روزهای اول ازوداجمان بود . یکروزبه خانم گفتم بیا صادقانه هرعیبی ازهمدیگردیده ایم بیان کنیم تا باهم سعی کنیم آنها را رفع کنیم زیرا همسران بهترمعایب همدیگررا می بینند . هردوی ما کاغذوقلم برداشتیم وبه نوشتن نکاتی که درطرف مقابل عیب میدانستیم پرداختیم .من هشت مورد پیداکردم وباخود گفتم اگرهمین هارفع شود خیلی ارزشمنداست وفعلا کافی است . خانم هفده یا هجده مورد نوشت . ابتدا خانم شروع کرد به خواندن مواردی که نوشته بود . مواردی که گفت بعضی را قبو ل کردم وبعضی را نتیجه یک برداشت غلط ازآنجه دیده بود عنوان کردم وبعضی را هم علت آن رفتارم را توضیح دادم . وقتی نوبت به من رسید که معایب خانم رابخوانم با خواندن اولین مورد طوفان شد . آسمان پائین آمد وزمین به آسمان رفت . گفتم خانم , من هجده مورد انتقاد شما را تحمل کردم وشنیدم ولی شما هنوزیکی را تحمل نمیکنید . هنوزهفت مورد دیگرمانده است . خانم گریه کرد ومن ازادامه بحث منصرف شدم .
1
1
فاطمه | ۸ سال پیش
با سلام من نیز با همسری خوشیفته و پرمدعا زندگی می کنم ازمن که گذشت ولی دلم به حال بچه هایم می سوزد که پدری دارند که همیشه منفی می بیند خدایا از چی بگم که چقدر زندگی کردن با این اشخاص سخت است
0
5
شبنم | ۹ سال پیش
باسلام من گرفتار همسری خود شیفته هستم غیر از تحقیر کردن کاری بلد نیست دیگه خسته شدم 14 سال عمرم گذاشتم بخاطر پسرم الان چکار کنم دیگه نمی تونم تصمیم بگیرم
0
5
رویا | ۱۰ سال پیش
با سلام مطلب مفیدی است من خودم گرفتار همسری خود شیفته ام 24 سال زندگی خود را تباه کرده واز زندگی ولذت هایش هیچ بهره ای نبرده ام زندگی با این افراد مانند بازی مار وپله است تلاش میکنی به جایی میرسی ویکباره مار نیشت میزند وبه خانه اول سقوط میکنی زندگی با این افراد هدر دادن انرژی وقت اعتماد به نفس وکل شخصیت است
0
9
پاسخ ها:
مریم | ۵ سال پیش
من بیست سال ازبهترین لحظات عمرم پای یه مردخود شیفته گذاشتم که دائم درگیر صیغه کردن مطلقه ها است الانم که میگه توهم باش اوناهم باشن هرکدوم توزندگی خودتون ولی من همه راباهم میخوام جوری میگه که انگاربدون اون زنان بیوه ومطلقه بی سرپرست میمونن ومن بعدطلاق موردخوبی مث اون نمتونم پیداکنم خیلی بی ادب وازخودمتشکره ماکه سوختیم ***میگه بچه هاتم مث باباشون میشن واقعاردناکه
0
0

hits