دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چه زمانی نه بگوییم و نه بشنویم؟
9
زمان مطالعه: 9 دقیقه
چه زمانی نه بگوییم و نه بشنویم؟-«نه» شنیدن دختران از خواستگار -آرامیس مشاور - نه شنیدن از معشوق، کسی را که دوست نداری، نکش!-تکنیک های فروش بیمه: 18 نکته در هنگام نه شنیدن -مهارت "نه" شنیدن,اولی بر مهارت "نه" گفتن است

چه زمانی نه بگوییم و نه بشنویم؟

چه زمانی نه بگوییم و نه بشنویم؟

یکی از مواردی که زوجهای جوان بر سر آن با مشکل مواجه می شوند این است که خانمها خواسته ای از همسرخود دارند و در مقابل آن در خواست از همسرشان پاسخ منفی می شنوند و این تبدیل می شود به ماراتونی از لجاجت ها و مقابله به مثل ها.هنگامی که زنی از همسرش در خواستی دارد و در مقابل آن« پاسخ منفی » می شنود این توهم در او ایجاد می شود که این « نه» و پاسخ منفی از جانب شوهرش به علت عدم توجه ،عشق و علاقه اوست و او خواسته با این نه او را آزرده سازد و یا به نحوی بچزاند.در صورتیکه این اصل ماجرا نیست بلکه مشکل از اینجا شروع می شود که خانم ها غالبا نمی دانند چگونه و در چه زمانی خواسته شان را بیان کنند که مورد قبول واقع شود .

خانمها در وحله اول باید به این نکته توجه کنند که زمان و مکان مناسب را برای بیان درخواستشان انتخاب کنند به عنوان مثال هیچگاه در بدو ورود همسرتان به خانه عجله نکنید و بگذارید همسرتان خستگی هایش را از تن بیرون کند و آنگاه می توانید درخواست خود را مطرح کنید و یا زمانی که همسر شما بر روی موضوع دیگری تمرکز دارد از او تقاضایی نکنید زیرا زمانی که مردها بر روی مسئله تمرکز میکنند توانایی پرداختن به مسئله دیگری را ندارند پس بلافاصله خواهند گفت « نه».

نکته دیگر که باید به آن توجه کنید لحن شماست .اگر همسرتان احساس کند که در لحن شما دستور و فرمان نهفته است به راحتی از انجام آن کار سر باز خواهند زد و یا اگر آن کار را انجام دهد با ناخرسندی و خشم به انجام آن مبادرت خواهد کرداین یک خصیصه در مردان است دوست دارند همیشه مرکز ابهت و قدرت در خانواده باشند و لحن دستوری شما این ابهت و قدرت را از آنها می گیرد، پس سعی کنید دستور ندهید.

پاسخ منفی از جانب شوهر‎

استفاده از واژه های مناسب برای بیان خواست خود را هیچ گاه فراموش نکنید استفاده از واژه هایی نظیر لطفا ، خواهش می کنم ،ممنون می شوم که فلان کار را برایم انجام دهی قطعا بسیار موثرتر است از واژه هایی که به نوعی این موضوع را برای همسرتان تداعی می کند که مجبور است این کار را انجام دهدو یا وظیفه اش را انجام داده است.اگر همسرتان در خواست شما را پذیرفت در حین کار از دادن توضیحات اضافه خودداری کنید زیرا غالب مردان در این شرایط تصور می کنند که شما احساس می کنید آنها قادر به انجام درست خواسته شما نیستند و در این صورت از خود واکنش نشان خواهند داد.

چه زمانی نه بگوییم و نه بشنویم؟

نکته دیگر که بسیار مهم و اساسی است این است که قبل از بیان خواسته خود جواب همسرتان را پیش بینی نکنیدو سعی نکنید او را به گو نه ای در مضیقه قرار دهید که حتما پاسخ مثبت را از او بگیرید ،بعضی از خانم ها پا را از این هم فراتر گذاشته اند و قبل از بیان خواسته خود از شنیدن جواب احتمالی « نه » ناراحت و از بیان در خواست خود پشیمان شده و بدون هیچ گفت و شنودی از همسر خود دلگیر می شوند در صورتی که روح همسرشان نیز از ماجرا بی خبر است.

اگر کاری را که می خواهید همسرتان برایتان انجام دهد برای شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است حتما این مسئله را با زبانی نرم ، صریح و گویا با او در میان بگذارید زیرا اگر مردان بدانند که کار شمابرایتان اهمیتی ندارد به راحتی پاسخ منفی می شنوید.اگر پاسخ منفی شنیدید دنیا به پایان نرسیده است با گفتن عبارات ساده (بسیار خوب) کار خود را به زمان دیگری موکول کنید و به همسر خود نشان دهید که این پاسخ منفی هیچ تاثیری بر روی عشق و علاقه شما نخواهد گذاشت و در اکثر مواقع مردها در پاسخ این حسن نیت شما تمام تلاش خود را خواهند کرد که در اولین فرصت کار شما را در اولویت قرار دهند.

و این را بدانید که همیشه دریافت پاسخ مثبت ممکن نیست و همچنین برای خود شما هم پیش آمده است که به همسرتان « نه » بگویید در بعضی مواقع شرایطی وجود دارد که شاید شما از آنها اطلاع نداشته باشید .و امکان داردکه موقعیت موجود باعث نپذیرفته شدن خواسته شما گردیده و این خواسته قلبی همسر شما نباشد، بنابراین بعضی اوقات به طرف مقابلتان حق بدهید .

و آخرین و مهمترین نکته این است که حتما بعد از انجام در خواستتان با مهربانی از همسر خود تشکر کنید و بدانید که این قدردانی باعث می شود که همسر تان متوجه شود که شما قدر زحمات او را میدانید و قدردان او هستید همین تشکر ساده همراه با محبت باعث می شود در موارد بعدی همسرتان با علاقه بیشتری تمایل به پذیرفتن خواسته های شما داشته باشد.

از چه سنی نه گفتن را یاد بگیریم؟


کودکان در سنین خاصی ویژگیهایی دارند که اندکی متفاوت از ویژگیهای آنها در سالهای دیگر زندگی است. در حدود سنین 4 - 5 سالگی تمایل دارند، استقلال بیشتری داشته باشند. در مقابل خواسته‌های دیگران مخالفت می‌کنند و به عبارتی از قول والدین لجبازی می‌کنند. این دوره سنی به سن ، نه گفتن معروف است.

بطوری که رفتار معکوس به نحوی در اکثر عملکردهای کودک دیده می‌شود و او به نحوی می‌خواهد بر خلاف خواسته والدین خود عمل بکند. این ویژگیها بطور طبیعی در این سنین آغاز می‌شوند و می‌توان گفت تمرینات اولیه‌ای برای پیدا کردن مهارتهای مرتبط در سنین بزرگسالی هستند.مشابه این حالت را ما یکبار دیگر در دوره نوجوانی مشاهده می‌کنیم.

در این دوره سنی نیز فرد بویژه نسبت به خواسته‌های والدین فرد حالت عناد و منفی کاری به خود می‌گیرد و تلاش می‌کند بیشتر مطابق با خواسته‌ها و نظرات خود عمل کند. این کار روشی برای نشان دادن حس استقلال در نوجوان است. با وجود اینکه این دوره‌ها به عنوان دوره‌های اختصاصی نه گفتن معروفند، اما یادگیری نه گفتن در هر سنی امکان پذیر است، با توجه به اینکه جهت دهی ویژگیهای فرد اهمیت قابل توجهی پیدا می‌کند.


انواع نه گفتن


اگر بخواهیم انواع مواردی که ما در آنها ناچار به استفاده از این مهارت هستیم را دسته بندی کنیم، به دو طبقه کلی می‌رسیم؛ نه گفتن به خود و نه گفتن به دیگران.

چه زمانی نه بگوییم و نه بشنویم؟


نه گفتن به خود


هر فرد برای خود اهدافی در نظر می‌گیرد و بر این اساس تصمیماتی اتخاذ می‌کند. بر این اساس و برای عملی ساختن تصمیمات خود لازم است با هر آنچه که در ارتباط با خود و مانع عملی شدن تصمیمات او می‌شود، مبارزه کند. در چنین حالتی فرد باید به خواسته‌های خود نه بگوید تا بتواند به اهداف خود برسد. تصور کنید فردی را که تصمیم گرفته است با اجرای یک رژیم غذایی مناسب تعدادی از وزن خود را کاهش دهد.

کاهش دادن وزن هدف اساس اوست که برای رسیدن به آن باید دست از برخی رفتارهای خوردن بردارد. مثلا از خوردن ، شیرینجات خودداری کنید.زمانی که فرد در مقابل و وسوسه خوردن یک تکه شیرینی خوشمزه مقاومت می‌کند، در واقع به خواسته‌های خود جواب نه می‌دهد. خواسته‌هایی که با خواسته‌های اساسی‌تر او منافات دارد. به عنوان یک مثال

دیگر دانش آموزی را در نظر بگیرید که قصد دارد نمرات بالایی در امتحان پایان سال بدست آورد. برنامه ریزی می‌کند و تصمیماتی می‌گیرد. طبعا در چنین برنامه ریزی ما زمان کمتری صرف تفریحات و غیره خواهد شد. زمانی که در مقابل وسوسه تماشای یک برنامه تلویزیونی مقاومت می‌کند، در واقع از مهارت خود برای نه گفتن به خود استفاده می‌کند.


نه گفتن به دیگران


زمانی که خواسته‌های فرد و تمایلات فرد با خواسته‌های دیگران منافات پیدا می‌کند. در این حالت فردی که تمایلات و خواسته‌های خود را ترجیح می‌دهد، ناچار است در مقابل خواسته‌های دیگران مقاومت کند. چگونه می‌تواند این کار را انجام دهد؟ تصور کنید دانش آموزی که کتاب درسی خود را برای مطالعه خودش لازم دارد در مقابل درخواست دوستش که کتاب او را شب امتحان به امانت می‌خواهد، چه عکس العملی باید داشته باشد. در چنین مواردی معمولا مهارت نه گفتن احساس می‌شود.


در چه مواردی نه می‌گوییم؟


آیا در همه موارد باید از این مهارت استفاده کرد؟ آیا همیشه در مقابل خواسته‌های دیگران مقاومت کرد و با جدیت جواب رد به آنها داد؟ مسلم است که باید طبقه بندی مناسبی روی موارد و موضوعاتی که نه گفتن در آنها لازم به نظر می‌رسد، داشته باشیم. زمانی که قبول درخواستها خطرات و مشکلات جدی برای فرد به همراه دارد لازم است فرد با قاطعیت رفتار کند.

مثل درخواست فردی مبنی بر استفاده از سیگار ، یا رساندن تقلب سر جلسه امتحان.اینها مواردی هستند که نتایج وخیم و جدی برای فرد به بار می‌آورند و لازم است فرد ، حتما مهارت لازم برای ابراز قاطعیت در این موارد را داشته باشد. در موارد دیگری چون امانت دادن کتاب به دوستی که خودمان آنرا نیاز داریم یا موارد مشابه دیگری می‌توان در ابتدا به دنبال راهکارهای دیگر بود در صورت عدم وجود این راهکارها از این مهارتها استفاده کرد.


ویژگی افرادی که مهارت نه گفتن دارند.


این افراد قاطعیت خوبی دارند، اعتماد به نفس آنها بالاست، برنامه‌های شخصی در زندگی دارند و اهدافشان روشن و واضح است و می‌دانند که از چه راهی به اهداف خود خواهند رسید. در مقابل افرادی که توان کافی برای نه گفتن ندارند اعتماد به نفس ضعیفی دارند، به راحتی تسلیم دیگران می‌شوند. ممکن است اهداف و برنامه ریزیهای مشخصی نداشته باشند و اگر داشته باشند اهمیت لازم را به آنها نمی‌دهند. این افراد معمولا به برآورده شدن خواست دیگران اهمیت می‌دهند که می‌تواند ناشی از ترس آنها به از دست دادن دوستیها ، طرد شدن و ... باشد.

گردآوری: مجله ی اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits