دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
رحلت عالم جليل ميرزا محمد حسن شيرازي مرجع كل و مجاهد عالي قدر شيعه(1312 ق)
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رحلت ميرزا محمد حسن شيرازي,ميرزا محمد حسن شيرازي, مرجع شيعه,مجاهد عالي قدر,مرجع كل,جنبش تنباکو,فتوای تاریخی,روزشمار,تقویم تاریخ

رحلت عالم جلیل میرزا محمد حسن شیرازی مرجع کل و مجاهد عالی قدر شیعه(1312 ق)آيت‏ اللَّه ميرزا محمدحسن شيرازي در نيمه ‏ي جمادي الاولي سال 1230 ق در شيراز به دنيا آمد. از چهار سالگي شروع به تحصيل نمود و در 8 سالگي مقدمات را به پايان برد. وي در پانزده سالگي شرح لمعه را تدريس كرد و سپس عازم اصفهان گرديد.

ميرزاي شيرازي در 29 سالگي وارد كربلا شد و پس از آن به نجف رفت و در درس شيخ اعظم، انصاري، شركت جست و از خواص شاگردان او شد. پس از فوت شيخ مرتضي انصاري در 1281 ق زعامت شيعه به ميرزاي بزرگ شيرازي محول گرديد و نزديك به 30 سال در اين مقام به رفع مشكلات مردم و اداره‏ ي حوزه ‏هاي علميه مشغول بود.

مهم‏ترين حادثه ‏اي كه در ايام زعامتِ آن پيشواي بزرگ شيعه رُخ داد، قضيّه ‏ي جنبش تنباكو بود. فتواي تاريخي ايشان در معاهده‏ ي انحصار تنباكو در زمان ناصرالدين شاه، چنان مردم را به صحنه كشاند كه شاه قاجار، مجبور به فسخ قرارداد تنباكو گرديد.

ميرزاي شيرازي همزمان با رهبري جامعه‏ ي اسلامي، شاگردان بسياري را به جامعه‏ ي اسلامي تقديم نمود و كتب متعددي را تاليف كرد. حضرات آيات عظام سيدمحمدكاظم يزدي، آخوندملامحمد كاظم خراساني، ميرزا محمدتقي شيرازي معروف به ميرزاي دوم، شيخ فضل‏ اللَّه نوري، حاج ميرزا حسين نوري، ميرزا اسماعيل شيرازي و ده‏ها عالم بزرگوار از جمله شاگردان اين فقيه بزرگوار مي‏باشند.

سرانجام، ميرزاي بزرگ در 82 سالگي در سامرا چشم از جهان فرو بست.

جسد مطهرش را از سامرا تا نجف با پاي پياده تشييع كردند و در آخر شعبان در جوارمرقد منور اميرالمؤمنين(ع) به خاك سپردند. از آن پس مجالس فاتحه در تمام شهرها برگزار گرديد. همه‏ ي بازارها در اين ايام تعطيل بود و اين عزاداري تا نزديك به يك سال ادامه داشت.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits