دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تهاجم وحشيانه‏ ي سپاهيان يزيد بن معاويه و وقوع حادثه ي دردناك حَرّه در مدينه(63 ق)
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
وقوع حادثه ي دردناك حَرّه در مدينه

پس از واقعه ي كربلا و شهادت امام حسين(ع) و ياران و نيز اسارت اهل‏بيت، عده ‏اي از مردم مدينه جهت آشنايى با رويّه و حادثه ي حَرّهرفتار يزيد بن معاويه راهي شام شدند. آنان، زماني كه به شهر بازگشتند براي مردم مدينه از فسق و فجور يزيد گفتند.

مردم مدينه نيز كارگزار يزيد، عثمان بن محمد بن‏ ابي ‏سفيان و مروان بن حكم و ساير امويين را از مدينه بيرون كردند و با عبداللَّه بن حنظله، بيعت نمودند.

چون اين خبر به گوش يزيد رسيد، مسلم بن عُقبَه معروف به مجرم و مُسرف را با لشكري فراوان به سوي مدينه فرستاد. لشكر شام در سنگستان بيرون مدينه معروف به "حرّه" كه در يك ميلي مسجدالنبي(ص) قرار دارد، با مردم مدينه وارد جنگ شد. مردم مدينه پس از دادن كشته‏ هاي فراوان به مدينه گريختند.

لشگر شام نيز در تعقيب آن‏ها وارد مدينه شدند. مسرف بن‏ عُقبه به مدت 3 روز جان و مال و ناموس مردم مدينه را براي لشگر خود حلال نمود و لشكريانش نيز از هيچ جنايتي (حتي زنا در مسجدالنبي) فروگذار نكردند.

مسرف بن‏ عقبه در مدينه كاري را براي يزيد انجام داد كه "بُسر بن اَرطاة" پيش از او در حجاز و يمن براي معاويه انجام داده بود.

چند روز پس از اين واقعه، مسرف بن عقبه در راه مكه و در پي جنايتي ديگر به دَرَك اَسفَل شتافت. حمله‏ ي سپاهيان يزيد به كشتن شدن بيش از ده هزار نفر انجاميد و به واقعه‏ ي حره معروف گشت.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits