دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ارزان ترین روش های موزدایی صورت
8
زمان مطالعه: 7 دقیقه
موهای زائد مشکلی است که به طور شایع دختران و خانم ها دچار آن هستند و یکی از شایع ترین محل های درگیر صورت شامل چانه، پشت لب بالا، بناگوش ها و گردن است

موهای زائد مشکلی است که به طور شایع دختران و خانم ها دچار آن هستند و یکی از شایع ترین محل های درگیر صورت شامل چانه، پشت لب بالا، بناگوش ها و گردن است. در این مطلب درباره موچین با شما صحبت می کنیم….

ارزان ترین روش های موزدایی صورت

ارزان ترین روش های موزدایی صورت

راه های متعددی برای برداشتن یا از بین بردن موهای زائد وجود دارد از جمله روش های موقتی حذف موهای زائد، برداشتن موها توسط موچین، بندانداختن، اپیلاسیون با موم یا استفاده از دستگاه اپی لیدی یا تیغ جهت شیوکردن آنها. روش های دائمی شامل الکترولیز و لیزر هستند.

● لک ناشی از موچین

بسیاری از اوقات با خانم هایی مواجه می شویم که در ناحیه چانه و صورت خود دچار لک های تیره و قهوه ای رنگ هستند که درست در محل برداشتن موهای زائد آنهاست. این لک ناشی از دستکاری مکرر پوست و برداشتن موها توسط موچین است.

در افرادی که مرتب از موچین برای برداشتن موهای زائد قسمتی از پوست صورت استفاده می کنند، به تدریج به دلیل التهابی که در این محل در اثر دستکاری و کندن موها به وجود می آید، تیرگی پوست به خصوص در پوست های سبزه یا گندمی رخ می دهد که به آن هیپرپیگمانتاسیون متعاقب التهاب گویند.

گاهی در اثر دستکاری و کندن موها، عفونت فولیکول مو یا فولیکولیت رخ می دهد که فرد در ناحیه دچار تورم و قرمزی همراه با جوش چرکی می شود. نکته ای که در مورد استفاده از موچین باید مدنظر قرار داد این است که این وسیله می تواند موجب انتقال برخی ویروس های جلدی به خصوص زگیل مسطح شود بنابراین ضروری است که هر فرد از موچین شخصی خود استفاده کند.

این زگیل های سطحی روی پوست صورت مانند لک های قهوه ای ریز به نظر می رسند و برخی حتی تا قبل از مراجعه به متخصص پوست از ماهیت ویروسی این لک ها آگاه نیستند. باید دانست که این زگیل ها با اقداماتی مانند بندانداختن یا شیوکردن زیاد می شوند و فرد باید آگاهانه از اقداماتی که می تواند موجب پخش شدن بیشتر این زگیل ها روی صورت شود، پرهیز کند.

افرادی که مرتب به صورت تکراری در قسمتی از صورت با موچین مشغول کندن موها هستند گاهی پوست خود را نیز می کنند و موجب بروز زخم یا جوشگاه روی صورت می شوند.

● موچین موها را تیره و ضخیم تر نمی کند

هیچ مدرک علمی دال بر این مطلب که چیدن موها با موچین باعث تیره تر و ضخیم تر شدن موها و افزایش رشد آنها شود، وجود ندارد.

خیلی از خانم ها موهای ابرویشان را برمی دارند بدون اینکه این موها تیره تر و خشن تر و انبوه تر شوند بنابراین چیدن موهای نواحی دیگر نیز نباید از این نظر اهمیتی داشته باشد. برعکس شواهدی وجود دارد که رشد موها پس از چیده شدن به وسیله موچین یا بند انداختن کاهش می یابد، یعنی موی زبر و خشن و رنگی تبدیل به یک موی ظریف و کوچک و بی رنگ کرکی می شود.

چیدن موها با موچین روش انتخابی برای رفع موقتی موهای زایدی است که به صورت پراکنده در صورت پیدا می شوند. بدیهی است که در مورد تعداد بیشتر و رشد گسترده تر موها به کار بردن این روش عملا امکان پذیر نیست. چیدن موها با موچین به خصوص روی نواحی ای چون لب فوقانی کمی دردناک است ولی عوارض سوء دیگری ندارد.

با توجه به رشد مو و تراکم رشد موها در نواحی مختلف بدن، بین ۲ تا ۱۲ هفته وقت لازم است تا موهای چیده شده با موچین به حدی رشد کنند که بتوان مجددا آنها را چید.

● کشف علت موهای زاید بیش از حد

گاهی این موها چنان زیاد است که صورت خانم کاملا شبیه آقایان دچار ریش و سبیل می شود. نکته مهم در این شرایط یافتن علت این مشکل است.

باید فرد آزمایشات هورمونی لازم را انجام دهد، سونوگرافی از تخمدان ها و غده فوق کلیه بررسی کیست تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک انجام گیرد و حتی گاهی لازم است تصویربرداری از مغز برای بررسی تومورهای غده هیپوفیز که ترشح کننده پرولاکتین (هورمون شیرساز) است در موارد خاصی که این هورمون افزایش قابل توجه یافته انجام شود.

بیماری هایی که می توانند موجب افزایش ترشح هورمون های مردانه و ثانویه به آن باشد نیز باید بررسی شوند. زمانی که تمام دلایل ایجاد موهای زائد به شکل مردانه در صورت یا بدن کنار گذاشته شوند، آنگاه می توان ادعا کرد که مشکل هیرسوتیسم (موهای زائد) بیمار بدون علت (ایدیوپاتیک) یا خانوادگی است.

ارزان ترین روش های موزدایی صورت

یک روش قدیمی است که آرایشگر یک سر نخ را بـا دنـدان گرفــته و سر دیگر را با دست چپ میگیرد سپس با دست راست خــود قسمت میانه نخ را توسط انگشتان نشانه و میانی خود بصورت یک حلقه در آورده و توسط آن اقدام بـه کندن موهای زائد میکند.

مزایا: ارزان، سـریــع، تمیز، درد کمتری نسبت به موچین دارد، برای ابرو و صورت مناسب میباشد.

معایب: می تواند دردناک باشد، سبب خارش و التهاب می گردد، دارای عواض جانـبی: سرخی و التهاب پوست، عفونت فولیکول مو و تغییر در رنگدانه های پوست میباشد.

رویش مجدد مو: پس از 8-3 هفته.


از بین بردن موهای زائد صورت

در برخی خانمها موهای صورت بیش از حد طبیعی هستند و از نظر زیبایی مشکل آفرین میباشند. افزایش غیرطبیعی موی صورت میتواند به علل گوناگونی باشد، ولی شایعترین علت آن مسئل ناشناخته و احتمالا وراثی است. از جمله علل دیگر میتوان به بیماریهای غدد داخلی، کیست تخمدان و مصرف بعضی داروها اشاره نمود.


1- بیرنگ کننده ها: بیرنگ کردن یا دکلره کردن، ساده ترین راه درمان موهای اضافی است. برای این منظور میتوانید از کرمهای مخصوص که با پودرهای ویژه ای مخلوط میشوند و یا از آب اکسیژنه استفاده کنید. پوست را با آب و صابون به خوبی بشویید تا چربی آن پاک شود. بیرنگ کردن بیشتر برای موهای ظریف و کرکها مناسب است.


2- موم، موچین، تراشیدن و بند انداختن: تمام این روشها تقریبا مشابه هستند و هیچ بک را توصیه نمیکنیم، بویژه بند انداختن را که یک روش غیربهداشتی و خشن است. امروزه دستگاه های تراشنده جدیدی به بازار عرضه شده که تقریبا تمام موها را از ریشه درمی آورد ولی هر بار که موها کنده شوند، ضخیمتر شده و رشد آنها تسریع میگردد. بنابراین اثر روشهای مزبور موقتی است و به تحمل درد و ناراحتی آن نمی ارزد.


3- کرم های موبر: این کرم را معمولا باید به مدت ده دقیقه بر روی موضع قرار داد و سپس موها را مالش داد و بعد از آن شست. به این ترتیب موهای اضافی از بین میروند. اگر پوست شما حساس باشد و در اثر مصرف این کرمها دچار سرخی و التهاب یا خارش شود، از آنها استفاده نکنید.


4- سوزاندن یا الکترولیز: در این روش ریشه مو را بوسیله جریان ضعیف الکتریسیته میسوزانند. اگر تعداد موهای زائد صورت اندک و پراکنده باشد، بهترین راه درمان آن، سوزاندن است. این عمل باید توسط فرد مجرب انجام شود تا ریشه مو کاملا سوزانده شود و از رشد مجدد آن جلوگیری به عمل آید. ممکن است برای سوزاندن تمام این موهای زائد نیاز به چند جلسه مراجعه باشد. پس از هر بار الکترولیز، محل آن را با پنبه الکلی تمیز کنید و پماد ویتامین. A بر روی آن بمالید. این عمل موجب تسکین و تسریع التیام زخمها میشود.

5- اشعه ایکس: استفاده از اشعه ایکس برای از بین بردن موهای زائد تقریبا منسوخ شده است چرا که موجب آسیب پوستی میشود و روش مؤثر و بیخطری نیست..


رفع علت: اگر افزایش موی صورت بعللی باشد که قبلا گفتیم باید علت آن برطرف شود. مثلا اگر بعلت آسیب تخمدان یا بیماری غدد داخلی موهای صورت افزایش یابند، باید با مراجعه به پزشک و درمان ناراحتی علت این افزایش را ریشه کن کرد. به این ترتیب موعهای زائد صورت نیز برطرف میگردند.


اگر رشد اضافی موهای صورت به دلیل مصرف بعضی داروها باشد، باید مصرف آن دارو را با صلاحدید پزشک مربوطه متوقف نمود.


برای از بین بردن موهای اضافی صورت روشهای مختلفی وجود دارد: بیرنگ کننده ها، کرمهای موبر، سوزاندن، تراشیدن، بند انداختن، استفاده از موم، اشعه ایکس، استفاده از موچین.در زمان حاملگی موهای ظریفی در لب بالا، چانه و گونه ها رشد میکند که چند ماه پس از زایمان خود به خود از بین میروند. بنابراین وجود آنها در زمان حاملگی نباید موجب نگرانی شود. در هنگام یائسگی نیز در برخی خانمها موهای صورت زیاد میشوند که برای درمان آنها باید با پزشک متخصص زنان مشورت کرد تا در صورت لزوم قرصهای استروژنی تجویز نماید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits