دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مضرات وجود سرب در رژ لب
2
زمان مطالعه: 10 دقیقه
حقایقی درباره رژلب، خطرات و مضرات آن با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با مضرات رژ لب آشنا شوید.

حقایقی درباره رژلب، خطرات و مضرات آن

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با مضرات رژ لب آشنا شوید.

مضرات رژ های بدون سرب

رژ لب سالم چه ویژگی هایی دارد؟

لوازم آرایشی همیشه اهمیت زیادی برای خانم ها دارند و نحوه خرید و استفاده از آنها نیز مهم است. رژ لب یکی از لوازم آرایش رایج دنیاست که تقریبا تمام خانم ها از آن استفاده می کنند اما مساله ای که کمتر مورد توجه آنها قرار می گیرد، این است که چشم ها و لب ها مهم ترین و حساس ترین اعضای چهره هستند که بیشترین تولیدهای محصولات آرایشی هم مربوط به این دو ناحیه است...

این یعنی زنگ خطر برای خانم هایی که بدون هیچ تحقیق و شناختی برای خرید محصولات آرایشی (مخصوصا مربوط به چشم ها و لب ها) اقدام می کنند و اصلا به این نکته توجه نمی کنند که ممکن است این بازار پویا و پرسود باعث ورود محصولات نامرغوب و گاه خطرناک شود.

بیشتر رژلب ها حاوی لوسیون، ویتامین های مختلف، مواد حفاظتی UV (که از فساد رژ جلوگیری می کنند)، روغن، الکل، رنگدانه و موم هستند. در رژهای مختلف مواد شیمیایی و مواد طبیعی به کار می رود اما مساله اصلی میزان استاندارد بودن هرکدام از آنهاست. سرب موجود در رژ لب ها می تواند باعث آسیب مغزی، افزایش فشار خون و مشکلاتی برای کلیه ها شود.برای بیشتر خانم‌ها خرید لوازم آرایشی و استفاده از آن بسیار مهیج است حق هم دارند اینکه بتوان با چند رنگ و ماده آرایشی و بهداشتی ظاهری آراسته‌تر داشت و معایب صورت را پوشاند و زیبایی‌ها را چند برابر کرد، خیلی هیجان‌انگیز است اما این اتفاق در شرایطی جذاب است که هیچ عارضه و آسیبی برای پوست و موی مصرف‌کننده به همراه نداشته باشد.

این در حالی است که برخی از متخصصان و کارشناسان پوست و مو از عفونت‌ و زخم‌های پوستی، تورم، قرمزی و حساسیت‌های پوستی به عنوان عوارض مصرف مواد آرایشی- بهداشتی غیراستاندارد یا استفاده نامناسب از این مواد نام می‌برند و بر این باورند که در بهترین شرایط در صورت مصرف روزانه و نامناسب از مواد بهداشتی و آرایشی احتمال نفوذپذیری آنها به بدن وجود دارد. در این شرایط استعداد ابتلا به برخی بیماری‌ها و اختلال‌ها بالا می‌رود اما چطور می‌توان از نفوذ این مواد آرایشی به بدن پیشگیری کرد.

دانشمندان با توجه به وزن تقریبی هر رژلب که حدود 3 گرم است و تعداد دفعاتی که فرد در طول روز از رژ استفاده می‌کند تخمین می‌زنند که هرخانم در طول عمر خود حدود 3 کیلو از مواد رژلب را وارد دستگاه گوارشش می‌کند.از طرف دیگر رژلب‌های قرمز نسبت به دیگر رنگ‌ها آسیب‌رسانی بیشتری دارند؛ رنگدانه‌های قرمزی که در این رژ‌ها وجود دارد می‌تواند منجر به اختلالات بیش‌فعالی شود؛ علاوه براین برخی محققان می‌گویند ممکن است رژها مشکلاتی برای کلیه‌ها، کبد و حتی گلبول‌های سفید خون به وجود بیاورند.

رژ لب سالم چه ویژگی هایی دارد؟

سرب رژ‌ها با شما چه می‌کند؟

سربی که از طریق مواد آرایشی مانند رژ وارد بدن می‌شود، وارد جریان گردش خون می‌شود تا به مقداری ثابت برسد و به مرور این سرب اضافی به بافت‌های نرم به خصوص سلول‌های مغزی وارد می‌شود. مقادیر بالای آن سبب از کار افتادن کلیه و صدمه دائمی به مغز می‌‌‌شود. در بزرگسالان افزایش میزان سرب در خون احتمال افزایش فشار خون را در افراد به همراه داشته و حتی احتمال انتقال این میزان سرب از طریق مادر به نوزاد نیز وجود دارد.

کودکان تحت تاثیر سربی که پیش یا پس از تولد وارد بدن آنها می‌شود ممکن است دچار آسیب‌های روانی و عصبی شوند. بیشترین اثر زیانبار سرب بر رفتار، دقت و IQ بچه‌ها دیده شده است. بنابراین به نظر می‌رسد هیچ سطح ایمنی از سرب که اثر تخریبی بر نوزادان و جنین‌ها نگذارد، وجود ندارد. تحقیقات در اروپا نشان می دهد که 85 درصد سرب از طریق لوازم آرایشی به بدن می‌رسد در حالی که فقط 7 درصد از طریق آب، 5 درصد از طریق غذا و 3 درصد هم از طریق هوا وارد بدن انسان می‌شود.

----------------------------------------------------------------------------------

چگونه رژ کمتری وارد بدن کنید؟

مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی مانند رژ لب از دو طریق وارد بدن می‌شود؛ بخشی از این مواد از طریق تنفس وارد بدن شده و قسمتی مانند رژ لب به طرق مختلف بلعیده می‌شود. یک راه برای اینکه کمتر رژلب بخورید این است که تا جایی که می‌توانید کمتر به لب‌ها زبان بزنید، یادتان باشد که وقتی طعم رژلب را احساس کنید یعنی مقداری از آن روی زبان نشسته و در حال وارد شدن به دستگاه گوارش شماست؛ فراموش هم نکنید در مواقعی که رژلب دارید از خوردن مواد غذایی و نوشیدنی‌ها خودداری کنید و حتما قبل از خوردن، رژ خود را پاک کنید.

----------------------------------------------------------------------------------

تقلبی‌ها دردسرسازترند

استفاده از لوازم آرایشی مختلف خود به خود ضرر دارد حالا اگر مواد آرایشی‌ از برندهای تقلبی و مارک‌های نامرغوب تهیه شده‌باشد این ضررها چند برابر هم می‌شود. به دلیل تحریم‌ها، شرکت‌های معتبر جهانی از ارسال مواد آرایشی استاندارد به ایران خودداری می‌کنند و بیشتر مواد آرایشی- بهداشتی که وارد مرزهای کشور می‌شوند تقلبی هستند و به صورت قاچاق از مرزهای شمال غرب به ایران وارد می‌شوند. استعمال این لوازم آرایشی قاچاق سبب بروز عفونت‌های پوستی، زخم‌های جلدی، شکنندگی و ریزش مو، کچلی، آکنه و بروز صدمات جبران ناپذیری در بدن مصرف‌کننده می‌شوند .

----------------------------------------------------------------------------------

تولید رژ‌های بدون سرب خیلی محدود است

مساله وجود سرب در رژ لب‌ها چیز جدیدی نیست و حتی گاهی آنقدرها گفته شده‌است که تکراری شده و کسی آن را جدی نمی‌گیرد اما مسئله آنقدر جدی است کهFDA (سازمان نظارت بر دارو و غذا) شروع به تحقیق می‌کند و خبری دردناک را منتشر می‌کند؛ اینکه بیش از 70 درصد رژلب‌ها حاوی سرب هستند؛ آن هم نه مقداری جزئی بلکه بالای 3.06 پی‌پی‌ام (قسمت در میلیون) و جالب آنکه در نتیجه گزارش دوم که در ماه ژوئن 2012 منتشر شد این مقدار سرب در رژ لب‌های تولیدی بیشتر شده و به 7.19 پی‌پی‌ام رسیده است.

جالب است بدانید که در این تحقیقات محصولات بسیاری از مارک‌های معتبر و معروف هم حاوی سرب بودند؛ مارک‌هایی که به قیمت‌های بالا می‌خریم و گمان می‌کنیم چون تولید شرکت‌های معتبر اروپایی و ایالات‌متحده هستند سالم‌اند اما در حقیقت پر از جیوه‌ هستند حتی رژ‌هایی که روی آنها عنوان طبیعی‌ نوشته ‌شده ‌است. با توجه به این گزارشات فرق چندانی میان رژلب‌ها وجود ندارد مهم این است که درست از آنها استفاده کنید تا میزان آلودگی را کمتر کنید.

----------------------------------------------------------------------------------

باکتری‌هایی که از راه پوست وارد بدن‌تان می‌شود

هر زن و دختر جوان به طور معمول در طول روز از 20 محصول آرایشی بهداشتی مختلف استفاده می‌کند و معمولا 9 مورد از 10 مورد این محصولات در گروه لوازم آرایشی بهداشتی قدیمی که در کیف لوازم آرایش شما قرار دارند، جای می‌گیرند. لوازمی که مرور زمان باعث شده باکتری‌ها در آنها رخنه کند. با مصرف این لوازم آرایشی در طول سال حدود 2 کیلو از این مواد آرایشی جذب پوست شده و وارد بدن می‌شوند. مسلما برخی از این مواد جذب شده عوارض جانبی بسیاری مانند تحریک پوستی، پیری زودرس و سرطان به دنبال دارد.

ریچارد بنس، شیمیدانی که حدود 3 سال روی تاثیرات مواد آرایشی بر پوست کار کرده‌ است، می‌گوید: «هنوز نمی‌دانیم که وقتی مواد شیمیایی محصولات آرایشی مختلف با هم ترکیب می‌شوند، چه اثری دارند و مجموع این اثرات ممکن است بسیار خطرناک‌تر از تاثیر هر کدام از این مواد به طور تکی باشد. دکتر «بنس» اعتقاد دارد که جذب مواد شیمیایی از طریق پوست خیلی خطرناک‌تر از بلع آنهاست. او می‌گوید: «وقتی رژلب خورده می‌شود، بسیاری از مواد مضر آن توسط بزاق و آنزیم‌های معده خنثی می‌شوند اما جذب ماده شیمیایی از طریق پوست آن را مستقیما وارد جریان خون می‌کند.

----------------------------------------------------------------------------------

موادی که نباید در محصول آرایشی شما باشد

خطرناک‌ترین مواد شیمیایی که در محصولات آرایشی بهداشتی شما وجود دارد و باید هنگام خرید با دقت به برچسب محصول آرایشی از عدم وجود آنها اطمینان حاصل کنید:

تولوئن

این یکی از فرآورده‌های جنبی نفتی است که در لاک ناخن و دیگر مواد آرایشی یافت می‌شود. خطرناک است چون سم موجود در این ماده به سیستم عصبی حمله می‌کند و عملکرد مغز و سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، علاوه بر این در رشد طبیعی جنین وکودکان اختلال ایجاد می‌کند.

فرمالدئید ترکیبی

این ماده یک ترکیب فرار آلی بوده که به شدت سمی است و معمولا در لاک‌های ناخن و نرم‌کننده‌های مو وجود دارد. خطرناک است چون این ماده فرار با پخش شدن هوای اتاق را آلوده می‌کند، علاوه بر این جزء سم‌هایی است که به کبد آسیب می‌رساند و سرطان‌زاست.

آلومینیوم

این ماده فلزی سمی پرکاربرد معمولا در محصولاتی مانند دئودورانت‌های ضدعرق، اسپری‌های بینی و شامپوها وجود دارد. خطرناک است چون از آنجا که ترکیباتی با پایه آلومینیوم مانند دئودورانت‌ها معمولا روی پوست نزدیک بالاتنه استفاده می‌شوند، نگرانی‌های زیادی به وجود می‌آورند چون این ماده شیمیایی از طریق پوست جذب می‌شود و میزان استروژن خون را بالا می‌برد و اثراتی سوء روی سلامت می‌گذارد و درنهایت در سیستم غدد مترشحه داخلی اختلال ایجاد می‌کند.

پارابن

این ماده نگهدارنده ترکیبی معمولا در محصولاتی مانند مواد آرایشی و بهداشتی و مراقبت شخصی و حتی لوسیون‌های بچه وجود دارد.خطرناک است چون این ماده می‌تواند در سیستم غدد بدن اختلال جدی به وجود آورد و حتی عامل ایجاد آلرژی‌های مختلف شود.

----------------------------------------------------------------------------------

مواد سمی موجود در برخی رژلب‌ها

سرب

عوارض سرب در صورت استفاده غیر مجاز این ماده سمی در ترکیب رژلب و خورده شدن آن شامل ناباروری، کم‌خونی، عقب ماندگی ذهنی و سرطان است.

قطران زغال سنگ

به عنوان رنگدانه برای رنگ‌آمیزی رژهای قرمز استفاده می‌شود. این مخلوط سمی درصورت بلع باعث تهوع، سردرد و سوزش پوست می‌شود.

رنگ‌های دریاچه‌ای

استفاده از رنگ‌های محلول در آب دریاچه‌ها (که در اثر واکنش‌های شیمیایی، گیاهان و سنگ‌های موجود در رودخانه‌ها به وجود می‌آیند، بسیار سمی و سرطان‌زا هستند که باعث تحریک پوست و ایجاد سرطان‌های پوستی می‌شوند.

خوشبوکننده‌ها

این نوع عطرها به دلیل دارا بودن ترکیبات شیمیایی، می‌توانند التهاب، خشکی و ترک‌خوردگی لب‌ها را باعث شوند.بر اساس آمار جمع‌آوری شده، صرف نظر از جذب پوستی مواد آرایشی، زنان در طول زندگی خود حدود ۲ کیلوگرم رژلب را می‌بلعند که خطر ابتلا به سرطان‌های ریه و سینه را در زنان به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.اکنون که به مواد تشکیل دهنده رژلب‌ها پی بردید، موقع انتخاب آن بیشتر دقت کنید و رژلبی را برگزینید که تا حد امکان حاوی ترکیبات طبیعی باشد و مواد سمی در آن به کار نرفته باشد.

----------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits