دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جوش صورت: ۲۱ روش قدرتمند برای درمان سریع جوش صورت
14
زمان مطالعه: 11 دقیقه
درمان جوش صورت با روش های طبیعی امکان پذیر است. بهترین روش درمان جوش صورت این است که از موادی استفاده کنید که طبیعت به شما داده. در این مقاله 21 روش درمان سریع جوش صورت را به شما آموزش میدهیم

مجله دلگرم | وقتی در اینترنت جستجو می کنیم، با حجم بالایی از مقالاتی پراکنده و گاها ضد و نقیض در مورد جوش صورت روبرو می شویم که نتیجه ای به جز سردرگمی برای ما ندارند. به همین دلیل، دلگرم تصمیم گرفت تا جامع ترین مقاله وب فارسی در مورد جوش را جمع آوری کند. در این مقاله با ماهیت آکنه و جوش، دلایل بوجود آمدن، انواع، علایم، راهکارهای درمان دارویی و خانگی، راهکارهای پیشگیری، و بسیاری مطالب علمی و عملی دیگر در مورد جوش آشنا خواهید شد. بعد از مطالعه این مقاله، به راحتی می توانید با جوش های صورت خود مبارزه کرده و آنها را شکست دهید.

در ادامه 21 روش خانگی درمان جوش صورت را به شما آموزش میدهیم.

چگونه جوش صورت را برطرف کنیم؟

چگونه میتوان جوش صورت را درمان کرد؟

درمان جوش صورت ، جوش صورت ، رفع جوش صورت

1. درمان جوش صورت با خمیردندان

خمیردندان دارای ماده سیلیکا است و باعث ترمیم پوست و درمان جوش می‌شود. البته نکته مهم اینجاست که قسمت سفیدرنگ خمیردندان را باید روی جوش بمالید زیرا برخی از خمیردندان‌ها دارای ماده لوریل سولفات سدیم هستند و این ماده باعث تحریک جوش می‌شود. نکته دیگر این است که از این روش نباید دائم استفاده کنید زیرا استفاده زیاد از خمیردندان ممکن است باعث تحریک پوست شود. خمیردندان می‌بایست به مدت 30 دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب سرد آن را بشویید.

2. درمان جوش صورت با آبلیمو

راه فوق العاده دیگر برای درمان جوش استفاده از آبلیموی تازه است. آبلیمو حاوی اسید سیتریک است و به عنوان آنتی اکسیدان طبیعی عمل می‌کند و میکرب‌های جوش را از بین می‌برد. بهتر است با یک تکه پنبه آبلیمو را دور جوش صورت بمالید و اجازه بدهید چند ساعت بماند.

3. درمان جوش صورت با عسل

با استفاده از یک اپلیکاتور مقداری عسل تازه را روی جوش بمالید و به مدت نیم ساعت اجازه دهید روی پوست بماند و بعد آن را با آب گرم بشویید. همچنین برای راحتی می‌توانید با افزودن دارچین به عسل یک ماسک خمیری ساخته و روی پوست بمالید. عسل خاصیت ضدعفونی‌کننده دارد و باعث التیام و کاهش تورم جوش می‌شود.

4. درمان جوش صورت با یخ

یخ با کاهش سریع دمای پوست باعث کاهش تورم و التهاب جوش می‌شود. همان‌طوری یخ باعث کاهش تورم اندام آسیب‌دیده استفاده می‌شود. بهتر است یک تکه یخ را در پارچه گذاشته و بر روی جوش قرار دهید تا با کاهش دمای بافت پوست، عروق خونی را آرام کرده و تورم و قرمزی پوست را بهبود دهد.

5. درمان جوش صورت با بخور آب گرم

یک راهکار عالی دیگر برای درمان سریع جوش استفاده از بخور آبگرم است. بخور باعث باز شدن منافذ پوست می‌شود و مواد زائد زیر پوست را به بیرون هدایت می‌کند. برای انجام این کار یک ظرف مسطح را با آب داغ پر نمایید سپس صورت خود را در نزدیکی ظرف بگیرید تا بخار به پوست شما برخورد کند و با حوله تمیز صورت خود را پاک کنید. دقت کنید که پوستتان مستقیم با آب داغ تماس نداشته باشد زیرا باعث سوختگی می‌شود.

6. درمان جوش صورت با خیار

خیار راه‌حل سریع دیگر برای درمان جوش است. خیار سرشار از آب و دارای ویتامین‌های متعدد از جمله ویتامین a ، c و e است. از خیار برای کاهش ورم پوست و خنک‌کننده طبیعی پوست استفاده می‌کنند. یک عدد خیار را ورقه کرده و بر روی جوش صورت قرار دهید و به مدت 30 دقیقه بماند. سپس صورت را با آب سرد بشویید. این کار باعث شستشوی پوست و کاهش التهاب حاصل از جوش می‌شود.

7. درمان جوش صورت با سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسید سیتریک است و باعث ضدعفونی شدن و کاهش میزان چربی سطح پوست شما می‌شود. برای تهیه این محلول 1 پیمانه سرکه سیب و 3 پیمانه آب را در ظرفی بریزید و پس از هم زدن آن با تکه پنبه آن را روی پوست خود بمالید. اجازه دهید محلول سرکه سیب 15 دقیقه روی صورت شما بماند. این کار را چندین مرتبه در روز تکرار نمایید با بهبودی حاصل شود.

8. درمان جوش صورت با جوش‌‌شیرین (بی‌کربنات سدیم)

راه‌حل خانگی دیگر برای درمان جوش استفاده از جوش‌شیرین یا بی کربنات سدیم است. برای انجام آن کافی است مقداری جوش‌شیرین را در آب حل کنید و آن را روی صورت خود بگذارید. اجازه دهید این ماسک حدود 15 دقیقه روی پوست شما باقی بماند و پس از آن پوست خود را با آب ولرم بشویید. این ماده با لایه‌برداری پوست منافذ تخلیه چربی را کرده و سلول‌های مرده جوش‌ها را از بین ‌می‌برد.

9. درمان جوش صورت با گلاب

استفاده از گلاب یکی از راه‌های درمان جوش‌های صورت است. برای این کار صورت خود را با گلاب شست‌وشو دهید. البته بهتر است این کار قبل از خواب انجام شود تا گلاب مدت‌زمان بیشتری روی پوست باقی بماند.

10. درمان جوش صورت با زردچوبه

یکی از خواص زردچوبه مفید بودن آن برای پوست است. زردچوبه روغن اضافی پوست را از بین می‌برد و منافذ بسته پوست که عامل اصلی بروز جوش هستند را باز می‌کند. خاصیت ضدالتهابی زردچوبه ورم اطراف جوش و آکنه را کاهش می‌دهد و خاصیت آنتی باکتریایی آن باعث جلوگیری از بروز مجدد آکنه می‌شود. برای این کار کافی است مقداری خمیر زردچوبه تهیه کرده و آن را قبل از خواب روی جوش بمالید و صبح با آب ولرم بشویید.

جوش صورت ، درمان جوش صورت

11. درمان جوش صورت با ماست

ماست به‌طور طبیعی عفونت جوش یا آکنه را از بین می‌برد و باعث تازگی، تمیزی پوست می‌شود. ماست ترش به دلیل داشتن آنزیم‌های بیشتر جوش‌های صورت را با سرعت بیشتری از بین می‌برد.

برای از بین بردن جوش صورت به‌وسیله ماست، 4 قاشق غذاخوری ماست را با 2 قاشق غذاخوری آرد نخودچی مخلوط کرده روزی 15 دقیقه روی پوست خود قرار دهید و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

12. درمان جوش صورت با هویج

هویج به دلیل داشتن ویتامین a,c و آنتی اکسیدان در سلامت پوست تأثیر به سزایی دارد. برای استفاده یک عدد هویج را شسته، تکه تکه کرده و در مخلوط‌کن بریزید تا خورد شود. سپس آن را روی جوش‌ها یا جای جوش‌ها و یا زخم‌های ناشی از خارش قرار دهید و سپس آن را با آب ولرم بشویید. این کار باعث درمان جوش و جای آن می‌شود زیرا هویج سرشار از ویتامین a و آنتی اکسیدان است و تأثیر فوق‌العاده‌ای روی بهبودی جوش و جای آن دارد.

13. درمان جوش صورت با پوست پرتقال

پوست پرتقال نیز مانند هویج حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین c است. این مواد باعث می‌شود پوست شما از نظر ظاهری به کلی ترمیم پیدا کند. برای انجام این کار، پوست پرتقال را در مخلوط‌کن بریزید تا خورد شود. سپس آن را بر روی پوست خود بمالید و اجاره دهید تا 30 دقیقه بر روی پوستتان بماند. پس از آن با آب سرد بشویید.

14. از بین برد جوش صورت با روغن زیتون

روغن زیتون دارای سدیم، ویتامین a, e و آنتی‌اکسیدان و آهن است که باعث ایجاد خاصیت تسکین‌دهندگی پوست و ترمیم جای جوش می‌شود. برای انجام این کار مقداری روغن زیتون را بر روی صورت خود به خصوص قسمت‌های جوش‌دار بزنید و چند دقیقه ماساژ دهید. پس از اتمام این کار اندام موردنظر را با حوله‌ای که در آب گرم بوده شستشو دهید.

15. درمان جوش صورت با سیب زمینی خام

با توجه به خاصیت ضدالتهابی سیب زمینی آن را بر روی پوست برای ترمیم قرار می‌دهند. سیب زمینی همچنین حاوی نیاسین است باعث ترمیم جای آکنه می‌شود. برای انجام این کار مقداری سیب زمینی را ورقه کرده و در مخلوط‌کن خورد نمایید سپس آن را بر روی پوست خود قرار داده و بعد از 30 دقیقه با آب سرد شستشو دهید.

16. درمان جوش صورت با پوست موز

پوست داخلی موز سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و آنزیم‌های ضدعفونی‌کننده است که با مالیدن پوست موز بر روی پوست و جوش یک پاک‌کننده طبیعی قوی برای از بین بردن جوش و آکنه از آن استفاده می‌شود.

17. درمان جوش صورت با سیر

سیر دارای خواص ضد باکتریایی، تقویت سلولی، ضدویروسی و ضدعفونی‌کننده دارد، آنتی اکسیدان‌های درون سیر باعث کاهش التهاب جوش می‌شود و میکرب‌های داخلی آن را نیز از بین می‌برد. سیر خردشده دارای یک ترکیب ضد باکتریایی به نام آلیسین است. توصیه می‌شود یک عدد سیر را به قطعات ریز خورد کرده و بر روی جوش بمالید. پس از 10 دقیقه آن را با آب سرد بشویید.

18. درمان جوش صورت با آسپرین

آسپرین حاوی اسید سالیسیلیک است در بیشتر محصولات ضد جوش و آکنه استفاده می‌شود. البته از آسپرین برای تسکین درد جوش هم می‌توان استفاده نمود.

برای انجام این کار یک قرض آسپرین را در مقدار آب حل نموده و با یک تکه پنبه آن را بر روی جوش‌های خود بمالید و پس از 15 دقیقه پوست خود را بشویید.

19. درمان جوش صورت با قطره‌های شستشوی چشم

قطره‌های شستشوی چشم همان‌طور که ضدعفونی‌کننده چشم هستند خاصیت میکرب‌زدایی آن‌ها تأثیر فراوانی بر روی جوش‌های پوستی دارد. این ماده تورم و التهاب جوش را به شدت کاهش می‌دهد و از طرفی چرک داخل جوش را خشک می‌کند. برای انجام این کار مقداری از قطره شستشو چشم را بر روی تکه پنبه بریزید و بر روی پوست خود بمالید.

20. درمان جوش صورت با ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا حاوی 18 نوع آمینه اسید است که خاصیت فوق‌العاده‌ای برای زیبایی پوست و ترمیم آن دارد. برای انجام این کار یک برگ از آلوئه ورا را شکسته و ژل داخلش را بر روی جوش‌های پوست قرار دهید.

21. درمان جوش صورت با روغن درخت چای

روغن درخت چای به دلیل خاصیت ضدعفونی‌کننده و ضدالتهاب یک درمان‌کننده‌ حیرت‌انگیز برای جوش‌های پوستی است. روغن درخت چای با خاصیت میکرب کشی خود تسکین‌بخش فوق العاده برای جوش است. برای انجام این کار مقداری روغن درخت چای را با تکه‌ای از پنبه بر روی جوش بمالید و پس از چند ساعت با آب گرم بشویید.

جوش صورت ، درمان جوش صورت

آیا روش های طبیعی درمان جوش واقعا تاثیرگذار هستند؟

متخصصان پوست و هر کس که منافعی در فروش کرم ها و قرص های گران قیمت به شما دارد، اعتقادی به روش های درمان طبیعی جوش ندارد. در بسیاری موارد ممکن است حق با این افراد باشد و ما قصد نداریم روش های موفق پزشکی را زیر سوال ببریم. با این وجود، از نقطه نظر تجربی، خیلی از کرم ها اثر ندارند و پایه و اساس ساخت آن ها همین موادی هستند که در لیست بالا به آن ها اشاره کردیم.

از طرفی بسیاری از افراد هستند که از روش های درمانی طبیعی نتیجه گرفته اند و نمی توان نتایج این درمان ها بر پوست آن ها را قبول نکرد. بنابراین جواب سوالی که در ابتدا پرسیده شد این است: بله، همه روش های درمانی طبیعی، در درمان جوش های صورت تاثیرگذارند.

پیدا کردن بهترین روش درمانی مناسب برای پوست شما، نیازمند آزمون و خطای فراوان است. ممکن است برخی از این روش ها برای شما موثر نباشند، اما به یاد داشته باشید تمام روش های بالا حداقل برای برخی ازافراد موثر بوده اند، پس امتحان کردن آن ضرری ندارد. روش های خانگی آسان و ارزان هستند و تا آنجا که می دانیم عوارض جانبی ندارند.

به خاطر داشته باشید هر چه التهاب تان شدیدتر باشد روش درمانی هم باید کامل تر باشد. بنابراین نوع جوشی که دارید را شناسایی کنید و بر اساس آن نوع روش درمانی که نیاز دارید را انتخاب کنید. اگر در هر زمان وضعیت جوش های صورت تان باعث نگرانی تان شد باید با یک پزشک در این باره مشورت کنید.

در بسیاری موارد، روش های درمانی طبیعی راه حل کاملی برای مشکل تان به حساب نمی آیند، اما می توانند باعث کاهش علائم جوش ها شده و لبخند را روی چهره شما بنشانند.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (14 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits