دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جای جوش صورت و از بین بردن آن
67
زمان مطالعه: 10 دقیقه
از بین بردن جای جوش صورت: : ابتدا باید جوش های صورت کاملا درمان و از دستکاری جوش ها به طور جدی پرهیز شوند. کرم های لایه بردار راه اول درمان هستند. این کرم ها برای جلوگیری از عودکردن جوش ها موثرند

راه‌ هایی برای از بین بردن سریع و فوری جای جوش

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با از بین بردن و درمان جای جوش بیشتر آشنا شوید

جای جوش اثری است که بعد از آسیب پوستی یا آکنه بر روی پوست باقی می‌ماند. وقتی فولیکول‌ مو یا منافذ پوست با چربی‌های اضافی، سلول‌های مرده یا حتی عوامل خارجی مانند باکتری‌ها پُر می‌شوند، جوش‌ ایجاد می‌شود. سپس این منافذ متورم می‌شوند تا در مناطق جداکننده‌ی فولیکول‌ شکاف ایجاد کنند. اگر این شکاف نزدیک سطح پوست ایجاد شود، جوش کوچک خواهد بود و زود بهبود می‌یابد. جوش، یک‌دستی بافت پوست را بر هم می‌زند و حالتی مانند زخم روی پوست ایجاد می‌کند. اگر این زخم به‌درستی درمان نشود ممکن است باکتری‌های موجود در آن به‌طور کامل از بین نروند و دوباره جوش بزنید

دلایل اصلی به‌وجود آمدن جای جوش

وقتی جوش به‌وجود می‌آید، تا عمق پوست نفوذ می‌کند و علاوه بر پوست، به بافت‌های زیر آن هم آسیب می‌زند. بعد از اینکه جوش برطرف می‌شود، بدن شروع به تلاش برای اصلاح آسیب‌های حاصل از آن می‌کند. بدن برای این کار، دست به تولید کلاژن می‌زند. کلاژن در اصل ماده‌ای است که از پوست پشتیبانی می‌کند. در صورتی که بدن مقدار بیش از حد کم یا زیاد از این ماده تولید کند شما متوجه ایجاد جای زخم می‌شوید. نوع زخمی که مشاهده می‌کنید بستگی به میزان کلاژنی دارد که بدن شما تولید کرده است.

انواع جای جوش

وقتی جوش می زنیم 4 نوع جوشگاه یا جای جوش ممکن است باقی بماند

  1. لک قرمز
  2. لک تیره
  3. فرورفتگی سطح پوست
  4. برجستگی روی پوست

برخی بیماران 2 یا چند نوع از این آثار را همزمان در پوست خود دارند بنابراین دانستن اینکه با چه روش هایی می توان جای این جوش ها را از بین برد مهم است:

1 – لکه های قرمز: ابتدا باید جوش های صورت کاملا درمان شوند. لکه های قرمز حداکثر 6 ماه به دنبال بهبود جوش ها خود به خود برطرف می شوند. اگر در برخی موارد مقاوم بودند و خود به خود برطرف می شوند. اگر در برخی موارد مقاوم بودند و خود به خود برطرف نشدند، با لیزر PDL می توان آنها را درمان کرد. قبل از این اقدام باید مطمئن شد جوش ها کاملا ریشه کن شده اند.

2 – لکه های تیره: ابتدا باید جوش های صورت کاملا درمان و از دستکاری جوش ها به طور جدی پرهیز شوند. کرم های لایه بردار راه اول درمان هستند. این کرم ها برای جلوگیری از عودکردن جوش ها موثرند. راه دوم، درصورت پاسخ نگرفتن از روش اول، پیلینگ یامیکرودرم ابریشن است. قبل از تمام این اقدام ها باید مطمئن شد جوش جدید ایجاد نمی شود.

3 – فرورفتگی سطح پوست: فقط در برخی از افراد مبتلا به جوش، فرورفتگی روی پوست ایجاد می شود و این افراد به طور ژنتیکی مستعد این عارضه هستند. راه اول درمان، مصرف آکوتان است. راکوتان جوش ها را ریشه کن و از به وجود آمدن فرورفتگی های جدید پیشگیری می کند. آکوتان در بهبود فرورفتگی ها کمثر موثر است.

یک سال پس از مصرف آخرین اکوتان، اگر همچنان جاهای فرورفته باقی مانده بود، بهترین درمان لیزر فراکشنال CO2 است. البته فرورفتگی های ناشی از جوش انواع مختلف دارند. برخی مثل دهانه چاه دیواره های عمودی و تیز دارند که در این موارد لیزر بهترین روش درمانی است و برخی مثل دره، دیواره های شیب دار دارند که در این صورت، بهترین راه، ابتدا عمل بازسازی ساب سیژن و سپس لیزر خواهد بود. با وجود لیزر فراکشنال CO2، «درم ابریشن» و «پانچ» منسوخ شده است.

4 – برجستگی روی سطح پوست: این عارضه کمتر از موارد دیگر شایع است. اگر برجستگی به شکل گوشت اضافه یا «کلویید» در ناحیه بالای کمر و پشت و سینه ها ایجاد شود، بهترین راه درمان، تزریق آمپول کورتون همراه لیزر PDL است (باید جلسه های مکرر این کار انجام شود)، اما اگر به شکل برجستگی های ریز روی چانه یا بینی ایجاد شود، بهترین روش از بین بردن آنها لیزر CO2 معمولی است.

divider

درمان های خانگی درمان جای جوش

1. آب‌ لیمو

آب‌لیمو دارای آلفاهیدروکسی اسید است که برای روشن کردن رنگ پوست و از بین بردن تغییر رنگ در آن‌ها بسیار مفید و کارآمد است. آلفاهیدروکسی اسید همان ماده‌ای است که در همه کرم‌های برطرف کننده اسکار ناشی از آکنه وجود دارد.

نصف یک عدد لیموی تازه را در یک ظرف کوچک فشار دهید تا آب آن خارج شود. اگر پوست حساسی دارید؛ آن را با کمی آب رقیق کنید و بعد با یک توپ پنبه‌ای، آب‌لیمو را روی جای جوش‌ها بمالید. این کار را روزی 2 مرتبه انجام دهید و مطمئن باشید که از آن نتیجه خواهید گرفت.

divider

2. عسل

عسل دارای خواص ضدعفونی کننده و روشن کننده است که خیلی سریع به از بین بردن جای جوش و برطرف کردن لک و قرمزی آن روی صورت می‌انجامد و زیبایی پوست را با خود به همراه دارد.

مقداری عسل را روی جای جوش‌ها و خود جوش‌ها بمالید و و بعد از 20 دقیقه بشویید.

عسل همچنین برای از بین بردن لک‌های قهوه‌ای و سیاهی روی پوست هم موثر است و برای پرپشت کردن موها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

divider

3. سیب‌زمینی

سیب‌زمینی برای از بین بردن جای جوش، فوق‌العاده عالی است و ظرف کمتر از یک یا دو هفته تیرگی‌ها و جای جوش را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و از بین می‌برد.

یک سیب‌زمینی کوچک را به ورقه‌های نازک برش دهید و برای مدت 15 دقیقه ورقه‌ها را روی بخش‌های لک‌دار پوست قرار دهید. سپس با آب سرد صورت را شستشو دهید.

همچنین می‌توانید از ترکیب سیب‌زمینی رنده شده و عسل هم برای درست کردن یک ماسک صورت عالی جهت از بین بردن اسکار و جای جوش بهره بگیرید و خیلی زودتر از شر تیرگی‌های صورت خلاص شوید.

divider

4. خیار

خیار میوه‌ای با طبع سرد است که دارای پتاسیم و ویتامین A است و برای شادابی، روشن ساختن رنگ پوست و از بین بردن جای جوش بسیار موثر است.

یک عدد خیار را رنده کنید و آب آن را از صافی عبور دهید. خیار رنده شده را روی صورت بمالید و بعد از 10 دقیقه صورت را بشویید. همچنین آب خارج شده از ان را دور نیاندازید و روی کل پوست صورتتان بمالید و تا صبح با آن بخوابید.

این درمان به از بین بردن سریع جای جوش و شادابی و هیدراته شدن پوست بسیار کمک می‌کند و همچنین برای از بین بردن چین و چروک پوست هم مفید است.

divider

5. آلوئه‌ ورا

این ماده برای از بین بردن جای جوش، لک‌های ناشی از بالا رفتن سن، آکنه و خود جوش موثر است و خیلی سریع این مشکلات را برطرف می‌کند.

یک برگ آلوئه‌ورا تهیه کنید و با چاقو از کناره ان را برش دهید و با یک قاشق ژل داخل ان را خارج سازید. این ژل را روی نقاط تیره و جوش‌ها بمالید و اجازه دهید 20 دقیقه روی آن باقی بماند.

تا چند هفته این ماسک را روزی دو بار روی صورت خود بگذارید و از نتیجه ان شگفت‌زده شوید.

divider

6. ماسک شنبلیله برای درمان جای جوش

برای درمان جای جوش و اسکار پوست صورت خمیری از پودر دانه های رسیده شنبلیله و آب تهیه کنید و مانند ماسک بر روی صورتتان قرار دهید. تا حد ممکن که می توانید تحمل کنید اجازه دهید این خمیر روی پوستتان باقی بماند.
روش دیگر : می توانید چند دانه شنبلیله را در مقداری آب بجوشانید، با هم ترکیبشان کنید و وقتی که سرد شد آن را به صورتتان بمالید.

divider

7. استفاده از یخ

بهترین درمان جای جوش استفاده از یخ است ، زیرا باعث کاهش تورم و کوچک کردن رگ‌های خونی می‌شود . باگذشت زمان ، یخ نیز به از بین بردن جای جوش جزئی و تغییر رنگ داده پوست کمک می‌کند .

divider

8. کرم ضد آفتاب

قرار گرفتن جای جوش در معرض نور خورشید باعث تیره شدن و کاهش سرعت التیام آن می‌شود . علت آن این است که اشعه‌های ماوراءبنفش خورشید باعث تحریک رنگ‌دانه‌های پوست جهت تولید بیشتر می‌شوند و همین امر باعث تغییر رنگ پوست خواهد شد .

divider

صابون‌های مورد استفاده برای از بین بردن جای جوش و لک‌های پوستی

  1. صورت، پیشانی، دست‌ها و چانه مستعد جوش و آکنه هستند و در صورتی که این جوش‌ها به‌درستی درمان نشوند ممکن است حتی در پشت کمر و قفسه‌ی سینه نیز لکه‌های تیره‌ای روی پوست بر جای بگذارند. بعضی از صابون‌ها که برای روشن کردن پوست به‌کار می‌روند می‌توانند به از بین بردن این لکه‌های تیره کمک کنند.

کرم‌های موضعی برای از بین بردن جای جوش

کِرِم‌هایی که برای از بین بردن جای جوش به‌کار می‌روند

ممکن است کمی گران باشند اما نسبت به درمان‌های طبیعی سریع‌تر عمل می‌کنند. برای انتخاب بهترین کرم برای از بین بردن جای جوش به دنبال ترکیبات زیر در آن باشید:

  • کوجیک اسید؛
  • ویتامین C یا ویتامین E؛
  • رتینول یا ویتامین A؛
  • کرم‌هایی بر پایه‌ی کورتیزون.

پیشگیری از به وجود آمدن جای جوش

به دلیل اینکه اطلاعات اندکی در مورد دلیل مستعدتر بودن برخی افراد در برابر جای جوش در دست است، بهترین روش رفع جای جوش صورت این است که با مراقبت مداوم از پوست مانع به‌وجود آمدن جوش شد. نکته مهم این است که، جوش را به محض رویت باید با مراقبت از پوست از بین برد. بااین حال اگر این اقدام‌ها جواب ندهد و جوش‌ها پابرجا بمانند، باید به نحو مناسبی آن‌ها را مدیریت کرد و از فشار دادن یا ترکاندن آن‌ها خودداری کرد. دستکاری پوست، فشار دادن با ناخن، سوراخ کردن جوش با سوزن و...، احتمال سرایت کردن آسیب‌دیدگی به بافت مجاور را افزایش می‌دهد و ضایعه پوستی اثری ماندگار برجا می‌گذارد.

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (67 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits