دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مراقبت های پوستی را فراموش نکنید
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مراقبت های پوستی را فراموش نکنید-دشمن پوست آرایش و زیبایی آراستن صورت-کرم مرطوب کننده-ضدآفتاب-ضدچروک-کرم ضدچروک پوست-پوستی شاداب-خط چشم- تقویت مژه

مراقبت های پوستی را فراموش نکنید

مراقبت های پوستی را فراموش نکنید

امروزه برخی خانم ها، شیک بودن را در استفاده زیاد از لوازم آرایش می دانند و حتی برای شروع یک روز معمولی هم برای آراستن صورت خود وقت می گذارند. صورت را با چند لایه کرم مرطوب کننده، ضدآفتاب، ضدچروک، کرم پودر و پنکیک پوشش داده، چشم ها را با انواع سایه، ریمل و سرمه آراسته و انواع مواد آرایشی دیگر هم در مراحل آخر و باتوجه به نوع سلیقه به کار می برند.

این موضوع به گونه ای عادی شده که دختران این خانواده ها نیز از سنین بسیار پایین اقدام به آراستن صورت خود می کنند و دیگر نمی توان تفاوت سنی میان یک نوجوان را با یک جوان جا افتاده تشخیص داد. گذشته از این مسائل، هزینه تحمیل شده به خانواده و عوارض تهدیدکننده این گونه مواد ازجمله مسائلی است که نمی توان به راحتی از آن گذشت.

مراقبت های پوستی را فراموش نکنید

● کرم ضدچروک پوست حساس را آسیب پذیر می کند

شرط لازم برای داشتن پوستی شاداب و با طراوت تغذیه سالم است. کرم ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آنها بسته به نوع ترکیبات به کار رفته، دارای ویژگی های مختلف مرطوب کننده، نرم کننده، ضدچروک و... هستند. امروزه کرم های ضدچروک از پرفروش ترین کرم هاست. این کرم ها لایه پیر پوست را برداشته و کلاژن را تحریک می کنند، اما باید بدانید این مواد روی پوست های حساس باعث درد، خارش و سوختگی شده و استعداد پوست را نسبت به آسیب های نور آفتاب افزایش می دهد.

مراقبت های پوستی را فراموش نکنید

از طرفی برخی ترکیبات آن می تواند باعث قرمزی و تحریک پوست شده و خطر اختلالات مادرزادی را در جنین خانم های باردار افزایش دهد. این محصول برای کودکان منع مصرف داشته و باید تحت نظر پزشک استفاده شود.

برای دوری از خطرات احتمالی کرم ها از میوه هایی نظیر: لیموترش، پرتقال، سیب، ماست ترش یا آب انگور استفاده کنید. اسید این میوه ها باعث سست شدن اتصالات سلول های سطحی و مرده پوست از لایه زیرین شده و به نوسازی سلولی پوست کمک می کند. از طرفی این مواد می توانند روی سلول های رنگ ساز پوست اثر کرده و تا حدی پوست شما را روشن کند. البته این را هم بدانید اسید این میوه ها روی پوست های حساس و خشک سبب سوزش، خارش و قرمزی می شود. بهتر است از کرم هایی استفاده کنید که حاوی ویتامین E، A، C و B۵ باشند.

مراقبت های پوستی را فراموش نکنید

● بگذارید پوست نفس بکشد

از این پودرها برای پوشاندن و صاف کردن سطح پوست استفاده می شود. اغلب این پودرها حاوی مواد هالوژنیک بوده، باعث انسداد منافذ پوست شده و تنفس پوست را مشکل می کند. از سوی دیگر روی سلول های رنگی پوست تاثیر گذاشته و رنگ پوست را تغییر می دهد. مهم تر آن که این محصول اثر نامطلوبی بر کلاژن داشته و پس از مدتی پوست را نازک، حساس و شل می کند. همچنین با تغییر PH پوست تعادل آن را برهم زده و قلیایی می کند. قلیایی شدن پوست، محیط را برای جذب باکتری ها مناسب کرده و موجب بروز جوش های سرسیاه می شود.

مراقبت های پوستی را فراموش نکنید

● دشمن مژهها

برای اصلاح شکل مژه ها از ریمل استفاده می شود. برخی ریمل ها از موادی تهیه شده است که براحتی به باکتری و انگل آلوده می شود. پس اجازه ندهید کسی جز شما از وسایل آرایشی تان استفاده کند. هر چند وقت یکبار برس ریمل را با آب و صابون بشویید. در صورتی که دچار التهاب یا حساسیت های پوستی هستید، توصیه می شود به طور دائم از ریمل استفاده نکنید. ریمل موجب تسریع ریزش مژه می شود. برای رشد و تقویت مژه ها نیز از هیچ دارویی جز با تجویز پزشک استفاده نکنید. داروهای بازاری و بدون مجوز برای چشم ها مضر و التهاب چشمی ایجاد می کند.

مراقبت های پوستی را فراموش نکنید

● خط چشم را تا کجا میکشید؟

خط چشم و سرمه مواد سیاهی هستند که برای کوچک یا بزرگ نشان دادن چشم استفاده می شوند. اگر چشمان حساسی دارید باید مراقب مالیدن این گونه مواد به چشمانتان باشید. مواد شیمیایی موجود در سرمه، خط یا مداد چشم گاهی تحریک کننده بوده و باعث حساسیت های عدیده چشمی می شود. قرمزی، خارش، چشم اشک آلود، ضخیم شدن لبه پلک و پوسته شدن پوست سطح پلک ازجمله علایم آلرژی به این مواد است.

خوب است بدانید در میان این مواد، اغلب سرمه ها حاوی مقدار زیادی سرب است که می تواند سلامت چشمان شما را تهدید کند. سرب فلزی است که از نسوج بدن، جذب پروتئین ها شده و بیشترین اثر سمی خود را بر مغز و اعصاب وارد می کند. سرمه هایی که به صورت دست ساز و خانگی به دور از شرایط استریل تهیه می شود، حاوی میکروب هایی است که می تواند منجر به عفونت چشم ها شود. از سوی دیگر ظرف سرمه یا همان سرمه دان نیز یکی دیگر از عوامل رشد و تکثیر میکروب ها به شمار می آید. بنابراین تا حد امکان از کشیدن سرمه داخل چشم خودداری کنید.

مراقبت های پوستی را فراموش نکنید

● رژ لب براق، سرب بیشتری دارد

افراط در مصرف رژلب ها باعث نازک شدن و ترک خوردن پوست لب می شود. در بیشتر رژها مقداری سرب وجود دارد که بر اثر ترکیب با بزاق دهان به کم خونی و اثرات سوء در استخوان ها منجر شده و حتی درهوش کودکانی که مادران آنها از این مواد استفاده کرده اند تاثیر می گذارد. هر چقدر این مواد ماندگاری رنگی طولانی تر داشته و براق تر باشد، حاوی درصد بالاتری از سرب است چراکه این فلز تاثیر زیادی در باقی ماندن پارافین و مواد زیبنده روی صورت دارد.

مراقبت های پوستی را فراموش نکنید

● لوازم آرایشی نانو را با احتیاط مصرف کنید

امروزه فناوری نانو به طور فزاینده ای به صنعت مواد آرایشی و بهداشتی راه یافته است و هم اکنون در بسیاری از ضدآفتاب ها، رژلب ها، لوسیون ها، شامپوها و برخی محصولات بهداشتی، کاربرد مخفی دارد. این ذرات موادی هستند که اندازه آنها کمتر از یک هزارم پهنای موی انسان بوده و در ارتباط مستقیم با پوست، می توانند به بافت های عمیق تر نفوذ کنند.

بررسی ها نشان داده است نانوذرات بتدریج در بافت های بدن تجمع یافته و بعدها اثرات سمی خود را بروز می دهند. این مواد ماهیت شیمیایی خاصی دارند و بسیار فعال، واکنش دهنده و کوچک بوده و اگر در پودرهای آرایشی به کار روند از طریق استنشاقی خیلی سریع و راحت توسط سلول ها، بافت ها و ارگان های حیاتی بدن جذب شده و به همان سهولت نیز در تمام بدن به چرخش درآمده و بتدریج عوارض سوء خود را آشکار می کنند.

بنابراین به هیچ عنوان از دستفروشان، لوازم بهداشتی و مواد آرایشی نخرید و هنگام خرید محصولات آرایشی ـ بهداشتی وارداتی حتما از وجود برچسب فارسی نویس مورد تائید وزارت بهداشت ایران مطمئن شوید. تا حد امکان این محصولات را از داروخانه های معتبر و مراکز مجوزدار خریداری کنید.

منبع: روزنامه جام جم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits