دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی نکات کلیدی برای جلوگیری و درمان خشکی پوست
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
اگر شما پوست خشکی داشته باشید که این امر سوای از فصل سرما در دیگر فصول سال هم اتفاق خواهد افتاد. با ما همراه باشید تا برخی از عوامل بروز خشکی پوست را برایتان شرح دهیم و شما را با راه حل های موجود آشنا کنیم.

روش های درمان خشکی پوست

حتما برای شما هم اتفاق افتاده که دچار خشکی پوست شده‌اید؟ خشکی پوست یکی از اتفاقات شایع است که در فصل سرما نیز افزایش می‌یابد.

علائم خشکی پوست

اول از همه چیز باید علائمی که نشان می‌دهد پوست شما خشک شده است و یا خشک است بشناسید، اگر شما دارای پوست خشکی باشید، پوست شما پوسته پوسته می‌شود و شما احساس خارش می‌کنید. پوست خشک می‌تواند لمس کردن پوست را بریتان دردناک کند و سوزش به وجود آورد.

  • پوسته پوسته شدن
  • کنده شدن پوست
  • سرخی پوست
  • کدر شدن پوست در افراد سبزه
  • پوست زبر
  • ترکیدن پوست

اما نیازی نیست نگران باشید، چراکه خشکی پوست به سرعت و با تغییرات کوچکی در کارهای روزانه می‌تواند به خوبی درمان شود. بهتر است در صورت بروز خشکی پوست سری به پزشک بزنید، چرا که در برخی از موارد می‌تواند نشانه‌ی یک بیماری مخفی باشد.

درمان خشکی پوست

همانطور که گفته شد خشکی پوست یک امر شایع است و البته درمان آن نیز آسان است، برای اینکه از آن پیشگیری و حتی آن را درمان کنید در این قسمت از مقاله چند نکته‌ی کلیدی را برای شما مطرح می‌کنیم.

1. در نحوه‌ی حمام کردن خود تغییر ایجاد کنید

اگر شما هم جزو افرادی هستید که با آب داغ دوش می‌گیرند، بهتر است از این کار صرفه نظر کنید. آب داغ می‌تواند چربی طبیعی پوست را تاحد زیادی از بین ببرد و در نتیجه موجب خشک شدن پوست شود.

توصیه: می‌توانید دوش گرفتن با آب داغ را با آب ولرم جایگزین کنید.

علاوه بر این بهتر است در مدت زمان دوش گرفتن خود 5 تا 10 دقیقه کاهش اعمال کنید. هر چه کمتر در معرض آب باشید چربی بیشتری بر روی پوستتان باقی می‌ماند و در نتیجه خشکی پوست برایتان اتفاق نمی‌افتد.

توصیه: در روز یک بار دوش گرفتن کافی است.

2. شستشوی صورت را به نرمی انجام دهید

صورت خود را به نرمی بشویید و در انتخاب مواد شوینده‌ی نرم و لطیف دقت کنید. برای مثال مواد شوینده‌ای که دارای الکل و رتینوئید هستند از خشکی بیشتری برخوردارند. وجود این مواد می‌تواند به خشکی پوست بینجامد.

توصیه: بهتر است از مواد شوینده‌ای استفاده کنید که دارای موادی چون:

  • آلکیل پلی گلیکوزید
  • پلی اتیلن گلیگول
  • لانولین
  • پارافین
  • سورفکتانت های سیلیکونی
  • تمیز کننده های مصنوعی

همچنین در هنگام استفاده از مواد شوینده‌ای مانند صابون به آرامی آن را با دو انگشت بر روی پوست خود بمالید و از استفاده کردن وسایلی چون لیف و ساینده ها بپرهیزید. به خصوص پوست صورت که بسیار حساس تر است و به راحتی دچار مشکل می‌شود. اگر پوست شما خشک است توصیه می‌شود در طول روز کمتر آن را شستشو دهید و این کار را تنها یک بار آن هم در شب انجام دهید.

شما می‌توانید با استفاده از یک بار شستشوی شبانه پوست خود را از آلودگی های سطحی پاک کنید. برخی از کارها چون لایه برداری را در هفته یک بار انجام دهید تا از سوزش و خشکی پوست جلوگیری شود.

3. مرطوب کننده ها را فراموش نکنید

مرطوب کننده ها یکی از عواملی هستند که واقعا می‌توانند به شما کمک کنند و نرمی پوست شما را حفظ کنند. با توجه به نوع پوست خود یک مرطوب کننده‌ی مناسب پیدا کنید و به طور مداوم و منظم از آن استفاده کنید. بخاطر داشته باشید که یکی از بهترین زمان هایی که باید از مرطوب کننده ها استفاده کنید زمانی است که ازحمام خارج می‌شوید.

درمورد انتخاب مرطوب کننده ها نهایت دقت را داشته باشید و از مرطوب کننده های خوشبو استفاده نکنید! چرا که در آن ها الکل استفاده می‌شود که می‌تواند به خشکی پوست بینجامد. یکی از بهترین نوع مرطوب کننده ها، مرطوب کننده‌ی ضدآفتاب دار می‌باشد که علاوه بر مرطوب کردن پوست شما از آن در مقابل اشعه‌ی خورشید محافظت می‌کند.

توصیه: تمام تلاشتان این باشد که کالایی را پیدا کنید تا رطوبت پوست شما را حفظ کنند.

اگر پوست شما خیلی خشک است می‌توانید از مرطوب کننده هایی که بر پایه‌ی چربی هستند استفاده کنید تا به سرعت چربی از دست رفته‌ی پوست خود را به دست آورید. حتما تا به حال نام وازلین را به عنوان یکی از محصولاتی با کیفیت بهداشتی شنیده‌اید؟

شما می‌توانید از محصولاتی که برپایه‌ی وازلین هستند را تهیه کنید و از کیفیت آن ها اطمینان کامل داشته باشید. برای ترمیم لب های ترک خورده‌ی خود از بالم های لب استفاده کنید که به شما کمک می‌کنند تا شادابی لب ها رابه سرعت پیدا کنید.

4. لباس های گرم بر تن کنید

پوست های خشک در فصول سرما و در هوای سرد بدتر می‌شوند، اگر در محیط سردسیر زندگی می‌کنید و از پوست خشکی برخوردار هستید، سعی کنید لباس گرم بپوشید تا از خشک شدن پوست خود جلوگیری کنید.

توصیه: بهتر است در هنگام انتخاب لباس هم نهایت دقت را داشته باشید، برای مثال از بافت های سفت و ضخمت استفاده نکنید و تا حد امکان لباس های نرم و لطیف را برای خود خریداری کنید.

5. بخور می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد

رطوبت می‌تواند تا حد زیادی به پوست های خشک کمک کند. شما می‌توانید از یک دستگاه بخور در محل های که بیشتر اوقات در آن هستید استفاده کنید تا از خشکی پوست جلوگیری کنید.

چرا پوست شما خشک می‌شود ؟

اگر پوست شما چربی طبیعی خود را از دست دهد و به انداره‌ی کافی رطوبت نداشته باشد دچار خشکی می‌شود. خشکی پوست می‌تواند آزار دهنده باشد و بر روی زیبای شما تاثیر بگذارد. خشکی پوست ممکن است در هر زمانی و در هر مکانی اتفاق بیفتد اما برای افرادی که اصلا پوست خشک ندارند ممکن است در شرایط زیر خشکی پوست اتفاق بیفتد:

  1. در هنگام مسافرت
  2. زندگی در مناطق خشک
  3. تماس با کلر، موجود در استخرهای آب
  4. تابش بیش از اندازه‌ی نور خورشید

خشکی پوست می‌تواند علاوه بر دردناک بودن خطرناک هم باشد! چرا که زخم های ایجاد شده در پوست می‌توانند به راحتی مورد نفوذ باکتری ها قرار بگیرند و ایجاد عفونت کنند.

چنانچه پوست شما به خاطر خشکی دچار عفونت شده باشد دچار علائم زیر خواهد بود:

  • قرمزی
  • حرارت
  • تاول
  • جوش
  • جوش چرکی
  • تب

بهترین زمان مراجعه به پزشک

خشکی پوست یکی از اتفاقات شایع است و توصیه می‌شود تا با رعایت کردن نکات از بروز آن جلوگیری کنید. اما چنانچه دچار خشکی پوست شدید و شاهد یکی از علائم زیر بودید حتما به پزشک مراجعه کنید:

  1. از پوستتان به خوبی مراقبت می‌کنید اما باز هم دچار خشکی پوست شدید
  2. برخی از علائم عفونت پوستی را شاهد هستید
  3. به وجود برخی از بیماری های دیگر مشکوک هستید

در زیر چند تا از ساده ترین خشکی های پوستی را برایتان لیست کرده‌ایم که می‌توانند به مرور مشکلاتی جدی بدل شوند:

  1. اگزما: یکی از بیماری های رایج است که به طور معمول ارثی بوده و سبب ایجاد خشکی پوست در صورت و سایر نقاط بدن می‌شود
  2. سبورئیک: این نوع از خشکی بیشتر در محل هایی که چربی بیشتری دارد مانند بینی و ابرو دیده می‌شود
  3. پسوزیاریس: از علائم این بیماری می‌توان به پوسته پوسته شدن و خشکی موضعی پوست اشاره کرد.

توصیه: بهتر است بیماری های پوستی و خشکی های آن را جدی بگیرید و در اولین فرصت با یک پزشک متخصص مشورت کنید. پزشک با توجه به بیماری شما برایتان کرم های موضعی یا داروهای خوراکی تقویت کننده‌ی ایمنی تجویز خواهد کرد.

جلوگیری از خشکی پوست

ما در زیر برخی از نکاتی که موجب جلوگیری از خشکی پوست شما می‌شود را لیست می‌کنیم:

  1. شستشوی صورت را با آب ولرم و شوینده های ملایم انجام دهید
  2. با توجه به نوع پوست خود از محصولات مناسب پوستی استفاده کنید
  3. از پوست خود با استفاده از ضدآفتاب ها محافظت کنید
  4. مرطوب کنندهای پوستی پس از استحمام را جدی بگیرید
  5. وازلین می‌تواند واقعا مفید باشد

اگر جز افرادی هستید که به طور کلی پوست خشکی ندارید اما در برخی از فصل های سال با آن دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است در همان فصل خاص بهداشت پوست خود را بیشتر رعایت کنید و در حد امکان از محصولات آرایشی متناسب با پوست خود استفاده کنید.

سخن آخر

همانطور که در این جا شاهد بودیم خشکی پوست بسیار شایع است و به راحتی و تغییر در عادات حمام و استفاده از برخی مرطوب کننده و برخی دیگر از آنچه در بالا قید شد می‌توان از آن جلوگیری و حتی آن را درمان کرد.

علاوه بر این دانستیم که این خشکی پوست می‌تواند برای پوست مضر بوده و به عفونت های پوستی بینجامد. اگر می‌خواهید همیشه پوست سالم و نرمی داشته باشید باید سعی کنید پوست خود را بشناسید و نکات مربوط به آن را به خوبی رعایت کنید.


بیشتر بخوانید :

علت خشک شدن پوست بدن در دوران بارداری و درمان این عارضه

۱۶ درمان خانگی برای خشکی و پوسته پوسته شدن پوست

ترجمه شده مجله اینترنتی دلگرم

مهتاب جهاندار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits