دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۳ درمان موثر و خانگی تیرگی پشت لب
43
زمان مطالعه: 7 دقیقه
تیرگی و سیاهی پشت لب: درمان های خانگی برای کاهش تیرگی پوست پشت لب می تواند این تغییرات ظاهری را تعدیل کند. اگر شما هم به هر دلیلی دچار سیاهی و تیرگی پشت لب شده اید داروهای خانگی می‌توانند را امتحان کنید

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با درمان های خانگی تیرگی پشت لب آشنایی کامل پیدا کنید

علل و درمان تیرگی و سیاهی پوست بالای لب ( پشت لب )

عمدتا سبیل پشت لب مردان را می پوشاند و تیرگی پشت لب مشخص نمی شود ، اما برای زنان، ممکن است اندکی موهای زاید پشت لب رشد کنند و باعث شوند پشت لب تیره تر از معمول به نظر برسد. اما مو تنها عامل تیرگی پشت لب نیست. هورمون ها می توانند سبب تیره شدن پشت لب شوند و همچنین قرار گرفتن در معرض نور خورشید، باعث تیرگی پوست اطراف لب می شود. درمان های خانگی برای کاهش تیرگی پشت لب می تواند این تغییرات ظاهری را تعدیل کند. اگر شما هم به هر دلیلی دچار سیاهی و تیرگی پشت لب شده اید داروهای خانگی می‌توانند کمک‌تان کنند تا لب‌های زیبا و صورتی شفاف و درخشان را که همیشه می‌خواستید، داشته باشید. برای آشنایی با درمان های خانگی تیرگی پشت لب با مجله دلگرم همراه باشید.

علت تیرگی پشت لب

هنگامی که پشت لب تیره تر از حد معمول به نظر می رسد، باید بدانید که یکی از دلایل زیر در تغییر رنگ پوست یا ظاهر پوستتان تاثیر گذار بوده است:

بارداری

طبق آکادمی امراض پوستی آمریکایی، 70٪ از زنان باردار چیزی تحت عنوان "ماسک بارداری" را تجربه می کنند. ماسک بارداری نوعی افزایش غیرهموژن رنگدانه‌های پوست است که در برخی زنان باردار بروز می‌کند و باعث ایجاد لکه ‌های تیره روی پیشانی، بینی، زیرپلک‌های پایین، گونه‌ها و پشت لب می‌شود. این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که بارداری باعث آزاد شدن هورمون ها شود.

روش های درمان با جایگزینی هورمون

هنگامی که زنی داروهای جایگزینی هورمون مصرف می کند تغییر رنگ پشت لب ممکن است رخ دهد ، زیرا این روش باعث تغییرات هورمونی در بدن می شود.

کنترل بارداری

از آنجا که جلوگیری از بارداری بر سطوح هورمون تأثیر می گذارد، تغییر رنگ پشت لب ممکن است رخ دهد. برخی از زنان روش پیشگیری از بارداری را تغییر می دهند تا بتوانند از هیپرپیگمانتاسیون (لکه های تیره) جلوگیری کنند.

شرایط پزشکی

برخی از شرایط پزشکی موجب تیگرگی رنگ پوست صورت (از جمله لب فوقانی) و یا افزایش رشد موی سیاه می شود. یک مثال، سندرم تخمدان پلی کیستیک است که باعث افزایش رشد موی صورت در زنان می شود.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

صرف کردن زمان زیاد در معرض نور خورشید می تواند پوست صورت را بخصوص پشت لب را تیره کند. پوست اطراف لب نسبت به اشعه خورشید بسیار حساس است.

رشد مو (سیبیل زنانه)

معمولا همه زنان در صورتشان مو دارند که ممکن است کم باشد و زیاد قابل توجه نباشد. به هرحال موهای پشت لب موجب می شود که پشت لب تیره به نظر برسد. رشد موی زیاد در صورت می تواند ارثی باشد.

divider

درمان های خانگی تیرگی پوست پشت لب

به دلیل دلایل مختلف پشت لب می تواند تیره تر از بقیه صورت باشد. درمان های خانگی زیر برای درمان تیرگی پشت لب بسیار موثر است.

علت تیرگی پوست دور دهان ، لکه تیره گوشه لب ، علت سیاهی دور دهان چیست ، درمان سریع سیاهی پشت لب ، لیزر برای تیرگی پشت لب ، لک پشت لب نشانه چیست

1. آب لیمو

هنگامی که تیرگی پشت لب ناشی از رشد موهای زاید و ناخواسته در این قسمت از صورتتان است، می توانید از آب لیمو به عنوان یک ماده سفید کننده طبیعی استفاده کنید. آب لیمو را روی لب فوقانی و پشت لب بمالید و کمی ماساژ دهید سپس به مدت 15 دقیقه صبر کنید و با آب گرم بشویید

2. آب لیمو و عسل

مقدار کمی آب لیمو را به میزان مساوی با عسل ترکیب کنید. سپس این ترکیب را مستقیما روی پوست تیره لب بمالید. 15 دقیقه صبر کنید سپس با آب گرم شستشو دهید. این ترکیب لایه‌های مرده پوست و رنگدانه‌های تیره را از بین می‌برد و باعث صورتی شدن لب‌ها می‌شود. با این روش لکه ها و اسکاری که باعث تیرگی شده اند را می توانید کاهش دهید

3. آب خیار

هنگامی که لکه های تیره روی لب فوقانی و پشت لب گسترش می یابد، از آب خیار به عنوان تسکین دهنده استفاده کنید، زیرا به روشن شدن پوست کمک می کند. برای بدست آوردن بهترین نتیجه، آب خیار و یک مقدار کمی آب لیمو را ترکیب کنید. به طور مستقیم ترکیب را روی قسمت تیره شده بمالید و به مدت 15 دقیقه صبر کنید و سپس با آب ملایم شستشو دهید. در ضمن نوشیدن روزانه آب خیار تیرگی لب را برطرف خواهد کرد.

4. کرم ضد آفتاب

استفاده از کرم های ضد آفتاب می تواند به محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید کمک کند زیرا اشعه آفتاب می تواند پوست اطراف لب را تیره کند. یک کرم ضدآفتاب با SPF حداقل 30 انتخاب کنید. هر روز قبل از قرار گیری در معرض آفتاب از آن استفاده کنید. بهترین ضدآفتاب ها حاوی زینک اکسید و تیتانیوم دی اکسید به عنوان مواد تشکیل دهنده است.

5. سرکه سیب

سرکه سیب حاوی هیدروکسی اسید که یک ماده روشن کننده است و پیگمنت های تیره پشت لب را از بین می برد. برای استفاده از سرکه سیب باید 1 قاشق از آن را با 1 قاشق آب ترکیب کرده و با پنبه آن را روی قسمت تیره شده بمالید. پس از 10 تا 12 دقیقه شستشو دهید.

6. آرد نخود چی

آرد نخودچی ، که از نخود ساخته شده است، می تواند به عنوان یک ماده در ماسک صورت استفاده شود و می تواند پوست را بخصوص اطراف لب را روشن کند. برای درمان مقدار اندکی زردچوبه، چند قطره آب لیمو و اندکی خامه لبنی اضافه کنید. تمام مواد تشکیل دهنده را ترکیب کنید و روی صورت و پشت لب قرار دهید. اجازه دهید ماسک خشک شود و سپس با آب صورتتان را بشویید. آرد نخودچی، آب لیمو و زردچوبه دارای قابلیت سفید کننده طبیعی می باشند، ضمن اینکه پوست تان با استفاده از خامه لبنی نرم و صاف می شود.

7. پوشیدن کلاه لبه دار

قرار گرفتن در معرض تابش خورشید سبب ایجاد لکه های تیره پوست می شود که می تواند تیرگی پشت لب را تشدید کند. هنگامی که خارج از منزل هستید، با پوشیدن کلاه لبه دار در روز آفتابی از پوست تان محافظت کنید.

8. جلوگیری از اشعه مضر

هنگام قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید، و زمانی که مدتی طولانی را در بیرون از منزل می گذارنید سعی کنید با استفاده از سایبان یا چتر از صورنتان محافظت کنید

9. آب هویج

آب هویج نیز برای درمان تیرگی پشت لب بسیار موثر است. آب هویج را بگیرید. بعد، با کمک پنبه توپی روی قسمت تیره شده بمالید. اجازه دهید که آب هویج به طور طبیعی خشک شود. آب هویج باقی مانده را در یک ظرف شیشه ای ذخیره کنید و برای مصرف بعدی در یخچال قرار دهید.

10. کره شیا

کره شیا خواص مرطوب کننده و آنتی اکسیدانی دارد. برای روشن کردن تیرگی پشت لب می توانید از آن استفاده کنید. قبل از خواب، یک لایه کره شیا را روی قسمت تیره شده بمالید تا رطوبت و نرمی لب و اطراف لب را حفظ کند.

11 استفاده از بالم لب

اگر شما به کره شیا دسترسی ندارید، می توانید از بالم لب بجای کره شیا بر روی سطح تیره شده لب بمالید. استفاده مداوم از این بالم موجب حفظ رطوبت، نرمی و طراوت لب ها می شود. بالم لب حاوی روغن های گیاهی و معدنی است که نرم کننده و مرطوب کننده پوست است. از پوست لب در برابر اشعه های مضر آفتاب محافظت می کند.حاوی ویتامین ها و ترکیبات اساسی برای تغذیه لب ها و مناسب برای استفاده روزانه می باشد.

12. ترک عادات

از آنجا که قهوه، چای، مشروب و سیگار کشیدن می تواند سبب تیرگی پشت لب شود، بهتر است این عادت را کنار بگذارید.

13. گشنیز

برگ های گشنیز را با مقداری کمی آب در مخلوط کن بریزید . عصاره گشنیز را جدا کنید. قبل از خواب، آب گشنیز را به قسمت تیره اطراف لب و روی لب بمالید این کار را حداقل 15 روز انجام دهید. گشنیز سیاهی لب را درمان می کند.

ترجمه شده مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (43 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits