دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاثیر دوچرخه سواری بر شادابی پوست
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
تاثیر دوچرخه سواری بر شادابی پوست و سلامت پوست با دوچرخه سواری چرا دوچرخه سواری باعث کاهش علائم پیری می شود ؟

سلامت پوست با دوچرخه سواری

از آن جایی که همه ما درمورد فواید و اثرات ورزش کردن بر روی جسم و روح آگاه هستیم , اما در این جا به تاثیر مستقیم دوچرخه سواری بر شادابی جوانی و طراوت پوست می پردازیم . و دراین مقاله خواهیم دید که دوچرخه سواری به طور کلی ورزش کردن چگونه می تواند بر پوست اثر بگذارد .

نقش ورزش کردن به عنوان عاملی برای جلوگیری از افزایش وزن ساخت عضلات، پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی و دیابت و موارد دیگر، به اثبات رسیده است. اما امروزه پزشکان بر این باورند که ورزش کردن علاوه بر این مزایا، نقش مفیدی در سلامت پوست بدن افراد دارد. بر کسی پوشیده نیست که ورزش مزایای مهمی برای همه بدن دارد. پوست بدن ما که بزرگ ترین بافت بدن است، بیشترین بهره را میبرد.

تحقیقات نشان میدهد که افزایش جریان خون در سطح پوست و توزیع مواد مغذی به سلولهای پوستی و دور کردن مواد مخرب و سمی از پوست، از عمده ترین آثار ورزش روی پوست است.

فواید دوچرخه سواری

کاهش علائم پیری با دوچرخه سواری:

مطالعات اخیر در دانشگاه استانفورد نشان داده است که دوچرخه سواری منظم علائم پیری را کاهش میدهد و همچنین از پوست شما در مقابل تاثیرات مخرب تابش UV محافظت میکند. اینکار از طریق افزایش گردش خون و اکسیژن در بدن انجام میشود که در نتیجه آن اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به سلولهای پوست میرسد. سلولهای سالم نه تنها به پوست زیبا و نرم بدل میشوند، بلکه خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های خطرناک پوستی را نیز کاهش می دهند.

جالب است بدانیم که ورزش برای کاهش جوشهای پوستی و آکنه و مبارزه با علایم پیری مفید است و کارشناسان بهداشتی معتقدند که ورزش کردن منظم نقش زیادی در سلامت پوست دارد. ورزش موجب میشود که پوست جوانتر و شادابتر به نظر برسد و در نتیجه خود فرد هم احساس خوبی داشته باشد.

مطالعه ای که در دانشگاه راتگرز انجام شده است نشان میدهد ورزش های هوازی منظم مانند دوچرخه سواری، خطر سرطان پوست را کاهش میدهد. دوچرخه سواری همچنین به سلول های پوستی ما کمک میکند تا آسانتر از شر سموم خلاص شده و تولید کلاژن را افزایش میدهد که چین و چروک های روی پوست را از بین می برد.

ساخت کلاژن و فیبرهای محافظ که مانع از چین و چروکهای اضافی روی پوست میشود، از ایجاد خطوط پوستی جلوگیری میکند. اما شاید پوستهای مستعد جوش و آکنه مهمترین عضوی باشد که از مزایای ورزش بهره مند میشود.ورزش کردن با تعدیل تولید هورمونهای وابسته به تستوسترون، به شفافیت پوست منجر میشود. همچنین مدارکی وجود دارد دال بر اینکه وقتی شما ورزش میکنید، میزان استرستان کاهش پیدا می کند.

بنابراین غده های فوق کلیه میزان کمتری از انواع هورمونهای مردانه که عامل اصلی تشکیل آکنه هستند، ترشح میکند. به طور معمول پوست افرادی که استرس زیادی دارند، به خصوص کسانی که دچار آکنه هستند، تیره است اما ورزش به کاهش این تیرگی کمک میکند. با کاهش استرس، کمی از تیرگی پوست کاسته میشود چرا که کمی از ترشحات غده فوق کلیه کاسته میشود اما نباید نقش ورزش را هم نادیده گرفت.

دوچرخه سواری یا ورزش منظم همچنین به افزایش تعریق پوست منجر شده و این اثر خوبی در نرم شدن پوست و پیشگیری از شکنندگی آن دارد. افرادی که هنگام ورزش پیاده روی طولانی میکنند، چهره بشاش تری دارند و رنگ پوست آنها روشن تر است و در صورتی که مبتلا به آکنه شوند، درمان آکنه در این افراد راحتتر است. هر چیزی که بتواند میزان ترشح هورمونهای مردانه را کنترل کند، نه تنها روی پوست بلکه روی میزان ریزش مو هم اثر میگذارد. ورزش از جمله روشهایی است که تولید این هورمون را کاهش میدهد. این در حالی است که بسیاری از ما تصور میکنیم ورزش تنها آثار پیشگیرانه از بیماری و آمادگی جسمانی دارد.

ورزش کردن موجب افزایش تولید طبیعی کلاژن و جوان شدن پوست میشود. در کسانی که ورزش نمیکنند، تعداد فیبروبلاستها که محرک تولید ماده کلاژن در پوست هستند، کمتر است و پوستشان زودتر پیر میشود. در این افراد، پوست به سرعت تیره و چروک میشود.

دوچرخه سواری

طراوت پوست با دوچرخه سواری :

برای اینکه پوست جوانتر و شادابتر به نظر برسد، ورزشهای خاصی کمک کننده است. هنگام ماساژ پوست، نه تنها عضلات پوست صورت بلکه عضلات پاها، دست و بازوها، کشیده میشود. در ورزشهایی مانند دوچرخه سواری ,دویدن، پیاده روی، وزنه برداری، تنش و استرس کاهش یافته و حتی التهابات پوستی کم میشود. این آثار مثبت در ورزش یوگا سالها است که شناخته شده است. کششهایی که در ورزش یوگا وجود دارد، به همراه کنترل حرکات و تنفس های آگاهانه، نه تنها به عضلات همه بدن کمک میکند بلکه برای عضلات پوست صورت بهترین است. هنگام ورزش به دلیل خونرسانی بهتر، کل بدن به خصوص عضلات صورت به آرامش میرسد.

همه ما میدانیم که با افزایش سن، چین و چروک پوست و خطوطی که هنگام عصبانیت و تغییر چهره ایجاد میشود، افزایش می یابد اما آنچه مسلم است میتوان با انجام ورزش از شکل گیری دوباره و افزایش این خطوط پیشگیری کرد. در کنار آرامسازی بدن و آرامش عضلات، متخصصان معتقدند که ورزشهای هوازی مانند قدم زدن یا دوچرخه سواری موجب پاکسازی پوست میشود. این ورزشها مواد سمی را که در اثر تجمع دود سیگار، آلودگی هوا و حتی مواد شیمیایی رایج در پوست مانند اسپری مو و دئودورانتها ایجاد میشود، از سطح پوست برمیدارد.

در ورزشهای هوازی خونرسانی به پوست بهتر شده و این خود برداشت مواد سمی پوست را بیشتر و موثرتر میکند. همه اینها به سلامت پوست کمک میکند. همچنین کسانی که ورزش میکنند، به طور آشکاری رنگ پوست زیباتری دارند. رنگ پوست صورت خوشرنگ در کسانی که ورزش میکنند، با رنگ زرد و سبز یا خاکستری در کسانی که ورزش نمیکنند، قابل قیاس نیست .

این مطلب را نیز همیشه به یاد داشته باشید ک هنگام ورزش دوچرخه سواری آب را فراموش نکنید.

زیرا که آنچه به سلامت بیشتر پوست کمک میکند، هیدراته کردن پوست یا آب رسانی کافی به پوست، پیش و پس از ورزش است.

در صورتی که به طور صحیح و مناسب در هنگام ورزش به بدن خود آب کافی برسانید، جریان خون پوست بسیار بهتر خواهد شد. وجود مایعات کافی در بدن موجب تقویت حذف مواد سمی تجمع یافته در سلولهای پوستی میشود. این کار یعنی آبرسانی کافی به بدن، به خصوص در افرادی که از الکل یا دارو استفاده میکنند و یا غذاهای آماده زیادی مصرف میکنند، اثرهای بیشتری دارد.

نوشیدن مایعات کافی به خصوص آب، جریان خون پوست را افزایش داده و این مواد سمی را از پوست شسته و از بدن دفع میکند .

همچنین دوچرخه سواری از طرق زیر نیز بر شادابی پوست اثر می گذارد :

تعریق، ضد باکتری است: مطالعات اخیر حاکی از آنند که تعریق یک آنتی بیوتیک طبیعی شناخته شده با عنوان درمسیدین است که منجر به از بین رفتن باکتری ای کولای و استفافیلوکوک اورئوس می شود. علاوه بر این، وقتی که عرق می کنیم، درمسیدین توسط پوست تولید می شود و زمانی که پوست دچار آسیب دیدگی ناشی از بریدگی، خارش یا نیش گزندگان می شود این ماده می تواند با میکروب ها و آلودگی ها مبارزه کند.

دوچرخه سواری و سلامت پوست

افزایش جریان خون در پوست: ورزش جریان خون و میزان اکسیژن را علاوه بر این که در قلب و دیگر اندام حیاتی دیگر افزایش می دهد، منجر به بهبود جریان خون در پوست نیز می شود و همین روند، پاکسازی پوست را نیز از طریق از بردن مواد سمی ناشی از آلودگی هوا یا دود سیگار به همراه دارد. ورزش هایی شامل قدم زدن یا دوچرخه سواری و به طور کلی ورزش های هوازی، در پاک سازی پوست بسیار موثرند.

تولید طبیعی کلاژن: ورزش کردن موجب افزایش تولید طبیعی کلاژن که نوعی بافت پیوندی است، شده و به جوان شدن پوست بدن منجر می شود. در کسانی که ورزش نمی کنند، تعداد فیبروبلاست ها که محرک تولید ماده کلاژن در پوست هستند، کمتر است. در این افراد، پوست به سرعت تیره و چروک می شود.

کنترل هورمون های مردانه: هر چیزی که بتواند میزان ترشح هورمون های مردانه را کنترل کند، می تواند نه تنها روی پوست بلکه روی میزان ریزش مو هم اثر بگذارد. ورزش از جمله روش هایی است که تولید این هورمون را کاهش می دهد.

کاهش استرس: ورزش منظم با سطوح متعادل کورتیزول، هورمون مربوط به استرس، ارتباط دارد. افزایش تولید کورتیزول یعنی افزایش تولید سبوم یا چربی و ابتلا به آکنه. وقتی شما به اندازه کافی ورزش نمی کنید، در معرض ترشح کورتیزول بیشتر قرار می گیرید که خود باعث شکستن و از بین رفتن کلاژن در پوست و بروز چین و چروک خواهد شد .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits