دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا نباید با آرایش خوابید؟!
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
چرا نباید با آرایش خوابید؟!:مضرات خوابیدن با آرایش برای پوست صورت/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا بدانید وقتی با آرایش میخوابید برای پوستتان چه اتفاقی می افتد!

مضرات خوابیدن با آرایش برای پوست صورت

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا بدانید وقتی با آرایش میخوابید برای پوستتان چه اتفاقی می افتد!

مضرات خوابیدن با آرایش برای پوست صورت

یک سوم زنان حداقل ۲ بار در هفته فراموش می‌کنند قبل از خواب آرایش خود را پاک کنند. شاید عوارض خوابیدن با آرایش در جوانی خود را روی پوست نشان ندهد اما در میانسالی زنانی که در جوانی چنین عادتی داشته‌اند پوستی به نسبت چروکیده‌تر از همسالان خود خواهند داشت.

کافی است یک ماه بدون پاک کردن آرایش بخوابید تا پوستتان ۱۰ سال پیرتر به نظر برسد.

خیلی‌ از خانم‌ها می‌پرسند مگر آرایش با پوست چه می‌کند؟

دکتر زهره تهرانچی، متخصص پوست و عضو هیات‌‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی، پاسخ می‌دهد.
برخی خانم‌ها در طول روز ریمل می‌زنند و گاهی قبل از خواب آن را پاک نمی‌کنند.

این کار چقدر برای مژه آسیب‌زننده است؟

ریمل‌های ضدآب باعث بروز کشش در ریشه مژه می‌شود و می‌تواند باعث ریزش مژه و کم‌پشتی آن شود. حتی اگر ریمل ضدآب هم نباشد، تماس مژه با بالش یا مالیدن چشم باعث تضعیف ریشه مژه و در درازمدت باعث ریزش آن خواهد شد.

خط چشم چطور؟

خوابیدن با خط چشم، احتمال عفونت چشم را بالا می‌برد. به هر حال ممکن است در طول شب خانم چشمش را بمالد و این ترکیب وارد چشم شود و دور پلک ایجاد حساسیت کند.

کرم‌های آرایشی، کرم‌پودر و پنکیک چطور؟

بهتر است قبل از خواب کرم‌پودر و تمام کرم‌های آرایشی حتی ضدآفتاب یا رژ لب با توجه به جنس پوست، با آب و صابون یا شیرپاک‌کن پاک شود تا منافذ پوست باز شود و امکان تنفس پوستی وجود داشته باشد. حداکثر می‌توان یک کرم‌ مرطوب‌کننده یا کرم شب یا کرم دور چشم ملایم مصرف کرد.

اگر منافذ پوستی بسته بماند چه اتفاقی می‌افتد؟

چربی و عرق ترشح شده نمی‌تواند از منافذ خارج ‌شود و فشار ناشی از خروج آنها باعث باز شدن منافذ می‌شود و روزنه‌های باز به‌تدریج باعث چروکیدگی پوست می‌شوند. از سوی دیگر، وقتی پوست شسته نمی‌شود، آلودگی‌هایی که در طول روز روی آن نشسته در کنار ترکیب مواد آرایشی محیط مناسبی را برای رشد باکتری‌ها ایجاد می‌کند که می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌های پوستی از جمله جوش، حساسیت و اگزما باشد.

آیا با آرایش خوابیدن زمینه خشکی پوست را هم فراهم می‌کند؟

بله، اگر مواد آرایشی سنگین باشد، مثلا کرم‌پودرهای گریم، جلوی رطوبت‌رسانی به پوست را می‌گیرند و باعث خشکی آن می‌شوند. گاهی نیز حساسیت به این مواد باعث قرمزی و خارش می‌شود که خود زمینه‌ساز خشکی پوست است.

چرا نباید با آرایش خوابید؟!

از نظر علمی در طول شبانه‌روز ماندن چند ساعت آرایش روی صورت به پوستمان صدمه نمی‌زند؟

نهایتا ۳-۲ ساعت. استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و ضدآفتاب‌ها اشکالی ندارد اما استفاده از کرم‌پودر و کرم‌های آرایشی مخصوص گریم که در اغلب جشن و مهمانی‌ها کاربرد دارد، نباید بیش از این مدت روی پوست بماند و فورا باید پاکشان کرد تا منافذ پوستی مهلت تنفس پیدا کند. حتما پس از برگشتن از جشن و مهمانی‌ها باید آرایش را پاک کرد. تاکید می‌کنم حتی اگر خسته‌اید کمی درباره مضرات خوابیدن با آرایش تامل کنید و به این فکر کنید که ارزش چند دقیقه وقت گذاشتن برای پاک کردن پوست بیش از اینهاست.این نکات در مورد آرایش پوست بود.

آیا باقی ماندن موادی که برای آرایش مو به کار می‌روند هم در طول شب می‌تواند عارضه داشته باشد؟

بله. کسانی که مویشان را با کش می‌بندند یا موی درست شده با سنجاق و بست‌های مختلف را در طول شب باز نمی‌کنند یا با بیگودی بسته شده و موی ژل و تافت و سایر مواد آرایشی خورده، می‌خوابند، مدت تماس این مواد خشک‌کننده و مضر با مو را زیاد می‌کنند و احتمال ریزش مو را بالا می‌برند. در چنین شرایطی حتما باید ابتدا حمام کرد تا این مواد و ترکیب‌ها از روی موی پاک شود.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits