دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دمنوش های مناسب برای جوان سازی و شادابی پوست
50
زمان مطالعه: 15 دقیقه
دمنوش های مناسب برای جوان سازی و شادابی پوست:دم‌نوشی شفابخش با خاصیت جوان‌سازی پوست/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با دمنوش های عالی برای جوانسازی پوست آشنا شوید.

دم‌نوشی شفابخش با خاصیت جوان‌سازی پوست

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با دمنوش های عالی برای جوانسازی پوست آشنا شوید.

http://www.delgarm.com/

استفاده از دمنوش‌های گیاهی برای درمان یا پیشگیری از انواع بیماری‌ها رایج است اما در این مقاله قصد داریم دمنوش‌هایی را معرفی کنیم که علاوه بر خاصیت‌های درمانی در جوانسازی پوست نیز موثرند:

آیا می دانستید که بعضی چای ها علاوه بر اینکه برای سلامتی مفید هستند برای پوست هم کاربرد دارند؟

چای هایی که سرشار از پلی فنول (ملکولهای آنتی اکسیدان) هستند، می توانند پوست را مرطوب نگهداشته، اثرات مخرب UV را خنثی کرده و التهاب را کاهش دهند. چون که نوشیدن چای تاثیر مثبتی روی رنگ پوست شما می گذارد، محصولاتی که در آن ها چای به کار می رود نیز می تواند برای پوست مفید باشد. در اینجا چهار نوع چای با تاثیرات مثبت به شما معرفی خواهم کرد.

معرفی دمنوش های مناسب پوست

با این روش هاي جوان سازي طبیعی ،پوستتان می درخشد!

  • چای سبز

آفتاب زیاد ممکن است به پوست آسیب رسانده و باعث پیری پوست شود. تحقیقات نشان داده است که چای سبز خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد. کاتچین موجود در چای سبز التهاباتی که در اثر پیری بوجود می آیند را کاهش می دهد. همچنین پوست را از آفتاب سوختگی محافظت کرده و مانع آسیب اشعه UV روی پوست می شود. ( با این حال باز هم از کرم ضدآفتاب با SPF 30 در زیر آفتاب استفاده کنید.)

رادیکال های آزاد که در اثر اکتساب بیش از حد UV در بدن پیشرفت می کنند، می توانند سلول های سالم پوست را ویران کنند.پلی فنول های موجود در چای ضدالتهاب هستند و توانایی بازسازی DNA را دارند و می توانند تغییرات سلولی که بوسیله رادیکال های آزاد ایجاد می شوند را اصلاح کنند. علاوه بر نوشیدن یک فنجان چای سبز روزانه، می توانید از محصولات آرایشی که حاوی چای سبز هستند هم استفاده کنید.

  • یربامیت

آیا می خواهید که پوست جوانی داشته باشید؟ چای یربامیت مصرف کنید. این چای سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که از آسیب های پوستی که رادیکال های آزاد بوجود می آورند جلوگیری می کند. گیاه یربامیت معمولا در آمریکای جنوبی و مرکزی یافت می شود و سرشار از کافئین است. این گیاه در طب سنتی برای درمان خیلی چیزها از درمان کوفتگی و کنترل اشتها گرفته تا سیستم امنیتی ضعیف بدن استفاده می شده است. این گیاه همچنین سرشار از انواع ویتامین ها، مواد معدنی و وآنتی اکسیدان هاست: ویتامین های B، C، پتاسیم و منگنزو زینک.

  • چای گل گلایل ( زیبایی ناخن ها و موها )

گلایل غنی از سیلیس است و می تواند باعث استحکام ناخن ها شود ، 15 گرم گلبرگ خشک شده را در 1 لیتر آب به مدت 30 دقیقه بجوشانید و بعد از صاف کردن 3 فنجان در روز بنوشید ، با فاصله هر 20 روزه می توانید تا 3 ماه از این نوشیدنی استفاده کنید.برای استفاده از گلایل در تقویت موها روش کار به این صورت است که 150 گرم گلایل را با 100 گرم برگ هیدروکوتیل و 50 گرم گزنه در 1 لیوان آب به مدت 10 دقیقه دم کنید و بعد از صاف کردن انرا پس از غذا 3 وعده در روز به مدت 1 ماه بنوشید.

نکته : مصرف گلایل برای زنان باردار و شیرده و مبتلایان به ناراحتی های قلبی و کلیوی و کبدی مناسب نمی باشد.

  • چای گل ساعتی ( خواب خوب )

گل ساعتی داروی خوبی برای کم خواب ها است و برخلاف داروهای شیمیایی عوارضی مانند مشکلات حافظه و توجه ندارد ، 15 گرم برگ و گلبرگ های خشک شده این گیاه را در 1 فنجان آب جوش دم کرده و بعد از 10 دقیقه صاف کنید و هر روز صبح و ظهر و شب بین غذا و قبل از خواب آن را بنوشید.

پس از یک فاصله 20 روزه می توانید تا 3 ماه از این نوشیدنی استفاده کنید ، البته مصرف آن در دوران شیردهی و بارداری ممنوع است ، همچنین نباید آن را با داروهای مسکن مصرف کرد.

  • 3 چای سبز و نعناع فلفلی ( کاهش وزن )

با افزایش سن تناسب اندام کمتر میشود اما برای حفظ تناسب یا کاهش وزن می توانید از چای سبز و نعناع فلفلی کمک بگیرید ، این گیاهان حاوی عوامل فعال لاغر کننده اند.

2 قاشق چایخوری برگ نعناع خشک شده و 2 قاشق غذاخوری چای سبز خشک شده را در یک لیتر آب به مدت 10 دقیقه دم و بعد آن را صاف کنید و قبل از ساعت 5 بعدازظهر به مدت یک ماه روزی یک فنجان از آن را بنوشید. توجه داشته باشید مصرف این نوشیدنی به زنان باردار و کودکان توصیه نمی شود.

  • چای گل تاج ریزی ( تقویت بینایی )

مصرف گیاه تاج ریزی می تواند باعث تقویت حس بینایی شود ، این گیاه حاوی پلی فنول هایی است که به جریان خون در ریزترین عروق خونی شبکه کمک می کند و در احیای سلول ها و فعال نگه داشتن آنها و بهبود بینایی در شب موثر است.

می توانید 5 قاشق چای خوری از برگ های تازه گیاه را در 500 میلی لیتر آب جوش بریزید و برای 15 دقیقه آن را دم کنید. برای یک ماه هر روز 3 نوبت از این دم کرده بنوشید اما زیاده روی نکنید چون زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث مشکلات قلبی و کلیوی شود.

  • چای زنجبیل و نعناع فلفی ( افزایش میل جنسی و پیشگیری از پوکی استخوان )

مصرف نعناع فلفی و زنجبیل از پوکی استخوان پیشگیری میکند و میل جنسی را افزایش میدهد ، می توانید 1 قاشق چای خوری نعناع فلفلی و 2 قاشق چایخوری زنجبیل تازه را با 1 فنجان بزرگ آب دم کنید و روزانه یک فنجان و به مدت یک ماه مصرف کنید ، با یک فاصله 20 روزه می توانید تا 3 ماه این دم کرده را بنوشید.

  • چای کاسنی ( رفع سوءهاضمه )

گیاه کاسنی می تواند با تاثیر بر پرزهای دستگاه گوارش و کبد سبب کارکرد بهتر آن شود و نفخ و مشکلات هضم را بهبود ببخشد ، 4 گرم ریشه کاسنی را در 150 میلی لیتر آب جوشیده به مدت 10 دقیقه دم کنید و بعد از صاف کردن 1 تا 2 فنجان قبل از غذا به مدت یک ماه بنوشید.

نکته : درصورت ابتلا به آلرژی مصرف این گیاه توصیه نمی شود.

  • چای جینسینگ ( تقویت حافظه )

ریشه گیاه جینسینگ حاوی 3 تا 8 درصد جینسنوسید است و روی هوش و حافظه اثر مثبتی دارد ، می توانید 3 گرم ریشه جینسینگ را به قطعات کوچک خرد و در 500 میلی لیتر آب به مدت 10 دقیقه دم کرده و صاف کنید ، نوشیدن 1 فنجان جینسینگ 2 بار در روز و 20 روز در ماه روی حافظه اثری فوق العاده میگذارد.

نکته : نباید روزانه بیش از 3 گرم و همچنین بیش از 3 ماه جینسینگ مصرف کنید ، این گیاه مناسب زنان شیرده و باردار نیست و برای کودکان مبتلا به پرفشاری خون ، چاقی ، بی خوابی یا افرادی که تحت درمان با داروهای ضدانعقاد هستند نیز ممنوع میباشد.

  • چای بنفشه وحشی ( شفاف سازی پوست )

اگر پوستتان کدر شده برای شفاف سازی آن و پیشگیری از پیری زودرس پوست تان می توانید بنفشه وحشی را امتحان کنید ، 30 گرم گیاه خشک شده را در آب سرد بخیسانید بعد آن را برای 15 دقیقه در 500 میلی لیتر آب دم کنید و پس از صاف کردن 2 تا 4 فنجان از آن را قبل از غذا به طور روزانه به مدت 1 ماه بنوشید.

نکته : این نوشیدنی مناسب کودکان نیست و گیاه تازه نیز سمی و غیرقابل مصرف میباشد.

  • چای سیاه ( پیشگیری از پوکی استخوان )

بررسی های محققان نشان میدهد مصرف بیش از 4 فنجان چای سیاه در روز از بروز پوکی استخوان پیشگیری می کند ، چای سیاه یا همان چای معمولی را مانند همیشه دم کنید و بنوشید.

نکته : بهتر است زنان باردار و کودکان چای سیاه را کمتر مصرف کنند.

  • چای گزنه ( سلامت پروستات )

گزنه با ایجاد اختلال در تبدیل هورمون تستوسترون به دهیدروتستوسترون که باعث بزرگ شدن غده پروستات میشود از هیپروفی خوش خیم آن جلوگیری میکند.

میتوانید 5 گرم برگ یا گل گزنه را با 150 میلی لیتر آب به مدت 15 دقیقه در ظرف دردار دم کنید و پس از صاف کردن 3 فنجان از آن را در روز قبل از غذا بنوشید ، پس از 20 روز فاصله می توانید مصرف آن را از مجدد شروع کنید ، به مدت 3 ماه از این محلول استفاده کنید.

نکته : از آنجا که گزنه کمی تحریک کننده و آلرژی زاست نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

  • چای زبان گنجشک ( پیشگیری از روماتیسم )

گیاه زبان گنجشک خاصیت ضدروماتیسمی دارد و درد مفاصل را کاهش می دهد ، 10 تا 20 گرم برگ خشک آن را در 1 لیتر آب به مدت 15 دقیقه دم کنید و پس از صاف کردن 3 بار در روز پس از هر وعده غذا به مدت 1 ماه مصرف کنید ، با یک فاصله 20 روزه می توانید مدت مصرف را تا 3 ماه افزایش دهید.

  • چای آرتیشو ( پاکسازی بدن و دفع سموم )

وقتی سموم در بدن زیاد می شود قدرت جسمی کاهش میابد ، آرتیشو با تحریک کلیه باعث دفع سموم از بدن خواهد شد ، 10 گرم برگ تازه آن را در 1 لیوان آب به مدت 15 دقیقه دم کنید و پس از صاف کردن قبل از غذا 3 مرتبه در روز به مدت 1 ماه مصرف کنید ، با فاصله 20 روزه میتوانید مصرف را تا 3 ماه ادامه دهید.

نکته : این گیاه مناسب زنان شیرده نیست.

  • بابونه

درمیان دمنوش ها و چای های گیاهی بابونه از شهرت بالایی برای درمان بیماری های پوستی برخوردار است و سال هاست که برای درمان خشکی پوست، ترک پوست و حتی برای درمان آکنه ها استفاده می شود. بابونه حتی برای پوست های جوش دار و ملتهب نیز مصرف می شود. این گیاه سرشار از فلاونوئیدهاست که نقش مهارکننده رادیکال های آزاد را ایفا می کند.

  • چای رویبوس

چای رویبوس یا چای قرمز از بوته های قرمز آفریقای جنوبی بدست آمده و بدون کافئین است. پس برای خانم هایی که نمی خواهند کافئین بدنشان زیاد شود بسیار مناسب است. این گیاه منبع آسپالاتین و نوتوفاگین دو ترکیب ضدالتهابی است. فلاونوئیدهای موجود در رویبوس هم ضدالتهاب هستند و برای درمان آکنه ها بسیار مفیدند.

با این روش هاي جوان سازي طبیعی ،پوستتان می درخشد!

اجازه بدهيد پوست تان بدرخشد

استفاده از ماسک موز و عسل نتيجه اي جز شفافيت پوست صورت در پي نخواهد داشت.

طرز تهيه ماسک موز: اول دو عدد موز تازه و رسيده را رنده کرده و خوب له نماييد. سپس در يک ظرف جداگانه، دو قاشق غذاخوري ماست را با دو قاشق عسل ترکيب نموده و خوب هم بزنيد. حال مي توانيد موز رنده شده را به اين مخلوط اضافه کنيد. براي گرفتن نتيجه بهتر، مي توانيد از همزن استفاده کنيد. اکنون مي توانيد ماسک موز را به مدت سي دقيقه روي پوست صورت خود قرار دهيد. بهتر است قبل از استفاده پوست صورت خود را با آب ولرم بشوييد.

سفيده تخم مرغ و يک دنيا خاصيت

ماسک سفيده تخم مرغ شايد يکي از بهترين جوان کننده هاي پوست باشد که استفاده زيادي دارد. براي استفاده، يک لايه نازک از سفيده تخم مرغ را بر روي صورت خود پخش کنيد؛ قبل از استفاده آن را به هم بزنيد تا به صورت کف در بيايد، بعد استفاده کنيد و پس از ده تا بيست دقيقه آن را بشوييد. اين ماسک، پوست را سفت کرده و چين و چروک را به طور موقت صاف مي کند. به دليل خاصيت سفت کنندگي براي پوست هاي چرب مناسب است. اگر داراي پوست خشک هستيد يک قاشق غذاخوري روغن گياهي يا عسل به آن بيافزاييد يا از ماسک زرده تخم مرغ استفاده کنيد.

معجزه عسل و آب پرتقال

يک قاشق غذاخوري عسل را مقداري گرم کنيد تا نرم شود و سپس با دو قاشق غذاخوري آب پرتقال مخلوط کنيد و به پوست صورت تان بماليد و بعد از سي دقيقه پوست خود را شستشو دهيد.

جوان و شاداب بمانيد

لازم است گاهي مواد مغذي را از طريق ماسک به پوست صورت برسند. يکي از ماسک هايي که اين کار را انجام مي دهد، ماسک جو است. ابتدا مقداري جو پوست کنده را خيسانده، سپس به ازاي هر ۱۰۰ گرم جو، يک عدد تخم مرغ اضافه کنيد. سپس آن را کوبيده و بعد، از صافي عبور دهيد. پياز نرگس را به عصاره به دست آمده اضافه کنيد. آن را به مدت ۴۵ دقيقه روي پوست صورت قرار دهيد. استفاده از اين ماسک، پوست صورت را به طرز آشکاري جوان مي کند.

جوان تر از هميشه

براي حفظ زيبايي و جواني پوست صورت تان، مي توانيد از ماسک نارنج استفاده کنيد. ابتدا پوست صورت خود را با آب ولرم بشوييد تا چربي از روي آن پاک شود. سپس يک نارنج رسيده را به صورت ورقه هاي نازک در آورده و روي پوست صورت بگذاريد. اين ماسک بايد به مدت ۳۵ دقيقه روي پوست صورت باقي بماند. سپس صورت تان را با آب ولرم بشوييد و کمي کرم مرطوب کننده روي پوست تان بماليد.

شادابي پوست را از ماسک هويج بخواهيد

ماسک هويج باعث کمرنگ شدن چين و چروک و باز شدن پوست صورت مي شود. همچنين از ماسک کلسترين پوست را رفع و صورت را شفاف مي کند. براي استفاده از اين ماسک، هويج را به صورت نازک برش زده يا بکوبيد و بر روي پوست صورت قرار دهيد. بهتر است اين ماسک به مدت سي دقيقه روي پوست صورت باقي بماند؛ سپس آن را شسته و کمي کرم مرطوب کننده بماليد.

از بخورهاي گياهي غافل نشويد

درمانگران طب گياهي براي داشتن پوستي شاداب و جوان استفاده از بخورهاي گياهي را دو تا سه بار در هفته به بيماران توصيه مي کنند. بهره گيري از اين بخور، علاوه بر پاکسازي پوست و آب رساني مناسب به آن، موجب دريافت مواد غذايي توسط سلول هاي پوستي در بهترين شکل ممکن مي شود.

در سنين ۳۵ سالگي به بالا، پوست رفته رفته آب و رطوبت خود را از دست مي دهد و ديگر شادابي لازم را ندارد. اما کافي است در هفته يک ساعت از وقت خود را به پوست تان اختصاص دهيد. با استفاده از دستگاه بخور يا حتي ظرفي که آب را در آن جوش آورده ايد يا استفاده از سونا، پوست را به مدت پانزده دقيقه بخور دهيد و بلافاصله با آب سرد بشوييد. اگر بتوانيد دوبار در هفته اين کار را بکنيد نتيجه بهتري خواهيد گرفت. در هنگام بخور دادن صورت خود را ماساژ ندهيد.

درمان هاي گياهي تان را تکميل کنيد

براي داشتن پوستي جوان، تنها به ماسک هاي گياهي و بخور بسنده نکنيد و هميشه به مکمل ها هم توجه و عمل نماييد. پس از انتخاب ماسک مناسب نوبت به رعايت رژيم غذايي مي رسد.
روزانه حداقل هشت ليوان آب بخوريد.

  • حداقل هفته اي يک وعده غذايي تان را به ماهي اختصاص دهيد. امگا ۳ موجود در روغن زيتون، ماهي و گردو در حفظ سلامت پوست بسيار موثر است.
  • از ويتامين A و C غافل نشويد. ويتامين A به ضد چروک معروف است. اين ويتامين را در سيب زميني، سبزي هاي داراي برگ سبز تيره، جگر، روغن ماهي، هويج، هندوانه و هلو مي توانيد پيدا کنيد. ويتامين C هم کمک بزرگي به توليد کلاژن در سلول هاي پوست مي کند. مرکبات، فلفل قرمز، حبوبات و کلم براي افرادي که به دليل استعمال سيگار و بالا رفتن سن دچار کمبود کلاژن اند، بسيار مفيد است.
  • روي نيز به توليد کلاژن کمک مي کند. آرد جو دوسر، گوشت قرمز و کدو منبع غني از روي به شمار مي روند.
  • ويتامين E که در حبوبات، سويا و جوانه گندم يافت مي شود به خشکي پوست و کاهش تاثيرات ناشي از تماس مستقيم با نور خورشيدي و جلوگيري از تخريب پوست کمک کرده و پيري سلول هاي پوست را به تعويق مي اندازد.

درمان تحت نظر متخصصان

اگر جوان سازي پوست توسط متخصص و با استفاده از محصولات و روش هاي تاييد شده انجام شود تاثيرات خوبي به دنبال دارد و احتمال حساسيت ها بسيار پايين مي آيد. حتي مي توان با روش هاي درماني، اين ميزان و درصد بسيار پايين احتمال هاي حساسيت و واکنش هاي بعد از تزريق را درمان کرد.

پيشگيري بهتر از درمان

در امر جوان ماندن پوست، قدم اول پيشگيري است. در واقع اين مسئله اي است که بايد از همان سنين اوليه جواني به آن پرداخت. نکته هايي که تاثيرات جبران ناپذيري را در زمينه سلامت، زيبايي، شادابي و جواني پوست بر جاي مي گذارند بسيار متفاوتند از جمله: قرار گرفتن در مقابل تابش آفتاب آن هم بدون استفاده از ضد آفتاب مناسب، پوشش لباسي نامناسب، روي آوردن به روش هاي برنزه کردن چه به روش طبيعي و چه با استفاده از سولاريوم و...

جوان سازي، يک درمان قطعي نيست

نمي توان گفت روش هاي جوان سازي وضعيت پوست را بهبود کامل مي بخشند. به عبارتي، در جوان سازي، بهبود نسبي است و در واقع اين کارها، براي بهتر شدن ظاهر پوست است و اين بهتر شدن هم بستگي به وضعيت پوست هر فرد دارد. هرگز رفع مشکل به شکل قطعي اتفاق نمي افتد اما اين بهبودهاي نسبي هم رضايت بخش است.

------------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (50 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits