دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت و درمان عفونت قارچی ناخن
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
علت و درمان عفونت قارچی ناخن:علائــم ابتــلا به قــارچ ناخــن چیــست؟+درمان/آشنایی با قارچ ناخن و درمان آن/با دلگرم همراه باشید.

علائــم ابتــلا به قــارچ ناخــن چیــست؟+درمان

آشنایی با قارچ ناخن و درمان آن/با دلگرم همراه باشید.


درمان عفونت های قارچی

عفونت قارچی ناخن

در بین افراد سالمند و میانسال شایع است، ولی می تواند در افراد جوان نیز دیده شود. عوامل مختلفی باعث عفونت ناخن می شوند، مثل پابرهنه راه رفتن، ضعف سیستم ایمنی بدن و کاشت ناخن، ناخن مصنوعی یا پدیکور و مانیکور ناخن در آرایشگاه ها و اماکن مربوط به این کار.قارچ ناخن خیلی شایع است بیش از 35 ملیون نفر در ایالات متحده در زیر ناخنهای خود دارند ، عفونت قارچ ناخن همچنین موسوم به انیکومیکوزیس Onychomycosis است.

قارچ ناخن در زیر ناخن حرکت می کند. ناخن یک مکان امن برای آن است در زمانی که در حال رشد است وناخن آنقدر سخت است که چیزی نمی تواند به آن برسد و جلو رشد قارچ را بگیرد.اغلب اوقات قارچ ناخن در ناخن های انگشت شصت ظاهر می شود، این به خاطر این است که جورابها و کفشها ناخن های شصت ها را تاریک و گرم و مرطوب نگه می دارند. این مکانی ایده آل برای قارچ است که رشد کند.

موجود زنده ای که موجب قارچ ناخن می شود می تواند اغلب اوقات از فردی به فرد دیگر منتقل شود ، چون این موجودات زنده می توانند ، در جاهایی که هوا مرطوب باشد و مردم با پای برهنه هستند، بهتر زندگی کنند.

این قارچها می تواند در مکان هایی مانند محل دوش گرفتن و حمام ها و رخت کن ها باشند و در افرادی که از فایل های ناخن و ناخن گیر مشترک استفاده می کنند و افرادی از آنها عفونت قارچی ناخن دارند می توانند موجب گسترش آن شوند. عفونت قارچی ناخن ها همچنین می تواند از یک ناخن به ناخن های دیگر افراد منتقل شود.

عفونت های قارچی ناخن

چه كساني عفونتهاي قارچي ناخن مي گيرند؟

از هر 100 نفر در كشورهاي پيشرفته اي مثل انگلستان 3 تا 8 نفر در مرحله اي از زندگي خود دچار عفونت ناخن ميشوند. انگشتان پا بيشتر از انگشتان دست دچار عفونت ميشوند. در افراد بالاي 55 سال و در جوانترهايي كه از دوشهاي عمومي استفاده مي كنند مثل شناگران و قهرمانان ورزشي رايج تر است.

عفونت های قارچی ناخن

چگونه به عفونت قارچي ناخن مبتلا ميشويد؟

مي تواند از انتقال عفونت قارچي پوست به وجود آمده باشد. براي مثال، بيماري پاي ورزشكاران، يك عفونت قارچي انگشتان پا است. اگر عفونت پوست در مراحل اوليه درمان نشود مي تواند به ناخن ها منتقل شود.عفونت انگشتان دست ممكن است بعد از ايجاد عفونت در انگشتان پا ايجاد شود. اگر انگشتان يا ناخن هاي پاي خود را بخارانيد ممكن است قارچ به انگشتان دست منتقل شود.

احتمال ايجاد عفونتهاي ناخنهاي انگشتان دست، اگر دستهايتان را بيش از اندازه بشوييد يا دستها بيش از اندازه با آب در تماس باشند، بيشتر است مثلا اگر آشپز يا نظافت چي هستيد. شستشوي مداوم ميتواند به پوست محافظ در پايه ناخن آسيب رساند و قارچها بتوانند وارد شوند.اگر ناخني اخيرا آسيب ديده باشد احتمال ايجاد عفونت قارچي در آن بيشتر است.

در كساني كه به برخي بيماري هاي ديگر مثل ديابت، پسورياسيس، گردش خون ضعيف، سيستم ايمني ضعيف هستند (براي مثال اگر ايدز داريد يا تحت شيمي درماني هستيد) ، يا در كل از وضعيت سلامت ضعيفي برخوردار هستند احتمال ايجاد عفونت قارچي ناخن بيشتر است.عفونتهاي ناخن در كساني كه در مناطق گرم و مرطوب زندگي مي كنند بيشتر رايج است.سيگار كشيدن نيز احتمال ايجاد عفونتهاي ناخن را افزايش مي دهد.در برخي موارد هيچ دليل آشكاري وجود ندارد. ميكروبهاي قارچي متداول بوده و يك عفونت ممكن است يك دفعه به وجود آيد.

عفونت های قارچی ناخن

علل ایجاد عفونت قارچی ناخن

  • کوبیدن شصت و ضربه به ناخن
  • ایجاد رخنه و ترک در ناخن ها هنگام پیرایش آن
  • پای برهنه شما در تماس با محل هایی باشد که قبلأ فرد آلوده ای در آنجا ایستاده باشد مانند رختکن ها ،دوش و محل استخر.
  • اگر شما از سوهان ناخن ،تخته سوهان ،ناخن گیر اشتراکی با فردی که عفونت دارد استفاده می کنید ، عفونت ممکن است زیر ناخن های شما برود.
  • به هر طریق که شما به ناخن صدمه بزنید یک راه ورود برای قارچ باز شده که زیر ناخنها رفته و رشد کند. هرچه سریعتر با پزشک ملاقات کنید تا تشخیص و درمان مناسب برای شما صورت گیرد،شما می توانید عفونت را از بدتر شدن متوقف کنید و با درمان اجازه دهید که ناخن سالم دوباره رشد کند.
  • هرچه زمان بگذرد ، عفونت بدتر شده و ممکن است موجب درد و سفتی همراه با درد شود.

عفونت های قارچی ناخن

علائم عفونت قارچی ناخن چه چیزهایی هستند؟

  • زرد یا سفید شدن ناخن
  • ضخیم شدن ناخن
  • خرد شدن و ریختن ناخن و یا جدا شدن ناخن از پوست

هنگامی که شما به عفونت قارچی ناخن مبتلا می شوید، احتمالا پوشیدن کفش، راه رفتن و یا ایستادن برای مدتی طولانی دشوار و یا حتی دردناک خواهد بود. همچنین این عفونت می تواند به سایر ناخن های شما نیز منتقل شود. با گذشت زمان، عفونت قارچی ناخن می تواند آسیب های دائمی به ناخن و یا بستر ناخن شما وارد آورد.

عفونت های قارچی ناخن

تشخیص عفونت قارچی ناخن چگونه است؟

ابتدا پزشک ناخن های شما را معاینه خواهد کرد و سوالاتی را در مورد علائم، سوابق پزشکی شما و سایر بیماری هایتان خواهد پرسید. ممکن است پزشک برای تشخیص عفونت قارچی ناخن شما آزمایش هایی را نیز برایتان تجویز کند.

عفونت های قارچی ناخن

درمان عفونت قارچي چيست؟

  • بدون درمان

اگر عفونت خفيف بوده يا علائمي نداشته باشد اين يك گزينه است. براي مثال، ممكن است تنها يك ناخن كوچك پا عفوني شده و بدون درد باقي مانده و ايجاد نگراني نكند. برخي نيز ممكن است به دلايل زير ترجيح دهند درمان نشوند:

درمان هميشه عفونت را از بين نمي برد. نرخ درمان حدود 60 تا 80 درصد است.درماني كه عفونت را از بين مي برد هميشه ظاهر ناخن را به شكل اوليه بازنمي گرداند.داروهاي ضدقارچي كه براي درمان استفاده ميشوند بايد به مدت چند ماه يا بيشتر مصرف گردند.اگرچه به ندرت اما گاها داروهاي ضدقارچ عوارض جانبي در پي دارند.اگر عفونت بدتر شد يا اگر تغيير نظر داديد مي توان بعدا گرينه درماني ديگري را انتخاب كرد.

با اين وجود معمولا در موارد زير درمان پيشنهاد ميشود:

اگر علائم مشكل ساز باشند. مثلا اگر به خاطر عفوني شدن انگشت پا راه رفتن با مشكل انجام شود.اگر ظاهر ناهنجار ناخن ها سبب ايجاد استرس شود.اگر ديابت، بيماري عروقي يا يك اختلال بافت همبند داريد (چون در چنين مواردي ريسك ابتلا به عفونتهاي باكتريايي ثانويه و سلوليت بيشتر است).اگر به نظر مي رسد عفونت ناخن منبع يك عفونت قارچي پوستي در بدن شما باشد.

اگر مشكلي جدي در سيستم ايمني داريد يا ممكن است مشكلي در سيستم ايمني تان ايجاد شود. براي مثال اگر اقرار است از انواع خاصي از درمانها براي سرطان استفاده كنيد.قارچ در زیر ناخن های شما جذب کراتین می شود، یکی از مواد در ناخنها و پوست شما. قارچ از کرتین در عمق بستر ناخنهای شما تغذیه می کند.

ماده موثره در قرص های لامیسیلLamisil تربینافین Terbinafine است. تربینافین همچنین جذب کراتین می شود،و آنجاست که می تواند به عفونت حمله ببرد.برعکس درمان های سطحی ، دارو در قرص های لامیسیل در خون حرکت کرده و به هدف عفونی جایی که در زیر و عمق بستر ناخن مشغول به رشد است می رسد.

عفونت های قارچی ناخن

هشدار

اگر عفونت قارچی ناخن بیش از دو هفته ادامه داشت و یا به سرعت بدتر شد، فورا به پزشک متخصص پوست یا پزشک عمومی مراجعه کنید.

عفونت های قارچی ناخن

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits