دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین و موثرترین راه برای جلوگیری از پیری زودرس
5
زمان مطالعه: 10 دقیقه
بهترین و موثرترین راه برای جلوگیری از پیری زودرس:از پیری زودرس جلوگیری کنید/با دلگرم همراه باشید تا راه های مناسب برای جلوگیری از پیری زودرس آشنا شوید.

از پیری زودرس جلوگیری کنید

با دلگرم همراه باشید تا راه های مناسب برای جلوگیری از پیری زودرس آشنا شوید.

پیشگیری از پیری زودرس

پیر شدن زودرس و ظهور چین و چروک‌های پوستی در سنین جوانی

یکی از وحشتناک‌ترین کابوس‌ها برای خانم‌هاست!ما همیشه سعی می‌کنیم با کمک کرم‌ها و لوسیون‌های ضد چروک تا جایی که می‌توانیم ظهور این چروک‌ها را به تعویق بیندازیم غافل از اینکه شاید طرز زندگی کردن و عادت‌های‌مان دلیل پیر شدن ظاهرمان باشد!

نکاتی بسیار مفید برای جلوگیری از پیری با تغذیه!

جلوگیری از پیری پوست شاید خواسته ی تمام انسان های دنیا باشد با این تفاوت که برخی به این مسئله اهمیت می دهند و برخی از این نکات غافلند. اگر شما از آن برخی های دسته اول هستید پس مطمدنا با رعایت نکات تغذیه ای و عادات رفتاری می توانید جوان تر از سنتان بمانید.

اکثر افرادی که جوان تر از سن خود نشان می دهند، سالم زندگی کرده و برنامه غذایی متنوعی دارند. این افراد را بیشتر در حال مصرف غذاهای سالم می بینیم تا در فست فودفروشی ها.

  • شاید این سوال برای تان پیش آمده باشد که آیا داشتن خصلت های خوب اخلاقی واقعا می تواند در حفظ جوانی تاثیرگذار باشد؟
  • برای حفظ سلامتی باید چه نکات تغذیه ای را رعایت کرد؟

جلوگیری از پیری و راههای جوان ماندن پوست

مهم ترین عاملی که می تواند در سلامت، زیبایی پوست و جوانی تاثیرگذار باشد، دریافت میزان کافی از مایعات خصوصا آب است. بنابراین هرکسی که درباره سلامتی پوست و جوان ماندن خود نگران است باید در روز هشت لیوان مایعات مصرف کند که حتما باید نصف این میزان آب باشد. اگر فردی از چای، چای سبز یا آبمیوه استفاده می کند بهتر است بداند که این مایعات باید نصف میزان توصیه شده یعنی تا چهار لیوان باشد؛ به علاوه آبمیوه مصرفی حتما باید طبیعی باشد. در عین حال باید توجه داشت که مصرف بیش از حد آبمیوه ها سبب چاقی شده و همان طور که می دانید چاقی می تواند بر سلامت و جوانی تاثیر مخرب داشته باشد.

راه های مناسب برای جلوگیری از پیری زودرس

راههای جلوگیری از پیری پوست با تغذیه جوانسازی

  • ویتامین بزن به بدن

عامل بعدی که می تواند تا حد زیادی بر سلامتی و جوانی افراد تاثیر گذار باشد، دریافت میزان کافی از انواع ویتامین ها خصوصا ویتامین های E و C است. در گذشته ویتامین E را به عنوان ویتامین جوانی می شناختند اما امروزه در این خصوص شبهه هایی به وجود آمده است؛ بنابراین مصرف ویتامین E در قالب روغن های خوب مثل روغن زیتون و روغن کانولا می تواند توصیه مناسب تری برای دریافت این نوع ویتامین باشد تا آنکه بخواهید مکمل ویتامین E را مصرف کنید. ویتامین C هم به دلیل تامین کلاژن پوست، برای حفظ جوانی از سمت متخصصان تغذیه توصیه می شود. همچنین لازم است بدانید که ویتامین C بیشتر در میوه و سبزیجات وجود دارد.

  • مراقب تغذیه ات باش

اگر کسی می خواهد پوستی سالم داشته باشد باید یک رژیم غذایی متعادل و متنوع شامل انواع مواد غذایی داشته باشد. مصرف میوه و سبزیجات و روغن های مفید را درنظر داشته باشید؛ البته حتما می دانید که مصرف بیش از حد روغن ها به هیچ عنوان توصیه نمی شود. همچنین در مورد لبنیات هم توصیه می کنیم نوع کم چرب این محصولات را استفاده کنید.

  • با سبوس آشتی کن

ویتامین های گروه B بر سلامت پوست و حفظ جوانی تاثیر زیادی دارد. سبوس گندم و برنج منبع غنی این گروه از ویتامین هاست. بنابراین برای مصرف نان بهتر است از نوع سبوس دار آن مثل نان سنگک استفاده کنید؛ برنج قهوه ای هم می تواند این نیاز بدن را تامین کند.

  • قند بخوری پیر می شوی

از سوی دیگر این قضیه مواد غذایی هستند که می توانند بر حفظ جوانی اثر مخرب داشته باشند مثل قندهای ساده. اگر به حفظ سلامت و جوانی خود می اندیشید حتما باید مصرف قندهای ساده مثل قند و شکر معمولی، انواع شیرینی جات و. . . را محدود کنید.

  • زود بخوابید

دیر خوابیدن و کمبود خواب باعث می شود ظاهر انسان پیرتربه نظر برسد. کمبود خواب باعث ایجاد پف چشم و افتادگی و خستگی پلک های چشم می شود.

  • ورزش روزانه

هر فرد باید روزانه حداقل نیم ساعت ورزش کند. ورزش میزان «هورمون کورتیزول» را در بدن کاهش و میزان تولید هورمون های مفید مانند تستوسترون را افزایش می دهد.علاوه بر آن فشار خون بالا را کنترل می کند و خلق و خو را بهبود می بخشد.

  • پرهیز از خوراکی های شیرین

مصرف زیاد قند روند پیری قسمت های مختلف بدن را افزایش می دهد. مصرف قند زیاد نه تنها باعث افزایش وزن می شود بلکه خطر بروز بیماری دیابت و حتی ناراحتی پوستی به ویژه آکنه و چین و چروک را افزایش می دهد.هنگام مصرف قند، روندی به نام «گلیکیشن» رخ می دهد. در این روند، قند در جریان خون به پروتئین ها می چسبد و مولکول های جدید به نام (AGES) ایجاد می کند که پوست را آسیب پذیر می کند.در صورت تمایل به خوردن شیرینی می توان از شکلات تلخ با قند پایین استفاده کرد.

  • ترک سیگار

هرچه زودتر استعمال دخانیات را کنار بگذارید تا طول عمرتان افزایش یابد. نتایج تحقیقات نشان می دهد، افراد سیگاری که در ۳۵ سالگی سیگار را ترک می کنند نسبت به افرادی که سیگار کشیدن خود را ادامه می دهند، هشت سال بیشتر عمر می کنند.دود سیگار باعث رهایی رادیکال های آزاد می شود و خطر بروز هر نوع بیماری از جمله سرطان، بیماری قلبی و مرگ زودرس را افزایش می دهد.

  • بخار پز بهتر است

می توان گفت روش پخت غذا نیز می تواند بر حفظ جوانی و شادابی موثر باشد. بهترین روش طبخ غذاها برای حفظ ویتامین ها، بخارپز کردن است و توصیه می شود از این روش استفاده شود اما اگر افرادی نمی توانند دائما از این روش استفاده کنند یا به غذاهای سرخ کردنی تمایل دارند، حداقل توجه داشته باشند که از روغن های سالم استفاده کرده و میزان سرخ کردن را به حداقل برسانند.

  • با فلفل قرمز خداحافظی کن

درباره ادویه جات و مصرف آن باید بگویم که برخی از ادویه جات می توانند روند پیر شدن را کند و برخی دیگر از ادویه جات این روند را تند تر کرده و تاثیر مخرب دارند. ادویه جاتی مثل زردچوبه، آویشن و نعناع می توانند تاثیر مثبتی بر سلامت بدن به ویژه سلامت پوست که مهم ترین فاکتور جوانی است، داشته باشند اما برخی تحقیقات نشان داده که فلفل قرمز برای سلامت پوست چندان مناسب نیست. این را هم باید اضافه کرد که مصرف روزانه چای سبز هم برای جلوگیری از پیری پوست توصیه می شود.

  • احساسات درونی در چهره متجلی می شود

کهنسالی یک فرآیند طبیعی است که به هرحال اتفاق خواهد افتاد و نمی توان در مقابل روند طبیعت ایستاد اما می بینیم که برخی افراد با آنکه سن زیادی دارند و دوران میانسالی و کهنسالی را می گذرانند به لحاظ روحی شاداب و جوان هستند. عکس این قضیه هم صادق است؛ یعنی برخی افراد با آنکه در سنین جوانی به سر می برند اما به لحاظ روحی سالخورده و فرتوت هستند. این است که سن عددی و سن روحی انسان ها ممکن است با هم متفاوت و متناقض باشد.برخی کارها می تواند در احساس جوانی و شادابی روحی موثر باشد؛ کارهایی مثل رسیدگی به اموری که به لحاظ فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و. . . برای فرد مهم و باارزش است.

وقتی یک نفر برای کاری که آن را ارزشمند می داند، وقت صرف می کند و آن را انجام می دهد احساس رضایت درونی و شادابی می کند. داشتن خصوصیات خوب و پسندیده انسانی مثل گذشت و مهربانی هم به نوبه خود می تواند باعث آرامش روحی فرد شود.وقتی کسی به دیگران کمک می کند، حس خوب و زیبای گذشت می تواند باعث احساس جوانی شود؛ همین احساس درونی هم بر چهره اثر می گذارد. برعکس این قضیه زمانی که فردی دچار بخل و کینه باشد و حسد بورزد طبیعتا روان آسیب دیده ای خواهد داشت و همین آسیب دیدگی در جای جای زندگی فرد، چهره یا حتی راه رفتن او تجلی پیدا می کند. شاید دیده باشید راه رفتن کسانی که احساس شادابی و جوانی می کنند، محکم تر و صاف تر است اما کسانی که از دورن احساس کهولت دارند، خمیده و مایوسانه راه می روند.

مسلما احساسات درونی انسان ها بر چهره، میمیک صورت، نوع لبخند، حرف زدن، قد و قامت و حتی انگیزه آنها تاثیرگذار است.بنابراین اگرفردی می خواهد احساس جوانی و شادابی داشته باشد و تاثیر این احساس را در چهره خود نیز ببیند بهتر است از آنچه که هست و آنچه که دارد، راضی باشد و از مشکلات خود کوه نسازد و آرامش درونی را تجربه کند. به علاوه لازم است این را به خاطر داشته باشید که ذات و اصل وجود انسان بر شادی و رضایت نهاده شده است. اگر ویژگی های اخلاقی و رفتارهای ما به سمت اصل خلقت حرکت کند، احساس موفقیت و شادابی را به همراه خواهد داشت. این است که تلاش برای شاد بودن و کسب آرامش می تواند بذر بالقوه درون ما را به میوه بالفعل شادی برساند.

  • مالیدن چشم

اگر می خواهید ظاهر جوانی داشته باشید، چشم های خود را نمالید زیرا این امر به تدریج باعث شکسته شدن «کلاژن» و در نهایت چین و چروک و شکسته شدن مویرگ ها می شود.برای تسکین درد و التهاب چشم به جای مالیدن چشم می توانید دو کیسه چای سبز را پس از دم کردن چای و خنک شدن آن، به مدت ۱۰ دقیقه روی چشم بگذارید. استفاده از کرم های حاوی ویتامین K و D و رعایت یک برنامه غذایی معتدل موثر است.

  • تغییر پی در پی وزن

با حفظ یک وزن مناسب جوان بمانید. کاهش و افزایش متوالی وزن، خطر بیماری قلبی و دیابت را افزایش می دهد.

  • روی شکم نخوابید

روی شکم خوابیدن به پوست صورت آسیب می رساند. تماس پوست صورت با بالشت هایی از جنس کتان، کلاژن های پوست را می شکند و چین و چروک های دائمی به وجود می آورد.بر اثر اختلال در گردش خون این قسمت از صورت که به سمت بالش قرار دارد، پوست قادر به بازسازی نیست بنابراین برای حفظ ظاهر جوان پوست به پشت یا پهلو بخوابید.

  • کنترل استرس

استرس حاد با بیماری های متعددی ارتباط دارد، از جمله بیماری قلبی عروقی، آسم و اختلال خود ایمنی، بنابراین با کاهش استرس می توانید از بروز این خطرات پیشگیری کنید.

  • برنامه غذایی سالم

خوردن هله هوله یا غذاهای آماده و سرشار از نمک، چربی و کلسترول روند پیری و چاقی مفرط فرد را تسریع می کند. با افزایش وزن، خطر بروز بیماری قلبی عروقی و دیابت نیز افزایش می یابد.اجتناب از خوردن غذاهای آماده و رو آوردن به غذاهای سبوس دار خطر بروز بیماری ها را کاهش می دهد.اسید چرب «امگا ۳» موجود در ماهی های چرب مانند سالمون و تن، گردو و دانه کتان، التهاب بدن را کاهش می دهد و در حفظ سلامت پوست نقش مهمی دارد.

  • نوشیدن آب به میزان لازم

افزایش میزان مصرف آب کلید جوانی است. آب برای حفظ رطوبت پوست و رسیدن ماده مغذی لازم به پوست مهم است.کمبود آب باعث خشکی، کشیدگی و پوسته پوسته شدن پوست می شود که به فرد ظاهری مسن می دهد. پوست خشک، حالت ارتجاعی کمتری دارد و برای ایجاد چین و چروک مستعدتر است.

  • خصومت و دشمنی

سعی کنید بدی های دیگران را فراموش کنید و کینه ای نباشید در غیر این صورت به تدریج احساس فرسودگی خواهید کرد. نتایج بررسی های متعدد، ارتباط بین بخشش و سلامت جسمی را نشان می دهد.نبخشیدن ، فعالیت عصبی را افزایش می دهد و باعث می شود کیفیت خواب شما پایین بیاید. کینه داشتن، استرس را افزایش می دهد. پس دیگران را ببخشید تا عمر طولانی تری داشته باشید.

راه های مناسب برای جلوگیری از پیری زودرس

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (5 رای)  

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

نازی | ۷ سال پیش
بسیار عالی بود ممنون از راهكارهاتون
0
0
مهسا | ۷ سال پیش
كینه ای نبودن و بخشیدن دیگران یعنی روابط بیستر و درنتیجه رفت و امد زیادتر كه این نیز به نوبه خود تاثیر بسزایی در ارامش انسان و دیرپیر شدن دارد ممنون از راهكاراتون
0
0
فاطیما | ۷ سال پیش
خیلی جالب بود حتما عمل میکنم مه واقعا دارم پیر میشم زود تر از سن که دارم
0
0
راضیه | ۷ سال پیش
با عرض سلام اولین بار است كه وارد این سایت شدم خیلی خوشم اومد ومطالب خیلی جالب بودند بودند ممنون
0
0

hits