دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص گلیسیرین برای سلامت پوست
4
زمان مطالعه: 11 دقیقه
خواص گلیسیرین برای سلامت پوست:پوست سالم با استفاده از گلاب و گلیسیرین/گلیسیرین برای پوست مفید است/با دلگرم همراه باشید تا با خواص گلیسیرین آشنا شوید.

پوست سالم با استفاده از گلاب و گلیسیرین

گلیسیرین برای پوست مفید است/با دلگرم همراه باشید تا با خواص گلیسیرین آشنا شوید.

فواید گلیسیرین برای پوست

گلیسیرین می تواند رطوبت را به خود جذب کند تا جایی که اگر رطوبت هوا بیشتر از 70 درصد باشد، گلیسیرین مقداری از آن را به خود جذب می کند. بنابراین وقتی روی پوست قرار می گیرد می تواند رطوبت را جذب خود کند و به پوست انتقال دهد و در این روزهای سرد و خشک زمستانی، پوست شما را نجات دهد.گلیسیرین در بسیاری از محصولات پوست و مو وجود دارد؛ محصولاتی مانند انواع صابون ها، پاک‌کننده ها، مرطوب کننده ها و شامپوها و... .

گلیسیرین و گلاب هردو دارای خاصیت مرطوب کنندگی هستن و بخصوص برای افراد با پوست خشک بسیار مفیدن .گلیسیرین یه مرطوی کننده ی عالیه و کمک میکنه تا پوستتون از طریق هوا جذب رطوبت داشته باشه و اونو حفظ کنه و علاوه بر اون استفاده از گلاب باعث هیدراته شدن پوستتون میشه و این خاصیت رو دو چندان میکنه.

خواص گلیسیرین

درمان بیماری های پوستی

برای افراد با پوست خشک ترکیب گلاب و گلیسیرین برای درمان بیماری های پوستی بخصوص اگزما و دراماتیت بسیار توصیه میشه و کمک میکنه تا دیگه پوستتون خشک نشه .همچنین ترکیب این دو ماده در درمان التهاب و از بین بردن قرمزی پوست هم تاثیرگذاره .گلاب دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی و از بین برنده ی طبیعی جوش ،اکنه و لکه است و به همراه گلیسیرین برای درمان جوش ها و آکنه ی افراد با پوست چرب خیلی خیلی مفیده.

خواص گلیسیرین

  • برای روشن کردن پوست چرب

اگر در این روزهای مانده به عید برای درمان آکنه‌هایتان وقت چندانی برای مراجعه به پزشک ندارید توصیه می‌کنیم این لوسیون را بسازید تا شاید هم کمی آکنه‌هایتان بهبود پیدا کند و هم رنگ صورت‌تان روشن شود. کافی است در یک شیشه، 4 برش کوچک هویج را با14 قاشق غذاخوری الکل سفید و6 قاشق غذاخوری سرکه و 2 قاشق غذاخوری جوش‌شیرین و2 قاشق غذاخوری آبلیمو را با هم مخلوط کنید،

بعد در شیشه را ببندید و شیشه را خوب تکان دهید. اجازه دهید مخلوط حدود یک روز باقی بماند، تا آماده شود. بعد هر روزبا گوش پاک‌کن لوسیون را به صورت‌تان بمالید، البته حواستان باشد که این مخلوط کمی قوی است بنابراین اگر احساس کردید صورت‌تان بیش از حد حساس شده‌است،کمتر مصرف کنید.

  • برای آمادگی در برابر حساسیت‌ها

روزهای بهاری شروع انواع آلرژی‌ها و التهابات پوستی است و چه خوب از قبل از شروع چنین التهاباتی، فکري به حال آنها کنید. تحقیقات علمی نشان می‌دهند استفاده از گلیسیرین می‌تواند از پوست در مقابل حساسیت‌ها و التهابات محافظت کند. پژوهشی در سال 1998 انجام شد که در مجله بین‌المللی پوست انتشار یافت، در این پژوهش پوست داوطلبان را در معرض مواد حساسیت‌زا و التهاب‌زا قراردادند و بعد برای آنها گلیسیرین تجویز کردند.

گلیسیرین توانست بیشتر تاثیرات منفی مواد التهاب‌زا را از بین ببرد ،یعنی مقاومت پوست را بالا بردتا بتواند بهتر از خود محافظت کند. علاوه بر اینها، به بازسازی سلول‌های پوستی هم کمک کرد.

  • برای روشن کردن سیاهی آرنج

خیلی اوقات به دليل طرز نشستن و قرار دادن دست‌ها و آرنج، پوست این قسمت تیره می‌شود و این تیرگی برای بسیاری از خانم‌ها آزاردهنده است، زيرا دست آنها را کمی کثیف نشان می‌دهد به خصوص در این روزها خانم‌ها دوست دارند همه چیز برق بزند و تمیز باشد. راه‌حل‌های طبیعی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند پوست این قسمت را روشن کنید کافی است آب یک لیمو را بگیرید و با مقدار کافی شکر مخلوط کنید تا مخلوط حالت خمیری پیدا کند، بعد این مخلوط را روزانه حدود 5 دقیقه روی آرنج ماساژ دهید.

لیمو خاصیت رنگ‌بری دارد و شکر هم سلول‌های مرده سطح پوست را از بین می‌برد.بعد از این کار، مخلوطی از گلیسیرین و گلاب تهیه کنید که کمی حالت کرمی داشته باشد و روی آرنج‌ها بمالید، این کار تولید ملانین را کم می‌کند و رنگ قسمت‌های تیره پوست را روشن می‌کند. در واقع هم گلاب و هم گلیسیرين به‌عنوان رنگ‌‌برهای طبیعی شناخته می‌شوند که می‌توانند پوست‌های مرده و چربی‌ها را هم بردارند.

  • برای روشن کردن موها

بد نیست کمی برای روزهای عید در چهره‌تان تنوع ایجاد کنید كه یکي از اين راه‌ها کمی تغییر رنگ در موهاست؛ اگر نمی‌خواهید سراغ رنگ‌های شیمیایی بروید ما به شما یک راه کاملا بی‌ضرر و ساده را ارائه می‌دهیم. شما می‌توانید با دارچین موها را روشن کنید؛ برای این کار کافی است مقداری مساوی از پودر دارچین را با کاندیشنر(نرم‌کننده) مخلوط کنید و به تمام موهایتان بزنید؛ قبل از استفاده از این مخلوط موهایتان را آب بکشید و آب اضافه آنها را با حوله بگیرید.

بسیار مهم است که به همه موهایتان به یک میزان از این مخلوط اضافه كنيد تا مبادا موها دورنگ شود. بهترین کار این است که قبل از استفاده از مخلوط، گره موها را با برس یا شانه باز کنید، بعد از زدن مخلوط بعد از چند دقیقه موها را شانه کنید و بعد با یک کلاه حمام آنها را بپوشانید. این مخلوط باید تمام شب روی سر شما باقی بماند و صبح آن را آب بکشید.

  • برای ازبین بردن خشکی زیر چشم

این روزها ممکن است پوست زیر چشمان‌تان بیشتر خشک شده‌باشد و به دنبال راه‌حلی برای التیام خشکی این منطقه حساس باشید، زيرا پوست خشک و چروک خورده این قسمت می‌تواند حسابی سن شما را بیشتر نشان دهد.

پس توصیه می‌کنیم 250 گرم لانولين خالص را در ظرفي ريخته و روي حرارت بخار آب قرار دهيد، بعد يك شيشه كوچك روغن بادام شيرين (روغن زيتون يا روغن كرچك)را كم‌كم به آن بيفزاييد. آنقدر بايد روغن اضافه شود كه مخلوط زياد رقيق نشود. اين كرم را هنگام ماساژ زير چشم و مواقع ديگر مي‌توان استفاده كرد، زيرا بسيار تقويت‌كننده است و باعث رفع چين و چروك‌هاي حالتي ظريف مي‌شود.

  • برای کبودی زیر چشم

سیاهی زیر چشم هم می‌تواند حسابی چهره را خسته و فرسوده نشان دهد؛ اگر دچار چنین مشکلی هستید می‌توانید با ساختن یک کرم خانگی تا حدی این تیرگی‌ها را کمرنگ کنید؛ کافی است یک قاشق غذاخوری روغن زیتون با یک عدد سیب‌زمینی پخته شده کوچک (به صورت رنده و کاملا سرد) و 2 قاشق غذاخوری شیر مخلوط کنید و بعد به زیر چشم‌هایتان بمالید، بعد از نیم ساعت چشمان خود را با آب ولرم و صابون به آرامی بشویید. اگر چربی‌ها از دور چشمتان پاک نشد، نگران نباشید. در شست‌وشوی بعدی حتما تمام چربی‌ها از بین خواهد رفت.

  • برای سفید کردن دندان‌ها

شما می‌توانید با جوش‌شیرین یک خمیردندان خانگی بسازید؛ اول باید 3 قسمت جوش‌شیرین را با یک قسمت نمک مخلوط کنید، بعد به آن 3 قاشق چای‌خوری گلیسیرین اضافه کنید و برای خوشبو شدن نیز 10 تا 20 قطره از یک اسانس مورد علاقه‌تان را به آن بیفزایید (نعناع، دارچین یا...) سپس به مقدار کافی آب به آن اضافه کنید تا کاملا حالت خمیری شکل پیدا کند، شما می‌توانید .

این خمیر دندان را در بطری کوچک نگهداری کنید از آنجا که جوش شيرين يك سفيدكننده دندان طبيعي است و این خمیر دندان حسابی دندان‌ها را سفید كرده و از پوسیدگی آنها نیز جلوگیری می‌کند. اگر هم فرصت ندارید می‌توانید براي سفيدتر شدن دندان‌هايتان مسواك تر خود را درون جوش‌شيرين فرو ببريد و سپس با آن دندان‌هايتان را مسواك بزنيد. همچنين مي‌توانيد روي خمير دندان اندكي جوش‌شيرين بپاشيد و سپس دندان‌ها را مسواك بزنيد.

  • ترمیم کننده زخم‌هاست

گلیسیرین یك مرطوب‌كننده عالی برای پوست است، ولی تحقیقات جدیدی كه در مجله بین‌المللی تحقیقات پوستی منتشر شده‌است، نشان می‌دهند كه اثر گلیسیرین خیلی فراتر از نرم نگه‌داشتن پوست است. تحقیقات جدید نشان می‌دهند گلیسیرین به سلول‌های پوستی كمك می‌كنند تا بهتر رشد كنند و كامل شوند و رشد سلولی می‌تواند برای درمان بعضی مشكلات پوستی مثل پسوریازیس و سرطان موثر باشد. همچنین گلیسیرین می‌تواند زمان بهبود جراحت‌ها را هم كوتاه‌تر كند و بافت‌های پوستی را برای بهبود سریع‌تر تحریك كند، تا سلول‌ها خودشان را ترمیم كنند.

  • پوست‌های خشک را نرم می‌کند

اگر به خاطر خشكی، پوست‌تان زبر شده است، می‌توانید با ساختن یك ماسك صورت از این زبری خلاص شوید، كافی است یك قسمت گلیسیرین را با یك قسمت عسل و 2 قسمت آب مخلوط كنید و بعد به آن كمی آرد جو اضافه كنید تا مخلوط حالت خمیری پیدا كند و بتوان به‌صورت ماسك به‌صورت مالید. این ماسك باید حدود 20 دقیقه روی پوست باقی بماند و بعد آب بكشید، شما می‌توانید به جای آب، شیر یا چای بابونه بریزید.

  • پوست بازوها را سفید کنید

خیلی اوقات به خاطر طرز نشستن و قرار دادن دست‌ها و آرنج، پوست این قسمت تیره می‌شود و این تیره شدن پوست برای خیلی از خانم‌ها آزاردهنده است، اما راه‌حل‌های طبیعی وجود دارد كه می‌تواند به شما كمك كند پوست این قسمت را روشن كنید، كافی است آب یك لیمو را بگیرید و با مقدار كافی شكر مخلوط كنید تا مخلوط حالت خمیری پیدا كند.

بعد این مخلوط را روزانه حدود 5‌ دقیقه روی آرنج ماساژ دهید، لیمو خاصیت رنگ‌بری دارد و شكر هم سلول‌های مرده سطح پوست را كاملا از بین می‌برد. بعد از این كار مخلوطی از گلیسیرین و گلاب تهیه كنید كه كمی حالت كرمی داشته باشد و روی بازوها بمالید، این كار تولید ملانین را كم می‌كند و رنگ قسمت‌های تیره پوست را روشن می‌كند. در واقع هم گلاب و هم گلیسیرین به‌عنوان رنگ‌‌برهای طبیعی شناخته می‌شوند كه می‌توانند پوست‌های مرده و چربی‌ها را هم بردارند.

  • پوست را انعطاف‌پذیر می‌كند

از مهم‌ترین مشكلاتی كه با بالارفتن سن برای پوست ایجاد می‌شود، از بین رفتن الاسیته یا انعطاف‌پذیری آن است، اما گلیسیرین می‌تواند به پوست كمك كند تا انعطاف‌پذیر باقی بماند. در سال‌های اخیر نتیجه تحقیقاتی در دانمارك منتشر شد كه عنوان می‌كرد حتی اگر 10 دقیقه گلیسیرین روی پوست بماند می‌تواند خاصیت انعطاف‌پذیری بافت‌های پوستی را بهبود دهد، علاوه بر این تحقیقاتی نیز در آلمان انجام شد كه نشان می‌داد، مصرف موضعی گلیسیرین روی ‌موش‌ها، انعطاف‌پذیری پوست‌شان را افزایش می‌دهد.

  • ورم را بهبود می بخشد

گلیسیرین می‌تواند به پوست برای پاکسازی كمك كند، به‌خصوص اگر دچار كبودی، التهاب و ورم شده باشد. تحقیقات نشان می‌دهند محصولات و كرم‌هایی كه حاوی گلیسیرین هستند می‌توانند هم میزان كبودی را تا حد زیادی كم كنند و همزمان بهبود آن‌ها را كوتاه‌تر كنند و هم پوست شما را زودتر به حالت طبیعی بازگردانند.

  • پوست را آهنین می‌کند

تحقیقات علمی نشان می‌دهند، استفاده از گلیسیرین می‌تواند از پوست در مقابل حساسیت‌ها و التهاب‌ها محافظت كند. پژوهشی در سال 1998 انجام شد كه در مجله بین‌المللی پوست انتشار یافت، در این پژوهش پوست داوطلبان را در معرض مواد حساسیت‌زا و التهاب‌زا قرار دادند و بعد برای آن‌ها گلیسیرین تجویز كردند. گلیسیرین توانست بیشتر تاثیرات منفی مواد التهاب‌زا را از بین ببرد، در واقع مقاومت پوست را بالا ببرد تا بتواند از خود محافظت كند،علاوه بر این‌ها به بازسازی سلول‌های پوستی هم كمك كرد.

  • پوست را درخشان می‌کند

استفاده از ماسك گلیسیرین می‌تواند شما را از شر پوست‌های مرده و كدر خلاص كند و با آبرسانی پوست را درخشان می‌كند. برای ساختن این ماسك اول باید زرده و سفیده یك تخم‌مرغ را از هم جدا كنید و بعد سفیده آن را با یك چنگال یا همزن آنقدر بزنید تا كاملا سفید شود، بعد به آن یك قاشق غذاخوری عسل اضافه كنید. عسل علاوه‌ بر‌این‌ كه برای سلامت پوست مفید است، خاصیت چسبندگی آن باعث می‌شود، سلول‌های مرده سطح پوست به خوبی كنده شوند.

حالا به مخلوط یك قاشق غذاخوری گلیسیرین اضافه كنید و دوباره خوب هم بزنید تا پف كند، اكنون این مخلوط را با انگشت به كل صورت‌تان بمالید، حواس‌تان باشد خیلی به چشم‌ها نزدیك نشوید. اجازه دهید تا ماسك كاملا روی صورت‌تان خشك شود، بعد از خشك شدن آرام ماسك را از روی صورت بكنید تا همراه آن سلول‌ها و پوست مرده نیز كنده شود. در نهایت صورت را با آب سرد بشویید.

  • درمان زبری پوست

خشك شدن پوست دست‌ها در روزهای سرد زمستانی یك مشكل رایج بین اكثر افراد است. مقدار برابر گلیسیرین و گلاب را مخلوط كرده و به كار برید. برای نرم و سفید كردن دست هم می‌توانید از گلیسیرین استفاده كنید، به این طریق كه مقداری عسل و آب لیموترش را مخلوط كرده و به‌مدت 15تا 20 دقیقه روی دست‌ها بمالید و سپس بشویید.

خواص گلیسیرین

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (4 رای)  

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

رها | ۷ سال پیش
ممنون از زحماتی که میکشید.موفق باشید.
0
0
شیدا | ۷ سال پیش
خسته نباشیدمن توی آرایشگاهم خیلی از گلیسرین استفاده میکنم خیلی برای سلامت پوست مفیده
0
0
زهرا | ۷ سال پیش
سلام ممنون از سایت خوب دلگرم خیلی مطلب مفیدیه
0
0

hits