دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان خشکی و زبری پوست دست
18
زمان مطالعه: 6 دقیقه
درمان خشکی و زبری پوست دست:علت خشکی پوست و راههای درمان طبیعی/با دلگرم همراه باشید تا با بهترین درمان برای خشکی پوست آشنا شوید.

علت خشکی پوست و راههای درمان طبیعی

با دلگرم همراه باشید تا با بهترین درمان برای خشکی پوست آشنا شوید.

درمان خشکی و زبری پوست

درمان خشکی و زبری پوست

خشکی پوست

یکی از عوارض انکار ناپذیر است. در طب سنتی توصیه ها و نکات پرفایده ای برای مراقبت از پوست مطرح شده است. برخی از ماسک های گیاهی موثر در درمان خشکی پوست و پیشگیری از ابتلا به زبری و خشونت پوست را باهم مرور می کنیم.

درمان خشکی و زبری پوست

علت خشکی و زبری پوست دست

از دست رفتن آب بدن را دی هیدریشن می نامند که علت خشک شدن پوست است .برای حل کردن این مشکل ابتدا باید علت اصلی آن را فهمید. چندین فاکتور در خشک شدن پوست موثرند از جمله محیط،آب و هوا، موقعیت سلامتی و یا نوع زندگی . بعضی از آنها به آسانی قابل علاج هستند ولی بعضی دیگر زمان و تلاش بیشتری را برای درمان نیازمندند .

درمان خشکی و زبری پوست


راههای درمان سریع خشکی پوست

بعد از تمیز کردن پوست خود، آن را مرطوب کنید تا خشک نشود. یک محلول مرطوب کننده یا روغن مخصوص صورت استفاده کنید که دارای مواد مغذی و طبیعی باشد. هرگز از کرم های جامد استفاده نکنید.

در شب برای شستن کرم، یک تمیز کننده روغنی استفاده کنید که کرم بچه مناسب تر است.حداقل نیم ساعت قبل از خوابیدن، کرم مخصوص شب بمالید. اگر بعد از زدن کرم فوراً بخوابید، پوست نازک اطراف چشم های شما متورم خواهد شد.

یک بار در هفته برای روشن شدن پوست، از ماسک مخصوص صورت استفاده کنید. برای تهیه این ماسک :یک قاشق مربا خوری خاک رس سبز رنگ و یک قاشق مرباخوری عسل را مخلوط کنید. این مخلوط را به صورت خود بمالید ولی مواظب باشید اطراف چشم ها نمالید.

15دقیقه صبر کنید و سپس با آب ولرم صورت خود را بشویید. در حالیکه پوست صورت کمی مرطوب است، یک مایع نرم کننده یا روغن طبیعی مخصوص به صورت خود بمالید.وقتی پوست ترک برمی دارد، مصرف آب و اسیدهای چرب ضروری را افزایش دهید. همیشه پوست خود را چرب کنید و از تماس با مواد مضر محافظت کنید.

برای از بین بردن خشکی پوست انگشتان دست، کرم گل همیشه بهار و ویتامین E را استفاده کنید. موقع خواب این مخلوط را به پوست دست خود بمالید و تمام شب دستکش های نایلونی بپوشید تا کرم به جایی مالیده نشود.

از دستگاه بخور یا سماور یا یک ظرف آب روی شوفاژ برای مرطوب کردن هوای اتاق به خصوص در زمستان استفاده کنید. این کار باعث می شود پوست آب کمتری از دست بدهد.در محیط های خیلی گرم قرار نگیرید. از تغییرات ناگهانی دما خودداری کنید. پوست خود را از تماس با باد و نور خورشید هم محافظت کنید. به یاد داشته باشید که پوست در اثر خشک شدن بسیار آسیب پذیر و حساس می شود.

در هوای سرد زمستانی که باد هم می وزد، حتماً یک کرم مرطوب کننده به صورت خود بمالید، زیرا سرما باعث تبخیر آب از پوست می شود. باد هم سرعت تبخیر را افزایش می دهد.

هرگز سیگار نکشید. سیگار به دلایل مختلفی برای پوست مضر است. نیکوتین موجود در سیگار رگ های خونی و از جمله مویرگ های تغذیه کننده پوست را تنگ می کند. در نتیجه خون کمتری به پوست می رسد و پوست دچار کمبود اکسیژن و مواد مغذی می شود که برای سلامتی پوست مضر است. همچنین پوست را خشک و زبر و سخت می کنند.

از صابون های تند و کرم های پاک کننده مواد آرایشی استفاده نکنید، زیرا این کرم ها دارای روغن های هیدروژنه هستند. این روغن ها باعث می شوند رادیکال های آزاد به پوست آسیب زده و باعث خشکی و چین و چروک آن شوند. برای پاک کردن پوست خود، از روغن زیتون و روغن بادام استفاده کنید. به آرامی روغن را به پوست خود بمالید، سپس با آب گرم آن را بشویید و با یک پارچه نرم، پوست خود را خشک کنید.

هنگام حمام کردن از آب خیلی داغ استفاده نکنید. تا جایی که امکان دارد جلوی آفتاب نایستید. نور خورشید باعث خرابی بیشتر پوست می شود. تابش مستقیم نور خورشید به پوست خشک باعث خشکی، چین و چروک، جوش و حتی تاول می شود.

درمان خشکی و زبری پوست

درمان خشکی پوست در خانه

يك سيب زميني پخته شده + شير پور چربي = خميري بدست مي ايد كه آن را روي دست بماليد بهد از 0.5 ساعت دستها را بشوييد .

  • نرم كننده پوست دست :

اب يك گوجه فرنگي متوسط + يك قاشق مر باخوري گليسرين = هر شب قبل از خواب به دست بماليد و حتي كف پاهايتان و صبح بشوييد.

  • نر م كننده دست تر ك خورده :

آب ليمو ترش + كمي شكر = به دست بماليد بعد از 0.5 ساعت بشوييد هم نرم مي كند هم ترك و لكه را مي برد.

  • يك راه ديگر كه پوست لطيف و سفيد مي شود :

يك سيب زميني متوسط پخته و له شده + يك قاشق مرباخوري گلاب = 0.5 ساعت روي دستها بماليد و سپس بشوييد و كرم بزنيد.

درمان خشکی و زبری پوست

ساده ترین ماسک

ماسک سیب زمینی یکی از ساده ترین و کم دردسرترین ماسک های طبیعی برای درمان خشکی پوست است. استفاده از این ماسک در طول فصل پاییز و زمستان علاوه بر درمان خشکی پوست به پیشگیری از ابتلا به این عارضه نیز کمک می کند.

برای تهیه این ماسک کافی است یک سیب زمینی متوسط را آب پز کنید و پس از سرد شدن آن را رنده کرده و با مقداری شیر خمیر کنید. این خمیر را به مدت ۲۰ دقیقه روی صورت خود ماسک کنید و سپس با آب نیمه ولرم آن را بشویید. این خمیر علاوه بر درمان خشکی پوست به لطیف شدن پوست های معمولی نیز کمک می کند.

  • برای دست و گردن

برای درمان این نوع خشکی استفاده از ماسک روغن آفتاب گردان را توصیه می کنیم. این ماسک که از ترکیب روغن آفتابگردان، زرده تخم مرغ و سرکه به دست می آید، یکی از موثرترین مرهم ها برای درمان خشکی پوست دست و گردن محسوب می شود.

برای این منظور، کافی است یک قاشق غذاخوری روغن آفتاب گردان را با یک زرده تخم مرغ خوب هم بزنید و سپس یک قاشق غذاخوری سرکه به آن اضافه کنید. این ترکیب را به مدت نیم ساعت روی پوست دست و گردن خود ماسک کنید و پس از اتمام این مدت آن را با آب ولرم بشویید. از این ماسک می توانید هفته ای ۲ بار برای درمان خشکی پوست دست تان استفاده کنید.

درمان خشکی و زبری پوست

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (18 رای)  

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

زهرا | ۷ سال پیش
سلام من خیلی دستم خشک میشه بهترین کرم وازلینه
0
1
کیانا | ۷ سال پیش
دستتون دردنکنه مطالب خیلی خوبه
0
1
نرگس | ۷ سال پیش
ممنتون خیلی مطالب خوب میزاردی موفق باشید
0
1

hits