دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت تورم صورت چیست؟
39
زمان مطالعه: 10 دقیقه
علت تورم صورت چیست؟:عواملی که موجب پف صورت میشود چیست؟ برای دانستن علت های تورم بدن با دلگرم همراه باشید.

عواملی که موجب پف صورت میشود چیست؟

برای دانستن علت های تورم بدن با دلگرم همراه باشید.

علت و نشانه های ورم صورت

علت و نشانه های ورم صورت

چه بیماری هایی باعث ورم می شوند ؟

بی خوابی، استرس، آلرژی و مواد آرایشی ممکن است باعث پف کردن صورت گردند. در برخی موارد، پف کردن صورت ارثی می باشد. بالا بردن سر و کمپرس آب سرد موجب کاهش ورم و پف صورت می شود.

آیا ورم دست ، پا ، پلک ، صورت ، شکم و ... خبر از وجود یک بیماری خطرناک می دهد ؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

همه ما تجربه ورم یا ادم در حداقل یک یا چند منطقه از بدن مان را داریم و می دانیم اگر خوش شانس باشیم این ورم بعد از مدتی خود به خود رفع می شود اما گاهی اوقات ورم ها سمج تر از آن هستند که بعد از چند روز محو شوند و می توانند نشانه یک بیماری مهم مثل بیماری های کلیوی ، کبدی ، قلبی و ... باشند.

در چنین شرایطی اگر ورم ها جدی گرفته نشوند ، بیماری پنهان در پشت آن ها پیشرفت می کند و حتی ممکن است جان تان را به خطر بیندازد ! پس اگر می خواهید با انواع این برآمدگی ها و دلیل پیدا شدن شان در نقاط مختلف بدن آشنا شوید ، صحبت های دکتر سعید کلباسی ، فوق تخصص غدد و متابولیسم ، فلوشیپ دیابت و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را از دست ندهید.

علت و نشانه های ورم صورت

ورم انواع مختلفي دارد!

ادم يا ورم به‌طور كلي به دو دسته تقسيم مي‌شود؛ ورم‌هاي كلي يا منتشر در تمام بدن و ورم‌هاي موضعي كه فقط در يك نقطه خاصي از بدن ايجاد مي‌شوند. ورم‌ها را همچنين مي‌توان به دو نوع گوده‌گذار و غيرگوده‌گذار تقسيم كرد. در ورم‌هاي گوده‌گذار وقتي دست‌مان را روي منطقه ورم‌كرده مي‌گذاريم و 30 ثانيه نگه مي‌داريم و بعد برمي‌داريم جاي آن در ناحيه باقي مي‌ماند. اين حالت ناشي از تغيير مايع ميان‌بافتي زير سلول‌هاست كه به اطراف منتقل مي‌شود و گودي در آن ناحيه ايجاد مي‌كند اما در ورم‌هاي غيرگوده‌گذار با فشار انگشت، جاي آن باقي نمي‌ماند.

علت و نشانه های ورم صورت

تورم بدن نشانه چیست؟

ورم‌هاي گوده‌گذار معمولا به علت چند دسته از بيماري‌هاي كلي مثل بيماري‌هاي كليوي، قلبي، كبدي، كمبود پروتئين و. . . ایجاد می‌شوند.

ورم‌هاي غير گوده‌گذار نيز بيشتر به دنبال اختلالات سيستم لنفاوي يا اختلال در بازگشت وريدي اتفاق مي‌افتند و معمولا موضعي هستند؛ براي مثال ممكن است فردي در ناحيه لگن جراحي شود و به دنبال آن يكي از پاهايش ورم كند يا ممكن است سينه و غدد لنفاوي‌اش را جراحي كنند و به دنبال آن يكي از دستانش ورم كند يا در مثالي ديگر بيماري را تصور كنيد كه عمل قلب باز انجام داده و به دليل اينكه از ناحيه پايش يك تكه وريد برداشته شده دچار ورم منطقه‌اي در آن قسمت از پا شده‌است.

علت پف صورت

  • آبسه دندان

آبسه دندان می تواند موجب پف کردن صورت شود. در حقیقت، آبسه دندان نشان دهنده عفونت و چرک دندان می باشد.

هنگامی که عفونت در بدن رخ دهد، به طور طبیعی بدن، تعداد زیادی گلبول های سفید تولید می کند و این گلبول ها از پخش عفونت به دیگر قسمت های بدن جلوگیری می کنند و این عامل منجر به تجمع چرک می شود. چرک از گبول های سفید، باکتری و بافت مرده تشکیل می شود.

اگر عفونت بدتر شود، تعداد زیادی گلبول های سفید در آن منطقه عفونت تجمع می یابند و باکتری های موجود را از بین می برند و موجب بیشتر شدن چرک می گردند. در نتیجه، آن منطقه ای از پوست که در اطراف دندان است متورم می شود و موجب پف صورت می گردد.

  • آلرژی

واکنش های آلرژیک ممکن است باعث ورم و پف صورت شوند. آلرژی های فصلی مانند آلرژی به گرده گیاهان در بهار، می تواند باعث ورم پوست در همه نقاط بدن از جمله صورت شود.

آلرژی منتقله از راه غذا معمولا جدی تر است و می تواند موجب ورم شدید صورت شود. در این موارد، زبان، لب و گلوی شما هم ممکن است متورم شود و شما را در معرض ناراحتی های تنفسی مثل قطع تنفس قرار دهد.
اگر کلیه ها بیمار شوند و نتوانند عمل تصفیه مواد را به درستی انجام دهند، باعث تجمع مایعات و مواد زائد در بدن و بروز ورم می شوند

  • پره اکلامپسی

بسیاری از زنان در هنگام بارداری متوجه ورم بدنشان می شوند. این ورم در صورت و دست ها قابل توجه است و ممکن است نشان‌دهنده پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری باشد.

پره اکلامپسی با افزایش فشار خون می تواند باعث نگه داشتن مایعات در صورت و یا اندام ها شود.

تنها درمان پره اکلامپسی، زایمان است. بنابراین پزشک می تواند در پایین آوردن فشار خونتان کمک کند تا نوزاد به دنیا بیاید.

  • سلولیت

یک عفونت باکتریایی است که در عمیق ترین لایه پوست بوجود می آید و باعث قرمزی و گرمی و درد می شود. سلولیت بیشتر در صورت و پایین پاها شایع است.

  • هیپوترمی

به معنای کاهش دمای بدن به طور غیرعادی می باشد. درجه حرارت پایین بدن برای مدت زمان طولانی موجب نارسایی قلبی و تنفسی می شود و می تواند تا حد مرگ هم پیش رود.

  • بیماری کلیوی

اگر کلیه ها کارکرد خود را از دست بدهند و نتوانند عمل تصفیه مواد را به درستی انجام دهند، باعث تجمع مایعات و مواد زائد در بدن و بروز ورم می شوند.

  • کم کاری تیروئید

اگر مقدار هورمون غده تیروئید کمتر از میزان لازم باشد، این عارضه بوجود می آید. هورمون تیروئید بر ضربان قلب و مقدار کلسیم خون موثر است و تولید پروتئین، استفاده از کربوهیدرات و چربی ها و کنترل دمای بدن را بر عهده دارد.

  • بیماری هاشیموتو

هاشیموتو یک بیماری خودایمنی است که به علت کم کاری غده تیروئید رخ می دهد. بر این اساس، غده تیروئید به مقدار کافی هورمون برای عملکرد طبیعی بدن تولید نمی کند.

  • کم کاری هیپوفیز

غده هیپوفیز، غده کوچکی است که قدرت کنترل هورمونی و تحریک بدن را بر عهده دارد.

  • بیماری کوشینگ

اگر مقدار زیادی کورتیزول (هورمون مترشحه از غده فوق کلیوی) در بدن تولید شود، به بیماری کوشینگ مبتلا می شوید. علائم اصلی این بیماری عبارت است از صورت پف کرده، احساس خستگی بیش از حد و به سادگی کبود شدن پوست.

  • سوء تغذیه شدید

سوء تغذیه به معنای کمبود کالری و یا پروتئین نیست، بلکه می تواند در اثر کم مصرف کردن ویتامین ها و عناصر معدنی و دیگر مواد مغذی هم باشد. شما ممکن است لاغر و یا حتی چاق هم باشید، اما دچار سوء تغذیه هم شوید.

  • گل مژه چشم

یکی از علل گل مژه، عفونت باکتری است و می تواند منجر به تورم، دردناک بودن، دارا بودن برآمدگی در پلک چشم گردد.

  • سرطان ریه

یکی از علائم سرطان ریه، وجود ورم در صورت و گردن می باشد.

  • آسیب و سوختگی صورت


در هنگام استراحت و برای جلوگیری از احتباس مایعات در صورت، سر خود را با استفاده از دو بالش بالا ببرید

  • گرفتن خون

به معنای تزریق خون در رگ می باشد. خونی که برای تزریق آماده می شود باید با خون گیرنده سازگار باشد. در صورت ناسازگاری، سیستم ایمنی بدن به آنتی بادی های خون حمله می کند و این پاسخ می تواند سلامتی شما را مختل کند.

  • ورم ملتحمه چشم

چشم های متورم، باعث تجمع مایعات و ادم صورت می شود.

  • کورتیکواستروئیدها

یا استروئیدها، نوع مصنوعی هورمون های قشر غده آدرنال (فوق کلیوی) هستند. این داروها برای درمان التهاب سیستم ایمنی بدن به کار می رود. عوارض جانبی این دارو شامل: ورم و پف صورت می باشد.

  • برخی داروها

آسپیرین، پنی سیلین، برخی داروهای ادرار آور، ضد تشنج ها و داروهای آسم

  • چاقی

سینوزیت می تواند منجر به تشکیل عفونت و ورم گردد.

  • مصرف الکل

الکل باعث می شود که آب بدن از دست برود. اما، بدن با حفظ و نگهداری آب، جبران کمبود آب را رفع می نماید. این عامل باعث بزرگ شدن عروق خونی و ورم بدن می شود.

علت و نشانه های ورم صورت

وقتي همه جاي بدن ورم مي‌كند. . .

ورم‌هاي كلي معمولا به دليل افزايش فشار داخل وريد‌ها ايجاد مي‌شوند. به عبارت ديگر وريدي كه بايد مايع را از فضاي ميان‌بافتي برگرداند دچار افزايش فشار شده و ورم ايجاد مي‌كند. از علل شايع ورم‌هاي كلي مي‌توان به كمبود پروتئين‌هاي داخل خون به‌خصوص آلبومين اشاره كرد. بيماري‌هاي كبدي نيز مي‌توانند باعث كاهش توليد آلبومين در بدن شوند. كم‌كاري تيروئيد و نارسايي‌هاي قلبي نيز از ديگر بيماري‌هايي هستند كه باعث ورم كلي بدن مي‌شوند.

علت و نشانه های ورم صورت

عوارض پف کردن صورت

در موارد نادر، پف صورت می تواند باعث آسم شدید، آنافیلاکسی و یا حتی مرگ شود.

علت و نشانه های ورم صورت

درمان پف صورت

  • آب بنوشید.
  • کمبود ویتامین C نیز باعث پف کردن صورت می شود.
  • برش خیار/خیار را ببرید و برش آن را به مدت 10 دقیقه بر صورت خود قرار دهید.
  • رژیم غذایی پر چرب نیز باعث پف کردن صورت می شود.
  • به اندازه کافی میوه و سبزیجات مصرف کنید.
  • ورزش کنید. ورزش باعث می شود که قلب خون را پمپاژ کند. جریان خون خوب، از پف کردن صورت جلوگیری می کند.
  • صورت خود را با آب سرد به مدت 1 تا 2 دقیقه، بشویید.
  • برای جلوگیری از تجمع مایعات در بافت ها، مصرف نمک را کم کنید.
  • حداقل 7 تا 8 ساعت در شب بخوابید.
  • هنگام استراحت و برای جلوگیری از احتباس مایعات در صورت، سر خود را با استفاده از دو بالش بالا ببرید.
  • چند عدد چای کیسه ای را در آب یخ قرار داده و بر صورت خود قرار دهید.
  • - لیف حمام خود را در آب سرد خیس کنید و به مدت 10 دقیقه بر صورت خود قرار دهید.
  • کرم مرطوب کننده خود را در یخچال قرار دهید. این مرطوب کننده می تواند خنک و مفرح بخش باشد.
  • کمپرسی از آب و پودر فندق درست کنید و آن را به مدت چند دقیقه هر روز بر صورت خود بگذارید. فندق، قابض طبیعی است و خلل و فرج پوست را پاک می کند و ورم را کاهش می دهد.

علت و نشانه های ورم صورت

اگر ورم هم راه با درد باشد ...

بعضی ورم ها هم راه با درد هستند از جمله ورمی که به صورت موضعی و به دنبال بیماری هایی چون روماتیسم ، نقرس و ... روی مفاصل دست و پا ایجاد می شود. برای مثال افرادی که گوشت قرمز زیاد می خورند ، اسید اوریک در مفاصل شان رسوب می کند و قاعده شست شان متورم و بسیار دردناک می شود.

یکی دیگر از انواع ورم های دردناک ، ورمی است که به دنبال سلولیت ها یا عفونت های موضعی ایجاد می شود. برای مثال در بیماران دیابتی ممکن است گوشه پای شان زخم شود و دور آن ورم کند که این ورم هم راه با درد است و نشانه ای از عفونت موضعی است.

  • نکته :مصرف گوشت قرمز به تنهایی دلیل ورم کردن دست ها نیست مگر این که زیاده روی در مصرف گوشت باعث افزایش دریافت پورین شده و بیماری نقرس ایجاد شود.
  • نکته : داروهای مسکن نیز می توانند باعث ایجاد ورم شوند البته به شرطی که مصرف شان طولانی و بیش از حد باشد و منجر به نارسایی کلیوی شود بنابراین مصرف محدود و کم آن ها باعث ورم نخواهد شد. به طور کلی تمامی داروهایی که باعث عوارش کلیوی و کبدی می شوند می توانند ورم ایجاد کنند. کورتون نیز یکی دیگر از داروهایی است که زیاده روی در مصرف آن باعث ورم می شود.
  • نکته : در صورت وقوع ورم توصیه می شود از سنگینی وزن تان روی آن اندام خودداری کرده و ترجیحا آن را تکان ندهید. در اولین فرصت نیز به پزشک مراجعه کنید.

هشدار : اگر علت ورم به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است اما اگر برای درمان آن دیر اقدام شود احتمال دارد فرد دچار عوارض بالقوه خطرناکی شود.

علت و نشانه های ورم صورت

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (39 رای)  

۹ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مینا | ۴ سال پیش
باسلام ،من حدودیه سالی میشه صورتم ورم می‌کنه وداغ میشه وخیلی کم سرخ میشه،وقتی ورمش می‌خوابه میبینم پوستم پرشده ازچروک ریز،چون پوستم ب شدت کش میاد،خیلی نگرانم،لطفاراهن
ماییم کنیدچیکارکنم؟!
0
1
پاسخ ها:
مینا | ۴ سال پیش
مینا جون،منم همین مشکلو دارم،کلی آزمایش دادم ولی همش میگن سالمی،من هنوز24سالمه ولی صورتم خیلی چروک ریز زده،این قضیه خیلی داره ب لحاظ روحی بهم فشار میاره،راهکاری پیدا کردی،اطلاع بده لطفا
0
0
suznak.ir | ۶ سال پیش
مقالع خوبی بود من وقتی اخم میکنم پوف ازبین میره دلیلش چیه
0
0
سارینا | ۷ سال پیش
سلام. من جدیدا رگهای دستم ورم میکنن. صبح ها هم که از خواب بلند میشم کلا ورم دارم جوری که کفشهام تو پام نمیره.علت چیست و من باید چکار کنم؟ ممنون
0
0
مینا | ۷ سال پیش
سلام . من حدود دوسال که صورتم ورم داره. ازمایشات زیادی انجام دادم ولی چیزی تشخیص داده نشده. بیشتر چشم راستم ورم میکنه. لطفابگید چیکار کنم ممنون از سایت خوبتون
0
0
لیلا | ۷ سال پیش
من به مدت چهار سال استت که یک طرف صورتم ورم کرده به علت کرم زد چروک دست ساز باید چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید
0
1
آرزو | ۷ سال پیش
سلام من 36 سالمه و 17 ساله که صورتم ورم داره مشکل بدنی ندارم دکتر گفته ژنتیکیه باید چیکار کنم خیلی اذیتم میکنه؟
0
0
نجمه | ۷ سال پیش
با سلام
خانومی هستم سی و پنج ساله که بعضی وقتها صورتم به شدت متورم میشه به نحوی که لبهام کاملا ورم کرده و دفورمه میشه لطفا اینجانب را راهنمایی کنید ممنون از دلگرم
0
0
پاسخ ها:
سایه | ۵ سال پیش
عزیزم خوردن سردی باعث ورم صورت میشه به اینم توجه کن
0
0

hits