دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راههای از بین بردن بوی بد عرق
9
زمان مطالعه: 11 دقیقه
راههای از بین بردن بوی بد عرق -از بین بردن بوی بد عرق-روشهای از بین بردن بوی بد عرق

راههای از بین بردن بوی بد عرق، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

راههای از بین بردن بوی بد عرق

راههای از بین بردن بوی بد عرق

بوی عرق بدن افراد به نوعی خود یک بیماری محسوب نمی‌شود. بعضی اوقات افرادی که مشکل تعرق دارند ممکن است متوجه نباشند که بوی بدن آنها دیگران را اذیت می‌کند. به غیراز باکتری‌ها دلایل مختلف دیگری نیزدر این امر دخیل هستند.


مانند:
- در بعضی موارد غدد عرقی بیش فعال شده‌اند.
- مواد سمی یا مواد گیاهی از قبیل الکل، سم آرسنیک، سم کیانید یا کشیدن سیگار، گاهی باعث این مسئله می‌شوند.
- عفونت‌هایی از قبیل عفونت‌های ریوی، عفونت‌های پوستی، عفونت‌های مهبل، بیماری‌های مقاربتی یا عفونت مجاری اداری نیز می‌توانند باعث بروز این بوی نا مطبوع شوند.


نکاتی که باید برای پیشگیری رعایت کرد عبارتند از:
- رعایت کردن نظافت شخصی، استحمام روزانه و تعویض روزانه لباس‌ها. همچنین جنس لباس‌هایی که به تن می‌کنیم در کم کردن تعرق نقش بسزایی دارند. لباس‌های نخی معمولا سریع عرق و بوی بد را جذب می‌کنند.


- دقت در نوع تغذیه به کاهش میزان بوی بدن کمک می‌کند. مثلا از خوردن بعضی از غذاهای تند با ادویه جاتی مانند کاری، زیره و سیر خودداری کنید. کمبود روی در بدن مشکل تعرق را افزایش می‌دهد، به این دلیل که این ماده به دفع سمومات بدن کمک می‌کند. نوشیدن میزان کافی آب و مایعات، غدد ترشح‌کننده اِکرین را فعال می‌سازد که باعث رقیق‌تر شدن عرق آپوکرین می‌شود.


- استفاده از اسپری و دئودورانت فقط بوی بد را می‌پوشاند و گاهی سبب افزایش بوی بد بدن می‌شود. در انتخاب دئودورانت هم توجه کنید از نوعی انتخاب کنید که حاوی روی و آلومینیوم باشد، زیرا که این مواد باکتری‌هایی که مسبب بوی بد بدن هستند را کاهش می‌دهند.

عدادی از دانشمندان معتقدند که در زمانهای قدیم ، بوی عرق بدن در انسانهای اولیه به جذب جنس مخالف کمک می کرده است. اما با پیدایش فرهنگ و تمدن امروزه این امر و معیارهای جذابیت بسیار تغییر کرده است.

و در جوامع کنونی لیست بلند بالایی از محصولات بهداشتی و روشهای خانگی برای جلوگیری از بوی عرق و برطرف کردن آن وجود دارند. این مقاله نیز به بررسی روشهای موثر برای خنثی کردن بوی بد عرق پرداخته است.

1.پاکیزگی و تمیز نگهداشتن بدن

بطور کلی در افراد سالم، عرق زیر بغل نیست که باعث ایجاد بوی نامطبوع می شود بلکه متهمین اصلی باکتری هایی هستند که از عرق تولید شده بوسیله غدد عرق آپوکرین، واقع در زیر بغل، پوست سر و کشاله ران، تغذیه می کنند.

باکتری ها عرق چربی را که در هنگام گرما، تمرینات ورزشی یا در هنگام استرس توسط این غدد تولید و ترشح می شود را دوست دارند. هرچه نواحی مذکور مخصوصا زیر بغل بیشتر گرم و مرطوب بماند، باکتری های بیشتری از عرق تولیدی تغذیه کرده و بوی نامطبوع بیشتری را متصاعد می کنند.

اصطلاح پزشکی برای افرادی که بطور مزمن عرق بدبو دارند بروم هیدروزیز می باشد. تولید بیش از حد عرق توسط غدد عرق ساز هایپر هیدروزیز نامیده می شود که در این وضعیت مشکل بوی نامطبوع عرق نیز ممکن است بسیار شدیدتر باشد. بطور قطع، اولین خط دفاعی در برابر این مشکل خلاص شدن از شر باکتریها می باشد.

حمام کردن و دوش گرفتن حتی بیش از یک بار در روز، در روزهای خیلی گرم و اگر خیلی فعالیت کرده باشید، اولین و ضروری ترین روشهای انهدام این باکتریها به شمار می روند. صابونهای خوشبو کننده که حاوی ترکیبات ضد باکتریایی هستند نیز می توانند موثر باشند.

استفاده از یک حوله مرطوب یا لیف در هنگام حمام کردن می تواند به ازبین رفتن باکتریها کمک کند. سعی کنید بعد از حمام حتما لباسهای تمیز بپوشید.

ممکن است خیلی از ما وقت این را نداشته باشیم که بیش از یک بار در روز حمام کنیم. و اکثر ما ترجیح می دهیم که روشهای محافظتی و پیشگیرانه را برای حل این مشکل به کار ببریم. در ادامه به بررسی تعدادی از روشهای از بین بردن بوی نامطبوع عرق که برخی خانگی هستند می پردازیم.

2.انتخاب بین خوشبوکننده ها و ضدعرق ها

محصولات دئودورانت و ضد عرق بزرگترین فروشنده ها در بین محصولات بهداشتی هستند: چون برای بسیاری از افراد موثر می باشند. سخت است که در مورد سهولت استفاده محصولاتی نظیر مام رول و اسپری های ضدعرق بعد از حمام، و اطمنان از تاثیر آنها حداقل برای چندین ساعت، بحث و انتقادی کنیم.

این محصولات، همگی به یک طریق یکسان عمل نمی کنند. دئودورانت ها با باکتریهایی که از عرق تغذیه می کنند، مقابله می کنند. عطرهای زیادی به این گروه محصولات اضافه می شوند که بدن ما را خوشبو سازند. اما کار اصلی آنها این است که پوست زیر بغل را برای باکتریها نامهربان سازند.

ضدعرق ها تولید عرق را متوقف می کنند که متعاقبا باعث توقف تکثیر باکتری هایی می شوند که از عرق تغذیه می کنند. این محصولات دارای ترکیباتی نطیر نمک های آلومینیوم هستند که غدد عرق ساز را مسدود می کنند.

بسیاری از آنها حاوی مقداری ترکیبات ضدباکتریایی و معطر نیز هستند، اما هدف اصلی آنها خشک نگهداشتن ناحیه زیر بغل می باشد. در دستور استفاده برخی از محصولات ضد عرق فوق قوی، بیان شده که این محصولات را قبل از خواب استفاده کنید.

هنگام خواب، پوست افراد بسیار پذیرای ترکیبات محافظ موجود در این محصولات می باشد. به دلیل اینکه این ترکیبات در هنگام خواب جذب بدن شده اند، تاثیر آنها در روز بعد بطور موثری باقی می ماند. اگرچه هیچ ارتباط واضحی بین مصرف این محصولات و بیماریهای مختلف پیدا نشده است

ولی بسیاری از افراد در مورد نمک های آلومینیوم موجود در ضد عرق ها و عوارض احتمالی آنها و تاثیرشان بر سلامت نگران هستند. عطرها و خوشبوکننده های موجود در دئودورانت ها به پوست عده ای از افراد آسیب می زنند. محصولات دئودورانت که ادعا می شود طبیعی یا ارگانیک هستند به نظر کمتر آسیب زننده می باشند.

راههای از بین بردن بوی بد عرق

3.داروهای گیاهی و درمانهای خانگی

درمانهای خانگی که احتمالا کابینت مخصوصی را در آشپزخانه تان به خودشان اختصاص داده اند هم می توانند در مقابله با بوی نامطبوع عرق موثر باشند. افراد زیادی هستند که تنها از این روشها استفاده کرده و به آنها ایمان دارند.

نارون کوهی: درختچه ای بزرگ یا درختی کوچک است که بومی شمال شرقی آمریکاست. از دیرباز معتقد بوده اند که این گیاه دارای خواص قدرتمند و جادویی می باشد. شاید به این دلیل که گلهای زرد رنگ کوچک این درختچه در هنگام پاییز پدیدار گشته و زمانی که هوا سردتر می شود این گلها بسته شده و در روزهای گرم زمستان دوباره باز می شوند.

بومی های آمریکا و قدیمی ها نارون کوهی را به عنوان یک درمان خانگی برای درمان کوفتگی و کبودی، درد عضله و التهابات پوستی استفاده می کرده اند. نارون کوهی جادو نبوده است ولی به علت خاصیت قابضی که دارد، آن را برای مقابله با بوی نامطبوع بسیار موثر می سازد.

این گیاه بافت ها را منقبض کرده و بنابراین به کاهش تولید عرق کمک می کند. عصاره حاصل از تقطیر برگ، پوست و شاخه نارون کوهی معطر، باطراوت و طبیعی بوده و به رفع بوی بد عرق نیز کمک می کند. عصاره های نارون کوهی که در بازار وجود دارند حاوی ترکیبات الکلی مخصوص

استفاده موضعی نیز هستند که اینها نیز با باکتریهای تغذیه کننده از عرق که بوی نامطبوع عرق را تولید می کنند، مقابله می کنند. برخی افراد برای از بین بردن بوی عرق بطور مستقیم الکل مخصوص استفاده موضعی را بعد از حمام به زیر بغل می مالند.

4.استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین(سدیم بیکربنات) از دیرباز بعنوان پاک کننده و از بین برنده بوهای بد طبیعی استفاده می شده است. همچنین جوش شیرین را برای پاک کردن سوختگی های چرب قابلمه ها و تابه ها، تمیز کردن ظروف و لوازم استیل بدون ایجاد خراش و تمیز کردن یخچال و مایکروفر و مایکرو ویو بدون اینکه اثری از ماده شیمیایی خطرناک در آنها برجای بماند، به کار می برند. این ماده همچنین بوهای بد را از بین می برد

و عده ای جعبه جوش شیرین را در یخچال قرار می دهند که بوهای نامطبوع را به خود جذب کند. همچنین جوش شیرین یکی از اولین محصولات تمیز و سفیدکننده دندانها بوده است. بسیاری از افراد نیزآن را برای پاکسازی و آرامش در هنگام حمام کردن به کار می برند.

کاربردهای جوش شیرین برای از بین بردن بوهای نامطبوع باعث شد که افراد به این بیاندیشند که این ترکیب می تواند در مقابله با بوی عرق بدن نیز به کار آید. جوش شیرین عرق ریزی و تولید عرق را متوقف نمی کند، اما به دلیل خاصیت خنثی کنندگی و بافری که دارد می تواند عرق را به ترکیبی شبیه آب تجزیه کند که دیگر قابل استفاده باکتریها نباشد.

تعدادی از افراد بعد از دوش گرفتن جوش شیرین را به مقدار زیاد به بدنشان می پاشند. عده ای دیگر پیشنهاد می کنند که اگر جوش شیرین با استفاده از یک لیف مرطوب به نواحی مختلف بدن بخصوص زیر بغل مالیده شود، بهتر است.

برخی دیگر استفاده از پودر بچه را موثرتر می دانند و استفاده از پودر بچه و مالیدن آن به بدن را در طول روز توصیه می کنند. پودر بچه می تواند به کاهش رطوبت کمک کرده و همچنین بوی مطبوعی نیز دارد.

ولی مراقب باشید و از به کار بردن روشهایی که مخلوط کردن جوش شیرین با نشاسته ذرت را توصیه می کنند اجتناب کنید. همچنین از پودر بچه هایی که به جای تالک از نشاسته ذرت ساخته شده اند، استفاده نکنید. باکتریها دوست دارند که از نشاسته تغذیه کنند.

راههای از بین بردن بوی بد عرق

5.انتخاب پارچه های قابل تنفس

لباس های خود را با دقت انتخاب کنید تا از بوی نامطبوع عرق به دور باشید. پارچه های طبیعی، مثل پارچه نخی و پشمی، انتخابی عالی برای جنس لباسها بوده و به دلیل ضد رطوبت بودن و توانایی شان در حفظ چرخش هوا در لباس، معروف هستند.

لباس های نخی به راحت بودن، داشتن ظاهر مناسب و احساس اعتماد به نفس شما در طول روز کمک می کنند. زمانی که شما به باشگاه یا پیاده روی و یا حتی مسافرت به منطقه گرمسیری می روید، اگر لباس ورزشی و لباس های دیگرتان از پارچه های مصنوعی قابل تنفس باشد می تواند به حداقل رساندن بوی نامطبوع عرق کمک کند، حتی در طول تمرینات سنگین و تغییرات دمایی زیاد که بدن به شدت تعریق می کند.

این پارچه ها موثر و کارا هستند چون رطوبت را از پوست دور کرده و در سراسر پارچه، جایی که به سرعت تبخیر می شود، پراکنده می کنند.

آخرین و جدیدترین نوآوری در لباس های عاری از بوی ورزشکاران ، اضافه کردن نقره به آنهاست. نقره به خاطر توانایی اش در خنثی کردن باکتری ها شناخته شده است. بدون وجود این باکتری ها شما و لباسهایتان تمیز و عاری از هرگونه بوی نامطبوع می شوید.

6. بدنتان را خشک و بدون مو نگه دارید

اگر بوی نامطبوع عرق خیلی اذیتتان می کند، حتما موهای بدنتان را اصلاح و پیرایش کنید. موهایی که بطور طبیعی در مناطقی از بدن مثل زیر بغل می رویند می توانند عرق را به دام انداخته و باعث رشد باکتری های ایجاد کننده بوی نامطبوع عرق شوند.

در طول تاریخ، اصلاح موهای بدن برای زنان و مردان بطور نزدیکی بامعیارهای فرهنگی جذابیت و ارزشهای مذهبی گره خورده است.

حتی در زمانهای باستان هم زنان برای داشتن بدنی بی مو و لطیف، موهای بدنشان را اصلاح می کردند، در حالیکه مردان بطور کلی با موهای طبیعی بدن کنار آمده و این موها را اصلاح نمی کردند. امروزه تقریبا تمام زنان به روشهای مختلف موهای بدن خودر ا اصلاح می کنند.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (9 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

mim | ۶ سال پیش
سلام بچه ها ...عرق بدن باعث میشه مواد مضر از راه پوست دفع بشه اصلا نباید کاری کرد که بدن عرق نکنه این لوسیون ها و ضد عرقها و deoderant ها و اینا وضعتون رو بد ترمیکنه شاید موقت تاثیر بزاره ولی کلا بد تر میشه وضعتون

اگه میخوایید واقعا خوب بشید برید عطاری و بگید اندازه مثلا 2هزار تومن بهتون پودر سنگ مرداب بده و از اون استفاده کنید
واقعا معجزه گره و عالیه
شما بصورت معمولی تنتون عرق میکنه ولی دیکه اصلا اصلا زیربغلتون بوی عرق نمیگیره و کلا واسه بدنتون هم خوبه دمای بدنتون رو متعادل میکنه من 2 ساله استفاده میکنم و به هرکی پیشنهاد دادم راضی بوده


از حمام که بیرون اومدید قشنگ ترو تمیز کامل بدنتون رو خشک کنید و بعد یکم از اون پودر رو با 3انگشت به زیربغلتون بزنید..خیلی نه ها فقط به اندازه ایی که زیر بغل کامل با اون پودر پوشش داده بشه و دیگه باخیال راحت بدون هیچ نگرانی برید جاهای خییییلی گرم دیگه بوی عرق نمیگیرید

فقط یه چیزی بگم لباسهایی که بوی عرق میدن ررو بعد از حمام نپوشید تنتون باز بو میگیره
0
0

hits