دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کدام ریزش مو واگیردار است؟
1
زمان مطالعه: 11 دقیقه
علت ریزش مو در زنان هرچه باشد، کم شدن موها برای اکثر خانم ها مثل یک کابوس است و می تواند شدیدا اعتماد به نفس آن ها را پایین بیاورد اما همه ریزش موها یک علت ندارند و حتی همه به یک شکل نیز نیستند؛...

علت ریزش مو در زنان هرچه باشد، کم شدن موها برای اکثر خانم ها مثل یک کابوس است و می تواند شدیدا اعتماد به نفس آن ها را پایین بیاورد اما همه ریزش موها یک علت ندارند و حتی همه به یک شکل نیز نیستند؛ ممکن است موهای شما یک نوع بریزد ولی موهای خانم دیگری کاملا متفاوت خالی شود. اگر بتوانید نوع ریزش موهای خود را تشخیص دهید تا حد زیادی هم از نگرانی در می آیید و هم راه حل مناسب را پیدا می کنید.

کدام ریزش مو واگیردار است؟

● موهای شما کم شده یا نازک

این روزها ریزش مو در بین خانم ها بسیار رایج شده است در واقع ۴۰ درصد از کسانی که در طول عمرشان ریزش موی موقتی یا دائم را تجربه می کنند، خانم ها هستند، البته مدل ریزش مو در افراد مختلف متفاوت است.

بعضی موهای شان شروع به نازک شدن می کند و موها کم پشت به نظر می رسند، بعضی مرکز و جلوی سرشان به شدت خالی می شود و بعضی فرق سرشان به مرور خالی و خالی تر می شود. در خانم ها برعکس مردان کمتر پیش می آید که خط موها در پیشانی عقب برود.

● اول علت را بیابید

۳۰ علت مختلف وجود دارد که می تواند باعث ریزش مو در خانم ها شود و گاهی پیش می آید که برای ریزش موها یک علت مشخص یافت نمی شود. به عنوان نخستین کار، متخصصان پوست و مو توصیه می کنند، بیمار از نظر مشکلات تیروئیدی و هورمونی آزمایش شود. بسیار پیش می آید که وقتی علت اصلی ریزش موها کشف و درمان آغاز می شود، موهای ریخته شده دوباره بازمی گردند.

● اگر موهای تان تکه ای یا سکه ای ریخته است

گاهی موها به صورت تکه تکه می ریزند که به این حالت کچلی موضعی می گویند(آلوپشیا آرآتا) این ریزش جزو سیستم ایمنی بدن شما که به اشتباه به فولیکول های سالم موها حمله می کند علتی ندارد، البته خوشبختانه در بیشتر موارد این مشکل دائمی نیست. این تکه های ریخته شده معمولا بین ۶ ماه تا یک سال دوباره درمی آید، البته در موارد خیلی نادر ممکن است تمام موهای سر و بدن بریزند.

● اگر تار موهای تان نازک شده است

خانم هایی که سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند معمولا هورمون های شان چندان منظم نیست. بدن آن ها میزان بیش از حد نرمال اندروژن تولید می کند و بالا رفتن این هورمون باعث می شود موهای زائد روی صورت و بدن افزایش یابد و موهای روی سر نیز نازک شود. این سندرم تخمک گذاری را دچار مشکل کرده، ایجاد جوش و آکنه می کند، باعث افزایش وزن می شود و... اما گاهی تنها نشانه آشکار این سندرم نازک شدن موهاست.

● کدام ریزش مو واگیردار است؟

گاهی عفونت های قارچی به پوست سر سرایت می کنند و معمولا این قارچ ها می توانند موجب به وجود آمدن نوع خاصی از ریزش، خارش و تکه های گرد کچلی بشوند. قسمت هایی که موها ریخته و کچل شده است قرمز و پوسته پوسته به نظر می رسد، خوشبختانه عفونت های قارچی در کف سر به راحتی با داروهای ضدقارچ درمان می شوند اما متاسفانه به راحتی و با هر تماس مستقیمی از فردی به فرد دیگر سرایت می کنند، به همین خاطر اگر یکی از اعضای خانواده دچار این مشکل شد باید حتما بقیه افراد خانواده نیز معاینه شده و درصورت سرایت در همان مراحل ابتدایی درمان شوند.

● موهای تان را سفت نبندید

خیلی اوقات از مادربزرگ ها شنیده ایم که نباید موها را خیلی سفت بست یا کشید چون موها می ریزند. اگر تا به حال به این حرف ها توجه نمی کردید بهتر است تجدید نظر کنید چون این قضیه به لحاظ علمی کاملا اثبات شده است. کلیپس های محکم و کوچک که نزدیک ریشه موها استفاده می شود یا دم اسبی کردن محکم و... می توانند پوست سر را تحریک کرده و موجب ریزش موها شوند. البته این قضیه در مورد بیگودی های خیلی سفت نیز وجود دارد. به موهای تان اجازه دهید رها باشند و بتوانند به طور آزادانه حرکت کنند. حواس تان باشد که استفاده طولانی مدت از گل سرهای بسیار محکم می تواند به پوست سر آسیب برساند و موجب ریزش دائمی موها شود.

● در دوران بارداری موها پرپشت تر می شوند؟

گاهی بعضی از خانم ها در دوران بارداری احساس می کنند که موهای شان پرتر به نظر می رسد. این احساس تا حدی درست است و این پرپشت تر شدن موها به خاطر بالابودن هورمون هایی است که ریزش طبیعی موها را کم می کند و موها را در فاز استراحت نگه می دارد، البته این مرحله چندان طول نمی کشد و بعد از این که نوزاد به دنیا می آید، هورمون ها به حالت طبیعی باز می گردند و در نتیجه موها به سرعت شروع به ریزش می کنند. شاید زیاد شنیده باشید که بسیاری از خانم ها بعد از بارداری و زایمان دچار مشکل ریزش مو می شوند و یکی از دلایل این ریزش مو همین مورد است، گاهی این ریزش مو تا ۲ سال طول می کشد تا وضعیت موها به حالت طبیعی بازگردد.

● کدام داروها ریزش مو می آورند؟

یکی از عوارض جانبی قرص های ضدبارداری که به ندرت پیش می آید ریزش موست. در واقع این قرص ها باعث افزایش هورمون هایی می شوند که تخمک گذاری را متوقف می کنند و این هورمون ها موجب نازک شدن موها در بعضی از خانم ها می شوند به خصوص خانم هایی که در خانواده شان سابقه ریزش مو وجود دارد. گاهی هم ریزش مو زمانی آغاز می شود که شخص مصرف این قرص ها را متوقف می کند. داروهای دیگری هم هستند که می توانند باعث ریزش مو شوند از جمله داروهای فشار خون، داروهای رقیق کننده خون، داروهای قلبی، داروهای افسردگی و التهاب مفاصل و...

● اگر قصد رژیم گرفتن دارید

گاهی پیش می آید به هر دلیلی تصمیم می گیرید که در زمانی کوتاه وزن زیادی کم کنید به همین خاطر یک رژیم سفت و سخت می گیرید اما اگر موهای تان را دوست دارید بهتر است دست نگه دارید. اگر بیش از ۷ کیلوگرم وزن کم کنید ممکن است ۳ تا ۶ ماه بعد از این کاهش وزن متوجه ریزش موهای تان بشوید، البته خوشبختانه موهای ریخته شده دوباره با یک رژیم غذایی سالم رشد خواهند کرد. اگر رژیم غذایی شما میزان کمی پروتئین و ویتامین A داشته باشد احتمال این که دچار ریزش مو شوید فراوان است.

● ماینوکسیدیل به چه کسانی توصیه می شود؟

یکی از داروهایی که توسط سازمان FDA آمریکا به عنوان داروی الگوی زنانه ریزش مو پذیرفته شده است، ماینوکسیدیل است. این دارو می تواند ریزش موها را در بسیاری از زنان کم یا حتی متوقف کند و حتی می تواند موجب رشد یک چهارم موهای ریخته شده شود. البته باید این نکته را متذکر شویم، درصورتی که مصرف دارو را قطع کنید تمام اثرات آن نیز از بین می رود. ماینوکسیدیل به خصوص برای خانم هایی بسیار مفید است که موهای شان به طور تکه تکه دچار ریزش شده است (آلوپشیا آرآتا) و می تواند باعث رشد دوباره موهای شان شود. اگر شما دچار یک مشکل پزشکی جدی باشید یا سوءتغذیه داشته باشید بعد از این که از تحت کنترل در بیایید موهای ریخته شده تان باز خواهد گشت.

● اگر کم خونید مواظب موهایتان باشید

کمبود آهن پس از پروتئین ، بیشترین علت ریزش موست . کم خونی ناشی از فقر آهن روی تمام سلول های بدن از جمله فولیکول های مو تأثیر می گذارد و باعث وقفه در رشد موها و ریزش آن ها می شود، همچنین در افرادی که دچار زخم معده یا اثنی عشر یا خونریزی در هر جای بدن هستند نیز دیده می شود . باید توجه داشت در بسیاری از خانم هایی که دچار ریزش شدید مو هستند، کم خونی آهن دیده می شود . بنابراین در چنین افرادی باید آزمایش های لازم انجام و نسبت به درمان آن اقدام شود .

● حرص نخورید

اگر به هر دلیلی دچار استرس های فیزیکی یا روحی زیادی شدید ممکن است دچار یک ریزش موی شدید شوید تا حدی که ممکن است حتی نصف تا سه چهارم موهای خود را از دست بدهید.

بیماری های شدید که شما را مدت ها درگیر کرده است یا جراحی های بزرگی که نیاز به بستری شدن دارند، فشارهای شدید عصبی و روحی و... همه می توانند موجب ریزش موهای شما شوند.

● سیگار هم موها را کم می کند

شاید خیلی ها به راحتی باور نکنند که سیگار هم می تواند باعث ریزش موها شود اما به دلایلی سیگار می تواند موهای نازنین شما را کم کند. اگر بخواهیم فهرست وار بلاهایی که سیگار سر موها می آورد را عنوان کنیم باید بگوییم سیگار بر مویرگ های تغذیه کننده فولیکول مو اثر مخرب گذاشته و باعث ریزش موها می شود و مواد سمی آن به ماده ژنتیک فولیکول مو آسیب می رساند و آن را تخریب می کند. علاوه بر اینها سیگار باعث تعادل نداشتن آنزیمی موثر در بازسازی بافت مو شده و بر روند رشد مو اثر بدی به جا می گذارد و باعث تولید رادیکال های آزاد می شود که این رادیکال های آزاد در ایجاد التهاب ناحیه اطراف فولیکول مو موثرند. همچنین سیگار، فعالیت هورمونی را بر هم می زند و باعث کاهش تولید هورمون استروژن می شود.

● درمانی برای آقایان و خانم ها

به تازگی از لیزر کم توان در درمان طیف وسیعی از بیماری ها، از جمله ریزش مو استفاده می شود. این روش جدید کاملا بی خطر، بدون عوارض جانبی و غیرتهاجمی بوده و از طریق تاباندن نور لیزر با طول موج خاصی روی پوست سر توسط دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع این لیزرهای با انرژی پایین، در تحریک رشد موها موثرند و تا حد زیادی نازکی موها را از بین می برند. در بیشتر کلینیک های پوست و مو این نوع از لیزرها وجود دارند. البته ۲ تا ۴ هفته بعد از استفاده از لیزر نتیجه دیده می شود. این متد درمانی به تدریج سبب کنترل ریزش مو هم در آقایان و هم در خانم ها شده و نیز رشد مجدد موها، افزایش ضخامت و بهبود کیفیت موها را باعث می شود.

● موهای کاشته شده نمی ریزند

شاید تا به حال زیاد شنیده باشید که یکی از اقوام یا آشنایان موهایش را کاشته است و از ناراحتی خالی شدن موهایش رهایی یافته است.

واکنش فولیکول (پیاز) موهای موجود در نقاط مختلف سر نسبت به عوامل آندروژنیک (هورمونی ارثی) یکسان نیست و موهای موجود در نواحی جلو و وسط سر نسبت به عوامل فوق حساس بوده و دچار ریزش می شوند و اما موهای موجود در پشت و دور سر نسبت به این عوامل مقاومت بسیار بالایی دارند و تقریبا فاقد ریزش هستند. در روش پیوند موی طبیعی برای جایگزین کردن موهای از دست رفته از فولیکول موهای موجود در نواحی مقاوم به ریزش (پشت و دور سر) استفاده می شود. بنابراین فولیکول یا پیاز موی پیوند شده نه تنها یک موی کاملا طبیعی است بلکه تقریبا تا پایان عمر باقی مانده و نسبت به ریزش مقاوم است.

● نقش تغذیه در ریزش مو

▪ چه چیزهایی نخورید

هنگامی که تغذیه فولیکول مو به طور کامل باشد، موی سالم ایجاد می شود ولی هنگام تغذیه ناقص این بخش، سلول های این ناحیه دچار سوء تغذیه شده و به تدریج می میرند یا وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهند.

کاهش نمک مصرفی، حذف یا محدود کردن مصرف اسید چرب اشباع، شکلات، غذاهای سرخ کردنی و پرادویه و مصرف فراوان آب، سبزی و میوه تازه می تواند در جلوگیری از سفید شدن مو و ریزش آن، ابتلا به شوره سر و شکنندگی مو مفید است.

▪ چه چیزهایی بخورید

چون مو از پروتئین است، غذایی که پروتئین کمی دارد ممکن است باعث نازک شدن مو یا تاخیر در رشد مو شود پس این حرف درست است که اگر غذای با پروتئین کافی بخورید در اغلب موارد پیامد آن بهبود رشد موست.

بعضی کارشناسان تغذیه پیشنهاد می کنند استفاده از رژیم غذایی شامل جگر گاو، قرص های مخمر آبجو، گندم و روزانه ۲ قاشق سوپخوری از لسیتین دانه دانه شده، باعث افزایش رشد مو، استحکام و زیبایی مو می شود.

منابع غذایی خوب دیگر برای پروتئین شامل ماهی، تخم مرغ، انواع لوبیا و ماست است. پروتئین سبوس دار هم به تحریک رشد مو کمک می کند. یک مطالعه از نتایج سبوس در مو بیان می کند، سبوس به تنهایی باعث تقویت مو نمی شود اما سبب رشد آن می شود.

● هم خوراکی است، هم موضعی

سیلیس یکی دیگر از مواد مغذی مهم در حفظ سلامت موست که ریزش مو را کاهش می دهد. به عنوان مثال، سیلیس اضافه شده به شامپو از طاسی سر جلوگیری می کند، رشد مو را افزایش می دهد و باعث درخشش و استحکام مو می شود، حتی بعضی محققان گفته اند ریزش مو را متوقف می کند.

استفاده از شامپوی حاوی سیلیس باعث رشد مجدد موهای ریخته شده می شود اما می توانید با خوردن منابع حاوی سیلیس این ماده مهم را به موها برسانید. منابع غذایی سیلیس شامل پوست سیب زمینی، فلفل سبز، فلفل قرمز، خیار، جوانه حبوبات مثل جوانه لوبیاست.

منبع:مجله سیب سبز



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits