دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی انواع دستگاه لیزر
14
زمان مطالعه: 12 دقیقه
با استفاده از لیزر، فولیکول موهای زاید کاملا تخریب می شود و امکان رشد موهای زاید در آن ناحیه خاص از بین می رود

انواع دستگاه لیزر موهای زائد

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید و با انواع دستگاه لیزر موهای زائد آشنایی کامل پیدا کنید

همه ما می دانیم که موهای ناخواسته یا زائد به موهایی گفته می شود که در مواضعی از بدن ایجاد می گردد و غیرمعمول بوده و رنگ تیره آنها نیز این رویش غیرطبیعی را بیش تر نمایان می سازد.

رویش موهای زائد را عمدتا در نواحی چانه، لب فوقانی، نواحی دو طرف صورت، از محل ناف به طرف پایین و در فرورفتگی ناحیه کمر، به رنگ تیره و سیاه می توان مشاهده نمود.

ریشه هر مو دارای رنگدانه ای به نام ملانین بوده که در روند رشد مو، به تدریج این رنگدانه فعال گشته و تمامی بدنه یک مو را تیره و به رنگ های سیاه، قهوه ای و بلوند و غیره در می آورد.


دستگاه لیزر IPL چیست؟

آی پی ال intense pulse light یعین سیستم های نور شدید پالسی؛ در اصل لیزر نیست بلکه فلش لامپ های زنون هستند که نور چند طول موجی و non coherent ایجاد می کنند که قادر است اثرات گوناگون بر روی ساختارهای مختلف پوست داشته باشد و می توان با گزینش فیلترهای مناسب اثر دلخواه برای اهداف مشخص را بدست آورد.

دستگاه IPL روش محبوبی جهت برداشتن موهای زاید و جوان سازی پوست و روشن نمودن لک های صورت وهم چنین آثار سطحی جوش های صورت (آکنه) می باشد. دستگاه IPL لیزر نیست اما کارایی و عملکرد مشابه دارد. ارزان تر است و سریع تر عمل می کند.

دستگاه IPL با پالس نوری شدید جهت حذف موهای صورت، پاها، پشت و پوبیس بصورت آرام و بی خطر استفاده می شود. پالس های نوری با تمرکز روی فولیکول موها موجب ایجاد گرما و تخریب آن ها بدون سوختگی و یا آسیب به پوست می شوند. دستگاه حذف موی IPL سریع و کاملا بدون درد است.

عوارض جانبی کم است ولی می تواند شامل قرمزی و تورم در محل درمان باشد که به سرعت برطرف می شوند.

IPL کاندیدهای مناسب جهت افراد دارای پوست روشن و موی تیره می باشند، زیرا IPL پیگمان درون فولیکول مو را مورد هدف قرار می دهد. تعداد زیادی از مردم تجربه حذف موهای زاید به صورت کامل توسط این روش را دارند، اگر موها دوباره رشد کنند به صورت نازک و ظریف خواهند بود.

انواع دستگاه لیزر
لیزر IPL

دستگاه Elight چیست؟

دستگاه Elight ترکیب دستگاه IPL و دستگاه RF یا رادیو فرکانسی است.

دستگاه E-light درمان موهای زائد حتی موهای کرکی و جوانسازی پوست را بدون عوارض ، با کمترین جلسات امکان پذیر نموده است.دستگاههای elight ساخت گروه کارخانجات نیوگل با نمایندگی رسمی و انحصاری شرکت پارس گروپ ، با وجود قیمت مناسب وغیر قابل رقابت , تنوع محصولات ،دارابودن بالاترین استانداردهای آمریکا و اروپا و داشتن مجوز رسمی وزارت بهداشت ایران, بدون شک بهترین دستگاه های E-light موجود در ایران به شمار می رود.

موارد کاربرد دستگاه Elight چیست؟

  1. درمان موهای زائد
  2. جوان سازی پوست
  3. درمان لک های پوستی و ضایعات پیگمانته
  4. درمان ضایعات عروقی و تلانژکتازی
  5. درمان آکنه

ویژگیهای دستگاه Elight

سیستم خنک کننده قدرتمند ترکیبی ( هوا و آب ) دستگاه در سطح پوست

تنظیم راحت پارامترها با صفحه تماس لمسی

امکان تنظیم برای انواع پوست و مو به روش اتوماتیک ( از پیش تنظیم شده ) و حرفه ای

5 فیلتر مختلف برای ضایعات مختلف پوستی

امکان انتخاب سایز هندپیس ( 8*40 و16*50 میلی متر)

دارای استاندارد CE پزشکی اتحادیه اروپا و استاندارد کیفیت تجهیزات پزشکی ISO13485

دارای مجوز ررسمی وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی ایران

همراه با آموزش لیزر و IPL توسط پزشک و مهندسین شرکت

انواع دستگاه لیزر
لیزر ELIGHT

سیستم لیزر Nd- YAG چیست؟

لیزرهای Nd: YAG برای استفاده در یک لامپ برق یا لیزر دیودی بطور اپتیکی پمپ شده اند. آنها یکی از رایج ترین انواع لیزر هستند، و برای بسیاری کاربردهای دیگر استفاده شده اند. لیزرهای Nd: YAG نوعا با یک طول موج 1064nm، در مادون قرمز، نور منتشر می کند.

لیزرهایی که برپایه کریستال YAG (ایتریم آلومینیوم گارنت) است و معمولاً بصورت Nd: YAG هستند.

واژه YAG معمولاً برای لیزرهای حالت جامدی بکار می‌رود که نئوبیوم در YAG آلاییده شده است (Nd: YAG که بصورت دقیق‌تر می‌توان بصورت Nd+3: YAG نشان داد). البته کریستال‌های YAG دیگری نیز وجود دارند که توسط ایتربیوم، اربیوم، تالیوم یا هولیوم آلاییده شده باشند (جدول 1). YAG یک ماده ساختنی است و مخفف ایتریوم آلومینیوم گارنت (Y3Al5O12) است.

این ماده از سال 1980 به عنوان یک کریستال لیزری مشهور شد. یون ایتریوم در YAG می‌تواند توسط فلزات خاکی نادر جایگزین شود بدون اینکه تغییر قابل ملاحظه‌ای در ساختار شبکه آن رخ دهد، زیرا این یون‌ها دارای اندازه‌های مشابهی هستند.

کریستال YAG به عنوان یک محیط میزبان با ویژگی‌های مطلوب است که مخصوصاً برای گسیل طول موج 1064 نانومتر در لیزرهای توان بالا و Q- سوئیچ بکار می‌رود.
در اکثر موارد، لیزرهای YAG لیزرهایی حجیم هستند که از عناصر اپتیکی مجزا تشکیل شده‌اند، اگرچه در لیزرهای یکپارچة YAG نیز وجود دارد مانند: لیزرهای میکروچیپ و نوسانگرهای حلقه‌ای غیرمسطح.
در میان کریستال‌هایی که با نئوبیوم آلاییده شده‌اند، علاوه بر Nd: YAG، می‌توان به Nd:YVO4 و Nd:YLF اشاره کرد. لیزرهای Nd:YAG امروزه باید با لیزرهای Yb:YAG رقابت کنند.

خواص Nd: YAG


Nd+3: YAG یک محیط بهره چهارترازی است (بجز در گذارهای 946 نانومتر) که حتی در تحریک‌های متوسط و شدت دمش کم، محیط بهره مناسبی بوجود می‌آورد. عرض باند بهره، نسبتاً کم است اما این موضوع باعث بازده بالای بهره و بنابراین توان آستانه دمش پایین می‌شود.

لیزرهای Nd:YAG می‌توانند بصورت دیودی یا لامپی پمپ شوند. دمش نوری به دلیل جذب در محدوده 808 نانومتر و خصوصیت محیط بهره چهار ترازه، امکان‌پذیر است

انواع لیزر موهای زائد
لیزر ND- YAG

لیزر دایود چیست ؟

لیزرهای دایود یکی از کارآمدترین منابع نوری هستند که تاکنون ساخته شده اند. به علت ساختاری مجتمع تر و سبک تر نسبت به لیزرهایی که بر پایه تحریک فلاش لامپ کار می کنند، به جهت مقاصد کلینیکی بسیار مناسب تر می باشند.

لیزرهای یاقوت، الکساندریت، Nd: YAG، IPLها همگی دارای منبع فلاش لامپ هستند. بنابراین می توان گفت ظهور لیزرهای دایود یک تغییر و تحول عمده در بین سیستم های رفع موهای زائد بر پایه نور می باشد

لیزرهای دایود رفع موهای زائد موجود به صورت پالسی و با طول موج های ۸۰۰ تا ۸۱۰ نانومتر می باشند.

جذب این طول موج در ملانین تاحدی کمتر از لیزرهای الکساندریت و یاقوت و بیشتر از Nd: YAG، IPLها می باشد، ولیکن آنها می توانند در عمق بیشتری از درم نفوذ کنند و میزان بیشتری در فولیکول مو جذب گردند و متعاقباً اثر حرارتی و نابود کنندگی بیشتری را در مرکز فولیکول و سلولهای بنیادی رشد مو، نسبت به الکساندریت و یاقوت ایجاد نمایند.

دستگاه لیزر دایود ، با گسیل نمودن نور هدایت شده خود به سوی هدف یا Cible مو که همان محل انبار شدن ملانین موجود در ریشه هر مو است ، رنگدانه مورد نظر را بمباران و نهایتاً متلاشی می نماید .

اثر نور لیزر دیود diode بر روی ملانین یا رنگدانه مو بر اساس مکانیسم گرم نمودن آن تا حد نابود کردن مو بوده که این مکانیسم به نام فوتوترمولیز خوانده می شود .

مزایای دایود

  • دارای عمق نفوذ بیشتر نسبت به الکساندرایت
  • کاهش ریسک به خاطر پالس یکنواخت
  • خنک سازی سطحی
  • قابلیت استفاده در پوست های تیره

انواع لیزر موهای زائد
لیزر دایود

لیزر الکساندرایت (الکس)

یکی از پیشرفته ترین دستگاه های لیزر دنیا برای از بین بردن موهای زائد می باشد. یکی از خصوصیات منحصر بفرد این دستگاه قابل تنظیم بودن طول موج (Pulse Duration) و میزان انرژی برای از بین بردن هر نوع مو و پوست می باشد. لیزر الکساندرایت از نوع لیزرهای جامد است که دارای طول موج 755 نانومتر و در محدوده نور مرئی می باشد.

با توجه به جذب بالای ملانین در این طول موج کاربرد ویژه آن، از بین بردن موهای زاید است. برخی کارشناسان لیزر الکس را قدرتمندترین و پرتاثیرترین لیزر از میان موارد بالا می دانند. این دستگاه مجهز به سیستم خنک کننده مخصوص برای جلوگیری از سوزش می باشد.

این نوع لیزر به دلیل استفاده از کریستال‌های الکساندریت که منشأ انرژی لیزر هستند به این نام خوانده می‌شود. لیزر الکساندریت انرژی را در طول موج بسیار مشخص (۷۵۵ نانومتر) ایجاد کرده و به عنوان یک لیزر با نور سبز دسته‌بندی می‌شود. لیزرهای با نور سبز، نور مادون قرمز با انرژی بالا ساطع می‌کنند که با ورود به پوست به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود.

سپس حرارت محل هدف در ناحیه تحت درمان (برای مثال فولیکول‌های مو یا جوهر خالکوبی) را نابود می‌کند. از آنجایی که لیزرهای الکساندریت بسیار دقیق هستند، آسیبی به بافت اطراف نمی‌رسانند.

این امر منجر به بهبودی سریع می‌شود زیرا بافت سالم اطراف موجب تسریع فرایند بهبودی می‌گردد. یکی ویژگی دیگر این لیزرها این است که قابلیت تبدیل شدن به حالت سوئیچ کیو را دارد که تکنیکی است که باعث می‌شود لیزر تکانه‌های کوتاه مدت نور با شدت بالا ایجاد کند.


مزایا لیزر الکساندرایت (الکس)

  • دارای نرخ نفوذ به پوست بسیار خوبی است.
  • برخلاف لیزرهای دیگر برای موهای نازک و ریز موثر است.
  • برای رنگ پوست سفید بسیار موثر می‌باشد.
  • می‌تواند طیف وسیعی از مشکلات پوستی را درمان کند.
  • دارای دوره‌ی بهبودی کوتاهی است.
  • این لیزر نیاز به تعداد جلسات درمانی کمی دارد.
  • عوارض جانبی لیزر جدی نمی‌باشند.
  • نرخ تکرار سریع لیزر به معنی افزایش سرعت درمان است.
  • بر روی انواع مختلف پوست از رنگ سفید تا زیتونی موثر است.
  • برای انواع نازک مو در مقایسه با لیزرهای دیگر موثر می‌باشد.
  • سیستم لیزر دارای نرخ نفوذ بسیار مناسبی است.
  • نواحی بزرگ پوست پوشش داده می‌شوند.

معایب لیزر الکساندرایت

این سیستم برای استفاده در پوست‌های تیره مناسب نمی‌باشد.
لیزر مورد استفاده در این سیستم می‌تواند باعث تغییراتی در رنگدانه‌های پوست شود.
این سیستم می‌تواند به دلیل نرخ بالای تکرار لیزر دردناک‌تر باشد.

انواع دستگاههای لیزر
دستگاه لیزر الکساندرایت

نکات قابل توجه هر نوع لیزر

  • هرگونه بیماری پوستی یا غیرپوستی و حساسیت های احتمالی که در گذشته داشته اید یا در حال حاضر تحت درمان هستید، باید حتما به پزشکتان اطلاع بدهید.
  • اگر سابقه تبخال یا عفونت های مکرر پوستی در محل تحت درمان با لیزر دارید، باید به پزشکتان بگویید.
  • اگر دارویی را به طور مرتب استفاده می کنید، حتی اگر آن دارو قرص سردرد معمولی یا قرص جلوگیری از بارداری باشد، باید پزشکتان را در جریان قرار بدهید.
  • همه آزمایش های هورمونی و غیرهورمونی تان را پزشکتان باید ببیند. اختلالات هورمونی شما حتما باید پیش از درمان با لیزر، تحت بررسی و درمان قرار بگیرد.
  • کندن موها با موم و موچین و ایپلاسیون و الکترولیز تا 6 هفته قبل از لیزر و نیز در وفاصل جلسات لیزر اکیدا ممنوع است اما تراشیدن موها با تیغ مانعی ندارد. البته از یک هفته پیش از لیزر، تراشیدن موها و استفاده از موم هم ممنوع می شود.
  • استفاده از کرم موبر اگرچه مانعی ندارد ولی به دلیل احتمال بروز واکنش های حساسیتی، بهتر است از استفاده اش پرهیز کنید.
  • از یک ماه پیش از شروع لیزر و نیز در فواصل جلسات لیزر باید اکیدا از آفتاب پرهیز کنید و کرم ضدآفتاب بزنید. استفاده از فرآورده های اتوبرنزه، قبل ازشروع لیزر و در فواصل جلسات لیزر ممنوع است.
  • در صورت وجود آفتاب سوختگی در محل تحت درمان با لیزر، احتمال بروز عوارض جانبی نظیر زخم و تاول پوستی بیشتر ی شود و احتمال اثربخشی لیزر کمتر می شود. معمولا اگر منطقه مورد نظر دچار آفتاب سوختگی باشد، اصلا لیزر انجام نمی گیرد.
  • اگر پوست شما خیلی تیره است، می توانید با نظر پزشک معالجتان پیش از انجام لیزر، از ترکیبات بیرنگ کننده و لایه بردار پوست مثل هیدروکینون و تره تینوئین استفاده کنید.
  • روز انجام لیزر، هرگونه آرایش کردن و کرم زدن ممنوع است. منطقه مورد درمان باید کاملا شسته و تمیز باشد. لیزرهای مختلفی در درمان موهای ناخواسته استفاده می شود؛ لیزر الکساندرایت و دیود که در پوست های روشن بهتر عمل می کنند و لیزرهای ان- دی/ یگ با طول موج بلند (Nd: YAG Laser Long Pulsed) که در پوست های تیره ایمن تر و بهتر مورد استفاده قرار می گیرند و استفاده از دستگاه های IPL و Elight که با سیستم فلش لامپ زنون کار می کنند.
  • هرچه موها تیره تر و ضخیم تر و نیز پوست روشن تر باشد، تاثیر لیزر بیشتر است. اکثر لیزرها بر موهای بور و کم رنگ تاثیر کمی دارند و حدودا می توانند 30 تا 40 درصد این موها را کاهش دهند. افراد با موی بلوند و روشن کاندید خوبی برای لیزر جهت کاهش موهای ناخواسته نمی باشند و نیاز به جلسات درمانی بیشتری دارند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (14 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits