دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه میتوان از ریزش مو جلوگیری کرد

5 راه تشخیص و پیشگیری از ریزش مو و 2 راه درمان خانگی

چگونه میتوان از ریزش مو جلوگیری کرد
8
زمان مطالعه: 6 دقیقه
تحت فشار قرار دادن و محکم بستن مو در انواع سبک‌های آرایش مو هم می‌تواند ریشه‌ی مو را تحت تأثیر قرار دهد و سبب ریزش آن شود و همچنین رژیم غذایی نامناسب

5 راه تشخیص ریزش مو :

از آنجایی که ریزش مو با الگوی مردانه اصولا جنبه ارثی دارد ، در این مورد انجام تست لزومی نداشته ولی در سایر موارد با انجام تست علت ریزش مو مشخص می شود که فرآیند درمان را جهت دار تر و بهینه تر میکند.

1 - تست کشش یا pull test

این تست کمک می کند که استحکام موها ارزیابی شود. کشش خفیفی به گروهی از موها ( 40 تا 60 عدد ) در سه قسمت مختلف وارد می شود. تعداد موهای کنده شده در زیر میکروسکوپ شمرده شده. حالت نرمال آن 3 مو در هر قسمت است وبیشتر از آن حالت سستی مو را نشان می دهد.

2 - تست انقباض یا pluck test

این تست با بیرون کشیدن مو از ریشه و بررسی آن در زیر میکوسکوپ انجام میشود برای تعیین telogen و anagen یا بیماری.

3 - نمونه برداری از پوست سر یا Scalp biopsy

این تست وقتی که علت بسیار مبهم است انجام می گیرد. این تست معمولا از اطراف مرز شروع ریزش مو انجام می شود.

4 - شمارش روزانه مو های ریخته شده یا Daily hair counts

این تست معولا هنگامی که نتیجه آزمایش کشش منفی است انجام میشود و با شمارش روزانه موهای ریخته شده همراه است.این تست با جمع آوری تمامی موهای ریخته شده طی شستن و شانه زدن مو در 14 روز متوالی میباشد . اگه این تعداد بیشتر از متوسط 250 مو در روز بود ریزش موها غیر عادی است.

5 - دستگاه سنجش مو یا Trichoscopy

این یک تست غیر مخرب برای مو بوده و شامل ابزاری برای بزرگ نمایی و ارزیابی پوست سر و موها می باشد.

تشخیص و پیشگیری از ریزش مو

8 راهکار پیشگیری از ریزش مو :

  1. - استفاده از حالت‌های مو که باعث وارد شدن فشار به موها و کشیدن آن‌ها می‌شود (برای مثال مدل موی دم اسبی). امروزه بسیاری خانم‌ها موی خود را از ناحیه ریشه به شدت می‌کشند. در صورتی که این کار به موقع متوقف شود، امکان بازیابی شرایط عادی مو وجود خواهد داشت. در غیر این صورت همواره ممکن است رشد مو برای همیشه متوقف شده و امکان درمان آن دیگر وجود نداشته باشد.
  2. بسیاری از مواد شیمایی و حتی حالت دهنده‌های گیاهی می‌توانند باعث وارد شدن آسیب مشخص به موها شوند. برای مثال در این زمینه می‌توان از حالت دهنده‌ها، صاف کننده‌ها، روغن مو و اتوی موی نام برد.
  3. خشک کردن مو با فشار هوا- انجام این کار می‌تواند به پوست سر و پیازهای مو آسیب وارد کند. به این ترتیب لازم است حداقل چند وقت یک بار اجازه دهیم موها در معرض هوای آزاد خشک شوند یا میزان دمای سشوار در کمترین حالت ممکن تنظیم شود.
  4. شانه زدن به موها به صورت محکم یا در هنگامی که موها مرطوب هستند- انجام این کار باعث وارد شدن فشار به ریشه‌های مو و وارد شدن آسیب به آن‌ها می‌شود.
  5. عادت کشیدن موها یکی از فعالیت‌هایی است که می‌تواند آسیب شدید به موهای فرد وارد کرده و حتی باعث طاسی وی شود.
  6. اجتناب از مالش، فشار دادن یا حالت دهی به موها با فشار زیاد می‌تواند نقش موثر در پیشگیری از مشکلات مو داشته باشد.
  7. شانه زدن و حالت دادن به موها به آرامی می‌تواند برای رشد مو مناسب باشد. به این منظور می‌توان از شانه‌های دارای دندانه‌های پهن برای اجتناب از وارد شدن فشار به موها استفاده کرد.
  8. اجتناب از قرار گرفتن موها در معرض آلودگی، گرد و غبار، گرما و رطوبت می‌تواند در حفظ سلامت مو مناسب باشد. به این منظور بهتر است در هنگام خارج شدن از خانه، موها با یک روسری پوشانده شوند تا به این ترتیب از قرار گرفتن آن‌ها در معرض محیط نامناسب خودداری گردد

با رژیم غذایی مناسب ریزش موی خود را کنترل کنید

2درمان‌ خانگی مورد استفاده برای برخورداری از موهای سالم به شرح زیر هستند:

1- استفاده از گیاهان دارویی برای جلوگیری از ریزش مو :

1 - استفاده از ماده حنا، کشک، شنبلیله، گل ختمی، انگور فرنگی، و تخم مرغ (تمام آن‌ها یا یکی از آن‌ها) و قرار دادن آن‌ها بر روی مو و پوست سر برای حدود یک ساعت قبل از شامپو زدن به موها.

با انجام منظم این کار، فرد می‌تواند موهای قوی‌تر و دارای ظاهر بهتر داشته باشد. به هر حال توجه داشته باشید استفاده از حنا فقط برای موهای دارای رنگ تیره مناسب است، زیرا این ماده باعث تغییر رنگ مو به رنگ قرمز خواهد شد.

2 - موهای خود را با عصاره چای یا یک مقدار لیموی فشار داده شده در آب به منظور خلاص شدن از دست شوره شستشو دهید.

3 - از روغن نارگیل یا بادام برای موهای خود استفاده کنید. در صورتی که انجام این کار به صورت روزانه نتوانست تغییر مناسب در وضعیت موها ایجاد کند، این روغن را بر روی سر خود در طول شب قبل از شامپو زدن موها قرار دهید یا از قطره‌های مخصوص به این منظور بر روی سر قبل از شانه زدن موها استفاده کنید.

2 - رژیم غذایی مناسب باعث جلوگیری از ریزش مو می شود.

شاید بتوان گفت با یک رژیم غذایی سالم می توان تاثیری به مراتب بیشتر از مکمل های غذایی مصنوعی بر پرپشت شدن مو و جلوگیری از ریزش آن داشت. برخی موادی که تقویت ریشه مو تاثییر فراوانی دارند عبارتند از:

  1. ماهی سالمون یا آزاد:
    این ماهی به علت داشتن مقادیر زیاد آهن و ویتامین B12 باعث تقویت و جلوگیری از ریزش مو مشود.
  2. آجیل یا مغزهای گیاهی :
    این ماده غذایی سالم ، سرشار از مواد مفید برای تقویت مو و جلوگیری لز ریزش مو میباشد. آجیل یا مغزهای گیاهی حاوی سلنیوم و مقادیر زیادی روی ( Zinc ) می باشند. کمبود روی یکی از عوامل بسیار مهم در سست شدن مو و در نتیجه ریزش آن است. با مصرف آجیل بخش مهمی از این روی تامین میشود.
  3. حبوبات :
    عدس ،نخود ، لوبیا و سایر حبوبات شامل آهن ، پروتوئین فراوان و بیوتین می باشند که بسیار برای سلامت و زیبایی مو مفید است.
  4. تخم مرغ :
    این ماده غذایی سرشار از پروتوئین بوده و همچنین بیوتین و ویتامین B12 میباشد و جای دادن آن در رژیم غذایی روزانه تاثیر بسیار زیادی در شادابی و سلامت مو دارد.
  5. لبنیات :
    کلسیم از جمله مواد بسیار ضروری برای سلامت مو بوده و بهترین منبع برای تامیین این ماده معدنی حیاتی لبنیات ازجمله شر، ماست و پنیر است.
  6. غلات سبوس دار :
    غلات سبوس دار مانند آرد به کار رفته در نانهای سبوس دار بسیار مقوی بوده و به دلیل داشتن آهن ، روی و ویتامین های گروه ب باعث کاهش ریزش مو می گردند.
  7. هویج :
    هویج منبع بسیار ارزشمندی از ویتامین A بوده و برای سلامت و همچنین زیبایی پوست و مو بسیار مفید می باشد.
  8. سبزیجات :
    سبزیجات با برگهای رنگین و تیره مانند کلم ، اسفناج و بروکلی سرشار از آهن و ویتامین A بوده و برای لطافت و سلامت مو و جلوگیری از خشک و آسیب پذیر بودن آن ضروری اند.

divider

چه داروهایی باعث ریزش مو می شود؟

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits