دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کراتینه مو و دانستنی های شنیدنی کراتینه
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
کراتینه مو و دانستنی های شنیدنی کراتینه-دانستنی های شنیدنی کراتینه-دانستنی های شنیدنی کراتینه مو-کراتینه مو-صاف کردن یا کراتینه کردن مو

دانستنی های شنیدنی کراتینه ، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

دانستنی های شنیدنی کراتینه مو

دانستنی های شنیدنی کراتینه مو

کراتینه کردن مو یکی از روش های رایج صاف کردن مو و بر طرف کردن وزوز موها است و اصطلاحا به آن "صاف کننده، معجزه گر" لقب داده می شود. در واقع این روش را به عنوان نوعی متد طبیعی برای صاف کردن مو به کار می برند، در حالی که مواد شیمیایی مضری برای انجام آن به کار می رود.

صاف کننده معجزه گر

کراتینه کردن مو یکی از روش‌های رایج صاف کردن مو و برطرف کردن وز موهاست و اصطلاحا به آن «صاف کننده، معجزه‌گر» لقب داده می‌شود. در واقع این روش را به عنوان نوعی روش طبیعی برای صاف کردن مو به کار می‌برند، در حالی که مواد شیمیایی مضری برای انجام آن به کار می‌رود. عوارض جانبی کراتینه کردن مو با اولین شست وشوی مو که معمولا ۷۲ ساعت پس از انجام درمان است، دیده می‌شود.

ساختمان مو را تخریب می کند

ممکن است موها بلافاصله پس از کراتینه کردن، براق و درخشنده شوند ولی این اتفاق دوام زیادی ندارد و ۳ تا۲ هفته پس از کراتینه کردن، قوام و بافت مو تغییر خواهد کرد. موها خشک و شکننده می‌شوند ولی فرم فر یا وز مو تغییر کرده و صاف شده است و بنابراین ممکن است توقعی که شما از صاف شدن مو در نظر داشتید، پس از دو یا سه بار شستن تامین نشود.

سرطان زاست!

فرمالدئید، یک ماده سرطان زاست که تقریبا در اغلب محصولات کراتینه مو یافت می‌شود. حتی نوع مشهور کراتین مو به نام نوع برزیلی حاوی فرمالدئید است. اگرچه بیشتر سالن‌های زیبایی از ماسک‌های مو برای پاک کردن فرمالدئید استفاده می کنند ولی هیچ روشی وجود ندارد که از جذب مقدار بسیار کم فرمالدئید از سطح پوست پیشگیری کند و باید بدانید فرمالدئید خاصیت بالقوه شدیدی برای بروز سرطان دارد. اگرچه تعداد کمی از محصولات کراتینه که فاقد فرمالدئید هستند وجود دارند ولی این مواد نتایج دلخواه را ندارند، چراکه قدرت صاف کنندگی موها به دلیل وجود فرمالدئید است.

دانستنی های شنیدنی کراتینه مو

واکنش‌های حساسیتی در انتظار شما

مثل موارد دیگری که برای مو انجام می‌شود، کراتینه کردن مو هم با بروز واکنش‌های آلرژیک در تعدادی از افراد همراه است. این علائم شامل خارش و دانه‌های قرمز رنگ است که علائم معمول آلرژی محسوب می‌شوند. باید توجه داشته باشید اگر زمینه آلرژی دارید، در انتخاب این روش کمی تامل کنید. عوارض جانبی ناشی از کراتینه کردن مو غالبا شدید است. شما ممکن است از فرم فر یا وز موهای خود خسته شده باشید ولی باید دقت کنید که کراتینه کردن مو و به دنبال آن صاف شدن مو معمولا بیشتر از ۲ ماه دوام نمی‌آورد.

دچار ریزش مو خواهید شد

مشکل بزرگ دیگر ریزش مو در تعدادی از مصرف‌کنندگان این روش است. دیده شده که موها پس از اولین شست وشو از ریشه شروع به ریزش می کنند حتی اگر از محصولات مراقبت مو که در سالن ها توصیه می شود، استفاده کنند. به علاوه غیر از ریزش مو، نازک شدن مو هم در چند هفته پس از کراتینه مو دیده شده است.

بهتر است عوارض را بدانید

هر نوع خاصی از کراتینه کردن موها با خطراتی همراه است و مشتری های کراتینه کردن مو باید با این خطرات بالقوه آشنایی داشته باشند و سپس آگاهانه این کار را برای صاف و براق کردن موها انتخاب کنند. کراتین یک پروتئین اساسی است که در بدن پستانداران یافت می شود و معمولا در مو، پشم، شاخ ها و ناخن ها وجود دارد. هنگام کراتینه کردن موها، محلولی روی موها استعمال می شود که کراتین با موها ممزوج شده و آسیب های کوتیکول مو ترمیم می‌شود.

کراتینه مو و دانستنی های شنیدنی کراتینه

نتیجه‌های متفاوت

نتایج درمان‌های کراتینه کردن مو بین استفاده کننده‌ها متفاوت است. در بعضی‌ها همان انتظاری که از قبل دارند، برآورده می‌شود و ماه ها موها ی‌شان صاف و لخت باقی می‌ماند ولی در بعضی دیگر رضایت‌مندی کمتر است و فقط تا چند هفته موها به حالت اولیه باقی می‌ماند.

بسیاری از افراد نگران کاربرد فرمالدئید در فرآورده‌های کراتینه کردن موها هستند و تصمیم می گیرند در مراتب بعد از فرآورده‌های فاقد فرمالدئید استفاده کنند. حقیقت این است که هر چند تب کراتینه کردن موها در سالن زیبایی و آرایشگاه‌ها بالا گرفته اما افراد باید از خطرات آن آگاه باشند.

خوراکی های کراتینه کننده

کراتین توسط کراتینوسیت‌ها (که سلول‌های زنده‌ای هستند) ساخته شده و قسمت بزرگی از بدن شامل پوست، مو و ناخن‌ها را تشکیل می‌دهد. این سلول‌ها به آهستگی از بالای غشای پایه به سمت بیرون حرکت می کنند و نهایتا دچار مرگ شده و لایه محافظ را تشکیل می دهند. هزاران هزار سلول کراتینوسیت همه روزه دچار ریزش می شوند. آسیب لایه خارجی کراتین می تواند پوست، مو یا ناخن را بیمار و پوسته دار کند.

با مصرف غذاهایی مثل ژلاتین و مرطوب نگه داشتن مو و ناخن، کراتین می‌تواند تا اندازه‌ای به رشد خود ادامه دهد. مرطوب نگه داشتن لایه خارجی کراتین هم موجب سلامت آن و جلوگیری از ترک برداشتن و قطعه قطعه شدن آن می‌شود.

کراتینه چقدر دوام دارد؟

واقعیت این است که کراتینه کردن مو که امروزه خیلی رایج شده، می‌تواند موهای فرد را صاف و نرم کرده و آن را به مدت چند ماه براق و بدون پیچش نگه دارد. این روش که امروزه در بسیاری از آرایشگاه‌ها و سالن‌های مو وجود دارد و ممکن است انجام آن تا یک سال طول بکشد و پرهزینه است.
شیوه برزیلی این فرآیند یک درمان دوگانه نیاز دارد. ابتدا موها با استفاده از کراتین که یک پروتئین طبیعی است تقویت شده سپس ساختار مو با استفاده از مواد شیمیایی دگرگون می‌شود تا صاف شود.

کراتینه مو و دانستنی های شنیدنی کراتینه

تا چه میزان کراتینه کردن مو ها نتیجه دارد؟

نتایج درمان های کراتینه کردن مو بین استفاده کننده ها متفاوت است. در بعضی ها همان انتظاری که از قبل دارند، برآورده می شود و ماه ها موهای شان صاف و لخت باقی می ماند ولی در بعضی دیگر رضایت مندی کمتر است و فقط تا چند هفته موها به حالت اولیه باقی می ماند. بسیاری از افراد نگران کاربرد فرمالدئید در فرآورده های کراتینه کردن موها هستند و تصمیم می گیرند در مراتب بعد از فرآورده های فاقد فرمالدئید استفاده کنند. حقیقت این است که هر چند تب کراتینه کردن موها در سالن زیبایی و آرایشگاه ها بالا گرفته اما افراد باید از خطرات آن آگاه باشند.

می توان با خوراکی ها این لایه کراتین را روی سطح مو تقویت کرد؟

بله؛ با مصرف غذاهایی مثل ژلاتین و مرطوب نگاه داشتن مو و ناخن، کراتین می تواند تا اندازه ای به رشد خود ادامه دهد. به طور کلی، هر چه لایه کراتین مو یا ناخن ضخیم تر باشد، آن ها سالم تر خواهند بود؛ زیرا سلول های مرده خارجی، سلول های زنده داخلی را محافظت خواهند کرد. مرطوب نگه داشتن لایه خارجی کراتین نیز موجب سلامت آن و جلوگیری از ترک برداشتن و قطعه قطعه شدن آن می شود.

حرف آخر؟

حرف من این است که آن کیفیت مویی که خداوند به ما داده، بهترین است. اما گاهی ما خودمان موهای مان را نابود می کنیم؛ با رنگ کردن های متعدد، استفاده از مواد شیمیایی مختلف روی مو، اتو کردن ها، سشوار کشیدن های پیاپی و ... و بعدش دنبال راهکاری برای ترمیم تمام این آسیب های مو می گردیم.

کراتینه کردن مو هم شاید برای عده ای که موهای بسیار وز دارند که اصلا قابل شانه شدن نیست، آن هم هر از چند گاهی مناسب باشد و البته با علم و آگاهی به خطرات ناشی از فرمالدئید یا مشتقات آن. نهایتا تصمیم با خود افراد است که می خواهند سلامت شان را به صاف شدن موهای شان بفروشند یا نه؟

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits