دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اطلاعات کامل در مورد کناف کاری
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
امروزه در ساختمان سازی نام کناف را بسیار شنیده ایم. از این رو در این مطلب قصد داریم شما عزیزان را با کناف و تمامی اقدامات لازم در جهت کناف کاری آشنا نماییم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

همه چیز درمورد کناف کاری

کناف در واقع نام خانواده و موسسه‌ ای با فعالیت‌هایی در سطح بین‌المللی و ویژگی‌ های ممتاز می‌ باشد. این شرکت علاوه بر گستردگی و وسعت خود یک موسسه خانوادگی اصیل بوده که این موضوع عامل مهمی در رشد و پیشرفت چشمگیر آن است.

از ویژگی‌های این شرکت سرعت در تصمیم گیری، ابداع و نوآوری در صنعت ساختمان، سرمایه‌گذاری‌ های پیوسته و حمایت از ایده‌ های نوین کارکنان آن است که آن را از سایرین متمایز ساخته است.

این شرکت توسط کناف آلمان، در سال 2016 بنیانگذاری شد و هم اکنون به طور مشترک و با هماهنگی سایر اعضای خانواده کناف این گروه را رهبری این شرکت از تولید و عمل آوری گچ می‌کنند. کار در منطقه سارلند در کشور آلمان شروع شده و با توسعه و تنوع بخشیدن به این تولیدات در سطح بین‌المللی در زمینه‌های زیر فعالیت دارد:

  1. سیستم‌ ها و مصالحی که بر مبنای ماده معدنی گچ تولید می‌ شوند.
  2. عایق‌ های صوتی و حرارتی
  3. استخراج سنگ آهک و تولید مصالح مرتبط با این ماده ساختمانی
  4. مصالح و مواد ساختمانی بر پایه گچ و سیمان
  5. تجهیزات و ماشین آلات تولید کننده مصالح فوق

کناف/کناف کاری/کناف چیست/هزینه کناف/کاربرد کناف/مزایای کناف/روش اجرای کناف/جنس کناف/فواید کناف/آموزش کناف کاری

کناف چیست ؟

صفحات کناف دارای هسته گچی بوده و سطح و لبه‌ های طولی آن ها با کاغذ محکم مخصوص پوشانده شده است. صفحات روکش دار گچی در چهار نوع تولید می‌شوند:

  1. معمولی RG،
  2. مقاوم در برابر رطوبت MR،
  3. مقاوم در برابر حریق FR،
  4. مقاوم در برابر حریق و رطوبت FM.

علاوه بر موارد فوق (با توجه به محل استفاده)، این صفحات در ضخامت های مختلف به بازار عرضه می گردند:

  1. پانل های با ضخامت 6 میلیمتری: این پانل ها صرفاً جهت اجرا در طرح هایی که شامل منحنی های با قوس تند است استفاده می شود.
  2. پانل های با ضخامت 9.5 میلیمتری: این پانل ها نیز مانند پانل های 6 میلیمتری برای اجرای قوس ها کاربرد داشته و نباید از آن جهت اجرای دیوار ها یا سقف های کاذب ساده استفاده کرد.
  3. پانل های با ضخامت 12.5 میلیمتری: رایج ترین تولید کارخانه کناف ایران پانل 12.5 میل است که جهت دیوارهای جداکننده و پوششی، سقف های کاذب ساده و دکوراتیو استفاده می شود.
  4. پانل های با ضخامت 15 میلیمتری، 18 میلیمتری و بالاتر: معمولاً جهت استفاده در فضاهای خاص که نیاز به استحکام بسیار بالا یا خطر برخورد شدید با دیوار وجود دارد استفاده می گردد.

کناف/کناف کاری/کناف چیست/هزینه کناف/کاربرد کناف/مزایای کناف/روش اجرای کناف/جنس کناف/فواید کناف/آموزش کناف کاری

مزایای کناف

توجه داشته باشید که استفاده از کناف در فضاهای مختلف هم برای سقف و هم برای دیوار، مزیت های مهمی دارد که باعث می شود امروزه اکثر معماران در طراحی داخلی منازل از کناف استفاده کنند.

در شرایط کاملا” طبیعی و با تعداد نیروی کار معقول سرعت اجرای کناف نسبت به سیستم سنتی تا 4 برابر بیشتر می باشد. از آنجایی که سیستم کناف بسیار سبک و قابل انعطاف می باشد در برابر زلزله از خود مقاومت نشان می دهد.

کناف دارای اتصالات مناسبی می باشد و به همین خاطر از ایمنی مطلوبی برخوردار باشد. در واقع دیوارها و همچنین سقف های کاذب کناف از طریق پیچ و مهره و بر اساس ضوابط مدونی نصب می شود که این مسله ایمنی آن را افزایش می دهد. به دلیل طراحی مناسبی که کناف دارد اجرای راحتی هم خواهد داشت.

ساختار سیستم کناف به گونه ای است که وزن کمی نسبت به سایر سازه های متداول امروزی دارد و بر طبق محاسبات انجام شده، اسکلت سازه کناف تا 25 درصد سبک تر از از سایر سیستم ها می باشد و بدین ترتیب اجرای کناف هزینه ها را سر شکن خواهد کرد.

به دلیل اینکه فضای کمی توسط سیستم کناف اشغال می شود، سطح مفید زیر بنا دیوارها و پارتیشن های کناف افزایش می یابد. اگر کناف را به صوت اصولی و بر طبق استاندارد های تعریف شده اجرا کنید عایق حرارتی مناسبی می باشند.

قابلیت مهم کناف رنگ پذیری بسیار بالای آن ها است، اما توجه داشته باشید که این قابلیت زمانی امکان پذیر است که ابتدا روی آن ها را بتونه کرده و بعد رنگ آمیزی انجام شود.

در صورتی کناف عایق صوتی مناسبی است که اجرای دیوار کناف را تا سقف اصلی ادامه داده و کلیه المان های فلزی با نوار های عایق از زمین و سقف جدا شده باشند. کناف در برابر آتش سوزی و همچنین رطوبت مقاومت بالایی دارد.

در صورتی که بخواهید به صورت دکوراتیو از کناف استفاده کنید، به راحتی انعطاف پذیر می باشند. برای فضاهایی که نیاز به بازسازی دارند می توان از کناف استفاده نمود، زیرا محیط های قدیمی را تبدیل به فضاهای جدید با کاربری های متفاوت می کند.

مصالحی که در سیستم کناف مورد استفاده قرار می گیرد تا 75 درصد قابل بازیافت می باشند. استفاده از کناف به گونه ای است که نخاله های ساختمانی را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

نکته مهم این است که نخاله های سیستم کناف نسبت به نخاله های سیستم سنتی یک به پنچ می باشد که این مسئله باعث کاهش بسیاری از هزینه ها مانند هزینه حمل، تخلیه نخاله ها و … می شود.

نیروی انسانی در اجرای سیستم کناف کاهش می یابد، زیرا نیاز به نیروی کاری برای انجام عملیات دیوار چینی، گچ کاری و سفید کاری کمتر شده و حتی در اجرای سقف کناف هم به جای اینکه از میلگرد و رابیتس استفاده شود می توان برای جوش کاری، رابیتس کاری و گچ کاری فقط از یک تیم استفاده شود.

بدون اینکه هیچ گونه آسیب و تخریبی انجام شود می توانید به راحتی تاسیسات را از فضای ما بین دیوار های کناف عبور دهید. در سیستم کناف به خاطر اینکه به صورت خشک به هم متصل شده اند و از ملات استفاده نمی شود به راحتی می توان به تاسیسات ساختمانی دسترسی داشته و آن ها را ترمیم نمود.

در صورتی که طراحی ساختمان بر اساس سیستم کناف باشد می توان در مصرف فولاد، سیمان و مصالحی مانند گچ، آهک و خاک صرفه جویی نمود. همان طور که گفته شد در اجرای کناف نیاز به جوشکاری نبوده و این مسئله باعث می شود تا مشکلات استفاده از برق شهری جهت جوشکاری از بین برود.

استفاده از سیستم ساخت و ساز کناف این امکان را برای شما فراهم می کند تا تولید زباله های ساختمانی تا حد زیادی کاهش یافته و در نهایت به حفظ محیط زیست کمک می شود.

جدا از زیبایی چشمگیری که سقف یا دیوارهای کاذب کناف دارند، باید توجه داشته باشید که طراحی کناف را باید با توجه به شرایط فیزیکی محیط انجام دهید و بعد از پایان طراحی باید کار نصب و راه اندازی را افرادی انجام دهند که در این زمینه مهارت داشته باشند، تا بتوانید نتیجه مطلوبی را دریافت کنید.

کناف/کناف کاری/کناف چیست/هزینه کناف/کاربرد کناف/مزایای کناف/روش اجرای کناف/جنس کناف/فواید کناف/آموزش کناف کاری

کناف/کناف کاری/کناف چیست/هزینه کناف/کاربرد کناف/مزایای کناف/روش اجرای کناف/جنس کناف/فواید کناف/آموزش کناف کاری

روش اجرای کناف

چهار شکل اجرای کناف کاری عبارتند از:

1. دیوار کاذب پوششی

از این روش بیشتر در تعمیر ساختمان های قدیمی استفاده می شود چرا که با این روش می توان به راحتی دیوارهای قدیمی را ترمیم کرد. این سبک خود به دو دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

  1. با سازه
  2. بدون سازه

نحوه کار در روش بدون سازه کناف بدین گونه است که یک لایه از گچ از پیش آماده شده را با استفاده از خمیر مخصوصی که پرلفیکس نام دارد، به طور مستقیم به دیوار وصل می کنند. برای مرمت و بازسازی، بعد از اینکه دیوارها را بر روی دیوار های قدیمی نصب کردید، فرآیند درزگیری بصورت نواری توسط بتونه های مخصوص انجام می شود.

بعد از اجرای این فرآیند به راحتی می توان عملیات کاشی کاری و کاغذ دیواری را بر روی دیوار انجام داد.

2. دیوار کاذب جدا کننده

برای جدا سازی فضای داخلی ساختمان از دیوار کاذب جداکننده استفاده می شود که شامل قاب های فولادی سبک می باشد و به صورت پیش ساخته و به شکل C و U قابل دسترس می باشد.

این سبک به این گونه است که صفحات روکش دار گچی در یک یا چند لایه توسط پیچ های مخصوص در محل قابل نصب می باشد. پس از اینکه بر روی قاب های فولادی، گچ های مخصوص نصب شد، کلیه درزها توسط یک نوار بتونه کاری می شود.

بعد از آماده سازی این سبک، می توان کاشی کاری، رنگ کاری، رنگ آمیزی و کاغذ دیواری را شروع کرد.

3. سقف کاذب کناف مشبک

برای آماده سازی سقف های مشبک کناف از تایل های پوشالی و گچی استفاده می شود. این تایل ها توسط آویزهای مخصوصی به سقف وصل می شوند. برای شروع آویزها به شکل زیرسازی به سقف متصل می شوند و بعد تایل های درون شبکه هایی که از پیش ساخته شده اند، بر روی سقف قرار می گیرند.

این نوع از کناف کاری از ساده ترین و همچنین کاربردی ترین کارهای کناف می باشد. چون به راحتی قابلیت تنظیم ارتفاع دارد و برای دسترسی داشتن به تاسیسات الکتریکی می توانید یکی از تایل ها را بردارید.

4. سقف کاذب یکپارچه

جالب است بدانید که در این سبک با استفاده از مشخصات فنی استاندارد، کناف کاری بوسیله واحدهای تولیدی تهیه و آماده می گردد. اغلب از این سقف ها به منظور جایگزین سقف های کاذب استفاده می شود.

برای زیر ساخت این سبک از کناف کاری از زیر سازی فولادی استفاده می شود. بعد از محکم سازی صفحات کناف توسط پیچ و مهره بر روی زیرسازی فولادی، مراحل کناف کاری تکمیل می شود.

حال فرآیند درزگیری و بتونه کاری سقف شروع می شود. بهتر است بدانید که این سبک از کناف کاری نسبت به سایر سبک ها از سرعت بیشتری در اجرا برخوردار می باشد. چرا که بلافاصله بعد از خشک شدن بتونه، می توانید رنگ آمیزی را شروع کنید. یکی دیگر از مزیت های این طرح دسترسی آسان به تاسیسات الکتریکی می باشد.

پایان مراحل کناف کاری

بعد از اتمام نصب دیوارها و همچنین سقف های از پیش ساخته شده، لازم است که کار بدون داشتن ناهمواری و با بهترین شکل برای رنگ آمیزی مهیا شود. برای انجام این کار در مرحله اول بتونه کاری به منظور محو کردن ناهمواری ها در محل پیچ ها انجام می شود.

در مرحله بعد برای اینکه رنگ آمیزی نتیجه بهتری داشته باشد از ماستیک استفاده می شود. اجرای ماستیک به این گونه است که لایه ای نازک و با ضخامت ۱ الی ۲ میلی متر روی سطوح کار با ماستیک کناف انجام می شود.

در مرحله سوم برای بهتر جذب شدن کاشی، رنگ روغن یا کاغذ دیواری باید لایه ای از آستر بعد از اجرای ماستیک بر روی سطح کار اجرا شود.

کناف/کناف کاری/کناف چیست/هزینه کناف/کاربرد کناف/مزایای کناف/روش اجرای کناف/جنس کناف/فواید کناف/آموزش کناف کاری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits