دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین راهنمای خرید فرش جهیزیه
0
زمان مطالعه: 12 دقیقه
یکی ازمواردی که در خرید فرش و لوازم جهیزیه بسیارمهم است درنظر گرفتن متراژ و سبک معماری خانه ای است که عروس و داماد زندگی مشترک شان را در آن شروع می کنند. با دلگرم همراه باشید تا شما را برای خرید فرش جهیزیه راهنمایی نماید.

راهنمای خرید فرش جهیزیه

در خرید فرش جهیزیه توجه به متراژ و سبک معماری خانه ای که عروس و داماد زندگی مشترک شان را در آن شروع می کنند، بسیار حائز اهمیت است. این نکته برای تمام لوازم جهیزیه بسیار مهم است و باید متناسب با محل سکونت شان باشد.

هر چه متراژ خانه بیشتر باشد امکان خرید فرش بزرگتر بیشتر می شود. اما باید حواسمان باشد که اگر فرش بزرگتر از متراژ ما باشد فرش جلوه خود را از دست خواهد داد.

می دانیم که فرش یکی از موارد مهم و پر استفاده هر خانه ایرانی محسوب می شود و علی رغم اینکه تنوع قالیچه های مدرن و سنتی در بازار بسیار است، اما باز هم افراد تمایل دارند فرش برای جهیزیه تهیه کنند.

فرش ها با ابعاد 6، 9 و 12 متری در بازار موجود هستند. هر زوج با توجه به هزینه ای که برای فرش در نظر دارد می تواند خرید خود را انجام دهد.

در مورد فرش دستبافت قیمت با توجه به نقش، مقدار ابریشم به کار رفته در فرش و تعداد گره ها تعیین می شود.

فرش های دستبافت هنر دست هنرمندان بافنده ایران است و به عنوان یک اثر هنری بسیار گران قیمت هستند و برای تهیه آن ها باید هزینه نسبتا بالایی پرداخت. در مورد فرش ماشینی تنوع نقش بیشتری دارند و هر چه ابعاد آن بزرگتر باشد یا تراکم بیشتری داشته باشد، قیمت آن هم بیشتر می شود.

با این حساب از نظر هزینه ای فرش های ماشینی گزینه ی بهتری خواهند بود. در فرش های ماشینی هر چه تراکم بیشتر شود، فرش ظاهر بهتری پیدا کرده و شباهت آن به فرش دستبافت بیشتر خواهد شد.

فرش هایی که انتخاب می کنیم باید متناسب با متراژ سالن پذیرایی و ناهار خوری انتخاب شوند و اتاق خواب معمولا نیازی به فرش ندارد و انداختن یک قالیچه کوچک در کنار تخت کفایت می کند.

فرش باید متناسب با مکانی که آن را استفاده می کنیم باشد. هر فرشی زیبایی خاص خود را دارد و هنگامی که با دیگر وسایل خانه چیده می شود هم باید زیبا به نظر بیاید و باعث جذابیت آن مکان نیز باشد.

اگر یک فرش سنتی ابریشم دستبافت را در کنار مبلمان فانتزی استفاده کنیم یا فرش و قالیچه مدرن در کنار مبلمان استیل اصلا زیبایی ندارد.

همچنین باید در نظر بگیرید برای خرید فرش جهیزیه به رنگ کف پوش ها و مبلمان تان نیز دقت کنید و با توجه به هارمونی رنگ ها، فرشی متناسب با آن مکان را تهیه کنید و فاکتورهای مختلفی را برای انتخاب باید مد نظر قرار دهید.

فرش باعث جذابیت و صمیمیت بیشتر در خانه می شود. در خانه هایی که از دکوراسیون داخلی مدرن هم استفاده می کنند، حتما در چیدمان خانه چندین تخته فرش استفاده می کنند چون باعث جذابیت و گرمای خاصی در فضای منزل نو عروس و داماد می شود.

قبل از اقدام به خرید فرش برای جهیزیه بهتر است حتما اطلاعات خود را کامل کنید و با اطلاعات اقدام به خرید کنید، چون در غیر این صورت فرشی که می خرید کارایی لازم را برای شما نداشته باشد و شما مجبور می شوید آن را عوض کنید.

اغلب عروس و دامادها به علت گران قیمت بودن فرش دستبافت و تنوع بیشتر در طرح فرش های ماشینی اقدام به خرید فرش های ماشینی برای جهیزیه خود می کنند.

خرید فرش جهیزیه

فاکتورهای خرید فرش جهیزیه مناسب

1. در نظر گرفتن ابعاد و سایز دقیق فرش

ابتدا باید ابعاد منزل را در نظر بگیریم شما باید دقیقا بدانید چه فرشی با چه سایزی لازم دارید، اگر در خرید فرش جهیزیه نتوانید خوب عمل کنید به سایز مورد نظرتان نمی رسید و این ممکن است زیبایی منزل شما را زیر سوال ببرد.

تصور کنید شما در سالن پذیرایی با ابعاد کوچک فرش های 9 متری یا 12 متری استفاده کنید که این فرش ها کل فضای سالن را پر می کند.

این کار باعث می شود سالن شما کوچک تر به نظر بیاید، یا در یک سالن با ابعاد بزرگ از قالیچه استفاده کنید که کل فضای سالن خالی بماند به نظر شما آن سالن زیبا به نظر می آید؟ یا آن قالیچه در ابعاد نهایتا 4 متر در آن سالن به نظر می آید؟

فاکتور مهم دیگری که حتما باید مد نظر داشته باشید، ابعاد و خصوصیات فضایی منزل است، پس از اندازه گیری ابعاد، ستون، شومینه یا حتی بازشوها را در نظر بگیرید، فرش را نمی توان برش زد و باید دقیقا متناسب با آن مکان باشد. پس در هنگام خرید فرش جهیزیه حتما به سایز مورد نظرتان برسید.

اگر اتاق نشیمن به نسبت بزرگی دارید و اثاث کمی دارد، می توانید از یک فرش با رنگ تیره استفاده کنید و حال و هوایی دنج به فضا بدهید و اگر اتاق نشیمن کوچکی دارید برای بزرگتر جلوه دادن آن از فرش های رنگ روشن استفاده نمایید.

درهنگام خرید جهیزیه حتما به لوازم اتاق ها مخصوصا اتاق خواب توجه داشته باشید. اگر اتاق های شما کوچک و اثاث زیادی دارد، فرش های روشن، فضا را باز تر و بزرگتر می نمایاند. این درحالیست که فرش های تیره در فضاهای بزرگ و خالی، ایجاد صمیمیت کرده و کم بودن اثاث را به چشم نمی آورد.

اندازه فرش جهیزیه

2. میزان استفاده در طول شبانه روز از فرش

میزان رفت و آمد درهر اتاق یا سالن فاکتور بعدی است که در خرید فرش جهیزیه نباید از آن غافل شد، مثلا فرشی که در اتاق خواب انداخته می شود با فرشی که در اتاق پذیرایی است، یکسان نیستند و پاخور فرش باید در نظر گرفته شود.

فرش هایی که تراکم پایین تری دارند هر چه پا بخورند زود از بین رفته و فرش شبیه موکت می شود و یا فرش هایی که تراکم بالاتری دارند از نظر پاخور فرش مقاوم ترند اما ظرافت بیشتری دارند پس در سالن یا اتاق هایی استفاده کنید که جلوه بیشتری دارند.

برای مثال یک فرش 1000 شانه با تراکم 3000 را هیچگاه در راهرو یا جلوی در ورودی استفاده نکنید.

اگر درهنگام تماشای تلویزیون یا حتی صرف غذا روی زمین می نشینید، بهتر است به موارد زیر دقت کنید اول اینکه فرش پرزدهی نداشته باشد و دوم اینکه بهتر این است که ازفرش با رنگ های تیره تر (چرک تابتر) استفاه کنید.

اگر معمولا حساسیت دارید و عادت دارید روی زمین بخوابید، فرشی را انتخاب کنید که پرزدهی نداشته باشد و از الیافی استفاده شده باشد که ضد حساسیت باشد.

معمولا الیاف اکریلیک هیت ست شده این خصوصیات را داراست. بنابراین اگر قرار است زیاد از فرش استفاده کنید، مراقب این نکات باشید.

برای خرید فرش جهیزیه از فرشی استفاده کنید که الیاف باکیفیتی در آن به کار رفته است و به راحتی قابل شستشو باشد و تمیز کردن آن آسان باشد.

امروزه اکثر شرکت های فرش از نخ های مصنوعی مثل اکریلیک هیت ست شده، پلی استر، پلی پروپیلن و... در تولید فرش های خود استفاده می کنند که هم فرش های ماشینی نرم و بادوامی هستند و هم تمیز کردن و شستن آن راحت است.

در هنگام خرید فرش جهیزیه،‌ بهترین راهنما برای انتخاب فرش ماشینی مناسب خود جنس نخ بکار رفته در فرش هاست. هر چقدر جنس نخ به کار رفته در فرش ماشینی نرم و لطیف تر باشد و با فواصل بیشتری از هم باشند دوام فرش را کم تر می کند و گرد و غبار بیشتری به خود جذب می کند.

اما فرش هایی با جنس نخ ضخیم اما لطیف که با تراکم بیشتری بافته می شوند دوام بیشتری داشته و دیرتر خراب می شوند.

3. در نظر گرفتن تراکم و ماندگاری فرش

وقتی اقدام به خرید فرش برای جهیزیه می کنید بهتر است فرش را لمس کنید. هر چه فرش متراکم تر باشد حجم فرش بیشتر در نتیجه دوام و ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

در عوض هر چه فرش با تراکم کمتر تهیه کنید بعد از گذشت مدت زمان اندکی فرش سفت شده و به موکت شبیه می شود در نتیجه باید دوباره فرش منزل تان را عوض کنید.

در صورت امکان اگر عروس و داماد از همان ابتدا کمی هزینه ی بیشتری در نظر بگیرند برایشان مقرون به صرفه تر است، و لازم نخواهد بود فرشی که می خرند را زود به زود عوض کنند. در هنگام خرید فرش حتما از فروشنده بخواهید که در مورد شانه و تراکم فرش بیشتر اطلاعات به شما بدهد و شما را در چکونگی مشخصات فنی فرش ماشینی قرار دهد.

در هنگام خرید فرش فاکتور مهم که باید در نظر گرفت، تراکم و شانه فرش ماشینی است به طور کلی ابعاد فرش با تراکم و شانه رابطه ای مستقیم دارد که با یک مثال برای شما بیان میکنم:

وقتی یک فرش 9 متری 700 شانه با تراکم 2550 بافته می شود به علت سایز بزرگ تر نسبت به یک فرش 6 متری نقش و طرح آن از هم باز تر بافته می شود اما همان طرح اگر در سایز 6 متری بافته شود طرح ها به هم نزدیک تر و فشرده تر بافته می شود و واضح تر به نظر می آیند.

از طرفی هر چه تراکم و تعداد شانه فرش نسبت به ابعاد بالا تر می رود وزن فرش بالا تر می رود، برای مثال فرشی که 12 متری 1000 شانه با تراکم 3000 بافته می شود نسبت به یک فرش 12 متری 700 شانه با تراکم 2550 سنگین تر خواهد بود اما این هم در نظر داشته باشید که فرش دستبافت گونه می شود و نقش فرش زیباتر و چشم نواز تر جلوه می کند.

4. در نظر گرفتن دکوراسیون و رنگ ها در خرید فرش

فاکتور بعدی که باید در نظر بگیرید این است معمولا برای ست کردن فرش جهیزیه، از یک نقش با ابعاد مختلف استفاده می کنند، پس خوب دقت کنید که حاشیه و ترنج و محراب فرش ها دقیقا یکی باشد.

همینطور رنگ فرش ها با هم هماهنگی داشته باشد، این نکته را نیز متذکر می شوم که به علت تغییر سایز و همینطور تراکم بافته شده ممکن است گلها در ابعاد مختلف کوچک و بزرگ به نظر بیایند اما کلیت باید یکی باشد.

پس درهنگام خرید فرش جهیزیه به تمام موارد زیر توجه داشته باشید تا مثل یک کارشناس فرش خرید رضایت مندی داشته باشید.

فاکتور بعدی که باید به آن دقت کنید رنگ فرشی که انتخاب می کنید، هم می تواند نزدیک به رنگ کف پوش ها، کاغذ دیواری، پرده و مبلمان باشد و یا حتی طرح و رنگی متضاد داشته باشد.

در بعضی موارد اگر طیف رنگی که انتخاب می کنیم هم رنگ باشد، فضا گرم تر و جذاب تر به نظر می آید اما در بعضی موارد بسته به نوع چیدمان و رنگ باید از یک تضاد رنگی استفاده شود تا همه اجزاء خود را در کنار هم زیباتر نشان دهد. همه چیز بستگی به فضا و امکانات و سلیقه و انتخاب شما دارد.

حتما جنس کف پوش منزل تان را در هنگام خرید جهیزیه در نظر بگیرید. سنگ و سرامیک در هوای سرد، سرمای بیشتری منتقل می کنند و کف پوش هایی مثل پارکت، لمینت و موکت، عایق برای گرما و سرما هستند.

به علاوه فرش بر روی سنگ و سرامیک سر می خورد. برای اینکه فرش روی کف پوش ها سر نخورد می توانید از فرش های ماشینی استفاده کنید که دور آن ها چرم دوخته شده است زیرا از سر خوردن فرش جلوگیری می کند.

با توجه به تنوع زیاد انواع فرش های ماشینی موجود در بازار رعایت این فاکتور ها به شما کمک می کند مانند یک کارشناس، فرش ماشینی برای جهیزیه خود تهیه کنید.

رنگ فرش جهیزیه

5. فرش های نخ دار را فراموش کنید

مدرن بودن خانه شما بسیار خوب است و هوشمندانه. اما اگر بخواهید این مدرن بودن را با خرید فرش هایی که از نخ های ضخیم و بلند پوشانده شده اند نشان بدهید قطعا انتخاب خوبی نخواهید داشت. این مدل فرش ها شاید ظاهر جذابی داشته باشند اما اگر بخواهید در خانه از آن ها استفاده کنید قطعا پشیمان خواهید شد.

نخ های بلند این فرش ها خیلی سریع از بدنه فرش جدا می شوند و این طرف و آن طرف می ریزند و سریع شکل زیبای خودشان را از دست می دهند. علاوه بر این ها نشستن یا خوابیدن روی این فرش ها با سختی زیادی همراه است و شما را با مشکل رو به رو می کنند.

6. فرش بلژیکی نخرید

چندسالی است فرش های ابریشم گونه وارد بازار شده اند و انصافا آن قدر نوع بافت و طرح هایشان زیباست که هر خریداری را به صرافت می اندازد تا آن را خریداری کند. اما اگر انتخاب شما برای قسمت پر رفت و آمد خانه تان این نوع فرش هاست بهتر است کمی تامل کنید تا در این خصوص به شما توضیحاتی بدهیم.

فرش های بلژیکی بسیار نازک هستند و برای این که به زمین بچسبند پشت آن ها از لاتکس پوشانده شده. اما همین لاتکس باعث می شود شست و شوی چنین فرشی بسیار سخت شود و جالب است لاتکس مورد نظر بعد از شست و شو کاملا از بین می رود و فرش شما تغییر شکل می دهد و به قول معروف کیست می افتد.

اگر دوست دارید حتما از این فرش در خانه تان داشته باشید بهتر است آن را برای قسمتی از خانه تان در نظر بگیرید که رفت و آمد در آن زیاد نیست و شما را با مشکل رو به رو نمی کند.

بیشتر بخوانید:

چگونه یک فرش متناسب با دکوراسیون مان انتخاب کنیم؟

لیست کامل جهیزیه نو عروس ایرانی

مدل جدید فرش فانتزی،هندتافت با طرح های متنوع و زیبا



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits