دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهنمای طراحی دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف منزل
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
وقتی بحث دکوراسیون داخلی به میان می آید، هر کسی ممکن است نقطه نظر خاص خود را داشته باشد. چیزی که اهمیت دارد، این است که چطور از دل نقطه نظرهای متفاوتی که ممکن است هیچ اشتراکی با یکدیگر نداشته...

وقتی بحث دکوراسیون داخلی به میان می آید، هر کسی ممکن است نقطه نظر خاص خود را داشته باشد. چیزی که اهمیت دارد، این است که چطور از دل نقطه نظرهای متفاوتی که ممکن است هیچ اشتراکی با یکدیگر نداشته باشند، یک تصمیم ایده آل بیرون آورید. نکات بسیار زیادی وجود دارند که می توانند شما را در این رابطه راهنمایی کنند. اگر اصول طراحی داخلی و معماری را در نظر داشته باشید، قادر خواهید بود هوشمندانه تر در رابطه با انتخاب های خود پیش بروید. به عبارت دیگر، با در نظر داشتن آن چه معماران و طراحان پس از سال ها تحصیل و تجربه کسب کرده اند، شما نیز می توانید معمارانه فکر کنید و مثل یک طراح عمل نمایید.

راهنمای طراحی دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف منزل

اصولی که از آن ها صحبت می شود، باید و نبایدهای ساده و کاملا قابل فهمی هستند که اکثر شما با آن ها آشنایی دارید. با یادآوری این نکات می توانید همه آن چه برای بهتر تصمیم گرفتن نیاز دارید را در اختیار خود داشته باشید و زمانی که در میان انبوه گزینه ها سردرگم شده اید، درست انتخاب کنید. برای آشنایی با این نکات، همراه پویانو باشید.

متناسب با عملکرد طراحی کنید

یکی از مهم ترین مواردی که باید در طراحی داخلی در نظر داشته باشید، توجه به نوع عملکرد فضایی است که می خواهید دکوراسیون آن را شکل دهید. در معماری مدرن، فرم تابع عملکرد است. این جمله به معنای ساده می گوید که یک فضا باید به گونه ای طراحی شود که عملکرد آن در اولویت قرار بگیرد و هر گونه ایده زیبایی شناسانه نیز باید در راستای همین عملکرد و نه در مقابل آن قرار بگیرد. به طور خلاصه می توان گفت که اگر یک فضا بتواند عملکرد مورد انتظار را برآورده کند، احتمالا زیبا نیز خواهد بود.

راهنمای طراحی دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف منزل

به اسکیل مبلمان توجه کنید

ممکن است بسیاری از شما با مقوله اسکیل در معماری و دکوراسیون داخلی آشنا نباشید. اسکیل یا همان مقیاس به زبان فارسی، نسبت بزرگی یک عنصر را بیان می کند. اسکیل یک عنصر می تواند برای یک فضا بزرگ و برای فضایی دیگر کوچک تلقی شود. به عبارت دیگر، قرار نیست هر مبلمانی که در منزل دوست یا آشنای شما از لحاظ اندازه مناسب به نظر می رسد در منزل شما نیز همان گونه باشد. اسکیل و اندازه مبلمان را باید با توجه به فضایی که در اختیار دارید، انتخاب کنید. در غیر این صورت، فضا بیش از حد فشرده یا خلوت جلوه خواهد کرد.

به ترکیب رنگ ها دقت کنید

رنگ، یکی از مهم ترین مقوله ها در طراحی داخلی است. رنگ ها تاثیر زیادی بر فضای زندگی شما دارند و آن قدر قدرتمند هستند که می توانند سایر ویژگی ها را تحت سلطه داشته باشند. این یعنی اگر رنگ های به کار رفته در دکوراسیون منزل خود را به درستی انتخاب نکنید، احتمالا هیچ عامل دیگری نمی تواند نقص حاصل از آن را جبران کند. این که چه رنگی را انتخاب می کنید به خود شما بستگی دارد، اما به خاطر داشته باشید که تناسب رنگ از اهمیت زیادی برخوردار است. پالت رنگ خود را با دقت انتخاب کنید.

راهنمای طراحی دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف منزل

نور فضا را در نظر بگیرید

یکی دیگر از نکاتی که شاید کم تر در طراحی داخلی مورد توجه قرار گیرد، در نظر داشتن میزان نور فضاست. پیش از آن که انتخاب رنگ، بافت و سایر مقوله ها را ترتیب دهید، میزان نور فضا را در نظر بگیرید. اگر با فضایی روشن سر و کار دارید، تقریبا دست شما برای انتخاب باز است، اما در صورتی که فضا نور کمی دارد، باید محتاطانه عمل کنید. در فضاهای کم نور، استفاده از رنگ های تیره و بافت های مات و کدر توصیه نمی شود، چرا که نور را بر نمی گردانند و باعث تاریک تر شدن محیط می شوند. سعی کنید از رنگ های روشن و براق بهره بگیرید.

از بافت های مختلف کمک بگیرید

انتخاب بافت هم می تواند به اندازه دیگر مواردی که در طراحی داخلی مد نظر دارید، اهمیت داشته باشد. بافت ها به فضا هویت می دهند و تنوع لازم را به وجود می آورند. گاهی اوقات می توان به جای استفاده از چند رنگ، بافت های مختلف را به کار گرفت. یک بافت متفاوت می تواند یک فضای مجزا خلق کند و آن را به خوبی از سایر قسمت های مجاور جدا سازد. همچنین می توان با به کار بردن بافت های طبیعی و مصنوعی، یکنواختی سطح دیوارها را از بین برد و به آن ها زیبایی بخشید.

راهنمای طراحی دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف منزل

معجزه کاغذ دیواری را دریابید

کاغذ دیواری که این روزها دوباره جزو محبوب ترین روش های ایجاد پوشش روی سطح دیوارهای داخلی شناخته می شود، یکی از جذاب ترین گزینه هایی است که شما برای رنگ و رو دادن به دکوراسیون منزل خود در اختیار دارید. کاغذ دیواری های جدیدتر به غیر از در بر داشتن رنگ های متنوع از بافت های گوناگونی نیز برخوردارند که حتی می توانند به یک دیوار مسطح، بعد و عمق دهند. اگر در دنیای کاغذ دیواری های مدرن گشتی بزنید، خواهید فهمید که یکی از رازهای جذابیت دکوراسیون های امروزی در میان طرح های آن ها نهفته است.

از پارتیشن بندی استفاده کنید

یکی از هدایای بی نظیر معماری مدرن به ما کنار رفتن دیوارهای ضخیم و جایگزین شدن آن ها با پارتیشن های شفاف و زیبا است. معماری مدرن به مردم نشان داد که می توانند بدون دیوار کشیدن بین دو فضا آن ها را از یکدیگر جدا کنند. پلان های امروزی، یک فضای بزرگ و باز در اختیار شما می گذارند که می توانید به اختیار خود برای تفکیک بسیاری از قسمت های آن تصمیم گیری کنید. پارتیشن ها در این رابطه بسیار معروف هستند. شما می توانید از انواع پارتیشن ها برای جداسازی فضاهای منزل خود بهره بگیرید، بدون این که آن ها را خرد کنید.

راهنمای طراحی دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف منزل

از فضای سبز بهره بگیرید

فضای سبز جزو گزینه های اختیاری شما برای تعریف دکوراسیون یک فضا است، اما باور داشته باشید که این گزینه می تواند به اندازه بسیاری از مواردی که الزامی تلقی می شوند بر زیبایی محیط زندگی شما تاثیر داشته باشد. حتی یک گلدان کوچک هم می تواند حس خوبی که از آن صحبت می شود را به دکوراسیون منزل بیاورد. حالا فرض کنید یک فضای سبز کوچک طراحی شده در قسمتی از منزل داشته باشید. مسلما با حضور گیاهان خواهید دریافت که منزل خود را تا چه حد به تعریف یک فضای ایده آل نزدیک کرده اید.

نظم را اساس کار قرار دهید

نظم در هر کاری از اهمیت خاص خود برخوردار است. طبیعتا اجرای دکوراسیون داخلی نیز بدون در نظر داشتن نظم نمی تواند به نتیجه جالبی برسد. حتی اگر یک فضا را به بهترین شکل ممکن طراحی کرده باشید، نبود نظم در آن می تواند همه چیز را زیر سوال ببرد. آشفتگی فضای داخلی منزل به غیر از ایجاد یک تصویر ناخوشایند، باعث بر هم خوردن آرامش شما نیز می شود. سعی کنید در همان ابتدای طراحی یک فضا به در نظر گرفتن فضای مناسب برای نظم بخشیدن به لوازم مختلف فکر کنید تا بعدها دچار مشکل نشوید.

راهنمای طراحی دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف منزل

هیچ فضایی را پرت رها نکنید

این روزها راه های بسیار زیادی برای استفاده از فضاهای پرت در منزل وجود دارد. به غیر از راه های شناخته شده ای که احتمالا اکثر شما با آن ها آشنایی دارید، گزینه های دیگری نیز هستند که می توانند علاوه بر هویت بخشیدن به یک فضای بدون استفاده به زیباتر شدن آن نیز کمک کنند. کافی است به مجلات و وبسایت های مخصوص دکوراسیون داخلی سری بزنید و راه های استفاده از فضاهای پرت را بیابید. هرگز فضاهای پرت را به حال خودشان نگذارید، چرا که این گونه بیش تر به چشم خواهند آمد.

کلیشه ها را کنار بگذارید

تکرار آن چه سایر افراد به دلایل مختلفی انجام می دهند، دکوراسیون منزل شما را به صورت خسته کننده ای کلیشه وار جلوه می دهد. اگر به دنبال این هستید که فضای متفاوتی را تجربه کنید و منزل خود را متمایز جلوه دهید، باید به سراغ ایده هایی بروید که خاص هستند. ایده هایی را اجرا کنید که پیش تر ندیده اید. حتی می توانید به سراغ گزینه هایی بروید که برای اجرای آن ها به جسارت زیادی نیاز دارید. مطمئن باشید اگر کلیشه ها را کنار بگذارید، دکوراسیون منزل خود را به شکلی متفاوت از موارد تکراری اجرا خواهید کرد.

راهنمای طراحی دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف منزل

سلیقه خودتان را اعمال کنید

و اما نکته ای که باید حتما مورد توجه قرار دهید، ارزش دادن به نظری است که خودتان دارید. هرگز به خاطر نقطه نظرهای دوستان، آشنایان و حتی کارشناسان از اجرای چیزی که خودتان می پسندید، صرف نظر نکنید. اگر قرار است یک نفر برای طراحی داخلی منزل شما تصمیم بگیرد، آن فرد شما هستید. سلیقه شخصی خود را مگر در مواردی که اجرای ایده مورد نظرتان ممکن نیست یا باعث ایجاد اختلال در عملکرد فضا می شود، در اولویت قرار دهید و فضا را همان گونه شکل دهید که در تصور خود ایده آل می دانید.

www.delgarm.com

www.delgarm.com

www.delgarm.com

www.delgarm.com

www.delgarm.com

برای انتخاب و خرید انواع محصولات دکوراسیون داخلی که با فضای شما هماهنگ باشد، به سادگی می توانید با جستجو و کسب اطلاعات از فروشگاه دکوراسیون داخلی پویانو خرید نمایید.

منبع: pooyano.com



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits