دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا عمل گونه گذاری خطرناک است؟ گونه گذاری چه عوارضی دارد؟
15
زمان مطالعه: 12 دقیقه
گونه گذاری با کاشت پروتز یکی از راه‌هایی است که می‌توانید به‌وسیله آن گونه‌های زیبایی داشته باشید. پروتز گونه یکی از بهترین راه‌های دستیابی به چهره‌ای زیبا، بدون چین و چروک و افتادگی است.اما آیا عمل گونه گذاری بدون عوارض است؟

گونه گذاری با کاشت پروتز

امروزه افراد در پی زیبایی هرچه بیشتر صورت خود هستند که حتی حاضرن به سراغ عمل های جراحی و هرچند هم که پر خطر باشد بروند.
روش های برجسته کردن گونه و گونه گذاری یکی از روش هایی است که امروزه به خصوص در خانم ها بسیار رواج پیدا کرده ؛آیا از عوارض آن خبر دارند؟با این بخش از مجله ی اینترنتی دلگرم همراه باشید تا شما را با گونه گذاری و عوارض ان آشنا کنیم؟

مقدمه ای در مورد عمل گونه گذاری

بخش میانی صورت یا midface از نظر آناتومی شامل استخوان بندی فک بالا و استخوان گونه و نسوج نرم و بافت چربی است که روی این منطقه قرار دارد و از نظر ظاهری این ناحیه(گونه) در بالا به چشم ، در پایین به خط افقی لب ها منتهی شده و از داخل به بینی و در دو طرف از خارج به گوشها منتهی می گردد و یکی از بخش های بسیار مهم و مؤثر در ایجاد یک صورت موزون و زیبا می باشد.
این بخش از صورت که شامل استخوان فکی فوقانی (ماکزیلا) ، بخشی از استخوان فک تحتانی و استخوان های گونه در قسمت خارجی فوقانی می باشد ، توسط نسج همبندی و چربی ضخیمی پوشیده شده است که سبب گردیده پوست روی آن شاداب و کشیده به نظر آید.
پروتز گونه که گاهی اوقات با عنوان برجسته کردن گونه شناخته می شود، برای بهبود ظاهر استخوان های گونه یا برجسته کردن آن استفاده می شود. مشابه سایر روش های جراحی پلاستیک، برجسته کردن گونه می تواند باعث جوان تر شدن ظاهر یا ایجاد توازن در بین اعضای صورت شود و در مجموع جذابیت صورت شما را افزایش دهد.
شاید با دیدن برخی هنرپیشه ها و یا به دلایل دیگری هوس کنید که تغییراتی را در صورت تان به وجود آورید و این تغییر مثلا گذاشتن گونه باشد. باید بدانید که روش های مختلفی برای برجسته کردن گونه ها وجود دارد، پروتز، تزریق ژل، تزریق چربی و ... به هر حال هر کدام عوارض خاص خود را دارد.

جراحی گونه گذاری

عمل پروتز گونه گذاری چیست؟

پروتز گونه با استفاده از مواد مصنوعی مختلف انجام می شود که می توانند دارای سطح مقاومت مختلف از نسبتاً سخت تا انعطاف پذیر باشند.
پروتزهای مورد استفاده برای استخوان گونه می تواند ظاهر و اندازه های مختلف داشته باشند و در بسیاری از مواقع این پروتز ها به صورت دست ساز با توجه به ساختار صورت بیمار ساخته می شوند. بعضی از انواع پروتز گونه همچون مواردی که از مواد سیلیکونی ساخته می شوند، به بافت گونه متصل نمی شوند و به همین خاطر امکان خارج کردن آنها به سادگی در صورت نیاز وجود دارد.
سایر انواع پروتزهای استخوان گونه همچون پروتز های هیدروکسی آپاتیت به بافت استخوان طبیعی گونه متصل می شوند و به بخشی از ساختار گونه تبدیل می گردند.

عمل گونه گذاری برای چه کسانی مناسب میباشد؟

در کودکان و نوجوانان که عموماً دارای گونه های برجسته و پر می باشند صورت زیبا و شاداب و با نشاط به نظر می رسد با ورود به دوره میانسالی گونه به تدریج تحلیل رفته ، چروک افتاده و با کاهش حجم استخوان و نسج همبندی ناحیه ، و صاف شدن گونه ها ، بخش میانی صورت فرو رفته و با ریزش قسمت جانبی صورت در زیر استخوان گونه ها همراه می باشد.
در گروهی از افراد به علت کوچک بودن استخوان گونه و یا فک فوقانی حفظ و نگهداری نسج همبندی و بافت چربی گونه ها در این بخش صورت بسیار ضعیف است و از اوایل جوانی با صاف شدن گونه ها صورت از نظر استخوان بندی کوچک و ضعیف به نظر میرسد.

در این صورت چنانچه یک بینی بزرگ و یا چشم های درشت نیز وجود داشته باشد این عیب را بیشتر نمایان می سازد و بیمار بدون اطلاع درست از علل ایجاد عدم تعادل چهره صرفاً به انجام عمل بینی مبادرت می ورزد. اگر چه این عمل قادر به حل بخشی از مشکلات صورت فرد می باشد ولی تا زمانیکه ناحیه گونه اصلاح و تقویت نشود ، بیمار از نتیجه عمل بینی خود راضی نخواهد بود.
لذا در افرادی که دارای صورت کوچک با استخوان بندی ضعیف و همچنین بینی ، لب ها و چشمان درشت می باشند، یکی از روش های متعادل سازی صورت انجام گونه گذاری مناسب می باشد.

افرادی که ساختار گونه آنها ضعیف است، صورت باریک یا صاف دارند، یا کسانی که زیبایی گونه خود را به خاطر افزایش سن از دست داده اند، می توانند از مزایای حاصل از روش درمانی عمل پروتز گونه بهره مند شوند. در این حالت ساده بودن عمل جراحی گونه و هزینه به نسبت کم آن می تواند این روش درمانی را به یک راهکار زیبایی برای افراد متقاضی تبدیل کند.

فاکتورهایی که افتادگی گونه را به تاخیر می اندازند:

وجود اسکلت قوی در بخش میانی صورت و پوست ضخیم و نسج همبندی محکم.
رعایت بهداشت پوست از اوایل کودکی و نوجوانی و استفاده از روش های پیشگیری از تحلیل استخوان و کاهش کلاژن سازی پوست.
پرهیز از چاق و لاغر شدن های مکرر و رژیم های غذایی غلط که منجر به کاهش وزن سریع می شود.
حفظ پوست صورت در مقابل اشعه آفتاب با استفاده از محافظ های فیزیکی و ضد آفتاب های مؤثر و مفید.
آبرسانی مرتب به پوست های خشک و شکننده و نازک.
کنترل بیماری های عمومی نظیر دیابت ، بیماری های هورمونی ، پرکاری و کم کاری تیروئید.

از سالیان قبل جراحان پلاستیک صورت به فکر افتاده اند که با تزریق چربی در ناحیه میانی صورت و گونه به برجسته سازی این ناحیه مبادرت نمایند.
که در این روش با استفاده از بی حسی موضعی چربی از نواحی مختلف اندام خود شخص ، تهیه و پس از شستشوی و تغلیظ و سانتریفوژ نمودن آن در محل گونه ها تزریق می گردد. در این روش گرچه نتایج به دست آمده در ابتدا برای بیمار رضایت بخش است .
ولی به علت جذب اکثر چربی تزریق شده به تدریج در 3 تا 6 ماه صورت بیمار به حالت اولیه برگشته و لذا در این روش بیمار هر 6 ماه تا یک سال می باید به طور مکرر چربی تزریق نماید.

ژل و پروتز کونه

تزریق ژل در جراحی گونه

تزریق ژل های مصنوعی متفاوت از دیر زمان به عنوان یک راه حل آسان توسط جراحان برای گونه گذاری بیمار مورد استفاده قرار می گرفته ، لیکن تزریق ژل ها همواره با ایجاد عوارض و محدودیت هایی همراه بوده است.
که از آن جمله به موارد زیر می توان اشاره کرد:

حرکت ژل

در نسج همبندی زیر جلدی ژل به تدریج جا به جا شده و تحت تأثیر حرکات عضلات صورت و عوامل محیطی نظیر قوه جاذبه به طرف پایین حرکت کرده و از محل اصلی تزریق اولیه تغییر مکان می یابد که اصلاح این ضایعات بیمار را متحمل زحمات زیادی خواهد کرد و گاهی نیز غیر قابل جبران است.

حرکت و (مهاجرت) تکه ها یا (پارتیکلهای کوچک ژل) و جذب آن در سیستم عمومی بدن

اثرات ناخواسته ای در پی خواهد داشت لذا تاکنون هیچ گونه ژلی برای تزریق در نسج همبندی تأییدیه لازم را از مراجع ذی صلاح بهداشتی و پزشکی جهان دریافت نکرده است و به هیچ وجه توصیه نمی شود.

انجام جراحی استخوان گونه

یکی از روش های مؤثر برای ایجاد گونه مناسب جلو آوردن استخوان گونه است که گرچه روش پایدار و بسیار مؤثری است لیکن به علت خطرات ناشی از کار جراحی گونه در اطراف چشم و به علت اینکه استخوان گونه بخشی از ساختمان خارجی و تحتانی حدقه چشم را تشکیل می دهد مورد استقبال عموم جراحان پلاستیک فک و صورت واقع نشده است و امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

لیفت گونه (midface)

یکی از روش های مؤثر و مفید برای اصلاح ریزش ناحیه میانی صورت و گونه ها انجام لیفتmidface به دو روش کلاسیک و آندوسکوپی می باشد.
در این عمل که از برش لیفت مانکن (پیشانی و ابرو) استفاده می شود با نخ های غیر قابل جذب ، نسوج نرم و چربی گونه به محل قبلی خود برگردانده شده و در محل فیکس می گردد . این روش اگر چه در اصلاح ریزش نسوج همبندی بخش میانی صورت و اصلاح خط بینی و لب بسیار مؤثر است لیکن برای بیمارانی که اندازه گونه آنها کوچک است و یا نسوج همبندی و چربی صورت تحلیل یافته است مفید نمی باشد و به علت محدودیت تکنیکی قادر به اصلاح 3 بعدی مشکلات گونه و midface نمی باشد و بهتر است در این موارد همزمان از پروتز گونه نیز استفاده شود.

با ایجاد تحول در چهره مانکن ها و مدل های سینمایی و همزمان با گرایش آنها به داشتن چهره جذاب تمایل به سمت برجسته نمودن اجزاء صورت در بخش میانی و بخش تحتانی صورت افزایش یافته به نحوی که اصطلاح Contour face به عنوان الگوی زیبایی امروزه بیشترین طرفدار را در میان الگوهای ژورنالیستی و مدل های زیبایی دارد که معنی آن داشتن چهره ای با زوایا و شکست های متعدد است.
از طرف دیگر با تکامل تکنیک مهندسی پزشکی و ساختن پروتزهای آناتومیکال مطابق با شکل استخوان های صورت و بهبود شرایط Biocomptibility یا سازگاری آنها در بدن و آسان بودن روش جراحی پروتزهای صورت ، استفاده از پروتز های متنوع صورت و گونه به عنوان یک روش پرطرفدار در جراحی پلاستیک در آمده است.

وجود پروتزهای مناسب با سایزهای متفاوت – سهولت انجام جراحی عدم نیاز به بیهوشی عمومی ، سازگار بودن این پروتزها با بدن و عدم دفع آنها توسط بدن و غیر قابل حس بودن آنها برای بیمار ، از جمله مزایای این روش جراحی است.
به نحوی که امروزه با در دسترس بودن این گونه پروتز ها دیگر داشتن صورت متناسب و موزون امری دور از ذهن و یا خاص اقشار متمول اجتماع و ستارگان سینمایی نمی باشد و هر کس می تواند با انجام یک جراحی سبک و سرپائی صورت مناسب و دلخواه خود را به دست آورد.
اما باید توجه داشت که پروتز مورد استفاده از مارک های معتبر جهانی و دارای تأییدیه های بین المللی و در صورت امکان F.D.A (مؤسسه استاندارد مواد غذایی دارویی آمریکا) باشد. ثانیاً خواص زیر روی برگه راهنمای پروتز مشهود باشد.

1- جنس و ماده به کار رفته در پروتز
2- سازگار بودن آن با بدن و تضمین سلامت استفاده از آن
3- داشتن شکل آناتومیکی مناسب با گونه و ناحیه میانی صورت
4- پروتز از نوع غیر صاف و با سطوح Nonsmooth یا Texture باشد تا سبب آزردگی استخوان نشود.

عوارض و مزایا گونه گذاری

مزایای گونه گذاری چیست؟

کاشت پروتز گونه موجب بهبود ظاهر شما می‌شود. بسته به خواسته و هدف اولیه‌ی شما از انجام این عمل، ممکن است این جراحی به‌منظور ایجاد توازن بیشتر در چهره یا به‌منظور جوانسازی چهره‌ی شما انجام شود.
بیماران مسن‌تری که برای داشتن ظاهری زیباتر مایل به انجام جراحی‌های زیبایی صورت هستند، می‌توانند با کاشت پروتز گونه، فرم چهره‌ی خود را جوان‌تر کنند. بیماران جوان‌تر که احساس می‌کنند گونه‌های آن‌ها تخت است و برجستگی لازم را ندارد می‌توانند با انجام این جراحی به نتایج دلخواه خود برسند و گونه‌های خود را برجسته کند.
کاشت پروتز گونه می‌تواند موجب بهبود تناسب چهره‌ی شما شود و نهایتاً، داشتن ظاهری بهتر نیز موجب بالا رفتن اعتمادبه‌نفس شما می‌شود.

عوارض پروتز گونه کدام است؟

در موارد بسیار نادر در بین افراد بیمار مشاهده می شود.
در ابتدا، بیمار ممکن است با ریسک واکنش به مواد بی حسی استفاده شده برای عمل جراحی گونه مواجه شود. در این رابطه معمولاً یک رابطه مشخص بین عوارض داروی بی حسی و استفاده از تنباکو، داروهای ضد افسردگی، و سایر داورهای مانند آن وجود دارد. به همین دلیل، لازم است شما درباره این مسائل با جراح خود قبل از انجام عمل جراحی صحبت کنید.

حجیم کردن گونه با مواد پرکننده خطرات بسیار کمی دارد و معمولاً نتایج آن با گذشت زمان کاملاً برگشت‌پذیر هستند. بعضی اوقات تزریق چربی باعث نامتقارن شدن چهره می‌شود، که می‌توان این مشکل را با انجام درمان‌های بیشتر رفع کرد.
بزرگ کردن گونه‌ها با پروتز یک عمل جراحی است و بنابراین خطر بیشتری دارد؛
البته عموماً شدت عوارض آن بسیار کم است. این عوارض عبارت‌اند از:

  • تورم و کبودی
  • عفونت
  • جابجا شدن پروتز

عوارض پس از عمل جراحی پروتز گونه می تواند شامل عفونت باشد که معمولاً امکان کنترل آن با استفاده از داروهای عادی آنتی بیوتیک موجود در داروخانه ها وجود دارد.
علاوه بر این قرارگیری نامناسب پروتز گونه می تواند باعث حرکت آن از محل صحیح و ایجاد عدم تقارن در ظاهر صورت شود. مواجه شدن با این شرایط می تواند گاهی اوقات انجام عمل جراحی ثانویه برای اصلاح محل پروتز را لازم کند.

ویدئو های مربوط به گونه گذاری

گونه گذاری و عمل گونه

گونه گذاری و عمل گونه

آدرس پزشکان مربوط به گونه گذاری

دکتر عباس انتظاری
آدرس: تهران خیابان ولیعصر-بالاتر از پارک ملت روبروی باشگاه خبرنگاران-برج جم طبقه ی دوم واحد3تلفن تماس:22023107

گونه گذاری و عمل گونه

دکتر احمد قنبری

تلفن تماس بخش زیبایی: ٢۶۴٢١١٨٢ – ٢۶۴٢١١٨۰
همراه : ۰۹۱۹۹۶۸۴۷۹۵

تماس با مشاور بخش لاغرى
تلفن : ٢۶۴٢١١٨۴

همراه : ٠٩١٩٩۶٨۴٧٩٣

پذیرایی :
صبحها از ۱۰:۳۰ لغایت ۱۲:۳۰
عصرها از ۱۷ لغایت ۲۰

تهران-شریعتی ،دوراهی قلهک ، جنب بیمارستان کیان ،کوچه مرشدی ،پ ۴



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (15 رای)  

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

جواهر | ۷ سال پیش
مرسی از مجله ی خوبتون ببخشید حداقل هزینه چقدر است؟
3
0
مهرناز | ۷ سال پیش
ووووای من خیلی میترسم درد داره؟
1
0
پاسخ ها:
خودم | ۳ سال پیش
پ. ن. پ. اونهمه خون و تیغ و چاقو درد نداره!!!!
0
0

hits