دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پولسازترین بازیگران سینمای ایران!!
12
زمان مطالعه: 8 دقیقه
به هرحال این کارگردان- بازیگر طناز با فروش متوسط بیش از 95/1 میلیارد تومان برای هر فیلمش پولسازترین بازیگر تلویزیونی سینما در سال گذشته بود. اتفاقا نفر دوم این فهرست هم یک چهره محبوب تلویزیونی است

به هرحال این کارگردان- بازیگر طناز با فروش متوسط بیش از 95/1 میلیارد تومان برای هر فیلمش پولسازترین بازیگر تلویزیونی سینما در سال گذشته بود. اتفاقا نفر دوم این فهرست هم یک چهره محبوب تلویزیونی است

در این گزارش با اشاره به اینکه در سال86 رضا عطاران، محمدرضا گلزار، نیوشا ضیغمی ، باران کوثری، امین حیایی، اکبر عبدی و مهناز افشار به عنوان ستاره‌های پولساز اکران 86 شناخته شدند، می نویسد: برای گفتن اینکه مهران مدیری نفر اول این فهرست است، نیازی به عملیات ریاضی و آماری آنچنانی نیست چون هر دو فیلمی که از او اکران شد فروش خیره کننده‌ای داشتند.

پولسازترین بازیگران سینمای ایران!!

اتفاقا می‌شود گفت خیلی‌ها فقط برای دیدن «مهران مدیری» با آن گریم و لحن متفاوت به دیدن «همیشه پای یک زن در میان است» رفتند و بازی روان و شیرینش بود که مخاطب را به سالن‌های نمایش دهنده «دایره زنگی» کشاند.

به هرحال این کارگردان- بازیگر طناز با فروش متوسط بیش از 95/1 میلیارد تومان برای هر فیلمش پولسازترین بازیگر تلویزیونی سینما در سال گذشته بود. اتفاقا نفر دوم این فهرست هم یک چهره محبوب تلویزیونی است؛‌ «جواد رضویان» که اگر همزمان چند فیلم هم در اکران داشته باشد، به هیچ کدام لطمه گیشه‌ای نمی‌خورد. (مطلبی که با اکران همزمان «دلداده» و «10 رقمی» تأیید شد).

رضویان سال پیش سه فیلم روی پرده داشت که همه میلیاردی شدند و حضور وی تاثیری مستقیم در این فروش‌های رویایی داشت. متوسط فروش هر فیلم او کمی بیش از 55/1 میلیارد تومان بود.

پولسازترین بازیگران سینمای ایران!!

نفر سوم و چهارم بازیگران پرفروش، اما ستاره‌هایی نیستند که مخاطب به صرف حضور آنها روانه سینما شود، اما به هر حال نقش‌های مکملی که در پرفروش‌های 87 (بویژه دایره زنگی) بازی کردند، باعث شد نامشان در این فهرست درج شود؛ «بهاره رهنما» و «نیما شاهرخ شاهی».

البته باز تماشاچی تصورات تلویزیونی از رهنما دارد اما مطمئناً برای خیلی از سینماروها هنوز شاهرخ شاهی (که اتفاقا سال 86 فیلم پرفروش «پارک وی» را روی پرده داشت) شناخته شده نیست. متوسط فروش فیلم‌های این دو نفر حدود 5/1 میلیارد تومان بوده است.

پولسازترین بازیگران سینمای ایران!!

«مهناز افشار» هم کماکان سالی دو، سه فیلم نمایش داده شده پرمخاطب دارد؛ وی در سال 87 هم با «انعکاس» و «دعوت»، جایگاه خود را در بین ستارگان معدود سینمای ایران حفظ کرد. او حالا انتخاب‌های درست‌تر و بازی‌های به مراتب بهتری هم دارد و همین امر بسیاری را (علاوه بر تهیه‌کنندگان!) به آینده هنری‌اش امیدوار کرده است.

متوسط فروش فیلم‌های افشار در سال پیش 3/1 میلیارد تومان بود. «گوهر خیراندیش» هم با بازی در 3 فیلم پرمخاطب سال و متوسط فروشی کمتر، رده بعدی را دارد با این تفاوت که نام او مثل مهناز افشار کسی را به سینما نمی‌کشاند و او بیشتر مکمل فوق‌العاده‌ای است بر ستارگان پولساز.

پولسازترین بازیگران سینمای ایران!!

به گزارش شفاف اما نام‌های بعدی این فهرست هر کدام به نوعی سرشناسند؛ «امین حیایی» بازیگری که در چند سال اخیر بلااستثنا فیلم‌های پرفروشی داشته و نامش در بهترین جای فهرست ستاره‌های سودآور قرار گرفته است. حتی آنها که پیش‌بینی می‌کردند چهره حیایی برای مخاطب تکراری شود هم در اشتباه بودند چون نام او هنوز مخاطب را به سینما می‌کشاند.

حیایی سال 87 سه فیلم در اکران داشت که متوسط فروش 2/1 میلیارد تومان را برای او رقم زد. (البته اگر «ستاره می‌شود» در زمان بهتر و با تبلیغات بیشتری اکران می‌شد این رقم خیلی بیشتر از اینها می‌شد.) بعید است حالاحالاها تهیه‌کنندگان از این معدن گنج دست بکشند.

اما سال گذشته بهترین سال سینمایی «رضا کیانیان» از نظر گیشه بود. نقش‌آفرینی متفاوت در «همیشه پای یک زن در میان است» برای او که تاکنون توانمندی‌های فوق‌العاده‌اش را در عرصه‌های جدی‌تر سینما آزموده بود، کفایت می‌کرد تا نامش بار دیگر بر سر زبان‌ها بیفتد. هر چند نقش کوتاهش در «سه زن» بسیاری را خوش نیامد اما در مجموع فروش بالای فیلم کمال تبریزی، متوسط فروش 2/1 میلیاردی را برایش رقم زد.

«گلشیفته فراهانی» هم به خاطر همین فیلم و البته به لحاظ شکست تجاری دیوار متوسط فروش 1/1 میلیاردی در سال گذشته داشت، درست شبیه «آناهیتا نعمتی» که او هم به خاطر «زن دوم» و حضور کوتاهش در «دعوت» برای اولین بار به باشگاه میلیاردی‌ها پیوست.

«محمدرضا شریفی نیا» هم که این روزها به تعبیر خودش «آچار فرانسه» سینمای ایران شده و اگر فیلمی بدون او تولید شود باید تعجب کرد، را نباید در این فهرست، فراموش کرد. او سال گذشته نیز سال خوبی را با نمایش 4 فیلم داشت که متوسط فروش هر فیلمش هم همان 1/1 میلیارد تومان بود.

«باران کوثری» اما برخلاف دیگر هم‌سلکان خود شکست تلخی را با اکران «کتونی سفید» تجربه کرد و نتوانست کارنامه موفقی را در اکران 87 به نام خود به ثبت برساند. او با همان «دایره زنگی» و فروش متوسط کمتر از یک میلیارد تومان سال را به پایان برد.

اما 87 سال خوبی برای «نیکی کریمی» بود. او که پس از تمرکز روی کارگردانی و ترجمه و نوشتن و البته حضور در فستیوال‌های خارجی، بازیگری را جدی‌تر ادامه داد و مورد توجه مخاطبان هم قرار گرفت و باید گفت بخشی از فروش‌های خوب فیلم‌هایی چون «زن‌ها فرشته‌اند» و «زن دوم» بی‌ارتباط با حضور او نبوده است. متوسط فروش 920 میلیونی برای این ستاره سال‌های نه چندان دور سینما رقمی رضایتبخش است.

اما قرار گرفتن نام «یوسف تیموری» و «الهام حمیدی» در اینجای فهرست آن هم با فروش متوسط 900 میلیونی کمی عجیب است؛ به هرحال این قوانین نانوشته کمدی و بده بستان‌های مخاطب با چهره‌های محبوب تلویزیونی همیشه در سینما تاثیرگذار بوده است.

اما فکر می‌کنید بیشترین فیلم اکران شده از یک بازیگر در سال پیش مربوط به چه کسی بوده است؟ مطمئنم درست حدس زدید؛ «مهران رجبی» با 6 فیلم! اگر «روز بر می‌آید» و «مینای شهر خاموش» را از فهرست او حذف می‌کردیم جای او حتی از «مهناز افشار» هم در این فهرست بالاتر می‌رفت!

اما به هرحال به لطف 3 فیلم میلیاردی‌اش در گیشه، متوسط هر فیلم «مهران رجبی» 850 میلیون تومان بود و برای همین است که سینمایی‌ها و تلویزیونی‌ها برای در اختیار داشتنش جنگ و دعوا دارند!

«محمدرضا فروتن» هم از فیلم‌هایش حتما راضی است. جز تجربه شکست خورده «خاک سرد» (با 20میلیون فروش!) او 3 فیلم دیگر روی اکران داشت که فروش‌های خوبی داشتند و هر چند مخاطب، بازی‌اش در «دعوت» را چندان نپسندید، اما «کنعان» و «زن دوم» او را در مقام همان بازیگر محبوب سال‌های قبل قرار داد.

حالا می‌شود گفت فروتن پس از چند سال انتخاب‌های نامناسب، بازگشته تا تهیه‌کننده‌ها هم دوباره رویش حساب باز کنند. «مهتاب کرامتی» اما در سال گذشته هم «آتش سبز» ضد مخاطب را داشت و هم «زن‌ها فرشته‌اند» گیشه ای را. فیلمی که یک پاشنه فروشش روی او می‌چرخید.

البته «حس پنهان» که تلفیقی از هر دو بود را هم بر پرده داشت اما در نهایت متوسط فروش فیلم‌هایش به 700 میلیون تومان هم نرسید.

پولسازترین بازیگران سینمای ایران!!

از «افسانه بایگان» که بگذریم و «اکبر عبدی» را با متوسط فروش 600 میلیون برای 3 فیلم، بازیگر تقریبا موفق گیشه بخوانیم، «حمید گودرزی» یکی از بدترین سال‌های سینمایی‌اش را پشت‌سرگذاشت. از او 5 فیلم اکران شد که فقط «انعکاس» فروخت که در آن هم نقش مکمل داشت. تمام نقش اول‌های او در سال 87 شکست خوردند و حتی تهیه‌کننده‌ها که قصد داشتند از زوج سینمایی او و نیوشا ضیغمی (که هر دو سال‌های قبل فیلم‌های پرفروشی داشتند) و تکرارش برای مخاطب، پول پارو کنند، پشیمان شدند.

گودرزی و ضیغمی سال گذشته 3فیلم مشترک بر پرده داشتند که بیشترینش فقط 370 میلیون فروخت! برای «رضا عطاران» هم چنین اتفاقی افتاد و با شکست «قرنطینه» و استقبال کمرنگ از «تیغ زن»، می‌شود گفت حتی از اعتبار سینمایی‌اش کاسته شد.

«شهاب حسینی» نیز هر چند در جشنواره کار را تمام کرد اما اینکه مجموع فروش 3 فیلم اکران شده‌اش در سال 87 به 200 میلیون هم نرسید را حتما می‌توان به‌عنوان خاطره‌ای بد در حافظه سینمایی‌اش اعلام کرد.

عزت‌الله انتظامی و پگاه آهنگرانی و ... هم سال بدی را در گیشه تجربه کردند. لازم به یادآوری است که در این گزارش آماری، بازیگرانی در نظر گرفته شده بودند که حداقل 2 فیلم اکران شده در سال داشتند بنابراین محمدرضا گلزار، رضا شفیعی‌جم، ترانه علیدوستی،کامبیز دیرباز، مریلا زارعی و چند نفر دیگر باوجود فروش بالای تک فیلم‌هایشان، در این فهرست لحاظ نشده‌اند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (12 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits