دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بهرام ریحانی با تمام وجود تئاتر را درک کرده بود - به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر ایرنا، مهدی شفیعی روز-بهرام-ریحانی-وجود-تئاتر

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر ایرنا، مهدی شفیعی روز پنجشنبه در مراسم تشییع پیکر بهرام ریحانی هنرمند عرصه تئاتر و پانتومیم در محوطه تالار وحدت، با بیان اینکه این هنرمند کمتر از یک ماه پیش با وجود بیماری در همین صحنه های تئاتر حضور داشت و فعالیت می کرد، افزود: وقتی شنیدم بهرام ریحانی شیمی درمانی خود را برای اجرای نمایش عقب انداخته از او خواهش کردم که سلامتی از کار تئاتر مهمتر است و بهتر است که به کار درمانی برسی اما او دستگاهی که برای بیماری در بدنش کار گذاشته بودند را نشان داد و گفت وقتی در بستر هستم پهلو به پهلو شدن خیلی من را رنج می دهد اما قسم می خورم زمانیکه در صحنه هستم احساس نمی کنم که مریض هستم.

وی ادامه داد: بهرام ریحانی تئاتر را با تک تک سلول های بدن خود درک کرده بود و آن را می شناخت. او درباره خانواده اش می گفت تا پیش از بیماری من برای آنها پدر و مادر بودم و پس از بیماری آنها برای من هم پدر بودند و هم مادر.

شفیعی افزود: امیدوارم اینگونه رفتن ها و از دست دادن ها برای آخرین بار باشد.

** سرطان برای مردم تبدیل به سرماخوردگی شده است

مدیرعامل خانه تئاتر نیز در این مراسم گفت: چندی پیش در مراسم تشییع مجید بهرامی، بهرام ریحانی با دستگاه اکسیژن حضور پیدا کرد. باورش سخت است جوانی که با آنهمه انرژی، توان و امید با وجود بیماری در محافل حاضر می شد، امروز در اینجا آرمیده است.

ایرج راد افزود: متاسفانه سرطان برای مردم این مملکت تبدیل به سرماخوردگی شده و هیچ فریاد رسی وجود ندارد.

وی گفت: مدتی است که به علت نپرداختن اقساط بیمه ایران، بیمه خانه تئاتر قطع شده و درمان بسیاری از دوستان و همکاران ما که دچار بیماری های خاص هستند نیز متوقف شده یا کند پیش می رود.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «امیر کبیر» خاطر نشان کرد: نامه ای را برای آقای مرادخانی ارسال کردم و از ایشان خواستم هر چه زودتر کمکی کنید تا روال معالجه بهرام ریحانی سرعت بگیرد و ایشان هم کمک کردند اما منجر به نتیجه نشد و تنها کاری که توانستیم انجام دهیم این بود که مقداری به عنوان مسکن پرداخت شد ولی شیمی درمانی او عقب افتاده بود و بیماری او 20 درصد پیشرفت کرده بود.

راد ادامه داد: خیلی ها دچار این بیماری هستند و گرفتار شده اند و با عدم بودجه و همیاری مواجه اند. دیروز نامه ای برای آقای جنتی نوشتم و از ایشان کمک خواستم و در واقع به نظر می رسد کاری از دستمان بر نمی آید و مردم باید کمک کنند و اگر کمک های مردمی نباشد هیچ کاری نمی توان کرد.

** بهرام نمرده بلکه دنیایش را عوض کرده است

اتابک نادری بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون نیز اجرای مراسم تشییع پیکر ریحانی را بر عهده داشت، گفت: ما آذریها وقتی عزیزی را از دست می دهیم نمی گوییم مرده بلکه می گوییم دنیایش را عوض کرده و به دنیایی زیباتر رفته چون عاشق زیبایی بود و باورش سخت است که او رفته است.

** بهرام جهنم را ترک کرده است

نویسنده وکارگردان نمایش «کوکوی کبوتران حرم» نیز گفت: اتابک نادری گفت، به قول ما آذریها بهرام دنیایش را عوض کرده، اما من می گویم به قول ما دریها بهرام جهنم را ترک کرده است.

وی افزود: این مصیبت را به همه تسلیت می گویم و همه را به صبر دعوت می کنم. مدتهاست فکر می کنم چرا تئاتر و فرهنگ ایران درگیر سرطان شده و پاسخ آن خیلی ساده است چون فرهنگ و هنر ایران تریبون دارد اما مردم این اجتماع تریبون ندارند و همه می دانیم که چیزی نزدیک شش میلیون نفر از مردم این سرزمین به نوعی گرفتار یک بیماری صعب العلاج هستند.

نویسنده نمایشنامه «این قصه را ایرانیان نبشته اند» با اشاره به روزهای پایانی زندگی بهرام ریحانی گفت: در روزهای آخر به نظر می رسید که بهرام دیگر علاقه ای به ماندن ندارد و با دوستی که صحبت می کردم به او گفتم خیلی راجع به مردن حرف می زند و او پاسخ داد، تمام است، چون پذیرفته.

نادری در ادامه مراسم نوشته ای ار بهرام ریحانی که دوم اسفند 92 وی به روی کاغذ آورده بود را قرائت کرد.

در بخشی از این متن آمده بود: امشب برایم مسجل شد که مبتلا به سرطان شده ام و سخت ترین و طاقت فرساترین شب زندگی ام است. توی یک شهر غریب چاره چیست باختن و رفتن یا مبارزه و ماندن. توی مطب دکتر زدم زیر گریه، با یه لحن مهربون گفت نباید خودت را ببازی، گفتم مشکل باختن نیست. من سریعترین دوره درمان سرطان را پشت سر می گذارم تا بتوانم امید بخش خودم و سایر آدمهایی باشم که به این بیماری مبتلا هستند.

نادری خاطرنشان کرد: سکوت تئاتر ایران با مرگ بهرام شکسته شد و خواهش می کنم از همه که کمی به آینده فکر کنند.

در ادامه این مراسم نیز، خواهر مرحوم ریحانی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: امروز مراسم ختم بهرام نیست، امروز روز شادی بهرام است، زیرا همیشه زنده است. بهرام به من زندگی کردن را یاد داد. به من گفت خواهرم با شرافت، صداقت و عشق زندگی کن.

وی اضافه کرد: آخرین خواسته بهرام این بود که به بچه های سرطانی رسیدگی شود. تمام این یکسال دغدغه اش این بود که کمکی به بچه های سرطانی بکند. بچه های 10 ساله که از شهرستان می آمدند و بدون هزینه بی کس و تنها درد می کشند. بهرام با تب 40 درجه و 38 تا بخیه روی شکمش روی استیج رفت و برای بچه های سرطانی اجرا کرد و معجزه کرد فقط به خاطر بچه های سرطانی که می فهمید چه دردی می کشند. می گفت من بزرگسالم و می توان تحمل کنم اما درد سرطان برای بچه 10 ساله خیلی سخت است.

دیگر خواهر بهرام ریحانی نیز با قرار گرفتن در پشت تریبون گفت: بهرام به ما یاد داد چه مرد یا زن فقط انسان باشیم.

در ادامه این مراسم پیکر بهرام ریحانی با همراهی هنرمندان برای خاکسپاری به بهشت زهرا(ع) منتقل شد.

بهرام ریحانی بازیگر تئاتر و هنرمند پانتومیم کار پنجم اسفند ماه پس از ماه ها تحمل رنج سرطان، صحنه زندگی را برای همیشه ترک کرد.

فراهنگ ** 3054 ** 1071


-----------------------------------------------------------------------------

توجه: کاربر محترم؛ انتشار مطالب دیگر رسانه ها از سوی مجله اینترنتی دلگرم لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق ایمیل info@delgarm.com برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم منتشر گردد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits