دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
وفاداری به متن اصلی نمایش مد نظرم بوده است
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
وفاداری به متن اصلی نمایش مد نظرم بوده است - به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا نمایش «بیرو-وفاداری-اصلی-نمایش-نظرم-بوده
وفاداری به متن اصلی نمایش مد نظرم بوده است

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا نمایش «بیرون پشت در» نوشته 'ولفگانگ بورشرت' به کارگردانی ایمان اسکندری است که به تبعات پس از جنگ از نگاهی تجربی می پردازد.

از 24 آذرماه در تالا حافظ اجرای خود را آغاز کرده است.

این نمایش شرح حال ناامیدانه سربازی به نام 'بکمان' است که پس از سه سال اسارت برای پیدا کردن همسر و خانه خود از سیبری به آلمان باز می گردد.

کارگردان نمایش 'بیرون پشت در' با اشاره به اینکه چهار سال پیش متن نمایشنامه ولفگانگ بورشرت را خوانده و به آن علاقه مند شده است، گفت: متن نمایش خیلی مرا درگیر کرد و بارها آن را بازنویسی و دراماتورژی کردم، تا اینکه گروه دور هم جمع شدند و حدود 14 ماه تمرین منجر به اجرای آن در این روزها شد.

ایمان اسکندری درباره چرایی انتخاب نمایشنامه بورشرت برای اجرا، اظهار کرد: متن خیلی به حال و هوا و روحیات خودم نزدیک بود و فکر می کنم مخاطب ایرانی هم ارتباط خوبی با آن برقرار کند و البته در این چند روزی که نمایش روی صحنه رفته بازخوردهای خوبی از تماشاگران دریافت کردم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به نگارش نمایشنامه بورشرت به سبک اکسپرسیونیسم، چقدر به متن اصلی وفادار بوده اید؟ توضیح داد: البته متن ریشه های اکسپرسیونیستی غلیظی دارد ولی به نظر من این مسئله در متن اصلی غالب نیست چرا که در متن اصلی ریشه های اکسپرسیونیستی یا گروتسک دیده می شود و ما هم به همه اینها وفادار بوده ایم.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه متن اصلی در سال 1946 نوشته شده، ادامه داد: به طور طبیعی باید برای اجرا در زمان حاضر و برای تماشاگر ایرانی تغییراتی صورت می گرفت و هفت کاراکتر از متن اصلی حذف و دو کاراکتر اضافه کردم، ولی در کل فکر می کنم به متن اصلی وفادار بوده ام و البته در این باره باید دیگران نظر بدهند و چون به بورشرت علاقه دارم سعی کردم تغییرات محتوایی زیادی اعمال نکنم تا به روح کلی متن لطمه ای وارد نشود.

وی درباره موسیقی نمایش بیرون پشت در، افزود: ما در این نمایش نوازنده زنده نداریم و در واقع از افکتور زنده بهره می بریم و سه نفر به طور همزمان و زنده افکت و صداهای آمبیانس را اجرا می کنند.

اسکندری درباره استفاده از تلنولوژی صدا در این نمایش تصریح کرد: وقتی مهندسی صدا بر دوش افرادی چون آرمین خیردان و آیدین الفت باشد، تکلیف ما با تماشاگر تئاتری مشخص می شود، چرا که این دو کار خود را خیلی خوب بلدند.

کارگردان نمایش بیرون پشت در، درباره فرم و شیوه اجرای این نمایش نیز توضیح داد: کار ما خیلی بدن محور است و کلام و بدن به موازات هم حضور دارند ولی ما کلام را هم حذف نکردیم و نکته دیگر اینکه سعی کردیم از صحنه به شکل کاربردی استفاده کنیم و هیچ چیز فقط برای زیبایی در صحنه وجود ندارد و از هر عنصری حتی لباس به شکل کاربردی استفاده شده و صحنه ما مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است به علاوه اینکه عنصر نور هم در نمایش ما کاربردی اجرا شده است.

نمایش «بیرون پشت در» یکی از شناخته شده ترین نمایشنامه های نوینی است که در آلمان نوشته شده است.

این اثر نمایشی درباره تبعات جنگ است و سربازان بازمانده از این موقعیت را به تصویر می کشد.

نمایش بیرون پشت در به نویسندگی ولفگانگ بورشرت و کارگردانی ایمان اسکندری تا 24 دی ماه هر شب ساعت 20:30 در سالن حافظ روی صحنه می رود.

فراهنگ*3054**1027


-----------------------------------------------------------------------------

توجه: کاربر محترم؛ انتشار مطالب دیگر رسانه ها از سوی مجله اینترنتی دلگرم لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق ایمیل info@delgarm.com برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم منتشر گردد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits