دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
صدا و سیما؛ چالش های پیش رو و راهکارهای خروج از رکود
0
زمان مطالعه: 8 دقیقه
صدا و سیما؛ چالش های پیش رو و راهکارهای خروج از رکود - سازمان «صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» به عنوان-سیما-چالش-راهکارهای-خروج-رکود

-----------------------------------------------------------------------------

توجه: کاربر محترم؛ انتشار مطالب دیگر رسانه ها از سوی مجله اینترنتی دلگرم لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق ایمیل info@delgarm.com برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم منتشر گردد.

صدا و سیما؛ چالش های پیش رو و راهکارهای خروج از رکود

سازمان «صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» به عنوان مرجعی مهم برای مخاطبان ایرانی، وظایف مهمی در مسیر اقناع آموزشی، فرهنگی، سیاسی و همچنین سرگرم سازی جامعه بر عهده دارد.

صدا و سیما سازمانی است که با بهره گیری از بودجه ی دولتی و دیگر درآمدهای قانونی که برای آن پیش بینی شده، موظف به ساخت برنامه های پر محتوا و قدرتمند است تا بتواند پاسخگوی نیاز مخاطبان ایرانی در گوشه و کنار دنیا باشد.

با وجود آن که وظایف صدا و سیما در قبال جامعه تعریف شده و مشخص است، به نظر می رسد این سازمان در مسیر اجرای وظایف خود در برابر شهروندان ایرانی تا حدی کاهلی به خرج می دهد.

به اعتقاد کارشناسان، برنامه سازی های ضعیف و به تازگی پخش حجم بالا و بی سابقه ی آگهی های بازرگانی در لا به لای برنامه های مختلف، نمود برجسته یی از عملکرد نه چندان رضایت بخش صدا و سیما طی سال های گذشته است.

کارشناسان بر این باورند که دلایل مختلفی برای پیدایش این رویه در عملکرد صدا و سیما وجود دارد؛ رویه یی که باعث نارضایتی گسترده ی مخاطبان برنامه های مختلف تلویزیونی و رادیویی در سال های گذشته و جذب این مخاطبان به شبکه های مختلف ماهواره یی شده است.

ضعف عملکرد در سطوح مدیریتی، هدر رفتن بودجه، اجرای سیاست های بسته و مشخص و وجود خط قرمزهای فراوان در مسیر فعالیت و برنامه سازی ها در سازمان در صدا وسیما، از جمله دلایلی است که به ارایه ی عملکردی قابل نقد از طرف سازمان صدا و سیما منجر شده است.

به منظور بررسی بیشتر این موضوع و یافتن راهکارهای خروج از رکود در برنامه های صدا و سیما به عنوان رسانه ی ملی، گروه پژوهش های خبری ایرنا به گفت و گو با «محمد مهدی فرقانی» استاد دانشگاه و صاحبنظر در مسایل ارتباطات و رسانه و «مجید ابهری» جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی پرداخت.

*** چالش های موجود در مسیر فعالیت صدا و سیما

کارشناسان بر این باورند که دلایل مختلفی برای پیدایش رویه ی نه چندان رضایت بخش در عملکرد صدا و سیما وجود دارد.

در این زمینه عده یی با نگاهی انتقادی انگشت اتهام را به سمت سطوح مدیریتی و نظارتی در سازمان صدا و سیما نشانه می گیرند و برخی هم بودجه ی ناکافی را که در اختیار صدا و سیما قرار می گیرد، مهم ترین دلیل برای آن چه عملکرد ناموفق صدا وسیما خوانده می شود می دانند.

محمد مهدی فرقانی در این زمینه تاکید کرد که به طور اصولی در تلویزیون های دولتی نمی توان انتظاری را که از یک تلویزیون خصوصی داریم داشته باشیم.

فرقانی از محدودیت ها و حاکم بودن نگاه های سیاسی و ایدیولوژیک خاص در تلویزیون های دولتی که باعث خود سانسوری و جلوگیری از بروز خلاقیت ها می شود، به عنوان دلیل مهم دیگری نام برد که باعث پایین آمدن کیفیت عملکرد صدا و سیما شده است.

این صاحبنظر در مسایل ارتباطات افزود: به دلیل حاکم بودن نگاه های سیاسی و ایدیولوژیک خاص، نمی توان انتظاری را که از یک تلویزیون خصوصی داریم از تلویزیون دولتی نیز داشته باشیم. این یکی از مهم ترین دلایلی است که به پایین آمدن کیفیت کار منجر می شود؛ زیرا حتی برنامه های شاد و سرگرم کننده هم باید در یک قالب از پیش تعریف شده عرضه شوند و در نتیجه راه بروز خلاقیت ها تا حدی محدود می شود.

فرقانی در ادامه با یادآوری این مطلب که صدا و سیما با وجود پخش آگهی های انبوه و بهره گیری از بودجه های مختلف باز هم به تازگی به عنوان سازمانی زیان ده معرفی شده است، تاکید کرد: این موضوع با تاکید بر جنبه های مدیریتی آن قابل تامل است. چرایی این موضوع باید بررسی شود، شاید مشکل های مدیریتی یا اتلاف منابع وجود دارد. سازمانی که این همه درآمد حاصل از آگهی دارد و رقم های کلانی را هم از بودجه ی عمومی کشور استفاده می کند، زیان ده بودنش خیلی محل تامل است.

مجید ابهری اما در این ارتباط نگاه متفاوتی دارد. وی در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا گفت: یکی از انتقادهای وارد به روند فعالیت صدا و سیما آگهی های بازرگانی کسل کننده ی این رسانه است. البته مدیران و دست اندرکاران صدا و سیما در دفاع از این تبلیغات اظهار می دارند که بودجه ی صدا و سیما تکافوی هزینه های جاری آن را نمی دهد تا چه رسد به تولید محصولات فاخر که البته این ادعا درست است.

ابهری افزود: طبق بررسی هایی که بنده انجام داده ام، بودجه ی صدا و سیما کافی نیست. وقتی صدا و سیما برای تهیه ی یک سریال مانند «مختارنامه» بودجه یی نزدیک به 8 میلیارد تومان نیاز دارد، بودجه ی کنونی این سازمان کفاف برنامه سازی های فاخر را نمی دهد. صدا و سیما برای تهیه ی یک سریال یا برنامه ی فاخر نیاز به بودجه دارد. هم اکنون این سازمان مجبور است تهیه ی سریال ها را به باندهای خاصی با یک گروه هنرپیشه واگذار کند.

این جامعه شناس در ادامه اما از مجموعه یی از محدودیت ها، خط قرمزها و ضعف بعضی از سیستم های مدیریتی در صدا و سیما و در برخی موارد گزینش سلیقه یی هنرمندان و کارشناسان در این رسانه به عنوان چالش های دیگری یاد کرد که در کنار چالش نخستین-یعنی کمبود بودجه- به ضعف عملکرد این سازمان منجر شده است.

*** راهکارهای صدا و سیما برای خروج از عملکرد نقدپذیر

با وجود چالش های فراوانی که در مسیر فعالیت سازمان صدا و سیما وجود دارد، به اعتقاد کارشناسان راهکارهایی نیز می توان پیش بینی کرد که عملکرد این سازمان به مراتب کارآمدتر و سازنده تر شود.

مجید ابهری در ادامه ی گفت و گو با پژوهشگر ایرنا در توضیح این راهکارها گفت: توقع نخبگان اجتماعی این است که از بودجه های هنگفتی که برای بعضی از جلسه ها، همایش ها و مسافرت های بدون بازخورد فرهنگی در بخش ها و نهادهای مختلف دولتی هزینه می شود، کاسته شود و این بودجه در اختیار سازمانی چون صدا وسیما قرار گیرد تا این نهاد در شرایط حساس کنونی و فعالیت گسترده و متنوع شبکه های ماهواره یی بتواند با قدرت به تولید محصولات فرهنگی بپردازد و از پخش آگهی های بازرگانی خسته کننده به ویژه هنگام پخش برنامه ی کودکان خودداری کند.

این جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی که در زمینه ی فعالیت سازمان صدا و سیما پژوهش هایی را نیز انجام داده است، در ادامه و در پاسخ به این پرسش که آیا همایش ها و مسافرت های اضافی که به هدر رفتن بودجه منجر می شوند در صدا و سیما هم برگزار می شوند یا نه گفت: برگزاری همایش ها و نشست هایی از این دست که بازخورد فرهنگی چندانی هم ندارند، در صدا و سیما هم وجود دارد اما میزان آن در مقایسه با سازمان های دیگر کمتر است.

به گفته ی ابهری با توجه به پژوهش های جدید وی، ریخت و پاش های مالی در صدا و سیما از جمله سفر هیات های مختلف برای شرکت در مجالس گوناگون نسبت به سال های گذشته کمتر شده است.

به باور ابهری دولت باید بودجه ی قابل توجهی را به صدا و سیما اختصاص دهد و مدیران این نهاد هم باید از کارشناسان، هنرمندان نخبه و فرهنگ مدار استفاده کند و اجازه ندهد مافیای هنری تولید محصولات رادیویی و تلویزیونی را به انحصار خود در بیاورد.

باید خاطر نشان کرد رفع چالش های موجود در مسیر فعالیت های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، به عنوان رسانه یی ملی از اهمیت ویژه یی برخوردار است و آن گونه که کارشناسان معتقدند، رسیدن به این هدف همت و همکاری همه جانبه یی را می طلبد تا رسانه ی ملی بتواند مخاطبان ایرانی در گوشه و کنار جهان را به خود جذب کند و از پناه بردن مخاطبان ایرانی به شبکه های مختلف ماهواره یی بکاهد.

در صورت اجرا نشدن سیاست های اصلاحی در عملکرد صدا و سیما و رفع نشدن چالش های این سازمان، بی شک صدا و سیما همه روزه تعداد زیادی از مخاطبان خود را از دست خواهد داد.

به گفته ی محمد مهدی فرقانی در همین ارتباط، ادامه ی رکود و نبود تنوع و گیرایی در برنامه ها باعث می شود مخاطب احساس کند که از محتوای برنامه ها رضایت ندارد و اقناع نمی شود و در نتیجه کانال ها و منابع دیگر را چه از نظر اطلاع رسانی و چه از نظر سرگرمی انتخاب کند. این موضوع بین تلویزیون و مخاطبانش فاصله می اندازد و این بدترین اتفاقی است که می تواند برای یک رسانه بیافتد.

*گروه پژوهش های خبری

پژوهشم**9282** 9275**2054




این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits