دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آخرین جزئیات هم‌کدی تلفن ثابت
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
آخرین جزئیات هم‌کدی تلفن ثابت - ایتنا- هم‌کدسازی به این معناست که هر استان یک کد م-آخرین-جزئیات-تلفن-ثابت

دلگرم- هم‌کدسازی به این معناست که هر استان یک کد مشخص را به خود اختصاص می‌دهد و اعداد اضافی که برای هر شهر تعریف می‌شوند از این میان حذف خواهند شد.

آخرین جزئیات همکدی تلفن ثابت

در آخرین روزهای سال ۹۲ سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اعلام کرد که قرار است تغییری در شیوه محاسبه تعرفه‌های همراه اول و تلفن ثابت ایجاد شود. این طرح که در ابتدا با انتقاداتی رو به رو شد تاکنون در چندین شهر به مرحله اجرا رسیده است.

به گزارش دلگرم به نقل از ایسنا، طرح هم‌کدی تلفن که یکی از رکن‌های اصلی آن هم کدسازی استان‌هاست سعی داشته تا هزینه مکالمات بین استانی را کاهش دهد. هم‌کدسازی به این معناست که هر استان یک کد مشخص را به خود اختصاص می‌دهد و اعداد اضافی که برای هر شهر تعریف می‌شوند از این میان حذف خواهند شد.

اکثر مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت مخابرات و همراه اول بر این نکته تاکید داشتند که این طرح به نفع مشترکان خواهد بود زیرا در قالب آن با تبدیل شدن پالس به دقیقه، محاسبه تعرفه‌ها از شفافیت بیشتری برخوردار می‌شود و از سوی دیگر هزینه جابه‌جایی در تلفن‌های موبایل حذف شده و تعرفه مکالمه بین استانی با تمام استان‌های کشور یکنواخت می‌شود. به علاوه تمام شهرها و روستاهای یک استان پس از اجرای طرح هم کدسازی با تعرفه تلفن درون شهری با یکدیگر مکالمه می کنند.

پورنجبر - مدیر عامل مخابرات ایران - در رابطه با موضوع عنوان کرده است: با این شیوه هزینه‌های مشترکان افزایش پیدا نمی‌کند و تنها ساختار محاسبه تغییر خواهد کرد، به علاوه اگر تعرفه‌های مردم کاهش پیدا کند، ترافیک و میزان مصرف بالاتر می‌رود و به این دلیل که ما خدمت ارزان‌تری ارائه می‌کنیم تقاضا بیشتر می‌شود. به دنبال کاهش هزینه‌ها افراد بیشتر از تلفن استفاده خواهند کرد و همین مساله درآمدزایی مخابرات را افزایش می‌دهد.

باید به این موضوع توجه داشت که با اجرای این طرح تعداد کدهای بین‌شهری از ۹۹۰ کد به ۳۱ کد کاهش پیدا خواهد کرد. با توجه به مصوبات جدید هزینه‌ی هر دقیقه تماس درون‌استانی ۳۰ ریال، بین‌استانی ۳۳۰ ریال و ثابت و همراه ۶۲۵ ریال خواهد بود.

عده‌ای به این طرح این انتقاد را وارد می‌کردند که مگر حجم تماس‌های بین شهری چند درصد بوده که حال با حذف هزینه جابه‌جایی افراد اعلام می‌شود که در شیوه جدید هزینه تلفن مشترکان کاهش خواهد یافت؟ اما مسوولان بر ارزان شدن تعرفه‌ها تاکید می‌کنند و این در حالی است که پیش از این هزینه هر پالس تماس درون شهری پنج تومان بود و هر پالس شامل سه دقیقه می‌شد اکنون با تبدیل شدن پالس به دقیقه مشترکان ملزم به پرداخت سه تومان برای هر دقیقه مکالمه درون شهری هستند یعنی سه دقیقه مکالمه ثابت به ثابت درون شهری از پنج تومان به ۹ تومان می‌رسد.

البته باید این موضوع را نیز مد نظر قرار داد که در استان‌های مختلف بدنبال اجرای طرح هم‌کدی تمام مکالمات افرادی که در داخل یک استان قرار دارند با همان تعرفه سه تومانی درون شهری محاسبه خواهد شد. این موضوع باعث می‌شود تا هزینه تماس برای چنین افرادی کاهش زیادی را تجربه کند.

در هر حال اکنون شرکت مخابرات سعی کرده تا به ترتیب هم‌کدسازی را در چند استان مختلف کلید بزند. در همین راستا این شرکت در راستای اجرای طرح هم کدسازی تلفن ثابت در استانهای کشور، تلفنهای استان همدان، زنجان، سمنان و قم را هم‌کد سازی کرده است.

با اجرای طرح ملی هم کدسازی کلیه شماره تلفنهای ثابت استان همدان با افزودن رقم ۲ به ابتدای آنها، هشت رقمی می‌شوند و کدهای بین شهری (۰۸۱۲، ۰۸۱۱، ۰۸۵۲، ۰۸۵۱) حذف و کد بین شهری استان به ۰۸۱ تغییر می یابد.

به علاوه کد استان زنجان نیز به ۰۲۴ تغییر می‌کند. در رابطه با سمنان باید گفت که تمامی اعداد شهرستان‌های این استان به عدد ۰۲۳ تغییر می‌کنند.

قبل از این چند استان نیز استان‌های دیگری هم‌کد سازی شده بودند. شرکت مخابرات وعده داده تا شهریور ماه سال ۹۳ تمام کشور را هم کد سازی کند. با چنین توصیفی تمامی افراد می‌توانند با ۳۱ کد در کشور با یکدیگر تماس حاصل کنند.

به واسطه اجرای این طرح کدهایی که پیش از این برای شهرها و روستاهای مختلف وجود داشت در سطح استان‌های مختلف یکسان شده و هر استان تنها یک کد خواهد داشت.

از سوی دیگر در زمینه‌ی تلفن‌های بین‌شهری در گذشته کمترین تعرفه ما ۱۵ تومان و بالاترین هزینه ۸۶ تومان بود که با اجرای هم‌کدسازی تعرفه جدید تمام شهرستان‌ها به صورت یکسان محاسبه شده و هر دقیقه تماس با آنها ۳۳۰ ریال قیمت خواهد داشت.

البته برای اجرای این طرح مبلغی هم به عنوان آبونمان در قبض‌های کاربران اعمال خواهد شد که براساس تصویب سازمان تنظیم مقررات قرار بر آن شده که آبونمان هم‌کدسازی به‌طور پلکانی در نظر گرفته شود و در مناطق کم برخوردار حدود ۱۰۰ تومان و در بیشترین حالت در مناطق برخوردار به ۱۲۰۰ تومان برسد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits