دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
وقتی یک برنامه‌نویس بخواهد به دموکراسی کمک کند - علی‌رغم کشور ما، مردم کشورهای توسعه یافته‌تر اوقا-وقتی-برنامه-نویس-بخواهد-دموکراسی

علی‌رغم کشور ما، مردم کشورهای توسعه یافته‌تر اوقات زندگی روزانه خود را با بحث‌های سیاسی پر نمی‌‌کنند و فقط در تصمیم‌های سرنوشت‌ساز کشورشان نظر خود را به شکلی که به آن دموکراسی گفته می‌شود، بیان می‌کنند. نردهای کامپیوتری و برنامه‌نویسی هم، از جمله گروه‌هایی هستند که خیلی کم، کاری به کار جریان‌های سیاسی دارند و اغلب کار و تخصصشان را با تفکرات سیاسیشان مخلوط نمی‌کنند.

در این میان، Ted Henderson برنامه‌نویس ۲۹ساله‌ای که به گفته خود بیش از ۲۰ سال است که کد می‌نویسد، به راه انداختن استارتاپ‌های سیاسی شهرت پیدا کرده است. اولین پروژه او Capitol Bells بود که در سال ۲۰۱۳ به اتمام رسید. Capitol Bells سرویسی است که نمایندگان مجلس را از زمان رای گیری در صحن مجلس مطلع می‌کند. این برنامه که سریعا جای خود را میان نمایندگان مجلس و کارمندان آن‌ها باز کرد به آنها اجازه می‌دهد که از جزییات لایحه‌ها و زمان رای‌گیری آنها مطلع شوند.

اینبار Ted، قدمی فراتر گذاشته و روی استارتاپی کار می‌کند که نفوذ مردم را در تصمیمات سیاسی کشور افزایش دهد و به جریان افتادن دموکراسی در جامعه کمک بیشتری بکند. این برنامه تحت وب، به عموم مردم این اجازه را می‌دهد که بر لایحه‌هایی که در مجلس در جریان هستند نظارت داشته باشند، نظرات نمایندگان را در رابطه با آن لایحه بدانند و بتوانند خودشان نیز نظرشان را نسبت به آن لایحه بگویند. مانند اتفاقی که در Reddit میافتد، اینبار برای لایحه‌هایی که امکان دارد به شکل قانون وارد جامعه شوند.

Ted معتقد است برای اینکه مردم بتوانند به درستی رای خود را به صندوق‌ها بیاندازند باید از فعالیت‌های نمایندگانشان در طول چند سال نمایندگی اطلاع داشته باشند. استارتاپ جدید Ted، لحظه به لحظه فعالیت‌های آنان را در مجلس رصد و بصورت عمومی به اشتراک می‌گذارد و از سوی دیگر امکان بازخورد از عموم مردم را برای نمایندگان فراهم می‌کند.

به گفته Ted دیگر این دلیل که چون فلانی دموکرات یا جمهوری‌خواه است، پس من هم باید به او رای بدهم، دلیل قانع کننده‌ای برای رای دادن نیست. از طریق این برنامه، فعالیت‌های نماینده‌تان را رصد می‌کنید، با ابزارهایی که قرار داده شده، لایحه‌ای را در وبلاگ‌ها و شبکه های اجتماعی داغ می‌کنید و نظر خود و دوستانتان را درباره لایحه‌ای خاص به گوش نمایندگان می‌رسانید. از سوی دیگر با شناختی که از او در طول دوران نمایندگیش به دست آورده‌اید، می‌توانید نسبت به رای‌ دادن به او در دوره بعدی بهتر تصمیم بگیرید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits