دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
بدلیل نداشتن دانش فنی،کمپانی - کره تله کام - مخابرات ایران و شبکه تلفن ثابت و سیار را یکپارچه می کند - فناوری اطلاعات ارتباطات - روزنامه ایران نوشت: در -بدلیل-نداشتن-دانش-کمپانی-مخابرات-ایران

فناوری اطلاعات ارتباطات - روزنامه ایران نوشت:

در حال حاضر خدمات صدا و دیتای ارتباطات ثابت و سیار که به مشترکان ارائه می‌شود، شامل دو نوع تجهیزات جداگانه است که هر کدام از آنها به صورت مستقل، نگهداری و سرویس‌دهی می‌شوند. در نسل جدید شبکه‌های ارتباطی که عنوان آن NGM است، خدمات تلفن ثابت و سیار در سطح CORE مشترک می‌شود.


یکپارچه‌سازی شبکه تلفن ثابت و سیار از منظر کاهش هزینه‌های عملیاتی، بسیار مهم است و برای مشترکان هم افزایش کیفیت، راحتی کار و در دسترس بودن سرویس را به ارمغان خواهد آورد.
این طرح در حال حاضر در بخش طراحی قرار داشته و قرارداد آن در هفته گذشته منعقد شده است. در حال حاضر در حال مذاکره و برنامه‌ریزی با شرکت کره‌ای طرف قرارداد هستیم تا در یک تاریخ معین که احتمال دارد در اوایل سال آینده باشد، اجرای قرارداد IP شروع شود.
متأسفانه در کشور ما پتانسیل لازم برای بخش طراحی و یکپارچه‌سازی شبکه‌های مخابراتی وجود ندارد. حتی نیروهای شرکت مخابرات هم باوجود تجربه‌های بالایی که در زمینه شبکه‌های مخابراتی دارند، این پتانسیل در آنها وجود ندارد که بتوانند در حوزه طراحی و یکپارچه‌سازی شبکه‌های مخابراتی، اقدام‌هایی انجام دهند.

هفته گذشته و در راستای یکپارچه‌سازی شبکه‌های مخابراتی ثابت و سیار کشور، قرارداد مرحله طراحی طرح NOC + IPNI بین شرکت مخابرات ایران و شرکت KT کره جنوبی منعقد شد.


مرحله نخست این طرح شامل ارزیابی و طراحی است که بر اساس این قرارداد، شرکت KT باید ظرف یک سال و پس از انجام تحلیل محیطی از وضع مخابرات، بهترین طرحی که می‌تواند مخابرات ایران را به استانداردهای بین‌المللی نزدیک کند به همراه فهرست تجهیزات مورد نیاز ارائه دهد. هدف از اجرای این طرح، ایجاد بستر مناسب برای یکپارچه‌سازی شبکه مخابرات ایران، افزایش ظرفیت و کیفیت مطلوب و بهینه‌سازی شبکه‌های موجود است و بر این اساس، امکان طراحی سیستم کنترل مانیتورینگ متمرکز، به منظور اعمال مدیریت یکپارچه تمامی اجزای شبکه فراهم می‌شود.


مظفر پوررنجبر مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در مراسم امضای این قرارداد گفت:«با آغاز مرحله طراحی این طرح تنها 5 درصد از آن محقق خواهد شد و 95 درصد مابقی طرح، مربوط به مرحله خرید و نصب تجهیزات آن است و یکپارچه‌سازی مخابرات ثابت و سیار، برای هر دو شرکت مخابرات ایران و KT فرصت خوبی است چرا که بر این اساس می‌توان شبکه IP جدیدی را یکپارچه و باکیفیت در سراسر کشور به مشتریان عرضه کرد.»
بر همین اساس در گفت‌وگو با «عبدالعظیم قنبریان»، معاون شبکه شرکت مخابرات ایران به بررسی ابعاد مختلف اجرای طرح یکپارچه‌سازی شبکه تلفن ثابت و سیار کشور پرداختیم.


هفته گذشته با حضور، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران و شرکت کره‌ای KT قرارداد طراحی یکپارچه‌سازی شبکه تلفن ثابت و سیار منعقد شد. در خصوص جزئیات این طرح و نحوه اجرای آن توضیح دهید.
برای این‌که بتوانیم شبکه شرکت مخابرات ایران را هم در بخش سیار و هم ثابت یکپارچه کنیم، دو قرارداد بزرگ با 4 خروجی با شرکت KT یا KOREAN TELECOM با موضوع طراحی این شبکه منعقد کردیم. قرارداد اول که موسوم به MTN است، آینده شبکه مخابرات ایران را از حیث سوئیچ بررسی می‌کند که خروجی این قرارداد شامل دو بخش است. بخش اول این قرارداد مربوط به تدوین استراتژی شبکه شرکت مخابرات ایران در سال آینده و بخش دوم آن، خروجی ACTION PLAN یا طراحی شبکه «NGNIMS» یکپارچه کشور است. در حال حاضر قرارداد اول در ماه سوم قرار دارد و امیدواریم تا پایان خرداد ماه سال 93 خروجی این طرح تحویل شرکت مخابرات ایران شود. اما قرارداد دوم که هفته گذشته به امضا رسید، موسوم به قرارداد IPNI است که در واقع شبکه BACKBONE را که برای حمل ترافیک شبکه «NGNIMS» طراحی می‌شود، اجرا می‌کند. این شبکه همچنین با مجموعه‌های مرتبط از جمله شرکت ارتباطات زیر ساخت، تعامل ویژه دارد. این طرح در خروجی اول خود، شبکه‌های مبتنی بر IP را برای شرکت مخابرات ایران آماده می‌کند تا کل ترافیک شبکه‌های ارتباطات ثابت، سیار و دیتا به صورت یکپارچه درآید. خروجی دوم این قرارداد، مدیریت متمرکز بر کل شبکه‌های مخابراتی است که به طرح NOC معروف است و در آن، مانیتورینگ و مدیریت کل شبکه مخابراتی، به صورت یکپارچه و متمرکز، مدیریت خواهد شد.


یکپارچه‌سازی شبکه تلفن ثابت و سیار به چه شکل و از چه طریقی صورت می‌گیرد؟
در حال حاضر خدمات صدا و دیتای ارتباطات ثابت و سیار که به مشترکان ارائه می‌شود، شامل دو نوع تجهیزات جداگانه است که هر کدام از آنها به صورت مستقل، نگهداری و سرویس‌دهی می‌شوند. در نسل جدید شبکه‌های ارتباطی که عنوان آن NGM است، خدمات تلفن ثابت و سیار در سطح CORE مشترک می‌شود. یعنی در بخش تلفن ثابت زمانی که کابل و تجهیزات با شبکه BACK HALL ارتباطات سیار در سطح CORE قرار گرفتند، می‌توانند با هم یکپارچه شوند. همچنین در طرح یکپارچه‌سازی شبکه تلفن ثابت و سیار، بویژه در حوزه باند پهن، خدمات ارزش افزوده به مشترکان ارائه می‌شود و دیگر تفاوتی برای استفاده از دیتا در بین مشترکانمان به وجود نخواهد آمد. به عنوان مثال وقتی شما بیرون از منزل هستید، می‌توانید با تلفن همراه، دیتای خود را دریافت کرده و از آن استفاده کنید و مواقعی که در منزل حضور دارید با تلفن ثابت و همان شبکه، سرویس دیتای مورد نیاز خود را روی تلفن ثابت و رایانه دریافت خواهید کرد و تنها یک صورتحساب برای شما صادر خواهد شد. یکپارچه‌سازی شبکه تلفن ثابت و سیار از منظر کاهش هزینه‌های عملیاتی، بسیار مهم است و برای مشترکان هم افزایش کیفیت، راحتی کار و در دسترس بودن سرویس را به ارمغان خواهد آورد.


این طرح چه زمانی به پایان می‌رسد؟
خروجی این طرح برای شبکه «NGNIMS» اول خرداد ماه به دست می‌آید و بعد از آن برای اجرایی کردن آن با فروشنده‌ها، هماهنگی می‌کنیم تا یک نسل از شبکه‌های مخابراتی در حوزه CORE ارتقای پیدا کند. در طرح دوم، بخش اول کار را سال گذشته با همین شرکت کره‌ای، انجام دادیم. تقریباً یک سال طول می‌کشد تا این طرح به پایان رسیده و اجرایی شود.


چند درصد از این طرح تاکنون محقق شده است؟
این طرح در حال حاضر در بخش طراحی قرار داشته و قرارداد آن در هفته گذشته منعقد شده است. در حال حاضر در حال مذاکره و برنامه‌ریزی با شرکت کره‌ای طرف قرارداد هستیم تا در یک تاریخ معین که احتمال دارد در اوایل سال آینده باشد، اجرای قرارداد IP شروع شود. این قرارداد مربوط به طراحی شبکه است و پس از تایید آن، تجهیزات مورد نظر نصب و راه‌اندازی خواهد شد.


دلیل انتخاب شرکت کره‌ای KT برای این طرح چیست؟ آیا توان انجام چنین کاری در بین متخصصان داخلی وجود نداشت؟
متأسفانه در کشور ما پتانسیل لازم برای بخش طراحی و یکپارچه‌سازی شبکه‌های مخابراتی وجود ندارد. حتی نیروهای شرکت مخابرات هم باوجود تجربه‌های بالایی که در زمینه شبکه‌های مخابراتی دارند، این پتانسیل در آنها وجود ندارد که بتوانند در حوزه طراحی و یکپارچه‌سازی شبکه‌های مخابراتی، اقدام‌هایی انجام دهند.
بر همین اساس ما در کنار این شرکت کره‌ای، قرارداد تأسیس شرکت‌های دانش بنیان داخلی را منعقد کردیم تا بتوانیم این دانش را بومی کنیم.
یعنی در کنار هر کدام از این قراردادها ما یک قرارداد با شرکت‌های داخلی که نیروهای جوان فارغ‌التحصیل دارند منعقد کردیم که این نیروها در کنار شرکت‌هایی که خارج از مخابرات هستند، قرار بگیرند تا این دانش در کشور رسوب کرده و شرکت‌های دانش بنیان هم از حیث دانش روز دنیا در زمینه یکپارچه‌سازی شبکه‌های تلفن ثابت و سیار، غنی شوند.

5656



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits