دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کلید اینترنت جهان در دستان7نفر - سایت خنده حلال - پول بیت‌کوین در ایران - 95درصدایرانیها ایمیل خارجی
0
زمان مطالعه: 15 دقیقه
کلید اینترنت جهان در دستان7نفر - سایت خنده حلال - پول بیت‌کوین در ایران - 95درصدایرانیها ایمیل خارجی دارند - فناوری اطلاعات ارتباطات - مروری بر اخبار فناوری -کلید-اینترنت-جهان-دستان7نفر-سایت-خنده
کلید اینترنت جهان در دستان7نفر - سایت خنده حلال - پول بیت‌کوین در ایران - 95درصدایرانیها ایمیل خارجی

فناوری اطلاعات ارتباطات - مروری بر اخبار فناوری اطلاعات در شامگاه چهارشنبه 14 اسفند ماه 1392

کلید اینترنت جهان در دستان هفت نفر است
شاید کمی سورئال و تخیلی به نظر برسد٬ اما کلید مهم‌ترین دیتابیس اینترنت جهان در دستان هفت نفر است. این هفت نفر با کنار هم قرار دادن کلیدهای هوشمند خود می‌توانند «شاه‌کلید» ورود به «هسته اصلی اینترنت» را بسازند.به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، هسته اصلی اینترنت در جهان توسط هفت کلید کنترل می‌شود؛ هفت کلید واقعی٬ به شکل کارت‌های هوشمند که در دستان هفت نفر است. این هفت نفر هفت جای‌گزین هم دارند که در مواقع اضطراری وظایف آنها را انجام خواهند داد.روزنامه گاردین به تازگی گزارشی منتشر کرده از مراسمی موسوم به «مراسم کلید» که تحت تدابیر شدید امنیتی در سازمان «آیکان» (سازمان جهانی تخصیص نام‌ها و اعداد) برگزار می‌شود؛ مراسمی برای تامین امنیت اینترنت در صورت بروز فجایع بزرگ در زمین.آیکان که در آمریکا مستقر است٬ از مهم‌ترین نهادها در فرآیند حاکمیت اینترنت است و مسوولیت تخصیص آدرس‌های اینترنتی به همه وب‌سایت‌ها٬ سرورها و سیستم‌های کامپیوتری موجود در جهان را برعهده دارد. در واقع مدیریت سیستم تعیین دامنه‌ها (DNS) برعهده آیکان است.تمام آدرس‌های اینترنتی در جهان (مثلا گوگل دات‌کام) به آدرس‌های آی‌پی مشخصی متصل‌اند و نام دامنه (گوگل دات‌کام) تنها پوششی برای تسهیل کاربری انسان‌ها است٬ چون به خاطر آوردن نام دامنه‌ها به مراتب راحت‌تر از مجموعه‌ای از چهار عدد است که با نقطه از هم جدا شده‌اند٬ مثلا 64.230.160.78 که یکی از آی‌پی‌های گوگل است. به عبارت ساده٬ آیکان مسوولیت ترجمه این اعداد به نام‌ها را برعهده دارد.

اگر کسی به پایگاه عظیم داده‌های آیکان دست پیدا کند٬ می‌تواند کنترل اینترنت را در دست بگیرد٬ به این معنی که مثلا می‌تواند با دریافت درخواست کاربران از طریق مرورگرها٬ آن‌ها را به هرجایی که می‌خواهد هدایت کند.دیتابیس آیکان اگر مهم‌ترین دیتابیس موجود در جهان نباشد٬ بی‌تردید یکی از مهم‌ترین‌ها است. به همین خاطر٬ در صورتی که فاجعه‌ای عظیم در زمین رخ دهد ممکن است نیاز به ری‌ست کردن یا بازسازی این دیتابیس وجود داشته باشد. برای افزایش امنیت٬ آیکان کلید ورود به این دیتابیس‌ها را در اختیار هفت نفر قرار داده تا بتوانند در مواقع ضروری اقدامات لازم را انجام دهند؛ هفت متخصص امنیت اینترنت از کشورهای گوناگون جهان.هفت نفر دیگر هم به‌عنوان «کلیدداران جای‌گزین» یا «بک‌آپ» انتخاب شده‌اند تا در صورتی که اتفاقی برای هفت نفر اول رخ داد٬ آنها بتوانند وظایف تعریف‌شده را به انجام برسانند. در مجموع ۱۴ نفر کلید ورود به پایگاه عظیم داده‌های آیکان را در اختیار دارند.این کلیدهای فلزی می‌توانند باکس‌هایی که در نقاط گوناگون در جهان پنهان نگاه داشته شده‌اند را باز کنند. درون این جعبه‌ها کلیدهای دیگری به شکل کارت‌های هوشمند قرار دارد.اگر این هفت کلید هوشمند موجود در باکس‌های گوناگون را هم‌زمان در اختیار داشته باشید آن‌گاه «شاه‌کلید» اینترنت جهان را در دست خواهید داشت. شاه‌کلید در واقع یک کد کامپیوتری است؛ نوعی پسورد که می‌تواند امکان دسترسی به دیتابیس آیکان را فراهم کند.از سال ۲۰۱۰ این هفت نفر هر سال چهار بار با یکدیگر دیدار می‌کنند تا با حضور در «مراسم کلید» یک «شاه‌کلید» جدید بسازند؛ یعنی در واقع پسورد برای ورود نهایی را تغییر دهند. این مراسم در لس‌آنجلس برگزار می‌شود؛ در اتاقی بی‌پنجره و دور از دیدرس دیگران در جنوب کالیفرنیا.

خبرنگار گاردین می‌گوید ورود به این مراسم فوق‌محرمانه مستلزم عبور از چندین گیت امنیتی بسیار پیچیده است؛ پر از درهای بسته‌ای که با کدهای مخصوص و اثر انگشت و اسکن چشم باز می‌شوند. مکانیسم امنیتی برای ورود به این مجموعه در حد مکانیسم امنیتی اتاق فرمان موشک‌های حامل کلاهک‌های هسته‌ای است.در نهایت با عبور از این گیت‌ها به اتاقی می‌رسند که هیچ ارتباط الکترونیکی از آن خارج یا به آن وارد نمی‌شود و به همین خاطر امکان نفوذ الکترونیک به آن هم وجود ندارد. ماجرا کمی شبیه به صحنه‌هایی است که در فیلم‌های علمی‌تخیلی دیده‌ایم٬ اما واقعیت دارد.

لزوم راه‌اندازی سایت خنده حلال

رئیس ستاد اقامه نماز کشور بر لزوم راه‌اندازی سایت خنده حلال توسط طلاب تأکید کرد.به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام محسن قرائتی پیش از ظهر امروز در دیدار با ائمه جماعات استان همدان با اشاره به اهمیت زکات در احکام دینی به تشکیل کمیته امداد امام خمینی اشاره کرد و اظهار داشت: تشکیل این نهاد مهم است اما نحوه عملکرد آن مهمتر است.وی با تأکید لزوم توجه به مهندسی زکات افزود: هم اکنون باید به این مهم توجه ویژه داشت چون این موضوع یک تکلیف شرعی است و بر این مبنا تا واجباتی چون نماز وجود دارد نباید خرج مستحبات کرد.

تدوین مقررات پول بیت‌کوین در ایران

معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی از تدوین مقررات پول بیت‌کوین در سال ۹۳ خبر داد. بیت‌کوین یک پول‌ دیجیتالی است که از روش‌هایی از جمله خرید با ارز از صرافی‌ها و درآمد قطره‌ای در ازای مشاهده تبلیغات حاصل می‌شود.
بیت کوین یکی از پول‌های دیجیتالی است که به سرعت در فضای مجازی فراگیر شده‌اند و توسط هیچ ارگان یا نهاد دولتی اداره نمی‌شود.بیت‌کوین به کاربران امکان می دهد بدون هیچ واسطه‌ای انتقال پول غیر قابل بازگشت انجام دهند.تراکنش فوری و بدون واسطه، پرداخت جهانی، کارمزد بسیار پایین و بی‌تاثیری تحریم بر بازکردن حساب بیت کوین، از ویژگی‌های این پول است.
همچنین بیت‌کوین از روش‌هایی از جمله exchange (خرید بیت کوین با سایر ارزها از صرافی‌ها) و درآمد قطره‌ای در ازای مشاهده تبلیغات حاصل می‌شود.وب سایت‌هایی نیز وجود دارند که به اعضای خود بیت‌کوین رایگان می‌دهند. عملکرد این وب سایت‌ها عموما مبتنی بر بخت آزمایی است.سپس بیت‌کوین می‌تواند با تبدیل به سایر ارزها یا خرید از درگاه بیت کوین فروشگاه‌ها به فضای فیزیکی ورود پیدا ‌کند.اکنون معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید: تدوین قوانین بیت‌کوین در دستور کار معاونت تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی در سال 93 قرار دارد.سعید مهدیون در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت:‌ مقررات پول فیزیکی بر بیت‌کوین رایج نیست؛ به راحتی در فضای مجازی دست به دست می‌شود و تمام نظام‌های مالی دنیا را دور می‌زند و به این ترتیب به یک دغدغه برای اقتصاد دنیا تبدیل شده است.وی گفت: این سرمایه مجازی هر روز افزایش می‌یابد و بخواهیم یا نخواهیم دنیا به سمت آن حرکت خواهد کرد. بنابراین باید با تدوین مقررات لازم، از آثار منفی این پدیده در جامعه بکاهیم و از مزایای آن بهره‌ ببریم.معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: در این رابطه دستگاه‌های متعدی از جمله وزارت اقتصاد و بانک مرکزی درگیر هستند که باید نقش و مسئولیت‌ آنها مورد بررسی قرار گیرد.

اختلاف جدید شرکت‌های اینترنتی با زیرساخت

یک کارشناس درباره مصوبه اخیر سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی که برای کاهش 20 درصدی قیمت پهنای باند اینترنت برای کاربران نهایی از طریق برخی از شرکت‌ها ارایه شد معتقد است: بالاخره در جهت آسان‌تر شدن دسترسی مردم به محتوای اینترنت قدم مثبتی بود که برداشته شد.اردشیر منتصری در گفت‌وگو با (ایسنا) با بیان اینکه این موضوع که شرکت‌های لایه دسترسی بتوانند با قیمت پایین‌تری سرویس را به مردم ارائه کنند بسیار مفید خواهد بود به این موضوع اشاره کرد که باید تمرکز را برروی موضوعات دیگری قرار داد.وی در ادامه افزود: بحث مهم‌تری که در حال حاضر باید روی آن تمرکز کرد، محتواهایی است که از خارج کشور به داخل راه پیدا کرده است. برای مثال شرکتی در داخل ایران درحال تولید محتواست و این محتوا در سرورهای خارجی نگهداری می‌شود. شرکت‌های داخلی برای اینکه بتوانند این محتوا را دریافت کنند و در اختیار مردم بگذارند، باید هزینه اینترنت را به شرکت ارتباطات زیرساخت پرداخت کنند. به علاوه باید سرویس‌های ارزش افزوده پا بگیرد که اهمیت آن برای همه مشخص است.این عضو سازمان نظام صنفی رایانه استان تهران در ادامه توسعه زیرساخت‌ها را الزامی دانست و مطرح کرد: باید شرکت ارتباطات زیرساخت به سمتی پیش رود که تفاوتی را بین محتوای داخل و خارج ایجاد کند. شرکت زیرساختی که در ایران واقع شده تنها شرکت ارتباطات زیرساخت دنیا نیست و وقتی آن را با سایر کشورها مقایسه می‌کنیم، به ضعف‌های آن پی خواهیم برد.

چرا 95 درصد ایرانیان از ایمیل خارجی استفاده می‌کنند؟!

دبیر شورای عالی فضای مجازی از استفاده 95 درصد ایرانیان از ای‌میل‌های خارجی خبر داده که چرایی این موضوع جای بحث دارد.به گزارش خبرنگار ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اگرچه این روزها انواع و اقسام ای‌میلهای ایرانی ایجاد شده و حتی شاید در حد نام بسیاری از کاربران اینترنت با آنها آشنایی داشته باشند اما با این وجود همچنان ای میل‌های رایج و پرمصرف در میان کاربران ای‌میل‌های خارجی مانند یاهو و جی‌میل هستند.بنا بر اظهارات اخیر دبیر شورای عالی فضای مجازی گاه دیده می شود که در میان مسوولان رده بالا نیز عده‌ای از ایمیل‌هایی با آدرس یاهو یا جی‌میل استفاده می‌کنند که این نکته جای بحث بسیار دارد چراکه مدتهاست تمام سازمانهای دولتی موظف شده‌اند که میزبانی سایت خود را به داخل کشور منتقل کنند و تمام آنها نیز برای کارمندان خود صندوق‌های پست الکترونیکی داخلی و خاص سازمان را طراحی کرده‌اند.حال چه می‌شود که با وجود تمام این تلاش‌ها یک مدیر و مسوول مملکت که به هرحال به اسناد و اطلاعات مهم کشور دسترسی دارد بدون در نظر گرفتن مباحث امنیتی به استفاده از یاهو پرداخته و یا کاربران عادی در 95 درصد موارد استفاده ازا یمیل‌های خارجی را ترجیح می دهند؟

اکنون با یک جست‌وجوی ساده اینترنتی شما با لیستی بلند بالا از ایمیل های ایرانی مواجه خواهید شد اما با این وجود از میان تمام این موارد شاید تنها چند ایمیل باشد که با اقبال نسبی مواجه شده و نامی‌تر شده‌اند البته حتی همین چند سرویس هم در ارائه خدمات خود چنان عمل کرده اند که کاربران ترجیح میدهند رقبای خارجی آنها از جمله یاهو و جیمیل را مورد استفاده قرار دهند.در این میان اگرچه ممکن است برخی مباحث امنیتی را دلیل این موضوع بدانند اما این نکته بر هیچ یک از کاربران پوشیده نیست که از این منظر برای ایمیلهای خارجی نیز وضعیت چندان متفاوتی وجود ندارد. علاوه بر این اگرچه حداقل در یک سال گذشته با مسدود شدن ایمیل های خارجی مواجه نبودیم اما همه ما به خاطر داریم که در مقاطع زمانی مختلف کاربران این ایمیلها به یکباره و بدون هیچ اطلاع رسانی قبلی به مدت چندین روز در دسترسی به ایمیلهای خود با محدودیت مواجه می شدند.به عنوان مثال در آخرین باری که سرویس پست الکترونیکی جیمیل قطع شد مسوولان دلیل آن را انتشار فیلم اهانت آمیز به پیامبر(ص) اعلام کردند و حتی در آن دوره در پاسخ به این سوال که آیا جایگزین مناسبی در داخل کشور برای این سرویس وجود دارد، اظهار شد: اگر در خیابان‌ها نگاه کنید، ممکن است مرسدس بنز هم باشد اما آیا معنی این حرف آن است که همه باید مرسدس سوار شوند؟!

حال شاید مروری بر شرایط کلی برخی ایمیلهای بومی دلیل اقبال کم مردم به آنها را نشان دهد. در این گزارش برای بار چندم به اوضاع برخی ایمیل‌های ایرانی اشاره شده است که البته با وجود نقدهای متعددی که نسبت به این سرویس مطرح شده تا کنون تغییر چندانی در شرایط آنها ایجاد نشده است.

ایمیل با پرداخت هزینه و مراجعه حضوری
با توجه به هزینه بالایی که طراحی یک سرویس موفق و مردمی به دنبال دارد قطعا نقش و تاثیر بخش دولتی قابل چشم پوشی نخواهد بود. در میان پست‌های الکترونیکی بخش دولتی یکی از موارد به ای‌میل‌های شرکت پست مربوط می‌شود که این سرویس قادر است به هر ایرانی یا هر شرکت یا دستگاه دولتی و خصوصی یک صندوق پست الکترونیکی براساس کد ملی یا شماره ثبت شرکت یا دستگاه اختصاص دهد.نکته جالب‌این که مدت استفاده از این صندوق پستی محدود است و برای استفاده از آن نیاز به مراجعه حضوری به شرکت پست نیز وجود دارد که البته در کنار این موارد موضوع پرداخت مبلغی به عنوان حق اشتراک هم وجود دارد.البته در ارتباط با این موضوع سال گذشته علی حکیم جوادی - معاون وقت وزیر ارتباطات - در گفت‌و‌گو با ایسنا در این زمینه از تذکر به شرکت پست خبر داده و یادآور شد:در قالب این تذکر از شرکت پست خواسته شده تا در اسرع وقت نسبت به برطرف کردن این موضوع اقدام کند.

ای‌میل پس از24 ساعت
اما دسته دوم ای‌میل‌های دولتی پست‌های الکترونیکی موسوم به ایران هستند که برای باز کردن آن‌ها نیاز است کاربر اطلاعات متعددی از جمله نام، نام خانوادگی، کد ملی، کد پستی و آدرس محل زندگی، شماره تلفن ثابت و آدرس پست الکترونیکی فعلی خود را به عنوان اطلاعات ضروری ذکر کند.البته این سایت راه را برای اطلاعاتی از جمله اعلام شماره تلفن همراه، آدرس محل اشتغال و حتی سمت سازمانی افراد باز گذاشته و اگر کاربری مایل باشد حتی این اطلاعات را هم می‌تواند در اختیار گردانندگان این پست الکترونیکی قرار دهد. جالب‌تر اینکه بنا بر اعلام خود این سایت فعال‌سازی پست الکترونیکی ایران 24 ساعت پس از ثبت‌نام صورت می‌گیرد.پیش از این علی‌اصغر انصاری- معاون توسعه شبکه سازمان فن‌آوری اطلاعات - در این‌باره گفته بود: این 24 ساعت زمان برای کاربران عادی است چرا که ممکن است افراد دامنه‌های مختلفی را برای آدرس ای‌میل خود استفاده کنند و در این میان گاه از سر کنجکاوی از عباراتی نامفهوم بهره بگیرند اما در این مدت ما جست‌وجو می‌کنیم تا اگر آدرس انتخاب شده مطابق عرف بود، آن را راه اندازی کنیم.البته در این میان تاکنون توضیحی داده نشده که اگر کاربری در شرایطی قرار بگیرد که به طور لحظه‌ای و فوری به ایجاد یک پست الکترونیکی نیاز داشته باشد، تکلیف چیست.

ای‌میلی با نمونه‌های تقلبی
اما یکی دیگر از پست‌های الکترونیکی دولتی که به نظر می‌رسد شرایط بهتری نسبت به سایر موارد دارد، چاپار است که از سوی شورای عالی اطلاع‌رسانی ایجاد شده و نیازی به دریافت هزینه، مراجعه حضوری و اطلاعات فراوان ندارد. البته درباره این سرویس هم تا کنون هشدارهای متعددی داده شده تا کاربران سرویس‌های چاپار در دام چاپارهای قلابی نیفتند.

هشدار فعالان فضای مجازی درباره ایمیلهای ایرانی

نکته دیگر آن که چندی پیش و در پی الزام دستگاه‌های اجرایی برای بهره‌گیری از ای‌میل‌های ایرانی جمعی از فعالان فضای مجازی کشور نسبت به کیفیت این ای‌میل‌ها واکنش نشان داده و در قالب بیانیه‌ای با عنوان «هشدار نسبت به وضعیت ای‌میل‌های موسوم به ملی» به بیان دیدگاه‌های انتقادی خود نسبت به این دسته از پست‌های الکترونیکی پرداختند.در بخشی از این بیانیه آمده بود: «اگرچه در ضرورت راه‌اندازی سرویس‌های ای‌میل داخلی تردیدی برای متخصصان وجود ندارد، اما دستورالعمل جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر الزامی بودن استفاده از سه سرویس پست الکترونیک معرفی شده که قطعا نه شایسته عنوان ملی هستند و نه حتی می‌توان آن‌ها را تولید داخلی محسوب کرد، بسیار نگران‌کننده و سوال‌برانگیز است.»

اما در بخش ایجاد ای‌میل، متولیان اصلی اینترنت کشور طی سالهای گذشته به کرات اعلام کرده‌اند که ایجاد یک ای‌میل کار دشواری به شمار نمی‌رود و به راحتی می توان نمونه‌های مختلفی در این زمینه ارائه کرد اما در این میان آنچه از اهمیت برخوردار است مدل کسب و کار این ای‌میلهاست که در این زمینه حضور بخش خصوصی می‌تواند راهگشا باشد و دولت به نوعی ترجیح می‌دهد این موضوع را به بخش خصوصی محول کند.در این زمینه سال گذشته رئیس وقت سازمان فناوری اطلاعات از تلاش برای راه اندازی ای‌میل و موتورهای جست‌وجویی با نام فخر و فجر خبر داده و در عین حال از اعلام آمادگی برخی شرکت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها خبر داده بود که البته تغییر دولت و مدیران دیگر جایی برای پیگیری این طرح باقی نگذاشت.

حال نیز - نصرالله - جهانگرد - رییس فعلی سازمان فناوری اطلاعات که متولی این بخش به شمار می‌رود در ارتباط با بحث ایمیلهای بومی می گوید: چندین موتور جست‌وجو و سیستم عامل و ایمیل بومی طراحی شده‌ که ما برای توسعه‌ی آنها برنامه‌هایی در دست داریم اکنون چند ایمیل سرور راه افتاده که هر یک از آنها بار ترافیکی خاص خود را دارند. در این میان ما هم افراد را ترغیب می‌کنیم اما هیچ الزام و اجباری برای هیچ گروهی وجود ندارد، در واقع ما تنها به ظرفیت‌های آنها کمک می‌کنیم تا مردم جذب شوند، اما جذب کاربران بستگی به توان رقابت این شرکت‌ها دارد.حال با تمام این تفاسیر باید همچنان منتظر ماند تا آمار سالهای آینده میزان موفقیت سرویسهای داخلی را مشخص کرده و معلوم شود آیا در دوره جدید مدیریتی عزمی برای رسیدگی به اوضاع ای‌میلهای ایرانی وجود دارد یا خیر؟!

5656



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits