دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
رقابت داغ سه شرکت گوگل، اپل و فیسبوک بر سر نسل آینده موتورهای جستجو

رقابت داغ سه شرکت گوگل، اپل و فیسبوک بر سر نسل آینده موتورهای جستجو

آینده موتور های جستجو

هر گاه حرف جستجو در فضای اینترنت پیش می آید، همه توجه ها به سمت گوگل می رود. شرکتی که توانسته در بسیاری از فرهنگ لغت های زبان انگلیسی، نام خود را مترادف کند با جستجوی در اینترنت. گوگل ۷۰ درصد سهم جستجو های اینترنتی را به خود اختصاص داده، و مایکروسافت با موتور جستجوی بینگ در جایگاه دوم قرار دارد.

اما این روزها مفهوم جدیدی در جستجوهای اینترنتی در حال شکل گرفتن است. چالشی جدید که ممکن است جایگاه بلامنازع گوگل را تهدید کند. این چالش جدید جستجوی "نهفته"، "انتزاعی" یا "محاوره ای" نامیده می شود.

گوگل در طول تمام این سال ها به ما یاد داده برای جستجوی هر چیزی، یک سری کلمات کلیدی را به ترتیب اهمیتشان درون یک باکس تایپ کرده و منتظر لیستی از نتایج بمانیم. اما باید بدانیم که در آینده ای نزدیک این قاعده تغییر خواهد کرد.
گوگل، فیسبوک و اپل هر سه در پی توسعه ابزارهایی هستند که آینده جستجو در فضاهای مجازی را دگرگون خواهند کرد. ابزارهایی که ما را قادر خواهند ساخت تا به همان شیوه طبیعی که سخن می گوییم، در اینترنت جستجو کنیم، و حتی جواب انتزاعی ترین و نهفته ترین مفاهیم را از اینترنت بخواهیم. در آینده نزدیک پرسیدن سوالی نظیر "این دور و بر رستوران خوب واسه شام کجاست؟" اصلا هم عجیب نخواهد بود!
لری کیم، یکی از متخصصان جستجوی اینترنتی اعتقاد دارد، ما در حال حاضر با "زبان غارنشینی" با گوگل صحبت می کنیم! مردم عادت کرده اند تا یک سری کلمات کلیدی تکه تکه شده و بی معنا را کنار هم قرار داده و از موتور جستجوگر انتظار پاسخ دقیق داشته باشند. به طور مثال در زبان انگلیسی عبارت "windows8 install how 64bit upgrade" را جستجو کرده و مشتاقانه منتظر هنرنمایی گوگل بنشینند.

داستان فیسبوک

رقابت داغ سه شرکت گوگل، اپل و فیسبوک بر سر نسل آینده موتورهای جستجو
اوضاع در حال تغییر است. فیسبوک با معرفی جستجوی گراف (Graph Search)، در راستای تحقق جستجوهای معنادار تر گام برداشته. این شیوه جستجو که فعلا در ایالات متحده برای عموم قابل استفاده است، قادر است با بُعدی که از ماهیت شبکه های اجتماعی قرض گرفته، به برخی سوالات انتزاعی ما پاسخ دهد. به طور مثال به کمک این جستجوگر می توانیم فیلم مورد علاقه دوستمان را جستجو کنیم.
معنای "جستجوی نهفته" هم همین جا مشخص می شود. در جستجوی گراف، ما سوالی را می پرسیم که اساسا جوابش را نمی دانیم (مثلا جستجوی کتاب مورد علاقه یک بازیگر)، ولی در جستجوی معمولی ما یک سری کلمات کلیدی را جستجو می کنیم، کلماتی که می دانیم وجود دارند، ولی دنبال اطلاعات اضافی در مورد آن ها هستیم (مثلا تاریخ هخامنشی).

داستان گوگل

اوضاع در حال تغییر است. فیسبوک با معرفی جستجوی گراف (Graph Search)، در راستای تحقق جستجوهای معنادار تر گام برداشته. این شیوه جستجو که فعلا در ایالات متحده برای عموم قابل استفاده است، قادر است با بُعدی که از ماهیت شبکه های اجتماعی قرض گرفته، به برخی سوالات انتزاعی ما پاسخ دهد. به طور مثال به کمک این جستجوگر می توانیم فیلم مورد علاقه دوستمان را جستجو کنیم. معنای

ناگفته نماند که گوگل هم بیکار ننشسته و اصولا گوگل شرکتی نیست که به این راحتی ها میدان را خالی کند. خبر ها حاکی از حرکت تدریجی گوگل به سمت یک الگوریتم جدید به نام مرغ مگس خوار یا Hummingbird است. تمرکز الگوریتم مرغ مگس خوار، بر روی ارائه پاسخ های مستقیم و درست، به سوالات و درخواست های پیچیده کاربران و مرتب کردن هوشمندانه نتایج است؛ در حالی که الگوریتم پیشین موتور جستجوی گوگل، یعنی کافئین، بیشتر بر روی مرتب کردن نتایج بر اساس شاخص گذاری بهتر و سرعت بالاتر متمرکز بود.
الگوریتم جدید گوگل توانایی بسیار بیشتری در فهم ارتباط معنایی میان کلمات جستجو شده خواهد داشت و جستجو در گوگل را بیش از پیش به تعاملات انسان به انسان نزدیک خواهد کرد. به طور مثال تصور کنید به کمک جستجوی صوتی گوگل از آن بخواهیم طریقه بستن کراوات را به شما نشان دهد.

فیسبوک در برابر گوگل

در سال های آینده فیسبوک دو راه دارد؛ یا می تواند با تمرکز بیشتر بر روی جستجوهای معنا دار و نهفته، بازار جستجو های اینترنتی را تصاحب کرده و سیلی از پول را به سمت خود راه بیاندازد، یا این که اسیر سرعت و تیزهوشی گوگل شده و بپذیرد که گوگل، طلایه دار مطلق این حوزه است.
لری کیم، به این نکته زیبا اشاره می کند که دستگاه های هوشمند همراه (موبایل)، به سرعت در حال همه گیر شدن هستند و هم اکنون نزدیک به نیمی از جستجو ها از طریق این دستگاه ها صورت می گیرد. پس به علت سهولت کار، جستجو های صوتی در این دستگاه ها به زودی رونق خواهند گرفت. از آن جایی که جستجو در قالب صوت می بایست به صورت محاوره ای و طبیعی باشد و نه به صورت یک سری کلمات کلیدی، تکلیف غول های جستجوی اینترنتی مشخص تر می شود. آن ها باید الگوریتم هایی خلق کنند که بتوانند به سوالات صریح مردم پاسخ های معنادار و قطعی بدهند.

داستان اپل

ناگفته نماند که گوگل هم بیکار ننشسته و اصولا گوگل شرکتی نیست که به این راحتی ها میدان را خالی کند. خبر ها حاکی از حرکت تدریجی گوگل به سمت یک الگوریتم جدید به نام مرغ مگس خوار یا Hummingbird است. تمرکز الگوریتم مرغ مگس خوار، بر روی ارائه پاسخ های مستقیم و درست، به سوالات و درخواست های پیچیده کاربران و مرتب کردن هوشمندانه نتایج است؛ در حالی که الگوریتم پیشین موتور جستجوی گوگل، یعنی کافئین، بیشتر بر روی مرتب کردن نتایج بر اساس شاخص گذاری بهتر و سرعت بالاتر متمرکز بود. الگوریتم جدید گوگل توانایی بسیار بیشتری در فهم ارتباط معنایی میان کلمات جستجو شده خواهد داشت و جستجو در گوگل را بیش از پیش به تعاملات انسان به انسان نزدیک خواهد کرد. به طور مثال تصور کنید به کمک جستجوی صوتی گوگل از آن بخواهیم طریقه بستن کراوات را به شما نشان دهد. فیسبوک در برابر گوگل در سال های آینده فیسبوک دو راه دارد؛ یا می تواند با تمرکز بیشتر بر روی جستجوهای معنا دار و نهفته، بازار جستجو های اینترنتی را تصاحب کرده و سیلی از پول را به سمت خود راه بیاندازد، یا این که اسیر سرعت و تیزهوشی گوگل شده و بپذیرد که گوگل، طلایه دار مطلق این حوزه است. لری کیم، به این نکته زیبا اشاره می کند که دستگاه های هوشمند همراه (موبایل)، به سرعت در حال همه گیر شدن هستند و هم اکنون نزدیک به نیمی از جستجو ها از طریق این دستگاه ها صورت می گیرد. پس به علت سهولت کار، جستجو های صوتی در این دستگاه ها به زودی رونق خواهند گرفت. از آن جایی که جستجو در قالب صوت می بایست به صورت محاوره ای و طبیعی باشد و نه به صورت یک سری کلمات کلیدی، تکلیف غول های جستجوی اینترنتی مشخص تر می شود. آن ها باید الگوریتم هایی خلق کنند که بتوانند به سوالات صریح مردم پاسخ های معنادار و قطعی بدهند. داستان اپل

چند سالی است که اپل به کمک دستیار صوتی Siri وارد گود شده. اپل اطمینان کامل دارد که آینده متعلق به دستگاه های همراه است و می داند که صحبت کردن با تلفن، بسیار راحت تر از تایپ کردن کلمات است. اما Siri آن قدر ها هم تکامل پیدا نکرده تا کاربران آیفون را از موتورهای جستجوی دیگر بی نیاز کند. این قضیه برای اپل یک چالش بزرگ است، صد البته که اپل در مسیر موفقیت هایش از این چالش ها کم نداشته.
Siri در حال حاضر و پس از ارتقای سیستم عامل آیفون به iOS7، به جای گوگل، از بینگ برای جستجو استفاده می کند. جالب اینجاست که فیسبوک هم از موتور جستجوگر بینگ بهره می برد. گرچه این همکاری ها خیلی پیچیده و ناپایدار هستند، اما به نفع گوگل هم نیستند.

گوگل گلس در برابر سیری

گوگل دستیار صوتی قدرتمندی در اندروید تعبیه کرده، که از Siri بسیار سر تر است، و همین یک دلیل کافی است که کاربران اندروید به این راحتی ها از جستجوی گوگل دست نکشند. گوگل گلس هم به نوبه خود، به کمک قابلیت های جستجوی صوتی بی نظیرش، توجهات بسیاری را جلب خواهد کرد.
همه این شرکت ها روزی را می بینند که برقراری ارتباط صوتی با دستگاه های هوشمند جایگزین تایپ کردن در آن ها شود. بنابراین، اولین و مهمترین میدان نبرد در حیطه جستجو در فضای مجازی، از الان مشخص است. باید ببینیم این پیشتازان عرصه فناوری چگونه از هم پیشی گرفته و با خدمات منحصر به فردشان ما را مسحور خود می کنند.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
0.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits