دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با استفاده های جالب از فناوری nfc تلفن همراهتان
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آشنایی با استفاده های جالب از فناوری nfc-استفاده های جالب از فناوری nfc

تاکنون از NFC گوشی خود استفاده کرده‌اید؟ اگر جوابتان مثبت است می‌دانید که این قابلیت برای جفت کردن دو دستگاه با یکدیگر، اشتراک فایل به‌وسیله نزدیک کردن بدنه دو دستگاه به هم یا پرداخت هزینه استفاده می‌شود؛ اما NFC کارکردهایی به‌غیراز این نیز دارد.

با گشت‌وگذاری در فضای اینترنت، راه‌هایی غیرمعمول ولی جالب برای این فنّاوری یافت می‌شود. برای مثال، آیا می‌دانید با فعال کردن NFC گوشی می‌توان قفل برخی از درها را به‌راحتی باز کرد؟ یا طلا و جواهراتی که در آن‌ها تراشه NFC وجود دارد و با نزدیک شدن گوشی به آن‌ها برخی دستورات اجرا می‌شود؟

آشنایی با استفاده های جالب از فناوری nfc

1- بیزنس کارت‌های NFC

آشنایی با استفاده های جالب از فناوری nfc

زمان‌هایی نه‌چندان دور، سایت Moo کارت‌های تجاری هوشمندی باقابلیت NFC را معرفی کرد. این کارت می‌توانست جهت پخش موزیک یا ویدئو، بارگذاری صفحات خاص اینترنتی و این‌چنین عملکردهایی به‌طور پیش‌فرض استفاده شود. این کارت همچنان می‌توانست جهت اضافه کردن مخاطبین جدید به گوشی‌های هوشمند مورداستفاده قرار گیرد. از زمانی که کارت‌های NFC به‌راحتی قابلیت برنامه‌ریزی مجدد را پیدا کردند، شما می‌توانید دستورات قبل را پاک‌کرده و مجدد آن را برنامه‌ریزی کنید.

2- حلقه NFC

آشنایی با استفاده های جالب از فناوری nfc

حلقه مد نظر ما کاملا شبیه به یک حلقه عادی است، اما این‌گونه نیست. این حلقه درون خود یک چیپ NFC داشته که می‌توان از آن برای کارهای خاصی استفاده کرد. باز کردن قفل گوشی یکی از این عملکردهاست. بعلاوه، این حلقه خیلی زیبا، دارای باتری مستقل و مقاوم در برابر آب نیز هست. در کنار تمامی این ویژگی ها این حلقه زیبا قیمت مناسبی داشته و با 50 دلار قابل تهیه است.

3- قابلیت Key2Share جهت باز کردن درب

آشنایی با استفاده های جالب از فناوری nfc

در اینجا سخن از باز کردن قفل است! قابلیت Key2Share یک‌راه حل عالی برای استفاده از تکنولوژی NFC درگوشی‌های هوشمند است که جهت باز کردن قفل درها و حذف کلیدهای فیزیکی مورداستفاده قرار می‌گیرد.
به‌عبارت‌دیگر، این درب‌ها، دارای تکنولوژی بسیار بالایی هستند که قفل آن‌ها فقط توسط کسانی که دارای مجوزهای لازم هستند باز می‌شود! به کمک این سیستم، شرکت‌های بزرگ می‌توانند جهت مناطق حساس خود از این فنّاوری بهره برده و فقط به کارمندانی که مجوزهای لازم را دارند در ساعاتی خاصی از روز این دسترسی را اعطا کنند.
البته تمام این درب‌ها در موارد ضروری با روش‌های دیگر نیز قابل باز شدند هستند!

4- ناخن‌های NFC

آشنایی با استفاده های جالب از فناوری nfc

دیگر نیاز نیست بگویید «به من نگاه کنید» همانند چراغ‌هایی که روشن هستند و همه به‌طور ناخودآگاه به آن‌ها نگاه می‌کنند. این تکنولوژی برای خانم‌هایی است که در هنگام تلفن حواسشان پرت می‌شود!
یک کمپانی ژاپنی ناخن‌هایی تولید کرده که مجهز به چراغ‌های led هستند. این چراغ‌ها به‌وسیله آنت nfc درون‌گوشی به‌محض نزدیک شدن دست روشن‌شده و چشمک می‌زنند! جالب است نه؟‌

5- NFC در کتابخانه

آشنایی با استفاده های جالب از فناوری nfc

برخی از کتابخانه‌های کشور ژاپن مجهز به تگ‌های NFC در جلدهای کتابشان هستند. افرادی که نیاز به استفاده از کتاب‌های فوق دارند به‌راحتی می‌توانند با نزدیک کردن گوشی هوشمند خود به این کتاب‌ها از تمامی اطلاعات کتاب و خلاصه از آن بهره‌مند شوند. این کمک می‌کند تا افراد قبل از امانت گرفتن کتاب، به‌راحتی از موجودی کتاب بهره‌مند شوند.

6- تجهیزات xNT NFC

آشنایی با استفاده های جالب از فناوری nfc

شاید ترسناک به نظر برسد، اما تجهیزات پزشکی نظیر ایمپلنت NFC و سوزن‌های تزریق زیبایی با این قابلیت وجود دارند! در سیلندر این سرنگ‌ها چیپ NFC بسیار ظریفی گنجانده‌شده است که با تمامی گوشی‌ها و تبلت ها سازگار است.
باید دید آیا تزریق این سرنگ ها نیز درد دارد یا نه؟!



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (5 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits