دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ترفندهایی برای جستجوی بهتر در گوگل
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
ترفندهایی برای جستجوی بهتر در گوگل - جستجوی ساده - کلمات وبی را جستجو کنید - جستجوی عین کلمات - جستجو در یک سایت - جسـتجوهاى عبارتى - محدود به Domain - با دسته بندی جستجو کن - جستجو پیشرفته - جستجوی یک فرمت خاص - بودن یا نبودن در نتایج جستجو - جستجو...

با این ترفند ها شما میتوانید یک جستجوی سالم و مفیدی را در سایت متورجستجوی قوی با نام گوگل داشته باشید.

به گزارش جام، برای این کار شما میبایست این مقاله را خوانده و در حال جستجوی خود به این نکات توجه داشته باشید. امیدوارم که یک جستجوی خوب و کامل داشته باشید.

ترفندهایی برای جستجوی بهتر در گوگل

ترفندهایی برای جستجوی بهتر در گوگل

جستجوی ساده

جستجو در گوگل ساده است! مهم‌نیست به دنبال چه چیزی هستید. اگر مبتدی هستید، کافی است پس از مراجعه به سایت گوگل عبارت مورد جستجو را به هر زبانی که دوست دارید در کادر جستجو وارد کرده و کلید اینتر را فشار دهید تا فهرست نتایج در اختیار شما قرار گیرد.

کلمات وبی را جستجو کنید

شاید بسیاری از شما با کلمات وب آشنا نباشید، اما آن دسته از کاربرانی که حرفه‌ای از اینترنت استفاده می‌کنند، با بسیاری از اصطلاحات رایج در محیط وب آشنایی دارند. به‌عنوان مثال اگر قصد دارید موزیک جدیدی را از اینترنت دانلود کنید چنانچه نام موزیک را در کادر جستجو وارد کنید هر نوع اطلاعات مربوط به آن را در فهرست نتایج مشاهده خواهید کرد، اما اگر از کلماتی همچون «دانلود» و «لینک مستقیم» نیز در عبارت جستجوی خود کمک بگیرید، مطمئنا بسیاری از نتایج، مربوط به لینک‌های دانلودی از موزیک مورد نظر خواهد بود. سعی کنید با وبگردی بیشتر در اینترنت با کلمات وب آشنا شده و در جستجوهای خود به‌جای کلمات رایج از اصطلاحات رایج در صفحات وب استفاده کنید.

جستجوی عین کلمات

گاهی اوقات ممکن است قصد داشته باشید عین یک کلمه را جستجو کنید. به‌عنوان مثال با تایپ عبارت روزنامه جام‌جم ممکن است سایت روزنامه جام‌جم به‌عنوان نخستین نتیجه در اختیار شما قرار گیرد و در ادامه آن نیز نتایجی مرتبط با کلمه روزنامه یا جام‌جم را مشاهده کنید، اما اگر قصد دارید همه نتایج شامل کل عبارت روزنامه جام‌جم باشد، ‌باید عبارت مورد جستجو را میان گیومه قرار دهید. به‌عبارت دیگر برای جستجوی عین کلمات ‌باید آن را به صورت «روزنامه جام‌جم» در کادر جستجو وارد کنید.

جستجو در یک سایت

یکی از مشکلات بسیاری از وبلاگ‌ها، نداشتن قابلیت جستجو است. همچنین ممکن است بخواهید عملیات جستجو را در یک سایت یا در مجموعه‌ای از سایت‌ها با یک وجه مشترک اجرا کنید. در این شرایط می‌توانید در پایان عبارت جستجو، از:​Site کمک بگیرید. در مقابل این عبارت می‌توانید دامنه یک سایت یا پسوند سایت‌ها را وارد کنید. به‌عنوان مثال برای جستجوی عبارت android در سایت روزنامه جام‌جم می‌توانید از عبارت زیر کمک بگیرید:

Android site:kamooneh.com

همچنین اگر قصد دارید این عبارت را فقط در سایت‌های با دامنه ir یا edu جستجو کنید می‌توانید از عبارت site:ir یا site:edu کمک بگیرید.

جسـتجوهاى عبارتى
در گوگل میتوانید تا با اضافه کردن علامت نقل قول، عبارتها / اصطلاحات را نیز جستجو کنید. کلمان میبایست داخل علامت نقل قول دوبل (“مانند این!”) باشند (مگر اینکه کلمات ویژه یا ترکیبى باشند که “+” لازم داشته باشند )

محدود به Domain
بعضى از کلمات به همراه یک دونقطه برا گوگل معناى بخصوصى را دارند. یکى از این کلمات عملگر site: است. این کلمه به همرا آدرس دامین در جلوى آن باعث میشود تا جستجوى شما فقط در دامین یا سایت معین شده باشد.

با دسته بندی جستجو کن
فهرست راهنمای گوگل (در directory.google.com) راه آسانی را برای جستجو فراهم می کند. برای مثال اگر شما دارﻴﺪ برای «سمند» جستجو می ﮐنید، شما می توانید با جستجو در دسته ادبیات> شاهنامه، فقط صفحه های مربوط به «سمند» را پیدا ﮐﻨﻴﺪ و صفحه های مربوط به خودرو سمند و یا هر معنی دﻴﮕﺭ سمند را نشان نمی دهد.

پژوهش در دسته مورد علاقه، به شما اجازه می دهد که نتیجه پژوهش را به صفحه های مناسب خود محدود کنید.

جستجو پیشرفته
گاهی وقتها شما می تواﻧﻴﺪ با اضافه کردن واژه های ﺒﻴﺸﺘﺮ به واژه مورد پژوهش، نتیجه جستجو را محدودتر ﮐﻨﻴﺪ تا آن ﭼﻴﺰی را که می خواستید بگیرید ولی گوگل ترفندهای مختلفی را برای جستجو دارد که به شما اجازه می دهد:

پژوهش را به صفحه های ساﻴت داده شده ای محدود کن.

صفحه هائی که از ساﻴت مشخصی هستند را منع کن.

جستجو را به صفحه هائی که در زبان مشخصی هستند محدود کن

همه صفحه هائی که به صفحه وب داده شده وصل هستند را ﭙﻴدا کن

صفحه های وبی که به صفحه وب داده شده مربوط هستند را ﭙﻴدا کن

صفحه جستجو ﭙﻴشرفته گوگل، اعمال کردن خواص متعدد را به پژوهشتان را آسانتر می کند.

جستجوی یک فرمت خاص

اگر قصد دارید مقاله‌ای را در فرمت pdf جستجو کنید یا به‌دنبال یک مقاله در فرمت doc مربوط به نرم‌افزار واژه‌پرداز Word هستید، به‌جای آن‌که از عبارات بیهوده همچون مقاله…. به فرمت word و…. استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم از:​filetype کمک بگیرید. برای استفاده از این قابلیت ‌باید پس از تایپ عبارت مورد جستجو، عبارت:​filetype را وارد کرده و در مقابل آن فرمت مورد نظرتان را وارد کنید. به‌عنوان مثال برای جستجوی مقاله‌ای در رابطه با تلویزیون‌های LED به فرمت doc از عبارت زیر استفاده می‌شود:

About LED TV filetype:doc

بودن یا نبودن در نتایج جستجو

دوست دارید روش تهیه املت با گوجه‌فرنگی را در اینترنت جستجو کنید؟ یا شاید برعکس، قصد دارید روش تهیه املت بدون گوجه‌فرنگی؟ چنانچه قصد داشته باشید کلماتی الزاما در نتایج جستجوی شما وجود داشته باشند، می‌توانید آنها را بین دو علامت گیومه قرار دهید. همچنین چنانچه بخواهید برخی کلمات در نتایج جستجوی شما وجود نداشته باشند، ‌باید پیش از آنها علامت « ـ » را قرار دهید.

دو عبارت زیر را در گوگل جستجو کنید تا تفاوت میان این دو روش جستجو را مشاهده کنید:

۱.‌ روش تهیه املت «گوجه»

۲.روش تهیه املت ـ گوجه

جستجوی صفحات مشابه

اگر در حین وبگردی از یک سایت خوشتان آمده و دوست دارید سایت‌های مشابه آن را نیز مشاهده کنید، می‌توانید از گوگل کمک بگیرید. با وارد کردن عبارت :related و پس از آن تایپ نشانی سایت یا لینک مورد علاقه خود، فهرستی از سایت‌های مشابه با آن در اختیار شما قرار خواهد گرفت. به‌عنوان مثال چنانچه به سایت روزنامه جام‌جم علاقه دارید، می‌توانید با جستجوی عبارت زیر، فهرستی از سایت‌های مشابه آن را نیز مشاهده کنید:

related:delgarm.com

جستجو در رنج قیمت

به‌دنبال تلویزیونی در محدوده قیمت ۵۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار تومان هستید؟ آیا می‌دانید برای مشخص کردن محدوده‌ای از اعداد در گوگل ‌باید از دونقطه پشت سر هم «..» کمک بگیرید؟ به‌عبارت دیگر برای جستجو بین محدوده ۵۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار ‌باید از عبارت زیر استفاده کنید:

۵۰۰۰۰۰٫٫۸۰۰۰۰۰

جستجوی زمان و آب‌وهوا

اگر همین حالا می‌خواهید بدانید ساعت در ژاپن چند است، می‌توانید در گوگل عبارت time japan را جستجو کنید. همچنین برای مشاهده وضع آب‌وهوا در هر نقطه‌ای از دنیا نیز می‌توانید از عبارت Weather کمک بگیرید. به‌عنوان مثال جستجوی Weather kish وضع آب‌و‌هوای کیش را در اختیار شما قرار خواهد داد.

جستجو با Goggles

جستجو توسط تصاویر تهیه شده از دوربین تلفن‌های همراه نیز یکی از روش‌های جستجو در گوگل است. برای استفاده از این قابلیت در تلفن‌های همراه مجهز به سیستم‌عامل اندروید، نرم‌افزار Google Goggles را اجرا کنید و در آی‌فون نیز پس از اجرای نرم‌افزار جستجوی گوگل، گزینه Goggles را انتخاب کنید. در ادامه با استفاده از دوربین تلفن همراه یک عکس از موضوع موردنظر خود تهیه کرده و منتظر بمانید تا عملیات جستجو آغاز شود!

طلوع آفتاب، غروب آفتاب

زمان طلوع و غروب آفتاب برای مسلمانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر می‌خواهید بدون هیچ نرم‌افزار اضافه و بدون استفاده از سرویس‌های سایت‌های مختلف، زمان طلوع و غروب آفتاب در شهرهای مختلف دنیا را مشاهده کنید، می‌توانید از عبارت sunrise و sunset کمک بگیرید.

برای مشاهده زمان طلوع و غروب آفتاب در تهران می‌توانید عبارات زیر را در کادر جستجو وارد کنید:

Sunrise Tehran

Sunset Tehran

Sunrise تهران

Sunset تهران

چند نکته پایانی:

ـ گوگل از بسیاری از غلط‌های تایپی صرف‌نظر خواهد کرد و املای درست کلمات را برای شما جستجو می‌کند (در صورتی که اصرار داشته باشید املای غلط یک کلمه جستجو شود نیز می‌توانید آن را انجام دهید).

ـ گوگل به بزرگی یا کوچکی حروف حساس نیست.

ـ گوگل هنگام جستجو از نشانه‌ها و علامت‌ها (@#%^*()=[]|) صرف‌نظر می‌کند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits