دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
داشتن کل ویکیپدیا روی کامپیوتر و اندروید!
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
داشتن کل ویکیپدیا روی کامپیوتر و اندروید

حتما شما هم مانند اکثر کاربران اینترنت، بزرگترین دانشنامه جهان یکی ویکیپدیا را می شناسید. در ویکیپیدیا در مورد هر چیزی که بخواهید اطلاعات وجود دارد. از بیوگرافی فوق ستاره های فوتبال جهان گرفته تا اطلاعات مربوط به موجودات میکروسکوپی!

Kiwix؛ دانلود کل ویکیپدیا روی کامپیوتر و اندروید!

داشتن کل ویکیپدیا روی کامپیوتر و اندروید!

اما برای دسترسی به ویکیپدیا باید به اینترنت دسترسی داشته باشیم. شاید این مورد برای کشورهای توسعه یافته که به اینترنت با کیفیت در همه جا دسترسی وجود دارد مشکلی نباشد، اما برای کشورهای کمتر توسعه یافته بدل به مشکل بزرگی خواهد شد. برای این منظور بهتر است که راهکاری پیدا کنیم.

پروژه Kiwix به همین منظور راه اندازی شده است. کیویکس بستری را مهیا می کند تا بتوانیم به صورت آفلاین به مقالات ویکیپدیا دسترسی داشته باشیم. این بستر می تواند روی سیستم عامل های ویندوز، لینوکس، مک و یا اندروید پیاده سازی شود. البته یک خبر بد هم برای شما در همین ابتدا کار داریم. به دلیل گستردگی مقالات موجود در ویکیپدیا، فایل حاوی این مطالب که باید آن را از اینترنت دانلود کنید، حجمی حدود ۲٫۳ گیگابایت دارد. البته این در مقابل ویکیپدیای انگلیسی با ۱۰، فرانسوی با ۱۵ و آلمانی با ۱۹ گیگابایت حجمی بسیار کمی محسوب می شود. این می تواند کار را برای کسانی که در کشور ما از اینترنت واقعا بی کیفیت و کم سرعتی استفاده می کنند، سخت کند. اما در هر صورت این تنها راه موجود است.

تا جایی که به کامپیوترها مربوط می شود، هیچ مشکلی از لحاظ ذخیره سازی فایل چند گیگابایتی وجود ندارد. چون کامپیوترهای امروزی بالای ۵۰۰ گیگابایت فضای ذخیره سازی دارند. اما در مورد موبایل ها و تبلت ها چند گیگابایت فضای ذخیره سازی چیز کمی نیست. البته با اضافه کردن یک کارت حافظه به دستگاه می توان مشکل را به بهترین شکل ممکن حل کرد.

اکنون به منظور نصب کیویکس روی کامپیوتر خود می توانید به وبسایت اصلی این پروژه رفته و نسخه ای از این برنامه را متناسب با سیستم عامل تان دریافت کرده و نصب کنید. هنگامی که این برنامه را نصب و اجرا کردید، از شما به منظور دریافت آخرین کتابخانه ها سوال خواهد شد. این کتابخانه ها در واقع همان مجموعه مقالات ویکیپدیا هستند. کافیست روی دکمه Download مربوط به کتابخانه مورد نظرتان کلیک کنید. پس از اتمام دانلود از شما به منظور باز کردن فایل جدید ویکیپدیا سوال خواهد شد. البته ما در پایان مطلب لینک دانلود مربوط به فایل ویکیپدیای فارسی را برای شما قرار داده ایم. می توانید آن را به صورت مستقیم دریافت کرده و بعدا وارد برنامه کنید.

فایلی که همه مقالات در آن گنجانده شده است، فایلی با پسوند ZIM می باشد. اگر فایل را از طریق برنامه کیویکس دانلود کنید، در مسیر زیر ذخیره می شود:

C:\Users\[username]\AppData\Roaming\www.kiwix.org\Kiwix\Profiles\[random].default

همچنین باید توجه داشته باشید که در صورت استفاده از نسخه قابل حمل کیویکس ( Portable )، باید فایل ZIM را همراه برنامه جابجا کنید.

هنگامی که یکی از ویکی ها را باز می کنید – مثلا ویکی زبان فارسی – صفحه خانگی باز شده و به شما تعدادی از مقالات موحود را نمایش می دهد. البته شما می توانید با استفاده از سیستم جستجوی ویکی نیز مقالاتی مورد نظرتان را به راحتی پیدا کنید. هنگامی که برای اولین بار قصد جستجو در کیویکس را دارید، از شما به منظور ایجاد یک ایندکس سوال می شود. اکیدا توصیه می کنیم که این اجازه را بدهید. چون واقعا سرعت جستجوی شما را بالا خواهد برد. فرایند ایجاد ایندکس بسته حجمی که ویکی مورد نظر شما دارد، مدت زمانی ار خواهد گرفت.

از دیگر قابلیت های کیویکس می توان به مواردی مثل زوم به داخل و بیرون، پرینت گرفتن از مقالات، جستجو در بین متون به منظور یافتن کلمه یا جمله ای خاص و یا افزودن مقاله ای به بوکمارک ها به منظور دسترسی ساده تر اشاره کرد.

یکی از معایب کیویکس هم این است که برای باز کردن یک ویکی دیگر، باید از منوی Recently Opened که در منوی File قرار دادر استفاده کنید. اگر ویکی مورد نظر شما در لیست وجود نداشته باشد، باید آن را مجددا از روی دیسک بارگذاری کنید.

جمع بندی

اگر می خواهید به صورت آفلاین به مقالات ویکیپدیا روی کامپیوتر یا دستگاه اندرویدی تان دسترسی داشته باشید، Kiwix بهترین راه حل ممکن است. این برنامه استفاده‌ی ساده ای دارد و دانلودر درونی آن نیز به خوبی کار می کند.

دانلود برنامه Kiwix برای سیستم عامل های مختلف از وبسایت اصلی

دانلود فایل ویکیپدیای فارسی با حجم ۲٫۳ گیگابایت

لیست کامل ویکی های پشتیبانی شده به همراه دریافت فایل ZIM



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.5 از 5 (2 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits